MuscleMeat

Uitdaging tot zelfontwikkeling

Hebben jullie er ook wel eens last van dat je na het lezen van 10 pagina's van een boek, je concentratie af begint te dwalen en je letterlijk gewoon moe begint te voelen, ondanks dat je het boek interessant vind en gewoon verder wil lezen? Iemand hier tips (of misschien zelfs een oplossing) voor heeft?
Ja. Het hinderde mij heel erg op de middelbare school als ik dan veel moest lezen voor een tentamen. Na enkele pagina's begon ik dan al snel te knikkebollen of dwaalde m'n gedachten af. Ik sliep destijds weinig wat ongetwijfeld heeft bijgedragen.

Toen ik 8-10 uur per nacht sliep had ik daar eigenlijk overdag nooit last van (paar uur voor het slapen wel). Nu de laatste tijd heb ik flinke slaapproblemen waardoor ik het weer heb... Denk misschien een kwestie van meer slapen?

Mijn beeld over zelfhulpboeken, is dat je wijsheid vergaart en daarmee in aspecten groeit. All about dem gains.

Al een hoop gehad aan "The 7 Habits", zowel voor innerlijke vrede als het samenwerkingsverband om dingen te bereiken. Is het onzin? Als het werkt is het geen onzin.

Ja. Het hinderde mij heel erg op de middelbare school als ik dan veel moest lezen voor een tentamen. Na enkele pagina's begon ik dan al snel te knikkebollen of dwaalde m'n gedachten af. Ik sliep destijds weinig wat ongetwijfeld heeft bijgedragen.

Toen ik 8-10 uur per nacht sliep had ik daar eigenlijk overdag nooit last van (paar uur voor het slapen wel). Nu de laatste tijd heb ik flinke slaapproblemen waardoor ik het weer heb... Denk misschien een kwestie van meer slapen?

Thanks! Ik krijg altijd wel voldoende slaap in een nacht (tussen de 8 en 9 uur), alleen me slaaptijden zijn nogal onregelmatig. Soms van 10 tot 6, andere keer weer van 5 sochtends tot 1 smiddags. Heb al vaak geprobeerd dit beter te krijgen, maar tot nog toe onsuccesvol.

Ja, vooral als ik 's Avonds in het donker lees. Best is om rechtop te zitten in een goed verlichte omgeving. Af en toe pauze nemen kan ook geen kwaad, verder is het compleet natuurlijk dat je moe wordt.

Thanks! ik lees meestal voor ik ga slapen inderdaad. Eerst las ik liggend in bed, maar dan viel ik zowat meteen in slaap, dus ben uit mezelf al recht op gaan zitten om te lezen. Zal proberen tussen de middag uren te gaan lezen om te kijken of dat invloed heeft.

Niet voor het slapen gaan lezen en gewoon oefenen scheelden bij mij het meest. Voor het slapen lees ik liever dingen waarvan ik weinig hoef te leren, minder stimulatie voor het slapen is sws chill.

Carbs eten scheelt bij mij ook veel, hebben je hersenen weer ff brandstof.

Ook eens meer proberen te pitten dan. Ik heb er ook vaak last van. En hoe sneller ik probeer te lezen, hoe sneller ik m'n focus kwijt ben. Soms gaat het dan een paar bladzijden snoeihard en dan is het net of ik moe word en m'n focus verlies.

Meer carbs lijkt me ook logisch dat het verschil kan maken, maar ik train er niet zo lekker op... dilemma's.

Ik ga beginnen met getting things done.

Groot opstakel in mijn leven is uitstellen van kleine taken, die in mijn hoofd opstapelen. Mij lijkt dit geschikt.

Ik heb zojuist thinking fast and slow door gebladerd maar dat lijkt grotendeels herhaling van mijn studie (deel behavioral economics), maar vind ik wel erg interessant dus die gaat er na.

Doel is om voor het slapen te gaan lezen, aangezien ik een slechte slaper ben lijkt dit me geschikt.

