MuscleMeat

US marines in actie....effe checken!

Nee het ging Bush in 1e instantie om het arme Iraakse volk hè!
Hij was zo begaan met ze, zei moesten ook van de wondere wereld der democratie proeven.

Want het Iraakse volk was namelijk het enige volk op aarde dat nog geteisterd werd door een dictator.
En dan is Bush de beroerdste niet om miljarden uit te trekken om ze te verlossen van die gare Saddam.

"Liberty and justice for all" Wat een nobele man toch hè die George double ya?

Natuurlijk speelde olie een belangrijke rol, maar ik stond destijds wel achter de oorlog. Saddam Hussein was een wrede dictator die honderdduizenden onschuldige mensen heeft vermoord. Maar toen bleek dat er helemaal geen massavernietigingswapens in Irak zijn, veranderde dat de situatie toch wel behoorlijk. Het vreemde is alleen: WAAROM WERKTE SADDAM NIET MEE ALS HIJ NIETS TE VERBERGEN HAD? Hij kon die oorlog op een gegeven moment toch zien aankomen, dus waarom voorkwam hij die niet door wat wapen-inspecteurs toe te laten? Dan kon hij tot z'n dood in z'n vele paleizen blijven zitten en was er voor hem niets aan de hand geweest.
Ik denk dat er dingen gebeurd zijn waar wij alleen maar naar kunnen raden want het klopt gewoon voor geen meter. Als er wel verboden wapens aanwezig waren hadden de Amerikanen die inmiddels wel gevonden, want geloof mij, daar hebben ze echt wel naar gezocht, het zou ze een hoop kritiek besparen.

Die massavernietigingswapens was gewoon een goeie smoes om de oorlog te beginnen. Een oorlog waar Bush helemaal geen recht op had, want daar hebben we de VN voor. Frankrijk Belgie en Duitsland waren hier al fel op tegen, op dat moment was ik even bang voor een europees conflict met de VS, maar Bush kon het allemaal geen **** schelen, hij wou persee afmaken wat z`n vader begonnen was (die volgens mij achter de schermen nog steeds op de troon zit daar)

Over die inspecteurs...ik zou op een gegeven moment ook zeggen "blijf maar lekker buiten". Contant vreemde mensen die hun neus in je prive zaken steken, en op je prive terrein alles om komen spitten.

Als jij geen druppel gedronken hebt, en je krijgt onderweg met de auto voor de 5de keer een alcohol controle, dan zou je toch ook zeggen "steek dat ding maar in je reet, ik blaas niet meer"?

Niet om Saddam goed te praten, ik ben blij als hij 6 meter dieper ligt, maar die hele oorlog had makkelijk voorkomen kunnen worden.

• Topic Starter Topic Starter
even over de reply van mrJ, idd beetje dom van die soldaat, maar ja je kan het die gast niet kwalijk nemen, wij hebben allemaal ons waardeoordeel over die actie al klaar terwijl we niet eens weten hoe het precies zit/zat, gedurende een opleiding wordt er duidelijke gemaakt dat een gewonde vijand levensgevaarlijk is, plus het feit dat die jihadi's gwonden gebruiken asl hinderlaag en ook volhangen met explosieven, neem daar nog eens bij dat hijzelf de dag ervoor gewond is geraakt door vijandelijk vuur, en dat hij zijn maten ziet sterven.
Allemaal beetje 'to much' voor een jongen van 20 lijkt mij, keur het niet goed maar begrijp het wel,

Als je de eerste keer kijkt denk je wat een mafkees maar als je door denkt, begrijp je best dat die zo iets doet.
In elke oorlog maakt niet uit welke, gebeuren er dingen die er niet horen.
De meeste worden helemaal gek dus raar is het niet.

Als je dit vergelijkt met Belgische soldaten in Zaire die een kind roosteren en dat dood leuk filmen of een paar blanke Zuid afrikaanse politie agenten die honden loslaten op een paar zwarten en daar de grootste lol in hebben.
Zulke personen hoor je te straffen, maar zulke personen komen eraf met "niet meer doen jongen".

En over dictaturen gesproken Irak is niet het enigste met een dictatuur.

Ach komop.. het is in Bush zijn oor geflusterd wat te doen en die idioot heeft het gedaan omdat hij geloofde dat hij dat moest doen.. ookal zou daar een conflict met Europa uitkomen..

daarintegen is dat stomme Europa bang voor de VS.. en hebben daarom zijn daden geaccepteerd en vervolgens toch maar gesteund..

Olie.. hebben jullie wel enig idee hoeveel Shell aan onze overheid geeft voor ondersteuning van de kosten.. ze vergoeden het bijna in zijn geheel..

Wat die gast gedaan heeft.. ieder ander in zo'n situatie zou het zelfde hebben kunnen doen.. de situatie is belachelijk.. je bent kwaad.. je bent bang.. je veracht hun om wat ze met jouw en je kameraden doen.. je bent een soort van waas.. wat wil je dan.. en omdat die jongen gewoon deed wat hij normaal ook zou doen, maar toevallig dat het opgenomen wordt door een camera.. moet dit een oorlogsmisdaad zijn.. belachelijk, ik vind dit een logisch gevolg op iemands anders zijn daden..

Behappys-babe zei:
maar toevallig dat het opgenomen wordt door een camera.. moet dit een oorlogsmisdaad zijn.. belachelijk, ik vind dit een logisch gevolg op iemands anders zijn daden..

Insgelijks. Net als die Eric O. Wie weet wat die man al allemaal begaan heeft toen hij nog undercover werkte, misschien heeft hij zijn kleerkast vol hangen met lintjes van de koningin. En dan nu hij bij een "openbaar" regiment zit en hij schiet er - per ongeluk - ene af nu zou hij zowat voor jaren de gevangenis in moeten. Mooi hypocriet dan ook :(

Behappys-babe zei:
[..]

Wat die gast gedaan heeft.. ieder ander in zo'n situatie zou het zelfde hebben kunnen doen.. de situatie is belachelijk.. je bent kwaad.. je bent bang.. je veracht hun om wat ze met jouw en je kameraden doen.. je bent een soort van waas.. wat wil je dan.. en omdat die jongen gewoon deed wat hij normaal ook zou doen, maar toevallig dat het opgenomen wordt door een camera.. moet dit een oorlogsmisdaad zijn.. belachelijk, ik vind dit een logisch gevolg op iemands anders zijn daden..

Wat die jongen gedaan heeft is misschien begrijpelijk gezien de omstandigheden, maar het is tegen de Conventie van Geneve en dus een oorlogsmisdaad. En dat komt in elke oorlog voor, bij elke partij, maar dat betekent niet dat het gebagetaliseerd dient worden.

Een gewonde doodschieten is simpelweg not done.

En gezien de situatie daar vrees ik dat dit structureel voor zal komen. Net als in Vietnam waar ook hele dorpen uitgemoord werden omdat ze misschien banden hadden met de Vietcong.

PS: Ik kies dus geen partij hier, want onthoofdings cq. martelpratijken van de al-Zarqawi groepering (en aanverwanten) zijn natuurlijk ook afschuwelijk.

Laatst bewerkt:
Dit soort daden van een marinier zijn in mijn ogen ook zeker niet goed te praten maar daarentegen wel degelijk begrijpelijk. Zoals al eerder vermeld het is doden of gedood worden. We weten in feite niks over de omstandigheden behalve dan dat ze zeer erbarmelijk zijn. Oordelen in deze lijkt me dan niet echt op zijn plaats. Maar ik blijf wel zeggen moord is moord.

offtopic: Waarom lees ik hier reacties als "Vet filmpje" en "Gaaf man". Er is potverdomme helemaal niks gaafs aan heel die oorlog, alleen maar bittere ellende. Dit zeg ik niet om te flame maar om in het vervolg misschien een betere woordkeus te bewerkstelligen. Indrukwekkend zijn de filmpjes zeker wel maar gaaf, nee echt niet.

Je kan geen ommelet bakken zonder eieren te breken. Die gasten worden getraint om te moorden, en als ze dat in een ongelukkige situatie doen worden ze voor de rechter gesleept. :rolleyes:

dan ben ik dus voorstander van het veranderen van de regels van Geneve..

Ik heb ooit en meerdere keren gehoord dat in oorlogsperioden alles geoorloofd is..

Ik vind het belachelijk dat die jongens die hier voor opgeleid zijn.. die ook voor ons het vuile werk doen moeten worden gestraft omdat zij hun werk doen..

Net als Eric O... bedoel.. het is omdat het in de media komt.. daarom moet er een onderzoek komen en daarom moet hij als "voorbeeld" vergelden... Het is gewoon te zot voor woorden.. Ik weet zeker dat hij het al erg genoeg vind.. want ook al zijn het moordmachines... ze hebben zeker weten nog wel het normen en waarden..

