MuscleMeat

Verloedering taalgebruik

Nitwit

Ripped Bodybuilder
Waardering
709
Lengte
1m78
Wat is jullie mening hier omtrent?

Voorbeelden van mooi Nederlands taalgebruik:

http://www.youtube.com/watch?v=HlzpAcKJlL0
http://www.youtube.com/watch?v=8wxVTIB6qE4
http://www.youtube.com/watch?v=O8VVDqAasKk

Er zijn genoeg artikelen te vinden over de beweging van de Nederlandse taal. Is het verloedering? Of juist vernieuwing?

Hier op DBB zie ik bijzondere vormen van Nederlands (?) voorbij komen. Toegegeven, ik maak ook gebruik van afkortingen en Engelse tussen woordjes maar als ik moet kan ik feilloos een correct Nederlandse brief schrijven indien gewenst. Natuurlijk maak ook ik taalfouten, dat doet iedereen, maar een correcte zin mag eigenlijk voor niemand die de basisschool heeft afgerond een probleem zijn.

Toch?

Ook het uitspreken is verloederd. Zo mooi als Mies Bouman, Ramses Shaffy, Wende Snijders spreken, hoor je nog maar zelden. Ja, mijn oma :)
Kortom de oudere generatie.

Het aantal mensen dat dialect spreekt neemt af. Blijkbaar is het niet wenselijk om dialect te spreken, de 'ouders van nu' (zo hoorde ik op de radio) vinden ABN weer belangrijk. Echter zie je in de jongere generatie veel afkortingen in spreektaal en mijn inziens ook veel taalverloedering.

Ik zou er niet raar van staan te kijken als 60% van de jongeren niet weet dat het niet ME is maar MIJN.
Of ze nog weten wat het kofschip is (het huidige Taxikofschip)
En nagenoeg niemand meer vlekkeloos ABN spreekt.

Tijdens mijn studie Rechten, zakte 95% van de klas voor de tentamens Nederlands. 95%... :eek:
Niet een klein beetje zakken, nee, gewoon gelijk met een 1.
Waarom? Als je spreekt in 'me' ipv 'mij' (om het voorbeeld maar even aan te houden) ga je het uiteindelijk ook gebruiken in geschrift.
Des te meer reden, wederom mijn inziens, om ABN in ere te herstellen en inderdaad deze generatie ouders weer te ondersteunen in dat voornemen. Enfin, als je het interview op de radio mag geloven dan.

Droge stof voor op DBB? Wederom een topic waar veel gezeur op gaat komen? Ongetwijfeld.

Als je niets zinnigs te melden hebt: vooral niet posten. :D

Laatst bewerkt:
Wat is deze

ik zal jou eens verloederen met je onzinposts de laatste tijd.

Akkoord!

Intervieuw, dyalect, iets met juist gebruik van interpunctie? ;-)

Maar goed, ik vind dat je gelijk hebt. Als ik bijvoorbeeld bij een bedrijf grove taalfouten vind in de brochure, heb ik helemaal geen zin meer om iets van die mensen aan te nemen of iets met ze te maken te hebben wat betreft hun producten. Hoe grondig kunnen ze namelijk nou echt zijn als ze niet eens hun eigen taalfouten kunnen vinden?

Taal mag best evolueren, maar niet verloederen.

• Topic Starter Topic Starter
ik zal jou eens verloederen met je onzinposts de laatste tijd.

Onzin posts..haha, ja juist.
http://forum.dutchbodybuilding.com/f152/welke-game-speel-op-moment-50620/
http://forum.dutchbodybuilding.com/f62/5-word-story-298350/
http://forum.dutchbodybuilding.com/f172/drink-jij-kraantjeswater-flessenwater-298226/

Zoiets?

Zoals ik al zei, als je niets zinnigs te melden hebt, ga dan maar een rondje fietsen.

---------- Post toegevoegd Thu 2 Feb 2012 om 13:30 ----------

Intervieuw? ;-)

Maar goed, ik vind dat je gelijk hebt. Als ik bijvoorbeeld bij een bedrijf grove taalfouten vind in de brochure heb ik helemaal geen zin meer om iets van die mensen aan te nemen of iets met ze te maken te hebben wat betreft hun producten. Hoe grondig kunnen ze namelijk nou echt zijn als ze niet eens hun eigen taalfouten kunnen vinden?

