XXL Nutrition

Turken dreigen EU met vaarwel

Als ze niet willen, prima toch. We hebben al genoeg zwakke broeders in de EU dus we zullen ze niet missen. Nederland betaalt zich blauw aan alle zwakke broeders. Er verdwijnt zelfs veel geld naar een land als Spanje. Die zeer mooie bruggen bouwen van het geld van de EU, Spanje is al tig jaar een land dat zichzelf kan bedruipen. Dus weg met die bodemloze putten.

boogie zei:
ik hoop dat turkije bij de eu komt :)
idd als bufferzone (goed voorbeeld doet goed volgen in het Midden-Oosten); maar ook om een breder machtsblok te vormen als EU zijnde. Tenslotte worden er op dit moment positieve veranderingen doorgevoerd a.g.v. de kandidatuur waardoor de wereld weer een klein, klein stukje beter wordt. Ik geloof sowieso meer in het idealisme dan het realisme wanneer het internationale politiek betreft. Mss niet qua realiteit, wel iets waar we naar moeten streven.

aju.

En binnen de EU heb je niet aan gedacht zeker. De onderlinge macht van EU staten. Die is er zeker als een land als Turkije met 70 miljoen binnenkomt. Of ben je het onderonsje van destijds vergeten toen Engeland,Frankrijk en Duitsland samenkwamen om over EU zaken te praten. Was destijds nog een grote rel als ik me niet vergis. Het gaf veel mensen een gevoel dat ze zich beter voelden dan de rest, en dat zij lak hadden aan andere lidstaten.

Hier heb ik een link gevonden: http://oud.refdag.nl/for/011025for02.html

Ik denk dat landen als Italie, Spanje vooral erg tegen zijn omdat ze zo hun subsidies mislopen. Nu strijken deze landen nog veel subsidie op omdat ze binnen de EU gezien worden als de armere landen. Maar als een land als Turkije in de EU komt is dat natuurlijk het armste land en krijgen zij de meeste subsidie. Even ter informatie op het stukje van EricR. En Nederland betaald zich inderdaad blauw aan ontheffingen en belastingen. Wij betalen meer dan we terugkrijgen in vorm van subsidie. Maar ja, wij zijn natuurlijk wel één van de rijkere landen binnen de EU.

ik geloof dat het ons een schrale euro extra kost als turkije er bij komt. dus ik zie het probleem niet zo. Al zou het me 25 euro per jaar kosten; wat een overdreven gedoe.
verder denken dan je neus lang is, heet dat.

Over subsidies gesproken, de landbouwsubsidies welteverstaan; dát kost ons pas veel geld! Ik ben erg voor een geleidelijke afschaffing van deze ondersteuning van een business die toch wel grotendeels zal verdwijnen. Geven we Afrika ook een veel eerlijkere kans. 2 vliegen in één klap dus.

• Topic Starter Topic Starter
UPDATE:

De weigering van Turkije om Cyprus te erkennen wordt door de Europese ministers van Buitenlandse Zaken op 26 september in een extra vergadering besproken. De ministers zullen daar een gezamenlijk standpunt bepalen over de weigering tot erkenning.

In augustus tekenden de Turken een douaneverdrag met alle EU-lidstaten. Turkije liet daarbij echter expliciet noteren dat het verdrag niet inhield dat men Cyprus erkende. Daarover ontstond het nodige rumoer in de Unie, de Turken dreigden zelfs niet te willen toetreden tot de EU als men nieuwe eisen zou stellen of Turkije een onvolledig lidmaatschap aanbiedt. De EU-ministers besloten echter dat de gesprekken over de Turkse toetreding tot de Unie gewoon volgens plan doorgaan op 3 oktober.

In 1974 viel Turkije Cyprus binnen en houdt sindsdien het noorden van het eiland bezet. De Turken stichtten er een internationaal niet-erkende republiek. De internationale gemeenschap erkent alleen de regering van de Republiek Cyprus, die in de praktijk bestaat uit het Grieks-Cypriotische deel van het eiland. Dat deel werd vorig jaar lid van de Europese Unie.

Minder steun
Gisteren bleek uit resultaten van een internationaal onderzoek van het Duitse Marshall, dat de steun onder EU-burgers voor toetreding van Turkije afbrokkelt. Van de ondervraagde Europeanen is 29% van mening dat Turkse toetreding ''een slechte zaak'' zou zijn. In 2004 was dat nog 20%. De grootste groep Europese ondervraagden vindt toetreding van Turkije een goede noch een slechte zaak. In Frankrijk is 47% tegen, 12% meer dan vorig jaar.

Ook in Turkije zelf heeft men minder enthousiasme in een toetreding. De steun is nog wel groot, 63%, maar een stuk minder dan in 2004 (73%).

leGionellz zei:
Oftewel, ik hoop dat Turkije zich terugtrekt. Economisch gezien is hun deelname ook een ramp en zo goed doen we het op dit moment al niet !

