MuscleMeat

Uitdaging tot zelfontwikkeling

http://fhww.files.wordpress.com/2015/04/12-rules-to-learn-languages-in-record-time.pdf
http://www.youtube.com/watch?v=KUMGNknv4fo
http://www.youtube.com/watch?v=rNQl2TKyRYo

Alstu

Tim is sws heel erg bezig met Pareto's law: 20% van de acties produceren 80% van de resultaten.
Dus het gaat erom dat je niet zomaar woorden gaat leren. Voor de meeste gesprekken in elke taal heb je maar 1000-1300 worden nodig. Die kan je best in een paar maanden leren. En ook liever zinnen ipv losse woorden leren, zo pak je gelijk zinsopbouw en grammatica mee.

Ik doe het zelf met het taalprogramma van bbc, nuttige zinnen in ankidroid en bekende series in het spaans kijken (simpsons etc)

In spanje heb je soort van 4 soorten Spaans he afhankelijk van waar je zit.. Daarbij spreken Spanjaarden het ook echt t*ring snel uit. Ik heb het idee dat je met een echte cursus Spaans beter af bent. Gewoon grammatica en alles leren.

In spanje heb je soort van 4 soorten Spaans he afhankelijk van waar je zit.. Daarbij spreken Spanjaarden het ook echt t*ring snel uit. Ik heb het idee dat je met een echte cursus Spaans beter af bent. Gewoon grammatica en alles leren.

Ik heb engels ook puur van runescape en series/films geleerd, grammatica apart leren is naar mijn mening niet nodig als je genoeg taalgevoel ontwikkelt

Ik heb engels ook puur van runescape en series/films geleerd, grammatica apart leren is naar mijn mening niet nodig als je genoeg taalgevoel ontwikkelt

hm hier kan ik me wel van vinden, veel gamen, series kijken en dergelijke heeft er in mijn ervaring voor gezorgd dat mannen op een veel hoger Engels niveau zaten dan dames

Ik doe even mee. Heb de volgende boeken besteld:

- getting things done: deze ga ik wel goed kunnen gebruiken
- thinking fast and slow: interesse. Heb dit grotendeels wel gehad tijdens studie, boek was maar 8e dus kan wel er bij.

Ben benieuwd.

Zelf kan ik wel aanraden:

Predictably irrational: is beetje basic behavioral economics maar dan voor noobs. Wat leuke experimentjes ed.

Wie ben je? Boek over zelfkennis, bekende DISK model, persoonlijkheidstestje.

Allebei die boeken lees je zeer eenvoudig door en zijn wel interessant.

Ik doe even mee. Heb de volgende boeken besteld:

- getting things done: deze ga ik wel goed kunnen gebruiken
- thinking fast and slow: interesse. Heb dit grotendeels wel gehad tijdens studie, boek was maar 8e dus kan wel er bij.

Ben benieuwd.

Zelf kan ik wel aanraden:

Predictably irrational: is beetje basic behavioral economics maar dan voor noobs. Wat leuke experimentjes ed.

Wie ben je? Boek over zelfkennis, bekende DISK model, persoonlijkheidstestje.

Allebei die boeken lees je zeer eenvoudig door en zijn wel interessant.

Neem je de engelstalige versie van getting things done of de vertaalde?

Ik vind van die zelfhelp boeken over rijk worden en succes hebben en shit altijd voor paupers, is impressie die ik heb. Geldverspilling lijkt me. Succes is talent + talent volledig ontplooiien + gelukkige omstandigheden. Dat ga je niet in een boekje leren.

Ik vind van die zelfhelp boeken over rijk worden en succes hebben en shit altijd voor paupers, is impressie die ik heb. Geldverspilling lijkt me. Succes is talent + talent volledig ontplooiien + gelukkige omstandigheden. Dat ga je niet in een boekje leren.

"Talent"

Zoiets ontwikkel je, door te leren.