Ik kan wel wat intellectuele shit gebruiken gezien ik na mijn WO studie toch in wat meer uitvoerend werk terecht gekomen ben. Dat terwijl ik wel graag mentaal uitgedaagd wordt. Frustrerend.
Ik heb hem bijna uit. Het is in feite gewoon een handleiding effectieve to-do lijstjes maken. Ben er zeer over te spreken en probeer de methode ook zo letterlijk mogelijk over te nemen.

Ben al veel shit aan het toepassen en het werkt goed voor me. Zeker 10 'projecten' die ik al maanden of zelfs jaren aan het uitstellen ben omdat ik het al zo 'druk' heb, heb ik nu eerste acties in gezet. Eigenlijk breek je je grote projecten op in kleine hapklare stukjes met een duidelijke gedefinieerde outcome.

Ben er aan begonnen omdat ik echt veel van mn tijd verkloot/prioriteiten verkeerd leg. Hoofdreden daarvan is denk ik ook dat ik geen overzicht heb over wat er allemaal moet gebeuren, met behulp van die GTD methode krijg je dat juist wel. Belangrijkste is wel dat je letterlijk álles wat er ook maar in je leven moet gebeuren op papier zet. (Wunderlist vind ik btw handige app ervoor)

Wat voor werk doe je btw?

Zeker, ben ik het eens mee. Maar ms doel je met succes teveel op rijkdom. Rijkdom is niet perse gelinkt aan een succesvol leven. Het maakt je succesvol in rijk zijn, verder nietszeggend. Je kan nog steeds dik falen op andere gebieden (kinders opvoeden?). Daar gaat het imo net om bij zelfontplooiing, de gebieden waar je zwak in bent sterker maken. Ik zie niet in waarom je niets zou hebben aan filosofie, imo ook een vorm van zelfontplooiing.

Volgens mij focus je je beeld van succes gewoon teveel op (grote) rijkdom. Terwijl er veel vormen zijn. Het is ook niet omdat een ander bv meer talent heeft, dat jij per definitie niet meer succesvol kan zijn. En al evenmin reden om er niets aan te doen.

Misschien, maar het probleem is vooral niet zie hoe ik voordeel zou kunnen halen uit 'zelfontwikkelings'boeken. Ik kan bijvoorbeeld succesvol zijn door mij academisch te ontwikkelen, en een baan winnen als (universitair) docent. Dat doe ik door politieke boeken te lezen door theoretische kennis te vergroten. Ik zie niet hoe 'zelfontwikkeling' daar aan bij kan dragen.

Die reactie kan ik me voorstellen. Maar ik doel gewoon op academisch doceren. Wat ook het enigste is wat je met filosofie kan. (ik heb het trouwens over politieke theorie/filosofie, dus daar kan je wat meer mee, adviesorganen, onderzoeksinstituten -- clingedeal enzo -- overheid).

heb ik ook, alleen geen oplossing voor je.

Ja talent ontwikkel je, niet door algemene zelfhelp boekjes te lezen. Als je talent hebt voor natuurkunde, ga je natuurkunde boeken lezen, etc. Ik lees filosofie e.d. omdat ik daar talent voor heb, en er misschien iets mee kan gaan doen. Zelfhelp boekjes zijn een beetje de crossfit onder het denkvoer, geen specificity.

Bill Gates las geen boekjes over hoe je succesvol moest zijn, hoe je rijk kon worden, hij las over computertechnologie, blonk uit, en bouwde zo z'n imperium op.

eigenlijk heb je 100% gelijk

meer vooor erbij zeg maar, die zelf hulp boeken. heeft bij mij ook nooit iets geholpen

Lees nu ook vooral savonds voor ik ga slapen maar eigenlijk moet ik gewoon in de ochtend gaan lezen. Proberen een half uurtje ofzo te lezen voor ik uit bed ga zal wel prettig zijn.

Die reactie kan ik me voorstellen. Maar ik doel gewoon op academisch doceren. Wat ook het enigste is wat je met filosofie kan. (ik heb het trouwens over politieke theorie/filosofie, dus daar kan je wat meer mee, adviesorganen, onderzoeksinstituten -- clingedeal enzo -- overheid).

