MuscleMeat

Trainingslog 2009/2010 Dr STRONG

Bezoekers in dit topic

Volgens mij is de enige reden dat mensen shirts gebruiken ook, omdat iedereen het doet. Kan me niet voorstellen dat het meer voldoening geeft dat je zwaardere gewichten kunt pakken.

oftewel er is weinig fairs aan met die shirts. Ik zie persoonlijk weinig verschil tussen shirts en de door jou zo verafschuwde doping, behalve dat de shirts uitwendig zijn en de doping inwendig.
Veiliger voor je gezondheid valt ook al af haha, zodra mensen zich een aderverkalking gaan vreten om meer uit een shirt te halen:eek:

sorry voor deze logvervuiling alweer maar ik snap het verschil dus écht niet, dus zou ik toch graag zien dat huggybear dat even uitlegt:o

Beste Miss Deadlift, het vergelijken van doping en powerliftgear is hetzelfde als appels met peren willen vergelijken. Gevoelsmatig kan ik me voorstellen dat sommigen gear als een soort van technische doping beschouwen. Maar om hierop een adequaat antwoord te geven, moeten we eerst weten wat überhaupt onder doping wordt verstaan!

<O:p</O:p
Definitie van doping <O:p</O:p
Een korte, simpele omschrijving van doping is: “Stoffen en methoden die verboden zijn door het Wereld Anti-Doping Agentschap (WADA).” Het gaat dus niet alleen maar om stoffen, maar ook zijn bepaalde methoden verboden. Maar eigenlijk is de definitie van doping nog breder. <O:p</O:p
Officieel luidt de definitie van doping: “Een overtreding van een of meer bepalingen uit het dopingreglement.” Deze bepalingen zijn:
· Aanwezigheid van verboden stof(fen) en/of verboden methode(n);
· (Poging tot) het gebruik van verboden stof(fen) en/of verboden methode(n);
· (Poging tot) gebrekkige medewerking;
· Gebrekkige informatieverstrekking;
· (Poging tot) manipuleren;
· (Poging tot) bezit;
· (Poging tot) handel;
· (Poging tot) toediening;
· Voor minder valide sporters geldt het verbod op ‘boosting’.
Deze definitie is opgesteld door WADA, het Wereld Anti-Doping Agentschap. Deze internationale anti-doping organisatie stelt jaarlijks de dopinglijst (= lijst met verboden stoffen en methoden) op die op 1 januari van kracht wordt. Was er vroeger nog sprake van meerdere dopinglijsten, sinds 2003 bestaat er wereldwijd maar één dopinglijst: dé WADA-dopinglijst.

De Dopingautoriteit maakt een letterlijke vertaling van de dopinglijst, stelt bovendien een uitgebreide lijst op van verboden stoffen én een lijst van veel gebruikte toegestane geneesmiddelen. Alle drie de lijsten zijn op de website van de Dopingautoriteit te vinden. De lijsten worden ieder jaar aan topsporters, sportartsen, sportbonden en anderen bekendgemaakt.
Wanneer komt een stof of methode op de dopinglijst?
Een stof of methode kan op de dopinglijst worden geplaatst indien deze aan minimaal twee van de volgende drie criteria voldoet:
1. (mogelijk) prestatiebevorderend;
2. (mogelijk) schadelijk voor de gezondheid;
3. in strijd met de ‘Spirit of Sport’.
Met ‘Spirit of Sport’ worden de normen en waarden van de sport bedoeld, zoals Fair Play.

Powerliftequipment valt absoluut buiten deze categorie!<O:p</O:p
1) Powerliftequipment helpt weliswaar om de prestatie te bevorderen, maar op een indirecte manier! Er vinden géén directe veranderingen in je lichaam plaats zoals bij doping.<O:p</O:p
2) Powerliftequipment is ook niet schadelijk voor de gezondheid.<O:p</O:p
3) Powerliftequipment is niet in strijd met spirit of sport.

Dat laatste punt wil ik nader toelichten. Als je aan een wedstrijd meedoet waar gear is toegestaan en iedereen dus in de gelegenheid gesteld wordt om een benchshirt of SQ/DLsuit aan te trekken kan er geen sprake zijn van unfairness. Dat de één 50kg en de ander 25kg uit een benchshirt weet te halen is ook een kwestie van techniek en ervaring. Unfair zou het zijn als je in gear meedoet aan een rawwedstrijd en dan de prestaties gaat vergelijken.

Maar wat is überhaupt “raw”? Doen ellbowsleeves, knie/polsbandages en een riem niet ook op een (indirecte) manier de prestatie bevorderen? En wat is fairness…is het fair als de een behoorlijk kan archen en de ander niet? Is het fair als de één lange armen en benen heeft, en de ander korte ledematen?<O:p</O:p
Ik vrees dat dit soort discussie een “gebed zonder einde” is.

