growlikeweed
Advanced Bodybuilder
- Waardering
- 136
Het ging bijvoorbeeld over het effect van je geboortemaand met betrekking tot kansen in sport, school of iets dergelijks. Zo begint het seizoen bij ijshockey in januari en zijn veruit de meeste tophockeyspelers geboren in de eerste 3 maanden van het jaar. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld scholen. Het verschil dat een kind heeft en waarvan gezegd wordt "dat trekt later wel bij" trekt in de realiteit nooit bij, maar wordt zelfs groter. De beste van de groep, wat vaak de oudsten zijn, krijgen extra kansen, waardoor ze nog beter worden, waardoor ze meer kansen krijgen etc.
Dat is één van de vele delen. Een ander deel gaat over vaak over het hoofd geziene gevolgen van culturen, zoals een groot aantal neerstortende vliegtuigen in Azië (weet land niet meer precies), omdat het daar onbeleefd is een belangrijker persoon tegen te spreken.
Een ander deel gaat over het welbekende fenomeen dat Aziaten beter zijn in wiskunde, maar dat heeft niets met genen te maken. Daar heerst een rijstcultuur, waar het normaal is om 3k uur per jaar te werken en waar kinderen 245 (plusminus) dagen naar school gaan (en langere dagen). Amerikanen daarentegen gaan slechts 180 dagen naar school. Moraal is: inzet.
Talent wordt ook deels afgeschreven als minder belangrijk, geluk is meer van invloed. Zo haalt hij advocaten aan met een Joodse afkomst, Bill Gates die vrij toegang had tot één van de eerste computers, zo ook Bill Joy.
Zo staan er nog meer in, zoals over opvoeding (volplannen of kind zijn gang laten gaan) en afwezigheid van hartaanvallen in een bepaald stadje
Edit: nu bezig met "A random walk down Wall Street"
Dat klinkt als een boek dat ik ook wel interessant zal vinden. Deze gaat erbij op de literatuurlijst in de beginpost!
Ben nu bezig met deze: Ultimate Back Fitness and Performance van Stuart Mcgill. Totaal m'n ogen geopend op het gebied van backhealth en heb veel dingen uit m'n schema gegooid en doe bepaalde dingen niet meer met herstel.
http://www.amazon.com/Ultimate-Fitness-Performance-Stuart-McGill/dp/0973501804
Dit lijkt me ook een must read voor iedereen, ookal heb ik nog nooit rugklachten o.i.d. gehad, dit soort kennis kan je alleen maar goed doen.
Laatst bewerkt: