XXL Nutrition

Verschil fitness en krachttraining

Maddy74

Novice
Waardering
0
Lengte
1m65
Beste mensen, ben nieuw hier. Mijn naam is Maddy en ben 39 jaar. Ik train nu een paar weken met toestellen maar omdat ik steeds maar niets voelde qua spierpijn-/ontwikkeling heeft men nu een schema gebaseerd op krachttraining gemaakt. Dus veel losse oefeningen met bal, gewichten, stang etc. Het lijkt beter te werken maar toch mis ik bepaalde oefeningen met toestellen. Wat is het grote verschil tussen fitness en krachttraining en kun je deze twee ook combineren?

Groetjes, Maddy.

Klinkt meer als cross-fit....

Vind het verschil minimaal. Fitness is misschien wat meer op lichaamsbouw gefocust dan krachttraining. Not sure.

Ik geloof dat het gewoon hetzelfde is, maar het type mensen gebruikt het verschillend.
Degene die paar keer erheen gaan, geen idee hebben wat ze precies doen en niet echt een specifiek doel voor ogen hebben noemen het vaak fitness.
(en belgen ook, die noemen dat gewoon zo volgens mij).
Degene die serieus ermee bezig zijn, noemen het vaak krachttraining.

Even heel simpel gezegd:

Krachtraining: puur het trainen van je spieren voor kracht en/of spiermassa.

Fitness: cardio (dus rennen, fietsen, crosstrainer etc.) en krachttraining.

Maarja, iemand die zegt dat die krachttraining doet, doet vaak ook cardio erbij. Hoe je het wil noemen, boeit niet veel. Het gaat om wat je uiteindelijk doet.

Beste mensen, ben nieuw hier. Mijn naam is Maddy en ben 39 jaar. Ik train nu een paar weken met toestellen maar omdat ik steeds maar niets voelde qua spierpijn-/ontwikkeling heeft men nu een schema gebaseerd op krachttraining gemaakt. Dus veel losse oefeningen met bal, gewichten, stang etc. Het lijkt beter te werken maar toch mis ik bepaalde oefeningen met toestellen. Wat is het grote verschil tussen fitness en krachttraining en kun je deze twee ook combineren?

Groetjes, Maddy.

Fitness is meer algemeen gericht op een betere cardiovasculaire conditie en spierkrachtuithoudingsvermogen.
Dus lichte tot middelzware gewichten en sets met veel herhalingen (d.i. 12-15 of meer in de regel)

Krachttraining -het woord zegt het al- is vooral gericht op het ontwikkelen van spierkracht.
Dus zware tot zeer zware gewichten en sets met relatief weinig herhalingen (d.i. 1-12 in de regel)

Je kunt beiden tot op grote hoogte combineren, maar als je echt op het punt komt dat je gevorderd raakt, dan moet je vaak een keuze maken en je echt op een van beiden gaan richten.
Maximaal uitblinken in beide disciplines op hetzelfde moment is nagenoeg onmogelijk....

P.S. blijf vooral veel losse oefeningen met barbells en dumbells doen. Vooral diegenen die bekend staan als squats, deadlifts, bench press rows, pullups/chins overhead press, dips, barbell curls, upricht rows e.d.

---------- Toegevoegd om 18:58 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:55 ----------

Ik geloof dat het gewoon hetzelfde is

Nope, dat is ook eigenlijk het punt in veel verwarring bij mensen.
De hoofddoelen bij beiden zijn heel verschillend.

maar het type mensen gebruikt het verschillend

De algemene benaming is haltertraining.
Fitness, krachttraining, powerlifting, olympic lifting en bodybuilding zijn allemaal specifieke variaties die gebruik maken van hetzelfde hulpmiddel: halters.

Fitness is meer algemeen gericht op een betere cardiovasculaire conditie en spierkrachtuithoudingsvermogen.
Dus lichte tot middelzware gewichten en sets met veel herhalingen (d.i. 12-15 of meer in de regel)

Krachttraining -het woord zegt het al- is vooral gericht op het ontwikkelen van spierkracht.
Dus zware tot zeer zware gewichten en sets met relatief weinig herhalingen (d.i. 1-12 in de regel)

Je kunt beiden tot op grote hoogte combineren, maar als je echt op het punt komt dat je gevorderd raakt, dan moet je vaak een keuze maken en je echt op een van beiden gaan richten.
Maximaal uitblinken in beide disciplines op hetzelfde moment is nagenoeg onmogelijk....

P.S. blijf vooral veel losse oefeningen met barbells en dumbells doen. Vooral diegenen die bekend staan als squats, deadlifts, bench press rows, pullups/chins overhead press, dips, barbell curls, upricht rows e.d.

---------- Toegevoegd om 18:58 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:55 ----------

Fitness, krachttraining, powerlifting, olympic lifting en bodybuilding zijn allemaal specifieke variaties die gebruik maken van hetzelfde hulpmiddel: halters.

Oke! Weer wat geleerd :D Klinkt opzich wel logisch, ook nu ik je uitleg lees.

• Topic Starter Topic Starter

Dank voor jullie bijdragen:) Harpep, welke losse oefeningen van bovenstaande zou jij adviseren voor benen en billen en welke toestellen zijn daarvoor geschikt? Ik wil het voorlopig wat afwisselen...

Harpep, welke losse oefeningen van bovenstaande zou jij adviseren voor benen en billen en welke toestellen zijn daarvoor geschikt? Ik wil het voorlopig wat afwisselen...

Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift, Squat&deadlift!!!

Liefst met losse halter vanuit squat-stands of powerrack voor de squat en vanaf de grond voor de deadlift.
Liever geen toestellen zoals Smith squat of leg press e.d.

2 andere losse oefeningen die ik zeker kan aanraden als extraatje (assisterende oefeningen) zijn barbell lunges (of split squats) en barbell hip thrusts.

Oh ja, iets van calf raises en een leg curl maken het plaatje voor het onderlichaam wel compleet.

Ik heb het dan in totaal over 6 oefeningen voor het onderlichaam.
Je hebt verder dan echt niets meer nodig voor benen/heupen/billen.
Al die fancy apparaten zoals hip adductor/abductor machines e.d. zien er leuk uit, maar zijn veruit inferieur.
Stop je tijd en energie dus in oefeningen die het hoogste rendement opleveren!

Fitness is voor huisvrouwen/thee drinkende mannen & Krachttraining voor echte kerels.

Fitness is voor huisvrouwen/thee drinkende mannen & Krachttraining voor echte kerels.

Ik doe altijd eerst krachttraining, daarna drink ik thee met een huisvrouw om vervolgens samen met haar een speciale vorm van fitness te beoefenen.......

Ben ik nou nog steeds een 'echte kerel'?

Terug
Naar boven