Ja zoiets dacht ik al, hoe zou jij dat talent dan omschrijven? Als in de persoonlijkheid hebben "diepzinnig"na te kunnen denken?

Misschien, maar het probleem is vooral niet zie hoe ik voordeel zou kunnen halen uit 'zelfontwikkelings'boeken. Ik kan bijvoorbeeld succesvol zijn door mij academisch te ontwikkelen, en een baan winnen als (universitair) docent. Dat doe ik door politieke boeken te lezen door theoretische kennis te vergroten. Ik zie niet hoe 'zelfontwikkeling' daar aan bij kan dragen.

Inzichten die je niet uit feitelijke boeken kan halen, mensenkennis in het algemeen en het helpt je eigen gedrag te analyseren. Zo weet je welke stappen je moet ondernemen om succesvol te worden in bepaalde aspecten.

Ja zoiets dacht ik al, hoe zou jij dat talent dan omschrijven? Als in de persoonlijkheid hebben "diepzinnig"na te kunnen denken?

Analytisch zou ik zeggen.

Inzichten die je niet uit feitelijke boeken kan halen, mensenkennis in het algemeen en het helpt je eigen gedrag te analyseren. Zo weet je welke stappen je moet ondernemen om succesvol te worden in bepaalde aspecten.

Hmm, ja, misschien, kan ik niet helemaal over oordelen, ik baseer me ook veel op de indruk die ik heb.

Maar bijvoorbeeld daster zegt " Eigenlijk breek je je grote projecten op in kleine hapklare stukjes met een duidelijke gedefinieerde outcome." dat haalt hij uit zo'n boek. Maar dezelfde oplossing kan je vinden met een beetje googlen op 'chronisch uitstelgedrag', en dan heb je met een halfe a4 dezelfde informatie. Dusja. Naja. You do you.

Maar bijvoorbeeld daster zegt " Eigenlijk breek je je grote projecten op in kleine hapklare stukjes met een duidelijke gedefinieerde outcome." dat haalt hij uit zo'n boek. Maar dezelfde oplossing kan je vinden met een beetje googlen op 'chronisch uitstelgedrag', en dan heb je met een halfe a4 dezelfde informatie. Dusja. Naja. You do you.

Klopt je moet een boek ook niet zien als iets magisch, het is een bron van informatie. Net als artikels, video's op youtube etc.
Informatie uit boeken is alleen wat puurder, diepgaander.

Soms voldoet waitbutwhy.com echter net zo goed bijvoorbeeld:)

Ik heb hem bijna uit. Het is in feite gewoon een handleiding effectieve to-do lijstjes maken. Ben er zeer over te spreken en probeer de methode ook zo letterlijk mogelijk over te nemen.

Ben al veel shit aan het toepassen en het werkt goed voor me. Zeker 10 'projecten' die ik al maanden of zelfs jaren aan het uitstellen ben omdat ik het al zo 'druk' heb, heb ik nu eerste acties in gezet. Eigenlijk breek je je grote projecten op in kleine hapklare stukjes met een duidelijke gedefinieerde outcome.

Ben er aan begonnen omdat ik echt veel van mn tijd verkloot/prioriteiten verkeerd leg. Hoofdreden daarvan is denk ik ook dat ik geen overzicht heb over wat er allemaal moet gebeuren, met behulp van die GTD methode krijg je dat juist wel. Belangrijkste is wel dat je letterlijk álles wat er ook maar in je leven moet gebeuren op papier zet. (Wunderlist vind ik btw handige app ervoor)

Wat voor werk doe je btw?

Klinkt goed.

Ik ben project engineer. Time management is eigenlijk wel een van de belangrijkste zaken tijdens werk. Maar past totaal niet bij me. Ik heb meer affiniteit met sales en doe dat zelf ook graag. Regeltjes en plannen laat ik liever aan iemand anders over.

Maar ik zit op de fase in mijn leven waarbij ik wat beslissingen moet maken mbt waar te wonen en andere baan zoeken. Een heeft weer verband met de ander.

