Fitness Seller

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Ik weet niet zeker maar ik denk dat @harpep waar hij sprak van algemeen recht aan een hoger principe denkt dat niet gelijk staat aan of beperkt wordt door het wettelijk recht.

In elk geval zijn die 2 kanten verschillende rechten, het algemeen bestaande principiële recht van vrijheid van meningsuiting, en het wettelijk recht tot...

Het probleem met het wettelijk recht is dat bestuurders maar wat kunnen verzinnen dat dan wettelijk niet meer mag; wat in recente geschiedenis ook is gedaan om van alles dat zogenaamde slachtoffergroepen kwetst (artikel 137c Sr) strafbaar te maken. Stel dat Jetten het strafbaar maakt om niet iemand's pronouns te gebruiken, of een of andere hoofddoek verbied het beledigen van islam/allah/mo.

Voorheen, of in andere landen (zelfs buurlanden), mochten die dingen wel. Is met zo'n wijziging dan wat wij zouden moeten mogen zeggen echt veranderd? Zijn onze fundamentele rechten plots anders als wij op vakantie zijn of over een landsgrens stappen? Afhankelijk van wat er op een moment in een wetboek staat? Of is wetgeving daar toch niet geheel bepalend voor?

Als jij denkt aan wat mensen wel of niet zouden moeten mogen zeggen vraag jij je dan eerst af waar ze zijn en welk boek daarom op ze van toepassing is? Bepaald dat dan wat je vind wat men mag zeggen? Ga je akkoord met beperkingen van vvmu voor vrouwen in bepaalde landen omdat het daar zo in de wet staat? Of heb je toch een meer fundamentele mening over wat gezegd mag worden waarvan je hoopt/wil dat de wet die volgt?

Ik ga niet overal op reageren, maar waar het op neerkomt is dat de discussie imho ging over wat ik, als persoon, vind wat iemand in een voorbeeldfunctie zou moeten doen. Mijn mening dus.

Daarnaast werd er kort besproken of het wel of niet mag volgens de wet (waarin ook weer een meningsverschil was), maar daar ging het gros van de discussie dus niet over; het ging over je eigen normen en waarden, je eigen mening.

Hetgeen we al besproken hebben nu; dat politici moeten nadenken wat ze zeggen, voordat ze het zeggen.
De vetes tussen FvD en partijen zoals GroenLinks/D66 zijn een win win situatie voor beiden. De achterban van GroenLinks vind het prachtig dat hij voor ze opkomt, en daardoor zijn ze nog zekerder dat dit hun partij is. Hetzelfde geldt voor de FvD. Dat is het politieke spel

Ik ga niet overal op reageren, maar waar het op neerkomt is dat de discussie imho ging over wat ik, als persoon, vind wat iemand in een voorbeeldfunctie zou moeten doen. Mijn mening dus.

Daarnaast werd er kort besproken of het wel of niet mag volgens de wet (waarin ook weer een meningsverschil was), maar daar ging het gros van de discussie dus niet over; het ging over je eigen normen en waarden, je eigen mening.
Zie het allemaal als uitleg leidend naar 1 hamvraag die ik dan heb: of jij met wat je zei over de wet moeten volgen bedoelt dat jij je mening omtrent wat gezegd mag worden dan door zulke lokale/tijdelijke wetgeving laat leiden of toch een meer fundamentele eigen mening, normen en waarden, hebt die dat bepaald?

Mij lijkt dat laatste, wat ook weer een nuance geeft aan die discussie die jij had.

Zie het allemaal als uitleg leidend naar 1 hamvraag die ik dan heb; of jij met wat je zei over de wet moeten volgen bedoelt dat jij je mening omtrent wat gezegd mag worden dan door zulke lokale/tijdelijke wetgeving laat leiden of toch een meer fundamentele eigen mening, normen en waarden, hebt die dat bepaald?

Mij lijkt dat laatste, wat ook weer een nuance geeft aan die discussie die jij had.

Beiden. Als mijn normen en waarden bepalen dat ik niet xyz zou moeten zeggen, maar dit mag wettelijk wel, zijn mijn normen en waarden bepalend.

Als ik volgens mijn normen en waarden prima xyz mag zeggen of doen, maar de wet is daarin duidelijk dat dit niet mag, is de wet bepalend.

Voor deze discussie ging het vooral om 'wat volgens je normen en waarden moet kunnen', niet zozeer de wet (al kwam dat er later wel bij).

Beiden. Als mijn normen en waarden bepalen dat ik niet xyz zou moeten zeggen, maar dit mag wettelijk wel, zijn mijn normen en waarden bepalend.

