MuscleMeat

Contest Log (v) Van chubby en klein naar hoe ik wil zijn 🥰

Status
Niet open voor verdere reacties.
  • Topic Starter Topic Starter
Klopt, ze kan nu wel ineens gaan verzwaren omdat x of y dat zegt, maar het is veel verstandiger om een progressie plan te hebben voor de langere termijn.
Thnx Steks mooie opmerking en goede reminder. Ik blijf bij mijn plan. Dat maakt nl ook dat ik het leuk vind en vol overtuiging train 😊

Nou zit dus ook door alle meningen best in dubio. De opmerking zolang je cut maak je geen spieren aan bv. Waarom zou ik tot het uiterste gaan terwijl ik er blijkbaar toch niks mee opbouw gezien mijn lage calorieën. Die zit alleen in conflict met mijn eigen logica dat zolang je traint altijd wat opbouwt anders zou op de bank zitten hetzelfde resultaat moeten geven.
Het is niet zo zwart/wit en voor het behoud van spieren is het ook de moeite waard.

Zoals jij nog makkelijk gewicht kan verhogen kan het bijna niet anders dat je ook nog spieren kan opbouwen.

In het ergste geval, begin je de bulk met hogere gewichten.
Wat ik zelf altijd hanteerde was 12 herhalingen. Die uitbouwen na 15 zonder in te leveren op uitvoering en als ik daar ben dan 5kg omhoog. En ben wat systematisch aangelegd 😁 als ik merk dat 60kg ook wel te doen is ga ik echt niet in die training naar 65. Met dat idee ga ik wel naar huis en probeer dat dan de volgende x uit.
Dat lijkt me een prima plan om je aan te houden, dan doe je ook geen rare dingen tijdens een work out omdat het goed of slecht voelt die dag.

Hoogstens zou je als het lastiger wordt de stappen kleiner dan 5kg kunnen maken.

De rest ook lezen want tis een gedachten op basis van andermans opmerking die niet strookt met mijn logica zoals ook te lezen valt 😉

Ik las de rest ook, maar misschien pakte ik het anders op (zie m'n handtekening).
Mentat zegt praktisch hetzelfde als ik.

Absoluut, ik heb zelfs vaak dat je bij die trainingen het lekkerste traint🤗 hoe zit dat bij jullie?
Ik ga altijd.
Begin met de warming up en beslis dan of ik echt geen zin heb/ moe ben etc.
En dan ga ik of trainen of een beetje strechen en abs en naar huis.
Dit ook altijd gedaan bij duursport. Bv hardlopen, warming-up en dan beslissen of lopen of naar huis terug.
Ga ik naar huis dan ook richten op herstellen. Maar meestal volgt er wel een goede treen. :thumb:

Met zoveel junk volume snap ik ook wel dat men vermoeid word. 80% van wat je doet is gewoon overbodig, maar eist wel zijn aanslag op je herstel.

Junk volume word zwaar onderschat en men denkt nog steeds dat KT een vorm van aerobic is.

Binnen dat plan zit een manier om progressie te boeken?
Ja 😊 althans daar gaan we uiteraard voor. Ga voor elke oefening korte warming up met laag gewicht 2 setjes 12 en 3e setje max. Als dit goed gaat, in de zin van uitvoering is goed en het 3e setje komt boven de 15 dan ga ik het gewicht ophogen.

Blijf nu laag in calorieën tot aan mijn week Spanje. Nog 18 dagen voor iig 2 kilo eraf. Daar een week genieten en opladen en daarna verder zoals nu alleen iets hoger in calorieën. Gestaag gewichtsverlies. Wil dan als de zomer voorbij is een beetje bulken en spieren verder opbouwen. Door hoger in de calorieën te gaan zal mijn kracht ook wat toenemen. Moet mij daar nog even in verdiepen. Wil dan niet voor lekkere dingen gaan maar calorieën halen uit advocado, nootjes, rookvlees etc.