Ja talent ontwikkel je, niet door algemene zelfhelp boekjes te lezen. Als je talent hebt voor natuurkunde, ga je natuurkunde boeken lezen, etc. Ik lees filosofie e.d. omdat ik daar talent voor heb, en er misschien iets mee kan gaan doen. Zelfhelp boekjes zijn een beetje de crossfit onder het denkvoer, geen specificity.

Bill Gates las geen boekjes over hoe je succesvol moest zijn, hoe je rijk kon worden, hij las over computertechnologie, blonk uit, en bouwde zo z'n imperium op.

Laatst bewerkt:
Ja talent ontwikkel je, niet door algemene zelfhelp boekjes te lezen. Als je talent hebt voor natuurkunde, ga je natuurkunde boeken lezen, etc. Ik lees filosofie e.d. omdat ik daar talent voor heb, en er misschien iets mee kan gaan doen. Zelfhelp boekjes zijn een beetje de crossfit onder het denkvoer, geen specificity.

Bill Gates las geen boekjes over hoe je succesvol moest zijn, hoe je rijk kon worden, hij las over computertechnologie, blonk uit, en bouwde zo z'n imperium op.
Ha, die vind ik leuk.

Hebben jullie er ook wel eens last van dat je na het lezen van 10 pagina's van een boek, je concentratie af begint te dwalen en je letterlijk gewoon moe begint te voelen, ondanks dat je het boek interessant vind en gewoon verder wil lezen? Iemand hier tips (of misschien zelfs een oplossing) voor heeft?

Neem je de engelstalige versie van getting things done of de vertaalde?

Engels

Meetal kan je uit boekje wel wat dingen herkennen. Vanuit daar zie je wel welke zaken jij wel/niet goed beheerst. Je moet het een beetje zien dat je uit zo'n gemiddeld boek bij wijze van 20% nuttige info haalt waar je wat mee kan. Vanuit daar kan je weer verder zoeken.

Je hoeft geen 15 self help boeken te lezen. Maar een beetje inlezen in persoonlijkheids type kan nuttig zijn. Vanuit daar kan je wat bijspijkeren aan bepaalde eigenschappen. Voor mij is dat time management, goal setting, etc.

Je moet er niet in blijven hangen en het moet niet van dat tjakka gebeuren zijn, maar verder kan het best nuttig zijn.

Over welke boeken heb je het dan bijvoorbeeld?

Lijkt me dat een manager die een boek leest over effectief management, iemand die interesse heeft voor investeringen basisprincipes wil leren uit een boek, levensfilosofie wil ontplooien,... geen paupers zijn. Maar gewoon mensen die willen bijleren en openstaan voor andere (vaak meer ervaren) opinies/standpunten.

Boeken zoals van die internetshit als "6 week to millionaire" en shit, dat is dikke scam natuurlijk. Maar ik zie niet in waarom een goed boek over zelfontplooiing geen goed zou kunnen doen aan je levensstijl. Ik was zelf heel gereserveerd over zo'n boeken maar ik zou degene die ik zelf heb gelezen nu alleen maar aanraden. Ik heb er wel wat van geleerd, al wordt het soms wat mooier ingepakt.

Hard werk wordt vaak ten onrechte wel eens 'talent' en/of 'geluk' genoemd. Terwijl sommigen 10x op hun bek zijn gegaan voor ze iets succesvol hebben verwezenlijkt.

+

Zelfhulpboeken vind ik zoiezo wat onzin. Kan me er soms over verbazen als ik in de 2de handswinkel waar ik werk boeken over zelfhulp tegenkom, boeken over innerlijke kracht, meer energie, zelfvertrouwen, positief in het leven staan, zelfs cognitieve therapie enz.., welke onzin daar allemaal instaat. Het is allemaal op ego gebaseerd, persoonlijkheid ontwikkelen, jezelf veranderen..

Ik blijf erbij, als je spiritualiteit doordrijft en alles doet in de kale realiteit je dat allemaal niet nodig hebt, je hebt dan ook ruim voldoende energie om alle taken te doen die je in de waaktoestand moet doen.

Lama Marut is mss een wat vreemde kerel maar hij heeft volledig gelijk wat hij over zelfhulpboeken zegt:
http://www.youtube.com/watch?v=O3xqWc9NTuM

hm, ja, hm. I guess zal wel nuttig zijn voor sommigen, ten minste wat specifiekere boeken. Inderdaad, die innerlijke positiviteit en shit zoals corleone het verwoordt is sowieso shit.

Mijn indruk zal vast ook komen omdat ik dat "business" wereldje me niet aanstaat, met glipperige alen en kwallen die denken heel slim and snugger te zijn. ook met al die (Engelse) modetermen, "benchmarking" dit "streamlinen" dat. Dus een soort "gladde paupers" zeg maar, padjepeers. Er was zo'n 'experiment' waarbij een aantal groepen hetzelfde materiaal kregen een er iets stabiels mee moesten maken. Een groep van zakenmensen of business studenten ofzo, een groep van basisschool leerlingen, een groep van engineers enzo. En die business groep deed het verruit het slechst.
Dus ik heb slecht beeld van, ben dus eigenlijk vet racistisch naar zakenmensen toe. Aan de andere kant zullen zakenmensen mij een zweefkees vinden omdat ik filosofie e.d. lees, waar je niks aan hebt in "het echte leven".

"Hard werk wordt vaak ten onrechte wel eens 'talent' en/of 'geluk' genoemd. Terwijl sommigen 10x op hun bek zijn gegaan voor ze iets succesvol hebben verwezenlijkt."

Ik zeg ook "talent + talent volledig ontplooiien + gelukkige omstandigheden". Voor ontwikkelen moet je hard werken, meestal. Maar als ik 2x zo hard werk als Depay om profvoetballer te worden zal ik op z'n best 3e klasse zaterdag voetballen, maar als Depay een beetje wiet zat te roken elke dag zou hij de top ook niet halen. En geluk is echt wel belngrijk. Geluk dat je talent hebt, geluk dat je in een tijd leeft waarin dat talent van toepassing komt, etc.

Dit ook wel een beetje relevant. (hoewel ik hier lager zit dan business)
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ik leer gewoon uit elke tier wat, heuuj.

Zelfhulp boeken hebben naar mijn idee een slechte naam omdat er zoveel bullshit tussen shit. 'zelfhulp' vind ik ook een kut begrip, ontwikkeling klinkt al veel beter.

Zelfontwikkelings boeken die meer naar de psychologie kant gaan vind ik zeker waarde toevoegen, heb bijv. een hoop geleerd uit awaken the giant.

Ik denk ook dat Nederlanders te nuchter (zie: arrogant) zijn om dit soort dingen een kans te geven. We zijn geen cultuur waarin dit soort dingen als normaal gezien worden en vinden alles wat buiten de norm valt vaak zweverig of onzin.
Amerikanen gaan dan wel weer ver met hun uitspraken en believes, maar je hoeft het ook niet met elke zin eens te zijn om iets van een boek te kunnen leren.

'A book usually only has one or two good ideas or gems, but you can't sell a page listing one idea. So you write a book around it. The goal is then not to read every single word, but to find the one or two gems in the book' -Tai Lopez

De meeste zelfhulpboeken zullen je ook vertellen dat je uit moet vinden waar je krachten/talenten liggen, en die moet ontwikkelen. Managing oneself is wel een leuk instapmodel.

'If all you do is spend time working on your weaknesses (instead of your strengths), all you end up with is a lot of strong weaknesses' - Dan Sullivan

"Hard werk wordt vaak ten onrechte wel eens 'talent' en/of 'geluk' genoemd. Terwijl sommigen 10x op hun bek zijn gegaan voor ze iets succesvol hebben verwezenlijkt."