Als ik volgens mijn normen en waarden prima xyz mag zeggen of doen, maar de wet is daarin duidelijk dat dit niet mag, is de wet bepalend.

Voor deze discussie ging het vooral om 'wat volgens je normen en waarden moet kunnen', niet zozeer de wet (al kwam dat er later wel bij).
Dus als ik kleine botsten heb, en het woord theezakjes of erwtjes beledigend vind dan zorg jij dat je dat woord niet meer gebruikt? :emo:

Ik snap je eindelijk beter.

Ik snap het aan de ene kant wel, Baudet en anderen zeggen dat lgbt propaganda gevaarlijk is, waardoor lgbt mensen sneller haat en bedreigingen krijgen.
Nou vind ik niet dat Baudet er verantwoordelijk voor is, maar een beetje woordkeuzes aanpassen (lgbt propaganda is gevaarlijk bijv. aanpassen) lijkt me niet heel moeilijk.

Verder wel eens met wat die..mens zegt, er zijn meer dan 2 geslachten (er zijn er 3 hehe) maar volgens mij is er een verschil tussen geslacht en gender (laatste x jaar althans is er een verschil).

Ook dacht ik ff in een 80s show beland te zijn, maar dat is terzijde :roflol:

De woordwoorkeuze is in dit geval (zeker voor Baudet) netjes, het (lgbt propaganda is gevaarlijk) op een andere wijze verwoorden zonder dat je de mening daarmee aanpast lukt naar mijn mening niet.

Dus als ik kleine botsten heb, en het woord theezakjes of erwtjes beledigend vind dan zorg jij dat je dat woord niet meer gebruikt? :emo:

Dat zei ik nergens.

Ik snap je eindelijk beter.

De woordwoorkeuze is in dit geval (zeker voor Baudet) netjes, het (lgbt propaganda is gevaarlijk) op een andere wijze verwoorden zonder dat je de mening daarmee aanpast lukt naar mijn mening niet.

Als je die ene zin gebruikt als voorbeeld, is dat wel netjes gezegd inderdaad.

Ik wil voor jou ook wel een uitzondering maken.
embarrassed-shy (1).gif

Klopt, was ik!

Maar als ik dat kwetsend vind, mag ik dus verwachten dat jij de woorden theezakjes of erwtjes niet gebruikt?

Als je die ene zin gebruikt als voorbeeld, is dat wel netjes gezegd inderdaad.
Ik doe veel moeite om al je posts te ontleden en kan niet anders concluderen dan dat het je ging om die zin. Als dat niet zo is zou het fijn zijn om dan eens aan te geven waar het dan wel om gaat.

Maar als ik dat kwetsend vind, mag ik dus verwachten dat jij de woorden theezakjes of erwtjes niet gebruikt?

Rare vraag, heeft helemaal niks te maken met deze hele discussie :roflol:
Maar goed je gaat toch door tot je een antwoord hebt; nee dat mag je niet verwachten.

Ik doe veel moeite om al je posts te ontleden en kan niet anders concluderen dan dat het je ging om die zin. Als dat niet zo is zou het fijn zijn om dan eens aan te geven waar het dan wel om gaat.

Het ging om de algemene 'woorden wegen voordat je ze zegt'..
Het ging mij om geen enkele zin.

Mensen zoals hij (politici, mensen in voorbeeldfuncties) hebben een vrijheid van meningsuiting maar ook een verantwoordelijkheid om woorden te wegen alvorens ze uit te spreken.

Mee eens.

That's it..Dat heb ik gisteren ook al meermaals herhaald.

Nee, want ik had het niet over specifieke woorden.
Dus a.d.h.v. een kort fragment vind je dat hij zijn woorden beter moet wegen, je geeft in je eerste reactie daar een voorbeeld van, namelijk "lgbt propaganda is gevaarlijk", vandaag geef je toe dat wel netjes is verwoord en kan je niet specificeren op welke momenten Baudet beter zijn woorden had moeten afwegen.

Mensen zoals hij (politici, mensen in voorbeeldfuncties) hebben een vrijheid van meningsuiting maar ook een verantwoordelijkheid om woorden te wegen alvorens ze uit te spreken.

Mee eens.

That's it..Dat heb ik gisteren ook al meermaals herhaald.
Ja, maar dat zeg je a.d.h.v. een fragment waar hij dat in jouw ogen dus prima heeft gedaan, maar je moet wel tig keer blijven aangeven dat hij dat wel wel moet doen.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven