Geen filmpje, wel ff beschrijving van me techniek.
- Voeten recht vooruit, op schouderbreedte
- Handen Mixed Grip, langs m'n lichaam, dus schouderbreedte
- Rechte onderrug, rechte bovenrug
- Stang ligt boven m'n voet, vlak voorbij m'n tenen richting de scheen zeg maar, als ik n positie kom dan raken m'n schenen de stang
- Schouders recht boven de stang
- Heupen relatief hoog, dus geen 90 gaden scheen/femur, 90 graden romp femur, maar eerder een grotere hoek tussen scheen en femur, en een kleinere hoek tussen romp/femur.
- Buik gaat eerst, dus vullen met lucht, riem kapot proberen te persen, abs aanspannen, ff een dipje maken met me kont, en dan vanuit m'n hams/glutes/onderrug de stang naar achter/schuin omhoog trekken. De stang gaat recht omhoog, maar ik zet de beweging in naar achter, om zoveel mogelijk met m'n hams/glutes te trekken.
- Halverwege probeer ik m'n heupen goed naar voren te duwen, soort van neukbeweging zeg maar, en voila, lockout.
Echter: Op mijn eerste wedstrijd kreeg ik het volgende commentaar van de scheidsrechters:
"scheen/femur 90 graden, romp/femur 90 graden, schouders OVER de stang, dus d'r overheen, diep zakken, beweging inzetten vanuit de rug, en dan de benen strekken".
Toen ik dit uit ging proberen had ik serieus moeite met 140kg. K*t-manier om te tillen, k val half voorover. Nu heb k een paar trainingen geprobeerd op mijn oude manier te tillen, en dat voelt zoveel beter aan, en gewicht gaat boem omhoog.
Ik deadlift dus eigenlijk zoals harpep beschrijft, en ik heb het idee dat die scheidsrechters de setup hanteren van de powerclean.