En waar heb jij economie gestudeerd dan? Vele economische rapporten beschrijven juist dat Turkije een enorm potentieel voor Europa kan zijn. Een enorm afzetmarkt, veel groeipotentieel (zeer hoge econ. groei per jaar), daarom investeren zeer veel banken en grote NL bedrijven op dit moment in Turkije.... Een ander voordeel is een relatief jonge bevolking.... Alle huidige landen hebben een zeer laag geboortecijfer en sterk vergrijzende bevolkingen... Funest voor de economie op de langere termijn !! Vele rapporten wijzen dan ook op hetzelfde: De EU gaat de komende tientallen jaren economisch zwaar gebukt onder o.a. het opkomend China & India, een goede toetreding van een land als Turkije (dat veel meer economisch potentieel heeft dan een land als bijv. Griekenland) kan hiervoor een buffer vormen.

DavyO zei:
MOOI opzoute ermee

Turkije is geen Europees land, Turkije is islamitisch, Turkijke heeft slechte mensenrechten.....

Verder zal het natuurlijk gewoon belachelijk zijn dat omdat Turkije zo`n groot land is, ze veel macht binnen de EU krijgen en tergelijkertijd ook het meeste geld ontvangen aan (ontwikkelings)hulp. Wij (als EU) hebben Turkije niet nodig.

En als we Turkije erbij gaan krijgen is het hek van de dam, wat is dan het volgende land buiten Europa? Irak, Israel, China??

Beter kwijt dan rijk dus... ophoere ermee.

Gast, ik hoop voor je dat je veel spieren hebt en elke week een andere blondine pakt.... want als jij je bek een draai geeft, mijn god mijn god..... :cool: :cool:

volgens de publieke opinie wil de meerderheid van de turken de EU ook niet in. dus jullie hoeven niet bang te zijn maar kunnen nog altijd jaarlijks je cheape reis naar turkije boeken

ik heb mijn bronnen van mond op mond reclame met mn turkse matties, is niet statistisch significant om over waarheidsgetrouwe data te spreken, maar meeste willen niet tot de EU toetreden.

ach ja turkse matties, dat zijn meestal bergturken die zijn idd niet voor nee. 't zijn inmiddels toch ook gewoon Nederlanders of niet?

• Topic Starter Topic Starter
Update:

Volgens eurocommissaris Olli Rehn provoceert Turkije de Europese Unie (EU) door op 16 december één van de bekendste Turkse schrijvers voor de rechter te brengen. Op die dag wordt er een EU-top gehouden. Volgens de Duitser, die namens de EU belast is met de Europese uitbreiding, is de vervolging van de schrijver een schending van de mensenrechten.

De schrijver die door Turkije wordt vervolgd is Orhan Pamuk. Hij is aangeklaagd wegens ''het beledigen van het Turkse nationale karakter'', omdat hij in een interview heeft gezegd dat hij de enige in Turkije is die openlijk durft te praten over de moord op 30.000 Koerden en een miljoen Armeniërs in het Osmaanse Rijk, de voorloper van de Turkse Republiek.

Turkije ontkent bij hoog en laag dat bij de val van het Osmaanse Rijk, aan het einde van de Eerste Wereldoorlog en de eerste jaren daarna, een miljoen Armeniërs zijn vermoord. Het zijn er veel minder zo zeggen de Turken en bovendien was het geen volkerenmoord maar een burgeroorlog.

Belasteren Turkse identiteit
Turkije moet om zich te kunnen aansluiten bij de EU zijn reputatie op het gebied van de mensenrechten verbeteren. Daartoe is men bezig met een hervorming van het strafrecht. De nieuwe wet voorziet echter in het aanpakken van lieden die ''de Turkse identiteit belasteren''. Critici vrezen dat die nieuwe wet zal worden gebruikt om allerlei mensen die onwelgevallige uitspraken doen voor het regime, vast te zetten. Rehn zegt dat de Europese Commissie de mensenrechtensituatie in Turkije scherp in de gaten zal houden.

Gisteren werd Turkije door het Europese hof voor de mensenrechten nog veroordeeld voor de strafvervolging van iemand wegens zijn mening in 1997. De politieke spreker werd veroordeeld tot een celstraf wegens de haatdragende inhoud van zijn speech. Het Europese hof in Straatsburg oordeelde dat echter de spreker ten onrechte was veroordeeld wegens uitingen die haat bevorderen.

In een andere gelijksoortige zaak werd Turkije vrijgesproken. Dat betrof een schrijver die zich beledigend had geuit over de islamitische godsdienst. De veroordeling van de schrijver, uiteindelijk tot slechts een kleine boete, was terecht gebaseerd op de bijzondere wetgeving die bescherming biedt tegen dergelijke beledigingen.

Turkije werd wel veroordeeld voor de dood in 1996 van twee Koerden, die verdacht werden lid te zijn van de extremistische en separatistische Koerdische Arbeiderspartij. Volgens het hof handelden de Turkse autoriteiten zonder voldoende onderzoek te hebben ingesteld .

Terug
Naar boven