Ben ik het niet mee eens, want er is een zeer significant verschil tussen eens in de vier jaar (in de praktijk sinds 1848 overigens gemiddeld eens in de 2,5 jaar omdat veel kabinetten de rit niet uitzitten) stemmen op een kandidaat van een partij die vervolgens in de coalitie of de oppositie zonder last jou en de jouwen gaat vertegenwoordigen door te debatteren met mede volksvertegenwoordigers over vaak complexe wetsvoorstellen en daarbij op zoek gaat naar een consensus óf een eenzijdige ja/nee stemming over een willekeurig onderwerp waarbij je die geïnformeerde overlegstructuur van een vertegenwoordigend orgaan juist wegneemt.
Maar een parlementaire democratie zorgt er nu juist voor dat niet alleen die 'grootste en domste niet zelfredzame randdebiel' mag en kan stemmen maar ook eenieder die niet in deze categorie valt waardoor diezelfde randdebiel en zijn vertegenwoordiging in het parlement enigszins aan banden gelegd wordt. Een referendum zorgt er vaak voor dat de grote en domme niet zelfredzame randdebielen van deze wereld passend bij hun karakter de grootste mond opzetten door d.m.v. een soort volksmennerij grotendeels ongeïnformeerde medestanders te verkrijgen in een complex standpunt dat gereduceerd wordt tot een gesimplificeerde ja/nee stem. Ik zie althans nog geen mogelijkheid tot amenderende referenda.
Een significant verschil tussen stemmen bij verkiezingen en een "ja/nee" bij referenda is er, dat ben ik met je eens.
Desondanks, ben ik sterk van mening dat referenda er bij horen in een parlementaire democratie.
Wel daarbij opmerkend dat een referendum niet te hooi en te gras kan worden toegepast, omdat 'iemand' het weer eens ergens niet mee eens is.
(Want dan heb je voortdurend stagnaties wanneer iemand met een grote mond soort van volksmennend zijn gelijk probeert te krijgen)
Referenda zijn alleen nuttig in specifieke gevallen, bijvoorbeeld ter correctie, bij grote verdeeldheid of als soort van noodrem.
Uiteraard moet over de toepassing van een dergelijk referendum -vanuit regering/volksvertegenwoordiging- eerst een consensus worden bereikt.