Daarbij beginnen ten alle tijden niet de soldaten oorlog.. maar hogere machten.. en die hogere machten... in dit geval Bush en Co... zij blijven lekker veilig in Washington.. dat vind ik pas oneerlijk..

Behappys-babe zei:
dan ben ik dus voorstander van het veranderen van de regels van Geneve..

Goed idee! Geen krijgsgevangen meer maken maar alles en iedereen tegen de muur!

Zullen we ook het Rode Kruis dan niet meer erkennen als beschermd embleem? Die mafketels lopen ook alleen maar in de weg. Ook gewoon neerknallen! :thumbup:

Ik heb ooit en meerdere keren gehoord dat in oorlogsperioden alles geoorloofd is..

Dat is het dus niet. Het gebeurd helaas wel, maar dat is niet toegestaan.

Ik vind het belachelijk dat die jongens die hier voor opgeleid zijn.. die ook voor ons het vuile werk doen moeten worden gestraft omdat zij hun werk doen..

Die jongens zijn opgeleid om oorlog te voeren, niet om ongewapende of gewonde vijanden te executeren.

Doe je dat wel, mag je wat mij betreft vervolgd worden voor oorlogsmisdaden.

Toch wel vreemd eigenlijk dat de VS niet het strafrecht in DenHaag erkent Wat heet, ze hebben zelfs een wet aangenomen om NL (NAVO bondgenoot!) binnen te vallen mochten er VS militairen vastgehouden worden. :rolleyes:

Net als Eric O... bedoel.. het is omdat het in de media komt.. daarom moet er een onderzoek komen en daarom moet hij als "voorbeeld" vergelden... Het is gewoon te zot voor woorden.. Ik weet zeker dat hij het al erg genoeg vind.. want ook al zijn het moordmachines... ze hebben zeker weten nog wel het normen en waarden..

Eric. O. is wat mij betreft ook behoorlijk opblazen. Dat had anders aangepakt dienen te worden door het OM, dit is idd schandelijk.

Mits hij natuurlijk niet express aanlegde om een ongewapende en naw ongevaarlijke (want de VS militairen hebben verklaard zich niet bedreigd te voelen toen) burger gewoon doodschoot.

Daarbij beginnen ten alle tijden niet de soldaten oorlog.. maar hogere machten.. en die hogere machten... in dit geval Bush en Co... zij blijven lekker veilig in Washington.. dat vind ik pas oneerlijk..

En omdat dat oneerlijk is, moet de Conventie van Geneve maar opzij gezet worden? ???

Ik vind dat zo ontzettend stoer! Regels tijdens oorlog, helemaal te gek!
Als mensen echt denken dat allerlei wetten en regels werken in tijden van oorlog waarom verzinnen ze dan niet gelijk een wet die het gebruik van scherpe munitie verbied? Dat scheelt in ieder geval een hoop ellende op het slagveld. :rolleyes:

SERGEANT SERGEANT! De vijand komt eraan! Het lijken wel honderd man!
Eum… we hebben de wind in de rug, laten we die oude gifgas granaten afschieten die we gevonden hebben. Nee, dat kan niet volgens het verdrag van Geneve! Shit, je hebt gelijk! Nou, dan maken we ons maar klaar voor een bloederig vuurgevecht waarbij de kans groot is dat we worden afgeslacht. Juist, want we willen het verdrag van Geneve niet overtreden!
:D

o ja, en die Eric O. die wordt simpelweg genaaid. Wat moet die man intens teleurgesteld zijn in de Nederlandse staat. :(

Lauw zei:
Ik vind dat zo ontzettend stoer! Regels tijdens oorlog, helemaal te gek!
Als mensen echt denken dat allerlei wetten en regels werken in tijden van oorlog waarom verzinnen ze dan niet gelijk een wet die het gebruik van scherpe munitie verbied? Dat scheelt in ieder geval een hoop ellende op het slagveld. :rolleyes:

[..]

Dus nogmaals:

Executies van gewonden mogen dus volgens jou?
Het Rode Kruis is niet langer een beschermd symbool?
Gebruik van (N)BC wapens zal gewoon mogen?
Martelingen van vijanden mag ook gewoon?