Ik vraag Perplexity wat er met "Junkvolume" bedoeld wordt.

Wanneer @AK spreekt over "junkvolume", verwijst hij naar trainingsvolume dat ineffectief is of zelfs contraproductief kan zijn voor spiergroei en krachttoename. Hier zijn de belangrijkste punten over junkvolume:
  1. Definitie: Junkvolume verwijst naar sets of herhalingen tijdens krachttraining die geen positieve bijdrage leveren aan spiergroei of krachttoename.
  2. Soorten junkvolume:
    • Overmatig volume: Te veel sets per oefening of spiergroep in één training.
    • Te makkelijke sets: Sets die niet uitdagend genoeg zijn en ver van spierfalen eindigen.
    • Ultra-high rep sets: Sets met meer dan 30-40 herhalingen, die niet optimaal zijn voor spiergroei.
  3. Effecten van junkvolume:
    • Verspilling van energie en hersteltijd.
    • Mogelijk belemmering van spiergroei.
    • Inefficiënt gebruik van trainingstijd.
  4. Richtlijnen om junkvolume te vermijden:
    • Beperk het aantal sets per oefening tot maximaal 6 per training.
    • Zorg dat je aan het einde van een set nog maximaal 0 tot 3 herhalingen "in de tank" hebt.
    • Verdeel het trainingsvolume over meerdere sessies per week.
    • Richt je op 10-20 sets per spiergroep per week.
  5. Belang van intensiteit: Uit onderzoek blijkt dat slechts 22% van de sporters hard genoeg traint om serieuze resultaten te boeken.
Door junkvolume te minimaliseren en te focussen op effectieve, uitdagende sets, kan je trainingsefficiëntie en resultaten verbeteren.

Zijn warmup sets dan ook junkvolume?
Nee, warming-up sets worden over het algemeen niet beschouwd als junkvolume. Hier is waarom:
  1. Doel van warming-up sets:
    • Verhogen van de bloedstroom naar de spieren
    • Verbeteren van gewrichtsmobiliteit
    • Voorbereiden van het zenuwstelsel op zwaardere belasting
    • "Repeteren" van de beweging voor de werksets
  2. Kenmerken van effectieve warming-up sets:
    • Geleidelijke opbouw in gewicht
    • Lager aantal herhalingen dan werksets
    • Niet tot uitputting uitgevoerd
  3. Onderscheid met junkvolume:
    • Junkvolume refereert meestal aan overmatige of ineffectieve werksets
    • Warming-up sets zijn doelbewust lichter en minder intensief
  4. Voorbeeld van een goede warming-up:
    Voor een squat-workout met werksets van 335 lbs:
    • Lege stang: 5 herhalingen
    • 135 lbs: 5 herhalingen
    • 185 lbs: 5 herhalingen
    • 225 lbs: 5 herhalingen
    • 275 lbs: 3 herhalingen
    • 295 lbs: 2 herhalingen
    • 315 lbs: 1 herhaling
    • Dan pas de eerste werkset met 335 lbs
  5. Belang van een goede warming-up:
    • Vermindert blessurerisico
    • Verbetert prestaties in de werksets
Concluderend: goed uitgevoerde warming-up sets zijn geen junkvolume, maar een essentieel onderdeel van een effectieve training. Ze bereiden je lichaam voor op de zwaardere belasting die volgt, zonder overmatige vermoeidheid te veroorzaken.

@AK mee eens?

Met zoveel junk volume snap ik ook wel dat men vermoeid word. 80% van wat je doet is gewoon overbodig, maar eist wel zijn aanslag op je herstel.

Junk volume word zwaar onderschat en men denkt nog steeds dat KT een vorm van aerobic is.
Help dan een beetje concreet. Want toen ik gelijk naar 3 setjes max gewicht ging kreeg ik dat ik niet opwarmde. Nu warm ik in mijn ogen op en verspil ik blijkbaar energie aan het opwarmen 🙄. Dus na mijn laatste plaatsen been training en de reacties ben ik na 10 herhalingen gegaan en maar 2 of 3 opbouw setjes tov 4a5. Komen volgens mij wel dichter bij iig 😁

IMG_1879.jpeg

Warming up en junk volume zijn ook wel 2 verschillende dingen.

