Fitness Seller

Vast met WENDLER...

Taste Of Fire

Competitive Bodybuilder
Waardering
58
Momenteel zit ik in de cut en gebruik ik een wendler 5/3/1 (boring but big) schema. Nu is voor mij het punt bereikt dat ik vast hang.

Aangezien ik in de cut zit heb je te maken met wat minder energie, minder kracht en misschien een beetje spierverlies.

Wat raden jullie aan in deze situatie? Als ik nu opnieuw ga beginnen, begin ik vrij licht. Kan ik daarmee dan wel spier behouden in de cut? Of kan ik beter een ander trainingsschema volgen?

Iemand met een goed advies?

Bedankt! :)

Wat zijn je stats nu na 5/3/1 en waarmee was je begonnen?

• Topic Starter Topic Starter
Hier zit ik nu op:

Bench: 97,5
Military: 60
Deadlift: 152,5
Squat: 127,5

Deadlift gaat nog wel een rondje en military press misschien ook nog wel. Bench en squat niet meer.

4 maanden geleden ben ik er mee begonnen voor de eerste keer. Dus dit is ook de eerste keer dat ik vast hang. Mijn echte stats zijn toen ook niet bepaald, alleen aan de hand van de formule gerekend naar een 1 RM. Wat toen mijn stats waren weet ik niet. Maar ik ben niet heel erg achteruit gegaan hoor. Het is vrij vergelijkbaar met hoe het nu is. Misschien 2,5 of 5 kilo (ligt aan de oefening).

Waarom niet gewoon tijdens het cutten doorgaan met dezelfde gewichten ? Dan maar even geen progressie.

Overigens is Big Jim niet echt een fan van cutten geloof ik ...

"Where performance and kicking ass are more important than how you look. Where people eat to live, not live to eat. Where trucks are pushed and sleds are pulled. Where reps and weight are counted, calories are not. Where running isn't "cardio, it's part of training and if you're going to walk for your conditioning you best have something on your back or in your hands"

You admit that you are not strong enough (many of us feel this way but understand that it is an ongoing process and that THIS process is important). But please DO NOT be that guy who talks about where he holds his fat or how his legs or "obliques" are fattier than they should be. Where has our gender gone?

What I would prescribe for you is to get rid of all these silly, pathetic and disgusting notions of what you think a man should look like and start over. I'm going to give everyone a huge hint here: no one gives a shit what you look like. Now I'm not saying being a fat slob doesn't raise some eyebrows in disgust, but if you kick as much ass as possible int the weight room and conditioning field AND start OWNING the **** out of your given "sport" (you better start competing and making your training count), you will not only LOOK better but you will feel better. People are not attracted to vanity - they are attracted to confidence and passion. No one owns a room by the way they look; it's how they carry themselves.

There is so much more to this, but PLEASE don't talk about your love handles. Talk about your passions in life, talk about how your moved boulders, talk about the books you've read, talk about the world's you've changed. You have the passion for training, start making this shit count.

I know this is probably way off topic then what you wanted but I'm trying hard to get rid of all this bullshit that is plaguing SO MANY men, young men and boys. So in conclusion, I recommend this:

1. Stretch
2. Lift
3. Sprint

Do this all the time - no bulking, no cutting, no bullshit. Just training for being a mother****er. Don't be that guy that takes shirtless photos of himself so other men can drool on them. That shit is a disgrace to every man that has done anything awesome in his life - while they were busy "doing" these shirtless 'tards were busy trying to look the part. Get off the bench and get on the field."
-Jim Wendler

Je kan weer 90% van je Max doen? Precies wat Wendler zelf zegt... Dat het licht is zal nog wel blijven tot dat je 200kg squat ;)

Het doel van je cut is toch VP verlagen, niet kracht opbouwen (wat natuurlijk wel welkom is!) ?! Je moet gewoon blij zijn met elk beetje kracht wat er nog te winnen valt en voor de rest zoveel spiermassa proberen te behouden.

Doe zelf ook wendler en ben ook aan het cutten. Ik probeer me 5/3/1 door te zetten en anders op hetzelfde gewicht te houden. Het volume v.d. assistance heb ik wel naar beneden gebracht naar 3 sets, anders leek het me ff teveel!

Deload weekje?

Waarom niet gewoon tijdens het cutten doorgaan met dezelfde gewichten ? Dan maar even geen progressie.

Overigens is Big Jim niet echt een fan van cutten geloof ik ...
Dus een maand of 4 met dezelfde gewichten (waarschijnlijk een tikje minder gewicht als je verder komt ivm een beetje kracht/spierverlies) is niet erg?

