XXL Nutrition

Ubuntu Linux op me PC

• Topic Starter Topic Starter
Bump:

Iemand anders al meer ervaring?

heeft een of andere nerd je dat aangeraden ofzo?

waarom linux gebruiken :roflol:

gewoon xp gebruiken of vista, dat is het beste.

:roflol:

Na bijna een jaar herinner jij je plotseling dit topic weer? :D

Zat er vanmorgen aan te denken Ubuntu er toch op te zetten, ik wou weten of het inmiddels al makkelijker is.

Is er ook een security pakket van of is dat niet nodig bij ubuntu?

---------- Toegevoegd om 10:48 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:46 ----------

Ik heb nu XP Pro.

Ik vind ook alles wat ik niet ken of gebruikt heb domme rommel en wat ik wel ken het beste!

???

waarom zou een doorsnee thuisgebruiker linux moeten gebruiken??

windows is gewoon het beste, vroeger misschien niet maar nu wel. als je een redelijk modern systeem hebt draait het als een tierelier (gewoon zorgen dat windows en virusscanner up to date blijven) en je kan al je programma's gebruiken.

als je linux hebt werkt het weer allemaal anders en zijn een heleboel programma's niet beschikbaar.

windows is gewoon veel gebruiksvriendelijker.

---------- Toegevoegd om 09:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:53 ----------

ja ik heb 2x linux geprobeerd maar heb nu gewoon weer windows 7 draaien, daarvoor vista en xp. allemaal retestabiel en snel.

???

waarom zou een doorsnee thuisgebruiker linux moeten gebruiken??

windows is gewoon het beste, vroeger misschien niet maar nu wel. als je een redelijk modern systeem hebt draait het als een tierelier (gewoon zorgen dat windows en virusscanner up to date blijven) en je kan al je programma's gebruiken.

als je linux hebt werkt het weer allemaal anders en zijn een heleboel programma's niet beschikbaar.

windows is gewoon veel gebruiksvriendelijker.

Waarom niet? Geintereseerd in een ander besturingsysteem? Je wilt eens wat anders? Je wilt ook nog eens wat leren?

Ubuntu installeren is makkelijker en sneller dan Windows installeren, ook een dual boot installatie is niet zo heel moeilijk.

Voor Ubuntu (en andere Linux varianten) zijn er juist erg veel programma's beschikbaar, die je een paar klikken (of met een simpel "sudo apt-get install [programmanaam]" in de terminal) kunt downloaden, installeren en klaar is kees :D. In het begin even wennen misschien, maar uiteindelijk makkelijker dan onder Windows. Een heleboel programma's onder Windows hebben prima tegenhangers in de open-source wereld. Een paar voorbeelden :

IE :eek: -> Mozilla Firefox, Konqueror
Outlook Express/Live mail bla bla -> Thunderbird, Evolution, Kmail/Kontact
MS Office -> OpenOffice.org, Koffice
Live messenger/Yahoo Messenger enz. -> Pidgin, Amsn, Kopete enz enz.
Elk fotobewerking prog -> GIMP

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Veel van deze programma's zijn er ook voor Windows, zoals Mozilla Firefox en Thunderbird, OpenOffice.org...
Een goede selectie software is al meegeleverd als je Ubuntu hebt geinstaleerd dus je kunt zo aan de slag.

Verder heb je de keuze uit welke Desktop Enviroment (DE) je wilt gebruiken, standaard gebruikt Ubuntu GNOME. Kubuntu gebruikt KDE. Je kunt beide installeren als je wilt ook. Ingewikkeld nee hoor, het hoef niet. De keuze is aan jou.

Zoveel moeilijker voor de "doorsnee thuisgebruiker" is het dus niet IMO. Het is even wennen, maar dat moet je ook als je vanaf Windows XP naar Vista gaat.. Ubuntu draait (dualboot met windows XP) als een tierelier hier op mijn laptop :D Op mijn werk PC helaas alleen Vista....

Oja en je kunt natuurlijk ook gewoon de Live CD even uitproberen he ;)

cutler is de natte droom van Gates en Ballmer, tenminste als hij wel netjes betaald (?)

Ben nu de DVD aan het branden met Ubuntu, zet hem wel eerst naast XP.
mocht het niet bevallen dan kan ik gewoon op XP blijven.

cutler is de natte droom van Gates en Ballmer, tenminste als hij wel netjes betaald (?)
ik betaal niks.

maar wat is de meerwaarde van linux vergeleken met windows voor iemand als de topicstarter? ik zeg niet dat linux k*t is maar niet voor bepaalde doelgroepen.

De laatste keer dat ik met linux gespeeld heb was het nog veel consolewerk (Fedora core 6 destijds). Er is een hoop veranderd inmiddels zeg, allemaal weer een stuk beter op geworden. Gamen doe ik tegenwoordig toch al niet meer op mijn pc, dus de overstap is voor mij inmiddels weer makkelijker te maken. Ondersteuning is ook aanwezig aangezien mijn neef inmiddels al jaren linux op de desktop gebruikt (naast de vele servers die hij onderhoudt), dus af en toe iets vragen is ook geen probleem. Voorheen was mijn vriendin nog een obstakel in dit soort dingen, maar sinds ze haar eigen laptop heeft is dat probleem ook uit de wereld. :thumbup:

En een mac vind ik gewoon te duur voor wat ik ervoor krijg (sorry T), dus dan linux maar weer proberen. :D Downloading ubuntu as we speak!

str_repeat("hahahahahahahahahaha",11000000);

Omdat je er niet mee kan werken wil nog niet zeggen dat het slechter is... Windows mocht willen dat ze ook maar ergens in de buurt komen qua stabiliteit en configuratiebiliteit, of wat het woord ook in het Nederlands heet.

Gentoo Linux blijft toch mijn favoriete distro.

Ik begin zelf wel met een noob linux distro (of meer distro met grootste userbase). En ooit als ik tijd teveel heb, linux from scratch... :D

En een mac vind ik gewoon te duur voor wat ik ervoor krijg (sorry T), dus dan linux maar weer proberen. :D Downloading ubuntu as we speak!
Je hoeft je voor mij niet te excuseren, ik verkoop geen macs :D

Maar wie het geld heeft moet zeker niet twijfelen vind ik.

str_repeat("hahahahahahahahahaha",11000000);

Omdat je er niet mee kan werken wil nog niet zeggen dat het slechter is... Windows mocht willen dat ze ook maar ergens in de buurt komen qua stabiliteit en configuratiebiliteit, of wat het woord ook in het Nederlands heet.

OMG heb je hem ook weer met zijn atari.

Ben nu de DVD aan het branden met Ubuntu, zet hem wel eerst naast XP.
mocht het niet bevallen dan kan ik gewoon op XP blijven.

Ik zou eerst een beetje spelen met de Live CD en als je gaat installeren zou ik de /home op een aparte partitie zetten zoals hier beschreven :

http://www.psychocats.net/ubuntu/installseparatehome

Wil je dan een keer een schone installatie doen omdat je iets hebt verdoet, of je gewoon een schone installatie wilt blijven je bestanden en instellingen (mail instellingen bv) in je /home/username dir gewoon bestaan. Mits je deze natuurlijk niet format tijdens de nieuwe installatie he ;) :D

Terug
Naar boven