Ik citeer nu een bekende powerlifter: “Iedereen die aan krachtsport doet wil graag zo zwaar mogelijk tillen, daarbij bepaal je zelf je grenzen en hulpmiddelen binnen het kader van regels van de bond waarbij je bent aangesloten”.<O:p</O:p
Als je wilt powerliften dan zijn er diverse mogelijkheden…je kunt ervoor kiezen om dat raw te doen of in gear te doen. Je kunt er voor kiezen om bij een bond te tillen waar dopingcontroles worden gehouden of voor een bond waar geen dopingcontroles worden gehouden. We hoeven het niet altijd met de keuzes van iemand eens te zijn, maar laten we het wel respecteren!

Hoop dat ik je hiermee enigszins een bevredigend antwoord heb gegeven :).<O:p</O:p

Laatst bewerkt:
Miljoenen waren aan de buis gekluisterd toen Sven Kramer zijn gouden plak haalde en een nieuw record schaatste...geweldige prestaties overigens!

Olympisch record Sven Kramer
kramerlacht_jpg_697017d.jpg

RICHMOND - Sven Kramer heeft in de Richmond Olympic Oval het olympisch record op de vijf kilometer verbeterd. De 23-jarige Fries won het onderlinge gevecht van Shani Davis in een tijd van 6.14,60. Dat was uiteindelijk goed genoeg voor goud. '

Ik heb géén één commentaar gehoord over het dragen van "schaatsgear"
Paar decennia terug deden ze ook nog schaatsen in winterkleding.
Waarom dan wel zo moeilijk doen over powerliftgear ???

Een schaatspak is een [Link niet meer beschikbaar] stuk [Link niet meer beschikbaar] dat bij het [Link niet meer beschikbaar] wordt gedragen. Een schaatspak sluit zich om de romp, de armen (tot de polsen of tot en met de knokkels van de hand) en de benen (tot de enkels).
Het schaatspak zoals dat thans gedragen wordt, deed zijn intrede in de professionele schaatssport zo rond de jaren 60 à 70. In die tijd reed het voltallige deelnemersveld in schaatswedstrijden nog rond in winterkleding, al dan niet getooid met een ijsmuts. [Link niet meer beschikbaar] introduceerde in 1974 het strake aerodynamisch schaatspak. Hij werd aanvankelijk uitgelachen, totdat men ontdekte dat het dragen van een aangepast schaatspak de snelheid wel degelijk wist te verhogen. De rest van het deelnemersveld volgde al gauw.
Nadat aerodynamica als een steeds belangrijkere factor in de schaatssport werd beschouwd, is er veel tijd en geld ingestoken om de pakken sneller en comfortabeler te maken. Meer nog dan de wrijving van de schaatsen is de luchtwrijving een belangrijke factor, de luchtwrijving maakt zo'n 70 tot 80% uit van de totale wrijving. Op de [Link niet meer beschikbaar] in [Link niet meer beschikbaar] kwam de introductie van de strips, die boven het hoofd op de pakken werden geplaatst. Onderzoek naar deze strips werd (onder meer) uitgevoerd door [Link niet meer beschikbaar] en de [Link niet meer beschikbaar]. In het testen van de strips werd onder meer geparticipeerd door de aan deze universiteit werkzame [Link niet meer beschikbaar] [Link niet meer beschikbaar].

Het is geweldig hoe je blijft proberen de afkeer tegen gear om te buigen in acceptatie beste vriend. Maar eigenlijk doet het er toch ook niet toe zolang je jezelf maar lekker prettig voelt in de sport die je hebt gekozen;)

Succes volgende week man.

;)
Het is geweldig hoe je blijft proberen de afkeer tegen gear om te buigen in acceptatie beste vriend. Maar eigenlijk doet het er toch ook niet toe zolang je jezelf maar lekker prettig voelt in de sport die je hebt gekozen;)

Succes volgende week man.

Thnx G-Men!

Hahaha... het doet er inderdaad niet toe, maar Miss DL wilde een antwoord...kweenie of het op prijs gesteld wordt dat het zo uitgebreid was ;)

Verder heb je volkomen gelijk...als ik (en met mij vele anderen) zich maar prettig voelen bij de sport en de methoden waarvoor we gekozen hebben! :)

Haha zo'n uitgebreid antwoord is juist goed imo.

Haha zo'n uitgebreid antwoord is juist goed imo.

Ik heb er géén moeite mee als mensen geen voorstander zijn van gear, maar ik heb er wel moeite mee als er gesuggereerd wordt dat gear met doping te vergelijken valt. Vandaar mijn ietsiepietsie uitgebreidere antwoord ;)

Ik was vandaag aan het praten met een sporter die in het verleden ook aan bankdrukwedstrijden had gedaan...hij drukte raw 205kg met een BDW van nog geen 100kg...best wel sterk, toch?
Hij beklaagde zich dat hij het niet eerlijk vond dat er tegenwoordig in benchshirts gedrukt wordt en dat hij daarom maar niet meer meedeed.
Hij vertelde wel meteen erbij dat toen hij die 205kg drukte anabolen steroïden nam...dan breekt bij mij de klomp...gear is niet eerlijk en doping wel ???. Het moet niet gekker worden!