Dat hij niet van cutten houdt wist ik inderdaad. Maar hij is ook powerlifter. Ik wil graag van mijn vet af. :p

---------- Post toegevoegd Fri 20 Jul 2012 om 10:32 ----------

Je kan weer 90% van je Max doen? Precies wat Wendler zelf zegt... Dat het licht is zal nog wel blijven tot dat je 200kg squat ;)
Dit zijn altijd van die "haantjes" opmerkingen.

Ik kan 90% van mijn max doen. Maar die max train je maximaal op 95% bij je 1 rep. Dus uiteindelijk gooi je wel aardig wat gewicht eraf. Ik kan dat best doen, maar is dat niet erg in de cut? In verband met: use it, or loose it.

---------- Post toegevoegd Fri 20 Jul 2012 om 10:35 ----------

Het doel van je cut is toch VP verlagen, niet kracht opbouwen (wat natuurlijk wel welkom is!) ?! Je moet gewoon blij zijn met elk beetje kracht wat er nog te winnen valt en voor de rest zoveel spiermassa proberen te behouden.

Doe zelf ook wendler en ben ook aan het cutten. Ik probeer me 5/3/1 door te zetten en anders op hetzelfde gewicht te houden. Het volume v.d. assistance heb ik wel naar beneden gebracht naar 3 sets, anders leek het me ff teveel!
Ik doe eigenlijk precies hetzelfde als jij! Assistance ook op 3 sets gezet. Maar doorzetten gaat niet als je al faalt op de reps die je moet maken. Wendler zegt dat: gewoon overnieuw beginnen. Maar eigenlijk is dit schema bedoelt om progressie te maken in kracht en massa, dus beter geschikt in de bulk, zodat je ook daadwerkelijk wat kunt opbouwen. Aangezien ik het in de cut aan het gebruiken ben, bouw ik geen reet op. :p Dus jij adviseert ook hetzelfde gewicht aanhouden?

---------- Post toegevoegd Fri 20 Jul 2012 om 10:35 ----------

Deload weekje komt standaard iedere 4e week terug in een Wendler-schema. Dat zal ook niet zoveel uitmaken. Ik ben immers niet overtraind. :p

Dit zijn altijd van die "haantjes" opmerkingen.

Ik kan 90% van mijn max doen. Maar die max train je maximaal op 95% bij je 1 rep. Dus uiteindelijk gooi je wel aardig wat gewicht eraf. Ik kan dat best doen, maar is dat niet erg in de cut? In verband met: use it, or loose it.

Is zeker niet erg is mening, zoals gezegd je doel is vet verlies niet kracht toename. Als je niet te snel af valt dan kan je je kracht bijna helemaal houden.

Toen ik 20 Aan het cutten was verloor ik kracht ook maar een beetje is niet erg.

Interessant topic.
Ik deed Bill Starr terwijl ik aan het cutten was (eten op onderhoud en drie keer per week cardio) en merkte dat m'n kracht snel minder werd.
Dit heeft mij doen besluiten om te stoppen met cutten, omdat ik niet de progressie van een half jaar weg wilde gooien in een paar weken.
Ik denk dat de cardio het herstel in de weg stond. Als ik nog eens ga cutten, probeer ik het eerst zonder cardio.

Als het je lukt zou ik gewoon doorgaan met je huidige schema en proberen om op z'n minst je kracht te behouden.
Dat was in de eerste instantie ook mijn doel, maar dat lukte dus niet.

Laatst bewerkt:
Momenteel zit ik in de cut en gebruik ik een wendler 5/3/1 (boring but big) schema. Nu is voor mij het punt bereikt dat ik vast hang.

Aangezien ik in de cut zit heb je te maken met wat minder energie, minder kracht en misschien een beetje spierverlies.

Wat raden jullie aan in deze situatie? Als ik nu opnieuw ga beginnen, begin ik vrij licht. Kan ik daarmee dan wel spier behouden in de cut? Of kan ik beter een ander trainingsschema volgen?

Iemand met een goed advies?

Bedankt! :)

Doen wat wendler zegt en stapje terug nemen en 90% van je huidige max pakken en daar terug mee trainen. Zie dat je rond je training je carbs inkrijgt en pak desnoods een pre workout

Doe gewoon wat Wendler zegt. Als je vast loopt neem je weer 90% van je huidige max en weer verder. Dit doe je alleen voor de lifts die vast lopen.

