AndroidHealthClinic

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Ben ik het niet mee eens, want er is een zeer significant verschil tussen eens in de vier jaar (in de praktijk sinds 1848 overigens gemiddeld eens in de 2,5 jaar omdat veel kabinetten de rit niet uitzitten) stemmen op een kandidaat van een partij die vervolgens in de coalitie of de oppositie zonder last jou en de jouwen gaat vertegenwoordigen door te debatteren met mede volksvertegenwoordigers over vaak complexe wetsvoorstellen en daarbij op zoek gaat naar een consensus óf een eenzijdige ja/nee stemming over een willekeurig onderwerp waarbij je die geïnformeerde overlegstructuur van een vertegenwoordigend orgaan juist wegneemt.

Maar een parlementaire democratie zorgt er nu juist voor dat niet alleen die 'grootste en domste niet zelfredzame randdebiel' mag en kan stemmen maar ook eenieder die niet in deze categorie valt waardoor diezelfde randdebiel en zijn vertegenwoordiging in het parlement enigszins aan banden gelegd wordt. Een referendum zorgt er vaak voor dat de grote en domme niet zelfredzame randdebielen van deze wereld passend bij hun karakter de grootste mond opzetten door d.m.v. een soort volksmennerij grotendeels ongeïnformeerde medestanders te verkrijgen in een complex standpunt dat gereduceerd wordt tot een gesimplificeerde ja/nee stem. Ik zie althans nog geen mogelijkheid tot amenderende referenda.

Een significant verschil tussen stemmen bij verkiezingen en een "ja/nee" bij referenda is er, dat ben ik met je eens.
Desondanks, ben ik sterk van mening dat referenda er bij horen in een parlementaire democratie.

Wel daarbij opmerkend dat een referendum niet te hooi en te gras kan worden toegepast, omdat 'iemand' het weer eens ergens niet mee eens is.
(Want dan heb je voortdurend stagnaties wanneer iemand met een grote mond soort van volksmennend zijn gelijk probeert te krijgen)

Referenda zijn alleen nuttig in specifieke gevallen, bijvoorbeeld ter correctie, bij grote verdeeldheid of als soort van noodrem.
Uiteraard moet over de toepassing van een dergelijk referendum -vanuit regering/volksvertegenwoordiging- eerst een consensus worden bereikt.

• Topic Starter Topic Starter
  • #8.822
Vreemd dat de kritiek op de lijsttrekker is dat hij te realistisch is geworden.:loony:
Hangt er vanaf aan wie je het vraagt. Onder hem is de partij flink groter geworden en nu onder zijn "leiding" gehalveerd, dus wat mij betreft mag die aanblijven. Ik denk dat hij vanzelf weggaat, want door het onderhandelingsproces vier jaar terug is GL als een instabiele en onervaren partij naar voren gekomen. Klaver wilde wel, zo wordt gezegd, maar onder andere een paar "zwaargewichten" op de achtergrond bleven aanpassingen maken. Wat hem natuurlijk verzwakt heeft. Vvd en cda willen niet met hem in een coalitie.

Haga of Sylvana? :thinking:

Dit had ik ook gezien, dan waren de hier genoemde voorbeelden PVV of D66 kleiner.

Overigens heeft Van Haga blijkbaar in veel plaatsen meer stemmen gehaald dan TB, ik vind dat bijzonder.
Heb je een link van de voorkeursstemmen? Vind dat altijd interessant om door te nemen

Heb je een link van de voorkeursstemmen? Vind dat altijd interessant om door te nemen
Nee, nog niet alles is ook uitgezocht, ik zag deze kop langskomen:

De spannendste zijn Marijnissen/Leijten en Hoekstra/Omtzigt imho.

Westerveld (GL) ook door voorkeursstemmen in 2de kamer.

Vast door al die gasten die zich op haar afrukken

Of haar afkomst - oorspronkelijk uit de Achterhoek, nu woonachtig in Nijmegen - nog een rol heeft gespeeld bij haar herverkiezing? ,,Dat vind ik moeilijk te zeggen. Mijn vader heeft in ieder geval een grote poster van mij op zijn werk opgehangen, misschien dat dat wel geholpen heeft.’’

Tuurlijk meid :emo:

Westerveld (GL) ook door voorkeursstemmen in 2de kamer.