Taal mag best evolueren, maar niet verloederen.

Ja, daar had je me. :o

Ik heb onlangs een stuk van de rechtbank ontvangen, waar 3!! dikke taalfouten in staan. Grof schandalig.

---------- Post toegevoegd Thu 2 Feb 2012 om 13:32 ----------

Intervieuw, dyalect, iets met juist gebruik van interpunctie? ;-)

.
Aangepast :cool: Zoals ik al zei, ik maak ook fouten.

Interpunctie vind ik overigens discutabel.

Heb meer problemen met foutief gebruikte interpunctie, dat is pas echt onduidelijk!

(Ik) Merk dat ik vooral veel onderwerpen van een zin inslik, maar volgensmij is het dan ook best nog te lezen. Spellings- of grammaticafouten maak ik eigenlijk nooit.

Verder schrijf en lees ik bijna alleen maar Engels, dus ga echt geen moeite meer doen om Nederlandse spellingsregels te begrijpen :D

Ik zou het geen verloedering of vernieuwing noemen, gewoon verandering. Taal evolueert constant, het hele idee van statische woordenboeken en grammatica's is imo belachelijk.

Heb meer problemen met foutief gebruikte interpunctie, dat is pas echt onduidelijk!

(Ik) Merk dat ik vooral veel onderwerpen van een zin inslik, maar volgensmij is het dan ook best nog te lezen. Spellings- of grammaticafouten maak ik eigenlijk nooit.

Verder schrijf en lees ik bijna alleen maar Engels, dus ga echt geen moeite meer doen om Nederlandse spellingsregels te begrijpen :D

Dat doe ik ook wel hoor, op een forum. Waar het mij meer omgaat is dat het forum taalgebruik voor sommige gewoon ook echt hun dagelijkse taalgebruik is. :eek:
Die weten gewoon niet beter.

Is ook zo.

Maar volgens jou moet het gewoon normaal worden om 'is' in plaats van 'eens' te schrijven? En 'me' waar 'mijn' hoort?

Het aantal mensen dat dialect spreekt neemt af. Blijkbaar is het niet wenselijk om dialect te spreken, de 'ouders van nu' (zo hoorde ik op de radio) vinden ABN weer belangrijk.

Saillant detail hierbij, is dat ABN afgeleid is van het oorspronkelijke Haarlemse dialect....
In die zin spreken we dus toch altijd een weer een dialect, ook al doen we nog zo ons best "algemeen beschaafd" te zijn.

Verder heb je volkomen gelijk mijns inziens.

Thuis moet ik mijn kinderen corrigeren op het gebruik van woorden als: "Enigste" (enige) en "hebbe, hullie en zullie" (zij hebben en dat is van hen in plaats hun hebben en dat is van hun).

Dat leren ze notabene door de gebezigde spreektaal van hun (ja hun) leerkrachten :eek:
Ik vind het diep triest af en toe. Dat voorbeeld van massaal zakken voor een examen Nederlands zegt overigens genoeg...

Haha, nou, ik vind er wel meer in dat kleine stukje van jou. Misschien is het dus niet zo 'grof schandalig' dat er 3 taalfouten in een stuk van de rechtbank staan.

Verder is interpunctie op sommige vlakken wel discutabel, maar het niet gebruiken van punten of het foutief gebruiken van punten is niet discutabel. Dat is gewoon fout.
Nog een fout(je?), bijvoorbeeld, is dat zinnetje met 'mijn inziens', dat moet 'mijns inziens' zijn omdat het een naamval betreft. Jouw taalgebruik lijkt dus ook al flink verloederd zonder dat je het door hebt. Misschien is verloedering wel evolutie...

Laatst bewerkt:
Is ook zo.

Maar volgens jou moet het gewoon normaal worden om 'is' in plaats van 'eens' te schrijven? En 'me' waar 'mijn' hoort?