Ik zeg ook "talent + talent volledig ontplooiien + gelukkige omstandigheden". Voor ontwikkelen moet je hard werken, meestal. Maar als ik 2x zo hard werk als Depay om profvoetballer te worden zal ik op z'n best 3e klasse zaterdag voetballen, maar als Depay een beetje wiet zat te roken elke dag zou hij de top ook niet halen. En geluk is echt wel belngrijk. Geluk dat je talent hebt, geluk dat je in een tijd leeft waarin dat talent van toepassing komt, etc.

Dit ook wel een beetje relevant. (hoewel ik hier lager zit dan business)
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Zeker, ben ik het eens mee. Maar ms doel je met succes teveel op rijkdom. Rijkdom is niet perse gelinkt aan een succesvol leven. Het maakt je succesvol in rijk zijn, verder nietszeggend. Je kan nog steeds dik falen op andere gebieden (kinders opvoeden?). Daar gaat het imo net om bij zelfontplooiing, de gebieden waar je zwak in bent sterker maken. Ik zie niet in waarom je niets zou hebben aan filosofie, imo ook een vorm van zelfontplooiing.

Volgens mij focus je je beeld van succes gewoon teveel op (grote) rijkdom. Terwijl er veel vormen zijn. Het is ook niet omdat een ander bv meer talent heeft, dat jij per definitie niet meer succesvol kan zijn. En al evenmin reden om er niets aan te doen.

Zeker, ben ik het eens mee. Maar ms doel je met succes teveel op rijkdom. Rijkdom is niet perse gelinkt aan een succesvol leven. Het maakt je succesvol in rijk zijn, verder nietszeggend. Je kan nog steeds dik falen op andere gebieden (kinders opvoeden?). Daar gaat het imo net om bij zelfontplooiing, de gebieden waar je zwak in bent sterker maken. Ik zie niet in waarom je niets zou hebben aan filosofie, imo ook een vorm van zelfontplooiing.

Volgens mij focus je je beeld van succes gewoon teveel op (grote) rijkdom. Terwijl er veel vormen zijn. Het is ook niet omdat een ander bv meer talent heeft, dat jij per definitie niet meer succesvol kan zijn. En al evenmin reden om er niets aan te doen.

Geld is altijd een middel geweest, als geld je enige doel is dan is er inderdaad iets mis.
Genoeg geld kan je wel de mogelijkheid geven om gelukkiger te worden, betere leefomgeving, beter voedsel, geen stress om financiën (genoeg geld dan, teveel geld is een ander verhaal), vrijheid.

de 4 hour workweek en veel andere boeken praten ze over automatisch inkomen. Waar je maar weinig tijd in hoeft te steken en goed een normaal salaris mee kan verdienen. Als je maar een paar uur per week hoeft te werken en die extra vrijheid en tijd kan besteden aan dingen die je gelukkig maken heb je toch best een mooi systeem.

Ik lees filosofie e.d. omdat ik daar talent voor heb, en er misschien iets mee kan gaan doen. Zelfhelp boekjes zijn een beetje de crossfit onder het denkvoer, geen specificity.

:o

Ik ga beginnen met getting things done.

Groot opstakel in mijn leven is uitstellen van kleine taken, die in mijn hoofd opstapelen. Mij lijkt dit geschikt.

Ik heb zojuist thinking fast and slow door gebladerd maar dat lijkt grotendeels herhaling van mijn studie (deel behavioral economics), maar vind ik wel erg interessant dus die gaat er na.

Doel is om voor het slapen te gaan lezen, aangezien ik een slechte slaper ben lijkt dit me geschikt.

Ik kan wel wat intellectuele shit gebruiken gezien ik na mijn WO studie toch in wat meer uitvoerend werk terecht gekomen ben. Dat terwijl ik wel graag mentaal uitgedaagd wordt. Frustrerend.

Hebben jullie er ook wel eens last van dat je na het lezen van 10 pagina's van een boek, je concentratie af begint te dwalen en je letterlijk gewoon moe begint te voelen, ondanks dat je het boek interessant vind en gewoon verder wil lezen? Iemand hier tips (of misschien zelfs een oplossing) voor heeft?

Niemand?

Terug
Naar boven