Kijk dat is leuk. Iemand met de semi-round techniek. Bedankt Bellisarius. Hoe bevalt deze techniek je ten aanzien van belasting onderrug? Nooit blessures gehad? Weleens een andere techniek geprobeerd?
Ik ben eigenlijk op deze manier gaan liften toen ik merkte dat m'n liftoff bij een hogere startpositie veel sterker is, wat hoogstwaarschijnlijk komt doordat m'n quadriceps rel. minder sterk is dan hams/glutes/erector. Daarnaast zit m'n lichaam veel minder 'in de weg' dan bij een quad-dominante startpositie (diepere zit, UB naar achteren leunen, schouders achter de bar).
Door deze positie (hogere startpositie, bovenrug gekromd, schouders over de bar) blijft m'n zwaartepunt dichter bij de bar.
Ik heb nog nooit blessures gehad (train echter niet extreem lang), ook geen pijntjes of irritatie. M'n erector is wel behoorlijk buff geworden merk ik. De sleutel ligt denk ik m.n. in het (kunnen) opbouwen van grote intra abdominal pressure en in het recht houden van de onderrug. En niet hitchen natuurlijk.
Wat ook bv. interessant is, is dat de sterkste deadlifters (Magnusson, Bolton, Konstantinovs, Koklyaev etc) vaak deze techniek hanteren. Ik denk, maar kan dat niet hard maken, dat deze techniek uiteindelijk ook de sterkste hefboom oplevert en dat hiermee dus ook in absolute zin de hoogste gewichten mee kunnen worden getild (natuurlijk geldt dit slechts voor diegenen die hiervoor de juiste lichaamsbouw hebben)
Op dit moment doe ik geen deadlifts vanwege een zware squatcyclus, maar over een aantal weken kan ik wel eens een filmpje maken.