Huggy wat is jouw mening over multiply gear?

Huggy wat is jouw mening over multiply gear?

Ik heb respect voor de heren Kennely en Mendelsson die in zulke shirts ruim 1100 lbs drukken.
Maar het is binnen de IPF/NPB niet toegestaan (alleen maar 1ply) en dus is het voor mij geen optie en hou ik me er verder ook niet mee bezig.
Zoals ik alreeds zei: iedere krachtsporter wil graag zo zwaar mogelijk tillen, en bepaald zelf zijn hulpmiddelen en grenzen hierbij :).

;)

Thnx G-Men!

Hahaha... het doet er inderdaad niet toe, maar Miss DL wilde een antwoord...kweenie of het op prijs gesteld wordt dat het zo uitgebreid was ;)

Verder heb je volkomen gelijk...als ik (en met mij vele anderen) zich maar prettig voelen bij de sport en de methoden waarvoor we gekozen hebben! :)

In ieder geval wel duidelijk dat je er zelf helemaal achter staat, en ja ik vind ook dat iedereen mag doen waar die zelf achter staat (zo lang ik er geen last van heb.Zolang ze mij maar niet bespringen met testo-hitsigheid vind ik het dus ook wel best als iemand wil kuren:p)
Maar zelf ben ik nog steeds van mening dat eerlijkheid en veiligheid voor de gezondheid niet perse gegeven zijn bij die pakken, zodat het er alsnog op uitkomt dat :x :D maar ik heb een dergelijke discussie wel eens eerder geprobeerd en dat was geen goed idee! dus nu maar even niet meer hehe:o

Sommigen zweren er bij dat met bench shirt drukken beter/minder gevaarlijk, is voor de schouders. ;)

Mooie bijkomstigheid, maar ik geloof niet dat er mensen zijn die een shirt puur voor die reden gebruiken ;)
Nee, dat denk ik ook niet.
Al hebik dat zelf wel eens gedaan omdat ik een chronische schouderblessure heb... :(
Maar ik heb op een site gezien hoeveel moeite kost om in zo'n shirt te komen... :rolleyes:
Laat maar! :D

Zag dat ik de filmpjes in de verkeerde log had geplaatst. Sorry!

Laatst bewerkt:
Net terug uit de VS...

Heb helaas in de VS slechts 1 keer kunnen trainen. Maar was eigenlijk te moe van de reis (26 uur in totaal, vanaf huis af). Heb met leed en moeite RAW 1x 200kg gedrukt.

Heb nu na wederom een reis van 24,5 uur een MEGA jetlag, dus ik hoop dat we zaterdag weer enigzins op de been zijn.

Net terug uit de VS...

Heb helaas in de VS slechts 1 keer kunnen trainen. Maar was eigenlijk te moe van de reis (26 uur in totaal, vanaf huis af). Heb met leed en moeite RAW 1x 200kg gedrukt.

Heb nu na wederom een reis van 24,5 uur een MEGA jetlag, dus ik hoop dat we zaterdag weer enigzins op de been zijn.

Welcome back! :)

Je was kapot en drukte "slechts" 200kg raw...ik kan je verzekeren dat dat je concurrenten nog niet eens lukt als ze topfit zijn...komt goed kerel, heb er een beetje vertrouwen in.

Zo en nu lekker eten en slapen, slapen en eten enz. ;)

Ik zie je zondag!

Welcome back in NL, hoop dat je wel een leuke reis hebt gehad!

Staat er tussen nu en zondag nog een training op het programma of ga je je rust optimaal benutten?

Ik was vandaag aan het praten met een sporter die in het verleden ook aan bankdrukwedstrijden had gedaan...hij drukte raw 205kg met een BDW van nog geen 100kg...best wel sterk, toch?
Hij beklaagde zich dat hij het niet eerlijk vond dat er tegenwoordig in benchshirts gedrukt wordt en dat hij daarom maar niet meer meedeed.
Hij vertelde wel meteen erbij dat toen hij die 205kg drukte anabolen steroïden nam...dan breekt bij mij de klomp...gear is niet eerlijk en doping wel ???. Het moet niet gekker worden!

Hij kan zonder anabolen geen 200. Jij kan zonder shirt geen 200. Wat is precies het verschil?

En voor je zegt "een shirt is legaal!": als de NPB morgen bankdrukken vanaf een 3-board zou toelaten, zou je dat dan eerlijk vinden? Het zou dan helemaal legaal zijn, dus geen probleem toch? Dat iets legaal is, wil niet zeggen dat het kosher is.

Back
Naar boven