Lekker kortzichtig zeg... :yawn:

Oke.. ik doe wel heel erg kort door de bocht.. :p .. maar toch vind ik dat sommige regels soepeler moeten.. :rolleyes:

bedoel wat moeten burgers nou in zo'n stad als fallutjah.. ??? .. ze weten toch wat er aan de hand is.. laat ze dan iig een stap aan de kant doen.. of accepteren dat ze als vijand worden gezien..

en indien nodig moet je eens kijken hoe snel nieuwe wetten kunnen ontstaan.. ;)

Behappys-babe zei:
Oke.. ik doe wel heel erg kort door de bocht.. :p .. maar toch vind ik dat sommige regels soepeler moeten.. :rolleyes:

bedoel wat moeten burgers nou in zo'n stad als fallutjah.. ??? .. ze weten toch wat er aan de hand is.. laat ze dan iig een stap aan de kant doen.. of accepteren dat ze als vijand worden gezien..

Je moet natuurlijk ook wel de stad kunnen ontvluchten nietwaar? Aan de ene kant heb je de VS die alles platgooid, aan de andere kant de fundi's die als ze je zien je direct mee laten vechten (en dan heb je echt geen keuze hoor!).

Dan kan je wenig anders doen dan binnen te blijven lijkt mij.

en indien nodig moet je eens kijken hoe snel nieuwe wetten kunnen ontstaan.. ;)

En hoe snel eenzijdig wetten en afspraken opgezegd kunnen worden (ABM verdrag anyone?).

Er is in geval ruimschoots tijd verleend om de stad te verlaten, en ja Geneefse conventie is een beetje achterhaald, moet in een 21 eeuws jasje worden gestoken, en ik zeg het nog een keer, er wordt die gasten geleerd dat een gewonde strijder een van de gevaarlijkste tegenstanders is op het slagveld. Het mag niet maar ik begrijp het wel, die gast zal zijn verdiende loon hebben gekregen en zit nu lekker in tussen 72 maagden Allah Akhbar :rolleyes:

exarchos zei:
Er is in geval ruimschoots tijd verleend om de stad te verlaten, en ja Geneefse conventie is een beetje achterhaald, moet in een 21 eeuws jasje worden gestoken, en ik zeg het nog een keer, er wordt die gasten geleerd dat een gewonde strijder een van de gevaarlijkste tegenstanders is op het slagveld. Het mag niet maar ik begrijp het wel, die gast zal zijn verdiende loon hebben gekregen en zit nu lekker in tussen 72 maagden Allah Akhbar :rolleyes:

Die tijd was er dus niet, omdat de stad verlaten gelijk zou staan aan zelfmoord als je toevallig een bommendeken op je kop krijgt of in de handen valt van de fundi's.

En hoe weet jij nu 100% zeker dat de gewonde man in kwestie niet een geronselde burger was? Die alleen maar weg wilde daar?

@ Mr . J: Juist! Oorlog is oorlog. Als ik in een oorlogsituatie zit kan ik niet garanderen dat ik nog de koelheid heb om niet iedereen af te knallen die me voor de voeten loopt.

Edit: even wat genuanceerder. Iedere soldaat zal zich denk ik wel proberen aan de regels te houden. Maar als het aankomt op overleven dan gaan alle regels overboord. Dan maakt het geen **** uit of het gaat om een rode kruis medewerker, een gewonde krijgsgevangene of voor mij part een zwangere vrouw.

Laatst bewerkt:
Lauw zei:
@ Mr . J: Juist! Oorlog is oorlog. Als ik in een oorlogsituatie zit kan ik niet garanderen dat ik nog de koelheid heb om niet iedereen af te knallen die me voor de voeten loopt.

Edit: even wat genuanceerder. Iedere soldaat zal zich denk ik wel proberen aan de regels te houden. Maar als het aankomt op overleven dan gaan alle regels overboord. Dan maakt het geen **** uit of het gaat om een rode kruis medewerker, een gewonde krijgsgevangene of voor mij part een zwangere vrouw.

idd, ik weet nog goed hoe vorig jaar tijdens de invasie, een vrouw met kind tussen de saddam fedayeen liep en meehielp met rpg te dragen etc etc, die GI (btw even quizvraag weten jullie wat dit betekent? ikwel:), niet opzoeken maar eerlijk antw geven!!!), die vroeg zich ook af tja moet nou doen?! het is hijzelf of die vrouw met kind! en uiteraard voor zichzelf gekozen.

Al met al is het een smerig en vies, en worden er veel goede maar ook vaak slechte keuzes gemaakt, en als moreel superieure partij in Iraq heeft de VS zich volgens alles en iedereen te houden aan 'de spelregels', terwijl de vijand dat juist niet doet en daar een zwakke plek van de vijand ziet en hier gebruik van maken.

Terug
Naar boven