XXL Nutrition

Verloedering taalgebruik

Tjah de Nederlandse taal veranderd steeds. Dat is een normaal. 100 jaar geleden spraken ze ook anders als nu.

• Topic Starter Topic Starter
Grotendeels van de bevolking heeft dislectie waar onder ik, en persoonlijk vond ik het altijd heel minachtend om op mijn Nederlands beoordeeld te worden want voor sommige mensen zoals ik is het vrijwel onmogelijk om abn te spreken of te schrijven, ik ben letterlijk blind voor juiste taal gebruik

Hier zul je mij nooit over horen. Dat is inderdaad een behoorlijke beperking, daar kun je niets aan doen.

Nederlands is een pure onzin taal zonder enige logica, maar toch is het erg irritant om alle -d, -t, -dt fouten te moeten zien. Hen, hun en zij gaat ook nergens meer over.

Over het algemeen is mijn Nederlands wel vrij goed, maar de taaltoets op de uni heb ik nu 2x niet gehaald. Om te slagen moest je bij 3 delen 70% goed hebben en ja dan heb je 88, 78 en 68 en dat is gezakt.
Overigens zakte de eerste keer 90% of zo ervoor. De vragen gaan ook nergens over in die toets.

Volgens mij is het niet echt dat taal verandert, maar dat men er gewoon niet om geeft. Net als vreemde talen die niemand meer wil leren omdat Nederlands en Engels wel genoeg zijn.

Trouwens wtf grootste deel van de bevolking heeft dyslexie? Dat is net zoiets als zeggen dat elk druk en slecht opgevoed kind ADHD heeft.

Ik vraag me af wat je precies wilt bereiken met dit topic. Wil je jezelf profileren als taalpurist of een discussie over juist taalgebruik starten? In ieder geval lijkt het mij het beste als je zelf ook zo min mogelijk fouten maakt.

Nee hoor, ik profileer mijzelf niet als taalpurist.
Ik ben liefhebber van het Nederlands zoals het door de oudere generatie nog gesproken en geschreven wordt, het Nederlands zoals het gebruikt wordt in de liedjes van bovengenoemden.

Ik ben hier niet om te zeiken op iemand zijn zinsopbouw/taal fouten/stijl fouten/interpunctie fouten. Daar ben jij nu de nadruk op aan het leggen. Je zou haast denken dat jij jezelf wel even als 'betere' wil profileren. ;)

Waar ik mij wel aan irriteer is de luiheid waarmee het gros van de Nederlanders met de taal omgaat. Pure desinteresse in mijn ogen en daardoor dus wel verloedering tot gevolg.

Vind je Nederlands echt een mooie taal?

Discussie wordt slecht geleid, puur omdat de stelling knudde is opgesteld.

Definieer mooi en verloedering en dan kunnen we verder praten.

K*ttopic, ook niet verwonderlijk aangezien OP een k*t heeft.

Grotendeels van de bevolking heeft dislectie waar onder ik, en persoonlijk vond ik het altijd heel minachtend om op mijn Nederlands beoordeeld te worden want voor sommige mensen zoals ik is het vrijwel onmogelijk om abn te spreken of te schrijven, ik ben letterlijk blind voor juiste taal gebruik

dislectie is imo ook maar een valse ziekte, net omdat mensen contant worden gedwongen om volgens een bepaalde norm te spreken. Ik betwijfel of je mensen van 100 jaar geleden als dislectisch kunt bestempelen, je sprak en schreef zoals je omgeving sprak en schreef, met enkele persoonlijke afwijkingen en niemand die daar moeilijk over deed. Ik denk ook niet dat men toen ongelukkiger was dan met de huidige dictatuur van taalpuristen of dat de onderlinge communicatie slechter verliep;

Ik kan me nog mijn kindertijd herinneren waarin dwaze leerkrachten pretenderen een of andere autoriteit te bezitten omdat ze een een arbitraire taalstandaard in men strot probeerden te duwen, alsof je daardoor een beter mens werd. **** that shit, ik spreek en schrijf hoe ik wil en iedereen snapt wat ik bedoel. Homeros heeft ook geen grammaticaopleiding gehad voordat hij de Ilias schreef.