Zie verder de quote van Wazzup. ;)

Edit: Spuit elf

De meeste mensen zeggen dus: terug naar 90%... Sommigen zeggen ook: hetzelfde gewicht behouden en dat voor langere tijd aanhouden (tot einde cut).

Dus jullie denken dat het voor spierverlies niet veel zal uitmaken welke optie ik gebruik?

Misschien ook nog een advies over de assistance? Die ook mee terug?

In ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties!

---------- Post toegevoegd Fri 20 Jul 2012 om 11:37 ----------

Ik wil er nog wel even bij zeggen dat mijn cut verder goed verloopt, mijn energie-niveau is over het algemeen prima, krachtverlies is niet erg groot (klein beetje maar, dat is logisch). Voeding is ook goed afgestemd op training en rustdagen (veel carbs na training). Vond het alleen jammer dat ik nu "al" vast kom te hangen. Mijn Cut-planning komt daarmee dus een beetje in de war. :P

Ik denk dat je er veel te moeilijk over doet. Gewoon 90% van je max nemen en verder trainen. Zolang je zware compounds blijft doen zal je spierverlies erg meevallen.

Spierverlies is overrated

ik zou gewoon die gewichten vasthouden, de reden dat je niet vooruitgaat is gewoon omdat je te weinig kcal tot je neemt om nieuwe spiermassa aan te maken/lage energievoorraad in je spieren hebt. Denk niet dat een reset je gaat helpen om ineens weer progressie te maken.

Ik zat juist in dezelfde situatie.
Ik heb toen wat opzoeking gedaan en vond een artikel waar Wendler aanraadde om gewoon terug te keren naar je 2de of 3de cycle en vandaar terug te starten :).
Hetgeen ik dus gedaan heb :cool:.

Edit:
Ik heb dit wel enkel gedaan met de oefeningen waar ik geen progressie meer in maakte (SP en SQ).

ik zou gewoon die gewichten vasthouden, de reden dat je niet vooruitgaat is gewoon omdat je te weinig kcal tot je neemt om nieuwe spiermassa aan te maken/lage energievoorraad in je spieren hebt. Denk niet dat een reset je gaat helpen om ineens weer progressie te maken.
Klopt, het gaat mij ook het vasthouden van de spieren, niet om het op te bouwen. Ik ben geen genetisch wonder, dus helaas zit dat er voor mij ook niet in tijdens de cut. :p

Die reset is dan ook niet bedoeld om progressie te kunnen maken, maar wel om progressief te kunnen laden (zit een verschil in). Ik had begrepen dat progressief laden (ook in de cut) altijd beter was. Zeker als je een langere tijd moet cutten. Anders zou je een maand of 4/5 met dezelfde gewichten "spelen". Volgens mij ga je dan iets sneller achteruit in spiermassa. Misschien mensen die daar iets meer over weten?

---------- Post toegevoegd Fri 20 Jul 2012 om 13:32 ----------

Ik zat juist in dezelfde situatie.
Ik heb toen wat opzoeking gedaan en vond een artikel waar Wendler aanraadde om gewoon terug te keren naar je 2de of 3de cycle en vandaar terug te starten :).
Hetgeen ik dus gedaan heb :cool:.

Edit:
Ik heb dit wel enkel gedaan met de oefeningen waar ik geen progressie meer in maakte (SP en SQ).
A tof, een lotgenoot. :)

Heb je toevallig een linkje naar dat artikel? Lijkt me handig om te lezen!

Klopt, het gaat mij ook het vasthouden van de spieren, niet om het op te bouwen. Ik ben geen genetisch wonder, dus helaas zit dat er voor mij ook niet in tijdens de cut. :p

Die reset is dan ook niet bedoeld om progressie te kunnen maken, maar wel om progressief te kunnen laden (zit een verschil in). Ik had begrepen dat progressief laden (ook in de cut) altijd beter was. Zeker als je een langere tijd moet cutten. Anders zou je een maand of 4/5 met dezelfde gewichten "spelen". Volgens mij ga je dan iets sneller achteruit in spiermassa. Misschien mensen die daar iets meer over weten?

---------- Post toegevoegd Fri 20 Jul 2012 om 13:32 ----------

A tof, een lotgenoot. :)

Heb je toevallig een linkje naar dat artikel? Lijkt me handig om te lezen!

Je moet echt niet teruggaan naar je 2e of 3e cycle, als je in je 10e cycle zit bijvoorbeeld...

Terug
Naar boven