Fitness Seller

Trainingslog 2009/2010 Dr STRONG

• Topic Starter Topic Starter
Klopt! Ik vind die Hammer Strength apparatuur daarom ook zo fijn. Normaliter doe ik dit soort oefeningen minder vaak omdat dit niet zo goed past bij specifiek bankdruktrainingen.

De meeste sportscholen bij mij in de buurt zijn eigenlijk niet berekend op dergelijke zware trainingen.

DEADLIFT TECHNIEK

Hallo mensen,

Even een tussendoortje!

Ik zou de mensen die mijn log lezen/bekijken willen vragen aan te geven welke deadlift techniek ze gebruiken. Op onze afdeling wordt heel veel onderzoek gedaan naar onder andere spieractivatiepatronen en meachanica omtrent specifieke bewegingen. Ik zou het leuk vinden om wat praktijk input te krijgen van jullie om de discussie in onze researchbijeekomsten op gang te brengen.

Geef even aan:

- Voetpositie
- Beenwijdte
- Rughouding
- Nek/hoofd positie
- Hand plaatsing
- Overige bijzonderheden

Alvast bedankt mensen!

voetpositie ietwat naar buiten gedraait (niet veel)
beenwijdte ca 45cm binnenkant voeten zonder schoenen
rugwhouding hol
nek/hoofd naar boven
handen buitenkant voeten ca 60 cm
bijz: ik zorg dat ik met de knieën in de gebukte houding over de stang hangen

Bedankt! Dat is er al één. Zit je in een halfsquat houding of iets hoger?

halfsquat of zelfs iets lager anders heb ik het gevoel dat mijn rug te bol is tevens zorg ik ervoor dat mijn knieën over de stang hangen (vergt enige oefening) Ik merk wel dat ik met deze techniek veel minder kilo's trek dan normaal.
:rolleyes:

Hoe deed je het dan normaal?

- Voetpositie: recht naar voren
- Beenwijdte: iets minder dan schouderbreedte
- Rughouding: bovenrug bol, onderrug recht (niet arched)
- Nek/hoofd positie: recht naar voren gericht
- Hand plaatsing: schouderbreedte
- Overige bijzonderheden:
hoek scheen-femur ca 110 gr
hoek femur-romp ca 70-80gr

helemaal fout dus alles uit de onderrug met bolle rug en weinig benen.

Kijk dat is leuk. Iemand met de semi-round techniek. Bedankt Bellisarius. Hoe bevalt deze techniek je ten aanzien van belasting onderrug? Nooit blessures gehad? Weleens een andere techniek geprobeerd?

Ruud, misschien een idee om filmpjes te laten plaatsen. Daarnaast is de techniek erg afhankelijk van de hefboom van het individu en verdere bouw van het lichaam (verhouding romp/benen ed.). Leuk dat jij ook nu aan het liften ben.

Hey Wim,

Goed idee! Mensen als jullie filmpjes hebben, bij deze, plaatsen maar....

De morfologische verhoudingen nemen we idd mee in de discussie.

Nou hier het eerste filmpje dan:

http://www.youtube.com/watch?v=WX4J4pnFews

Ik lift redelijk veel uit mn benen aangezien dat mn sterkste punt is. Altijd kleine beetje bolling in bovenrug maar onderrug hol.

Hartstikke bedankt Jules! Super!

mooie lift Jules zorg dat je de batterijen vol hebt dan maken we deze week er nog een paar voor dr strong

Kijk dat is leuk. Iemand met de semi-round techniek. Bedankt Bellisarius. Hoe bevalt deze techniek je ten aanzien van belasting onderrug? Nooit blessures gehad? Weleens een andere techniek geprobeerd?

Ik ben eigenlijk op deze manier gaan liften toen ik merkte dat m'n liftoff bij een hogere startpositie veel sterker is, wat hoogstwaarschijnlijk komt doordat m'n quadriceps rel. minder sterk is dan hams/glutes/erector. Daarnaast zit m'n lichaam veel minder 'in de weg' dan bij een quad-dominante startpositie (diepere zit, UB naar achteren leunen, schouders achter de bar).
Door deze positie (hogere startpositie, bovenrug gekromd, schouders over de bar) blijft m'n zwaartepunt dichter bij de bar.

Ik heb nog nooit blessures gehad (train echter niet extreem lang), ook geen pijntjes of irritatie. M'n erector is wel behoorlijk buff geworden merk ik. De sleutel ligt denk ik m.n. in het (kunnen) opbouwen van grote intra abdominal pressure en in het recht houden van de onderrug. En niet hitchen natuurlijk.

Wat ook bv. interessant is, is dat de sterkste deadlifters (Magnusson, Bolton, Konstantinovs, Koklyaev etc) vaak deze techniek hanteren. Ik denk, maar kan dat niet hard maken, dat deze techniek uiteindelijk ook de sterkste hefboom oplevert en dat hiermee dus ook in absolute zin de hoogste gewichten mee kunnen worden getild (natuurlijk geldt dit slechts voor diegenen die hiervoor de juiste lichaamsbouw hebben)

Op dit moment doe ik geen deadlifts vanwege een zware squatcyclus, maar over een aantal weken kan ik wel eens een filmpje maken.

Laatst bewerkt:
Auw...

Mooie posts mensen! Vergeet niet te vermelden, de punten die ik eerder heb vermeld. Thnx!

Terug
Naar boven