XXL Nutrition

Usain Bolt: 9.4 seconds That’s the human limit... no matter how hard you train

Volgens mij loopt Usain nooit zulke afstanden hoor. Mij is altijd verteld dat je 2 verschillende soorten spieren heb.

Slome/lange: Marathon lopers die kunnen het wel lang volhouden.
Snelle/Korte: Sprinters die kunnen het max 400m volhouden.

Als je Usain dus een 2000m laat lopen traint hij de verkeerde spieren.

Misschien vertel ik nu wel Bullshit hoor :D

klopt.
je hebt zgn wit spierweefsel en rood spierweefsel.
rood spierweefsel = goed doorbloed en ideaal voor langdurige inspanning
wit spierweefsel = minder goed doorbloed maar is juist weer goed op de korte, zware inspanningen
aan extra rood spierweefsel zal usain dus niks hebben.

Laatst bewerkt:
klopt.
je hebt zgn wit spierweefsel en rood spierweefsel.
rood spierweefsel = goed doorbloed en ideaal voor langdurige inspanning
wit spierweefsel = minder goed doorbloed maar is juist weer goed op de korte,

Ik dacht dat dit alleen met kraakbeen het geval was, maarja ik ben geen expert.

Witte en rode, lang of kort zijn volgens mij ook niet echt correct.

Je hebt 'snelle' fast twitch en 'trage' slow twitch spiervezels en je hebt ook nog daartussen hybrid twitch, simpel gesteld. Je kunt door trainen je spieren meer naar de korte krachtige inspanningen toe sturen of naar de langdurigere minder intensieve inspanning sturen door training. Maar de 100 m. sprinters op de Olympische Spelen zullen allemaal genetisch al een groot gedeelte aan snelle spiervezels bezitten, anders kom je niet tot hun niveau, dan kun je je nog de t*fus trainen.

bv. Collin Jackson, ex-WR houder 110 m. horden, had in zijn benen 75 % snelle spiervezels (dit is blijkbaar +/-50 % meer dan de gemiddelde mens) waarvan 25 % super snelle (super fast twitch). Deze super fast twitch zijn al helemaal een uitzondering waarvan hij dan nog een groot aantal van had in zijn benen, bij andere geteste atleten was het aandeel van die super fast twitch vezels slechts 2%. Hij had dit laten testen via een biopsie.

Denk dat het niet eens zozeer om de types spierweefsel gaat, maar meer om welk energiesysteem er gebruikt wordt.
De eerste minuut wordt vrijwel alleen de fosfaatpoel aangesproken. Bij een afstand van rond de 400 meter het melkzuursysteem en bij 2000m komt het ook echt op het zuurstofsysteem aan.
Over het algemeen zullen sprinters nooit op afstanden groter dan 400m trainen, en 400m is dan echt een twijfelgevalletje omdat het op de grens zit van twee energiesystemen en daardoor heel zwaar is.

kraft bevestigde al dat het op zondag 5 augustus om 22.50 uur is

• Topic Starter Topic Starter
Echt zin in die 9 en nog wat secondjes

Wanneer gaat ie het doen?

kan ik de run van vanmiddag nog ergens terug kijken?

edit: al gevonden

Laatst bewerkt:
mooie wedstrijd, de 9.4 heeft die niet weten te pakken helaas.

Mooi om te zien dat de rest nu dichter op hem zat dan in 2008. Ik weet niet of Bolt in 201f nog gaat winnen.

Je zag wel aan een paar dat ze mentaal al verslagen waren omdat ze dachten nooit van Bolt te winnen.

Bolt was nu nog niet in zijn beste vorm. Hij heeft redelijk wat blessures gehad.
Volgend jaar met het WK loopt hij iedereen er weer dik uit, als hij in vorm is natuurlijk!

9.63 of 9.58, het zijn tijden waar de anderen niet aan gaan komen. Blake loopt 9.75 en de rest is nog langzamer.

Dat de concurrentie nu dichter op Bolt zou zitten was wel verwacht, de finale van 2008 was een stuk minder bezet.

bolt wordt er binnenkort 26, een sprinter zijn top is toch rond de 28 jaar? zie hem dat wr nog wel terug verbeteren

Bolt niet te stoppen man man wat is hij snel gister gezien op de televisie...

Terug
Naar boven