- Waardering
- 1.088
- Lengte
- 1m81
- Massa
- 69kg
- Vetpercentage
- 10%
Interessant! Ik doe bijvoorbeeld:Warming up en junk volume zijn ook wel 2 verschillende dingen.
Warming up is je lichaam “opwarmen” voor de sessie, dit mag geen kracht verlies kosten. Dus is je werkset 10 x 50kg squat dan kost het je zeker weten kracht als je voorheen 10x 40kg doet. Dit kan je dan beter 5x40 kg en dus 2 losse sets met genoeg rust ertussen.
Junk volume is alles wat je doet wat kracht kost en 0 bijdrage levert. Doe je als werkset 10 x 50kg dan is 10x 40kg junkvolume en in mijn ogen 10x 30kg ook al. Als je het idee heb dat je niet warm bent doe je 2/3/4/5 reps 40kg sets en al doe je er 31sets boeien. Zodra je kracht gaat verliezen met een warming up ben je verkeerd bezig en junk volume is al helemaal ellende doordat je herstel er ook nog eens door lijd en je dus gevoelsmatig het idee hebt goed je best te doen want je bent “moe” boek je zero vooruitgang.
Dan heb je ook nog feeder sets, maar dat is voor de volgende ronde.
Voor ts is bovenstaande niet relevant doordat beginners hiermee wegkomen, maar haar manier van trainen gaat haar volgend jaar de nek kosten doordat ze niet vooruit komt. Tevens push je niet hard genoeg doordat je bij elke oefening op de laatste set grandioos het beste bent, wat in theorie dus absoluut niet kan doordat kracht afneemt naarmate je meer volume draait. Ik heb het idee dat je jezelf “bespaard” doordat je vooraf weet je nog x sets moet en je dus eerder opgeeft. Dit is een verkeerde manier van trainen, daar waar je elke set als laatste set vd sessie moet zien en letterlijk moet pushen. Uiteraard train je heel hard en tot falen, maar ik zet me geld erop dat als iemand jou een gucci tasje geeft je op elke set van je laatste sessie +5 reps pakt.
4x10:
10x10kg
10x12 kg
10x14kg
10x16kg
En indien laatste set minimaal 7 reps, volgende keer:
10x12kg
10x14kg
10x16kg
10x18kg
Met 1 minuut rust tussen sets en 2 tussen oefeningen.
Maar is dus gewoon k-u-t begrijp ik?
Wil overigens geen topic kapen hier.