Vast door al die gasten die zich op haar afrukken

Of haar afkomst - oorspronkelijk uit de Achterhoek, nu woonachtig in Nijmegen - nog een rol heeft gespeeld bij haar herverkiezing? ,,Dat vind ik moeilijk te zeggen. Mijn vader heeft in ieder geval een grote poster van mij op zijn werk opgehangen, misschien dat dat wel geholpen heeft.’’

Tuurlijk meid :emo:
Ze is wel onderdeel van de Metal/Gitaren-coalitie met Peter Kwint en nog iemand.

En voor een GL-politicus nogal sympathiek.

Ze verhuurt ook een appartement, dat is wel gevoelig binnen GL, volgens mij ook vergeten op te geven oid.

En ja, easy on the yes.

Voor de meeste kandidaten geldt overigens dat ze meer stemmen uit hun eigen woonplaats krijgen. Dat geldt ook voor Van Haga: in de wijde omtrek van Haarlem scoort hij duidelijk hoger dan Baudet.

Baudet is toch ook een Haarlemmer?

Voor de meeste kandidaten geldt overigens dat ze meer stemmen uit hun eigen woonplaats krijgen. Dat geldt ook voor Van Haga: in de wijde omtrek van Haarlem scoort hij duidelijk hoger dan Baudet.

Baudet is toch ook een Haarlemmer?
Baudet woont in Amsterdam iirc.

Wikipedia: geboren in Heemstede, naar school gegaan in Haarlem.

Laatst bewerkt:

klopt ook allemaal weer geen fl**ker van :o

Overigens heeft Van Haga blijkbaar in veel plaatsen meer stemmen gehaald dan TB, ik vind dat bijzonder.
Is daar ergens een overzicht van? De meeste mensen die ik ken die ook op FvD hebben gestemd, hebben ook op Van Haga gestemd.
Edit: wordt nog uitgezocht zie ik.

Is daar ergens een overzicht van? De meeste mensen die ik ken die ook op FvD hebben gestemd, hebben ook op Van Haga gestemd.
Geen idee, ik zag ook maar een artikel langskomen, heb ik ook gelinkt.

Voor het geval het nog niet duidelijk was, ik heb meer dan iets tegen Van Haga, stem dan op Freek uit overtuiging, daar kan ik meer respect voor opbrengen, al was het maar omdat Hugo Boss kekke pakkies maakt.

Is ook niet verwonderlijk eigenlijk. Nederlanders houden van mensen die wel eens smerige nagels hebben gehad door hard werken. Niet een elitaire kletsmajoor die een beetje op de piano pingelt in zn vrije tijd.

Zo das er uit.

Dit had ik ook gezien, dan waren de hier genoemde voorbeelden PVV of D66 kleiner.

Is dit niet meer stemmen op basis van emotie? FvD coronabeleid en Bij1 want kleurtje?

niet-cosmopolitische, niet-neoliberale

De D66-er heeft nogal eens de illusie meer verbonden te met andere urban professionals in Londen en New York te zijn, dan met mensen uit de provincie die niet hebben doorgeleerd.

Ieder mens moet de eigen rationele keuzes maken en voor de eigen belangen opkomen als een homo economicus en er moet een kleine op het individu gerichte overheid zijn, dus zoveel mogelijk privatiseren, vakbonden beperken en mensen het zelf laten uitzoeken.

Te vroeg gejuicht, de Broederschap heeft weer een voet tussen de deur.
GroenLinksers Bouchallikht en Westerveld claimen voorkeurszetel - https://nos.nl/l/2373470
Lekker hoor. Westerveld is die mooie dame wat stiekem een huisjesmelker is?

Ach ik zit nu Wnl te kijken met Nieman die nooit zijn gasten uit laten praten. Daar zit Afshin Ellian die ik al kende van de Elsevier met zijn zoon Ulyssee. Krijg ik toch weer hoop.

De D66-er heeft nogal eens de illusie meer verbonden te met andere urban professionals in Londen en New York te zijn, dan met mensen uit de provincie die niet hebben doorgeleerd.

Ieder mens moet de eigen rationele keuzes maken en voor de eigen belangen opkomen als een homo economicus en er moet een kleine op het individu gerichte overheid zijn, dus zoveel mogelijk privatiseren, vakbonden beperken en mensen het zelf laten uitzoeken.
D66 zijn libertairiers?

Terug
Naar boven