Wie schrijft die blijft. Ik hoor het keer op keer. Goal setting. Alles moet worden opgeschreven zodat het niet in je hoofd hangt.

Echter zit ik al lange tijd in extreme drukte met enkele verhuizingen, werkdruk in een positie die me niet aan staat. Lange afstand relatie. Etc. Vermoeiend.

Heb net een uurtje gelezen (The 7 habits, veel standaard info maar vind het wel interessant). Merk wel dat ik in de middag minder moe ben, alleen comprehension blijft lastig. Dit even volhouden, kijken wat er gebeurt.

Niet voor het slapen gaan lezen en gewoon oefenen scheelden bij mij het meest. Voor het slapen lees ik liever dingen waarvan ik weinig hoef te leren, minder stimulatie voor het slapen is sws chill.

Carbs eten scheelt bij mij ook veel, hebben je hersenen weer ff brandstof.

Denk dat oefenen vooral de belangrijkste factor is, dus daar ga ik veel aan werken. Voeding zit verder wel goed, dus daar maak ik me geen zorgen om.

Thanks! Ik krijg altijd wel voldoende slaap in een nacht (tussen de 8 en 9 uur), alleen me slaaptijden zijn nogal onregelmatig. Soms van 10 tot 6, andere keer weer van 5 sochtends tot 1 smiddags. Heb al vaak geprobeerd dit beter te krijgen, maar tot nog toe onsuccesvol.

Thanks! ik lees meestal voor ik ga slapen inderdaad. Eerst las ik liggend in bed, maar dan viel ik zowat meteen in slaap, dus ben uit mezelf al recht op gaan zitten om te lezen. Zal proberen tussen de middag uren te gaan lezen om te kijken of dat invloed heeft.

Heb ik ook vaak. Als ik me bijvoorbeeld voor neem 90 minuten te lezen, heb ik meestal dat na 10-30 minuten m'n ogen dicht gaan vallen. Wat ik dan doe is gewoon even voor 20 a 30 minuten 'dutten', daarna maak ik zonder problemen de resterende minuten af.

Onlangs molecular and cell biology for dummies :o uitgelezen (pdfje is gewoon op internet te vinden).
Imo een goede binnenkomer voor deze materie, helder uitgelegd. Meeste zaken wist ik wel al.

Nu begonnen aan The rapid fat loss handbook van Lyle Mcdonald. Kort boekje, ongeveer 90 pagina's.

Ik kijk ongelooflijk hard uit naar Lyle's nieuwe boeken, want hij is echt wel baas.

Wanneer je snel moe bent na x aantal blz lezen, misschien leesbril proberen? Super voor de hand liggend maar je ogen hoeven minder hard te werken, daarom minder snel dat moeie gevoel achter je ogen.

Misschien, maar het probleem is vooral niet zie hoe ik voordeel zou kunnen halen uit 'zelfontwikkelings'boeken. Ik kan bijvoorbeeld succesvol zijn door mij academisch te ontwikkelen, en een baan winnen als (universitair) docent. Dat doe ik door politieke boeken te lezen door theoretische kennis te vergroten.
Komt de kleur van uw politieke lidkaart overeen met de meerderheid binnen de raad van bestuur anders komt u in dat academisch milieu niet verder. Het cultureel-marxisme is binnen de academische wereld en faculteiten literatuur zowat de norm geworden. De gevolgen hiervan zorgt dat de grondvesten van onze samenleving volledig in een moeras verzinken.

Ik zie niet hoe 'zelfontwikkeling' daar aan bij kan dragen. Die reactie kan ik me voorstellen. Maar ik doel gewoon op academisch doceren. Wat ook het enigste is wat je met filosofie kan. (ik heb het trouwens over politieke theorie/filosofie, dus daar kan je wat meer mee, adviesorganen, onderzoeksinstituten -- clingedeal enzo -- overheid). heb ik ook, alleen geen oplossing voor je.
http://www.nondualiteitvoormanagers.nl

Mensen irriteren op omegle is een uitstekende manier om aan je spaans te werken :thumb:

Terug
Naar boven