• Like
Waarderingen: Anu
Mits op de juiste manier uitgesproken? Ja! :)

Eigenlijk geniet je meer van iemand die mooi praat/zingt dan van de taal zelf?
Ik vind Nederlands samen met Duits echt de lelijkste talen die ik ooit heb gehoord op die Oost-blok talen na.

ivm spreken: ooit eens studie gelezen dat het Nederlands in België beter is dan dat in Nederland. In Nederland denkt men natuurlijk dat zij het juiste taalgebruik hebben en dat we in België een soort 'crapuultaaltje' spreken of boertig praten. Maar veel klanken die in Nederland vaak voorkomen, zoals bv hoe men in Nederland de g vaak uit spreekt is fout.
In de loop van de geschiedenis is het enkele keren verandert welke streek een soort van voorbeeldrol speelde in het gebruik van het Nederlands. Dit 'taalcentrum' lag vooral in België.
Nu: men praat steeds meer AN ten koste van dialecten, dus positieve voorruitgang.

Spelling: **** that shit. Pannekoek of pannenkoek, wie geeft er nu een reet om. Dikke bullshit is dit. Dat er een zekere basis is waaraan men zich moet houden, ok, maar verder is het enkel dikke-nekkerige zever. SMS taal en dergelijke moet allemaal kunnen zolang men deze niet gaat gebruiken op school of het werk.

Eigenlijk geniet je meer van iemand die mooi praat/zingt dan van de taal zelf?
Ik vind Nederlands samen met Duits echt de lelijkste talen die ik ooit heb gehoord op die Oost-blok talen na.

Zo zou je het kunnen stellen. Maar dat is niet helemaal wat ik bedoel.
:D

---------- Post toegevoegd Thu 2 Feb 2012 om 14:44 ----------

SMS taal en dergelijke moet allemaal kunnen zolang men deze niet gaat gebruiken op school of het werk.

Daar ligt dus, wat mij betreft, het hart van de discussie.
Ongemerkt gaat men het toch gebruiken op school en op het werk.

Verloedering is in mijn ogen het onnodig gebruik van Engelse woorden. Vind het overigens met lezen minder vervelend als met spreken.

Ik hoor op TV vaak van die popiejopie presentatoren Engelse termen gebruiken, waarschijnlijk omdat ze dan denken slimmer overtekomen ?

Maarja de hele TV wereld redelijk geobsedeerd door Amerika he.....tegenwoordig ook 1000 extra nieuwsuitzendigen als er ook maar een minste ongeluk is gebeurd. Vroeger was dat CNN alleen maar....

ahaha wat is deze!? ah zemmer.. kheb skitta weetje!

Wat is er dan mooi aan Nederlands? Prachtige zinsconstructies of grammatica?
De onmogelijke grammatica vind ik persoonlijk wel boeiend. Net als je denkt dat je het door hebt, is het toch weer anders.
Dat maakt ook dat ik nog altijd niet foutloos schrijf.

Voor de rest heb je gelijk, de klank vind ik het mooiste.

ahaha wat is deze!? ah zemmer.. kheb skitta weetje!

wollah deze nederlands torrie is khatar wat praten jullie ik nak deze taaltje is vrij land tog

De onmogelijke grammatica vind ik persoonlijk wel boeiend. Net als je denkt dat je het door hebt, is het toch weer anders.
Dat maakt ook dat ik nog altijd niet foutloos schrijf.

Voor de rest heb je gelijk, de klank vind ik het mooiste.

Ok, maar onlogica is toch niet boeiend? Heb niet zo veel zin me te verdiepen in de Nederlandse taalgeschiedenis, maar ik vraag me wel af waar dat vandaan komt dat Nederlands zo raar is t.o.v. andere talen.
Frans, Engels, Spaans en de andere Latijnse talen hebben dan wel veel meer regels, maar dat zijn duidelijke dingen.

Iedereen zeikt altijd wel op buitenlanders die slecht Nederlands spreken, maar het is gewoon een rottaal om te leren voor buitenlanders.

Iedereen zeikt altijd wel op buitenlanders die slecht Nederlands spreken, maar het is gewoon een rottaal om te leren voor buitenlanders.

Ook voor Nederlanders zelf. :D

Volgens mij zo ongeveer de enige taal met zo bizar veel uitzonderingen.

Tjah de Nederlandse taal veranderd steeds. Dat is een normaal. 100 jaar geleden spraken ze ook anders als nu.

mooi voorbeeld.. ik heb nog geleerd dat het anders DAN is.

(en "een normaal" moest ik ook 2 keer over nadenken voordat ik begreep wat je bedoelde)

Terug
Naar boven