Warming up is je lichaam “opwarmen” voor de sessie, dit mag geen kracht verlies kosten. Dus is je werkset 10 x 50kg squat dan kost het je zeker weten kracht als je voorheen 10x 40kg doet. Dit kan je dan beter 5x40 kg en dus 2 losse sets met genoeg rust ertussen.

Junk volume is alles wat je doet wat kracht kost en 0 bijdrage levert. Doe je als werkset 10 x 50kg dan is 10x 40kg junkvolume en in mijn ogen 10x 30kg ook al. Als je het idee heb dat je niet warm bent doe je 2/3/4/5 reps 40kg sets en al doe je er 31sets boeien. Zodra je kracht gaat verliezen met een warming up ben je verkeerd bezig en junk volume is al helemaal ellende doordat je herstel er ook nog eens door lijd en je dus gevoelsmatig het idee hebt goed je best te doen want je bent “moe” boek je zero vooruitgang.

Dan heb je ook nog feeder sets, maar dat is voor de volgende ronde.

Voor ts is bovenstaande niet relevant doordat beginners hiermee wegkomen, maar haar manier van trainen gaat haar volgend jaar de nek kosten doordat ze niet vooruit komt. Tevens push je niet hard genoeg doordat je bij elke oefening op de laatste set grandioos het beste bent, wat in theorie dus absoluut niet kan doordat kracht afneemt naarmate je meer volume draait. Ik heb het idee dat je jezelf “bespaard” doordat je vooraf weet je nog x sets moet en je dus eerder opgeeft. Dit is een verkeerde manier van trainen, daar waar je elke set als laatste set vd sessie moet zien en letterlijk moet pushen. Uiteraard train je heel hard en tot falen, maar ik zet me geld erop dat als iemand jou een gucci tasje geeft je op elke set van je laatste sessie +5 reps pakt.

Check! Hier kan ik mee vooruit en snap nu wat je bedoeld. Thnx voor je uitgebreide uitleg 😊.

Klopt wel dat ik 'bespaar'. Dit was mij nl ook opgevallen alleen best complicated dat uit mijn systeem te krijgen. Mijn hoofd vind het fijn een richting te weten hoeveel herhalingen ik nog moet en ook met hardlopen hoeveel afstand er nog te gaan is. Probeer wel te denken 'we zien wel' maar instant bedenk ik dan iig een minimum.

Dus een knappe man met gucci tas, de marmont schoudertas Black overigens die de herhalingen vast stelt zou relaxed zijn voor mijn progressie 😁

Kidding ofc maar ga er mee aan de slag morgen 😊

• Haha
Waarderingen: K82
Check! Hier kan ik mee vooruit en snap nu wat je bedoeld. Thnx voor je uitgebreide uitleg 😊.

Klopt wel dat ik 'bespaar'. Dit was mij nl ook opgevallen alleen best complicated dat uit mijn systeem te krijgen. Mijn hoofd vind het fijn een richting te weten hoeveel herhalingen ik nog moet en ook met hardlopen hoeveel afstand er nog te gaan is. Probeer wel te denken 'we zien wel' maar instant bedenk ik dan iig een minimum.

Dus een knappe man met gucci tas, de marmont schoudertas Black overigens die de herhalingen vast stelt zou relaxed zijn voor mijn progressie 😁

Kidding ofc maar ga er mee aan de slag morgen 😊
Als je de opwarmsets met minder herhalingen uitvoert en je werksets gewoon telkens verzwaard (zoals je zie van plan was) kom je heel snel op een punt dat je niet meer bespaart.

elke week(paar weken) herhaling van zetten...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Soortgelijke topics

Terug
Naar boven