Nee, dat heb ik liever niet. Net zoals iemand hier (naam kwijt) onlangs even niet wist dat het niet ENIGSTE is maar ENIGE.
Zo jammer en vooral ook niet nodig.

---------- Post toegevoegd Thu 2 Feb 2012 om 13:45 ----------

Haha, nou, ik vind er wel meer in dat kleine stukje van jou. Misschien is het dus niet zo 'grof schandalig' dat er 3 taalfouten in een stuk van de rechtbank staat.

Verder is interpunctie op sommige vlakken wel discutabel, maar het niet gebruiken van punten of het foutief gebruiken van punten is niet discutabel. Dat is gewoon fout.
Nog een fout(je?), bijvoorbeeld, is dat zinnetje met 'mijn inziens', dat moet 'mijns inziens' zijn omdat het een naamval betreft. Jouw taalgebruik lijkt dus ook al flink verloederd zonder dat je het door hebt. Misschien is verloedering wel evolutie...

Ongetwijfeld. Nogmaals, ook ik maak fouten. Ik heb nergens gezegd dat ik foutloos/stijlfoutloos schrijf. Verre van zelfs. Daar kun je op blijven hameren ;-)

Evolutie? Ja, dat wel, maar in hoever wil je dat toelaten?

In stukken van een rechtbank mag wat mij betreft geen fouten staan met d's en t's?!?

:o Dat weet ik ook niet hoor.

Heb mezelf onlangs wel het verschil tussen 'dan' en 'als' aangeleerd. Blijkt nog lastiger dan je denkt ;)

Ja, inderdaad. Die wordt ook veel fout gebruikt. Je leert het dus wel jezelf goed aan, dat probeer ik ook altijd. :)

Het gaat mij ook helemaal niet zo zeer om de 'kleine' foutjes, die hebben we allemaal. (Uitzonderingen daar gelaten)Wel om de spreektaal die onbewust omgezet wordt in schrijftaal, waardoor de totale schrijftaal verandert.

Leuk topic, en ben het wel met je eens. Ik schrijf zakelijk nog wel eens een rapport, wat je er weer toe dwingt om over juiste formuleringen en spellingsregels na te denken. Heb het nog best wel scherp, maar ben toch blij dat review een standaard onderdeel van ons proces is :)

Ik merk wel dat communicatie in het bedrijfsleven toch steeds vaker volledig over gaat op engels. Ook al is het tussen collega's die native NLD zijn.

Daarom mijn stelling: allemaal over op engels!

Grammatica is net wiskunde, het zijn allemaal stappen die je moet volgen om tot het eindproduct te komen. (hopelijk een juist vervoegd werkwoord)
Dit komt volgens mij overeen met het juist opmaken van een tekst, dit zijn ook vrij eenvoudige stappen.
Waarom is een grammaticale fout dan zoveel erger dan een stijlfout of andere, in mijn ogen, grote taal- spelfouten? Er is geen verschil, denk ik.
Het maken van een spelfout of fout gebruik van lidwoorden vind ik iets anders. Spelling is niets anders dan het spellen van een woord volgens een nationale afspraak. Dat heeft meer te maken met stampen van bijna oneindig veel woorden, dan met het onthouden van een paar stappen. Het gebruik van lidwoorden idem. Het lijkt mij het beste als 'de' en 'het' afgeschaft worden, gewoon alles 'de'.
Dat maakt alles een stuk logischer en het lijkt mij de beste eerstvolgende stap wat betreft de algemene acceptatie van het nieuwe Nederlands.

Ik vraag me af wat je precies wilt bereiken met dit topic. Wil je jezelf profileren als taalpurist of een discussie over juist taalgebruik starten? In ieder geval lijkt het mij het beste als je zelf ook zo min mogelijk fouten maakt.

Grotendeels van de bevolking heeft dislectie waar onder ik, en persoonlijk vond ik het altijd heel minachtend om op mijn Nederlands beoordeeld te worden want voor sommige mensen zoals ik is het vrijwel onmogelijk om abn te spreken of te schrijven, ik ben letterlijk blind voor juiste taal gebruik

Terug
Naar boven