MuscleMeat

Vetpercentage, wat is ideaal?

Sporty16

Novice
Waardering
0
Hey ik ben 1,88m ,84kg en fitness al paar maanden 5-6x per week.
Heb laatst mijn vetpercentage eens opgemeten en deze bleek 19,3% te zijn. Nou kan ik niet zeggen dat ik er dik uitzie maar 19,3% klinkt toch wel hoog. Iemand enig idee wat ideaal is?
En bij welk vetpercentage worden de buikspieren zichtbaar eigenlijk?
ALvast bedankt!

Is bij iedereen verschillend wanneer je de abs gaat zien. Maar zal over het algemeen rond de 10% zitten.

• Topic Starter Topic Starter
Oke dus bij +- 10% zulllen buikspieren zichtbaar. Maar wat is een normaal vetpercentage? 19,3% klinkt namelijk best hoog.

Normaal wil je mee zeggen het gemiddelde van heel nederland? Of gemiddelde van alle BBers of gemiddelde van wedstrijd BBers? Verschilt namelijk wat iedereen normaal vind... Denk dat als je die volgorde aanhoud het gemiddelde van die groepen 20/14/8 is of zo :P?

Maar als je gewoon beetje fanatiek bezig bent moet 12 toch zeker wel te doen zijn vind ik zelf (maar ik ben nog jong dus kan er ook mee te maken hebben dat ik dat vind ;))

Tussen de 12 en 15 lijkt me redelijk normaal en gezond voor de gemiddelde persoon.

oke, thanks voor de reacties! Ik zal nog maar flink wat cardio-trainingen doen en zal het over tijdje nog ns meten.

Ligt ook erg aan je leeftijd... Voor een 45er of zo is het moeilijker om droog te blijven en zo dan voor jonge broekies... Maar ik zou niet zo bezig zijn met die %en.... Ga gewoon lekker trainen en kijk in de spiegel en doe dat waar jij je prettig bij voelt!

Verder ook belangrijk hoe je het hebt gemeten. De enige methode die een correct uitslag geeft is door een huidplooi meting. Elk ander apparaat (bijv. electronisch) werkt niet goed en kan zelfs uiteenlopende resultaten geven bij meetingen die gedaan worden achter elkaar.

Met 20 zie je er wel redelijk chubby uit hoor. Kijk hier maar eens om een idee te krijgen.
http://www.naturalphysiques.com/cms/index.php?itemid=144
http://forums.johnstonefitness.com/showthread.php?t=31392 (naarbeneden scrollen)

Ideaal is voor iedereen verschillend, hangt toch echt van je bouw af, je moet het zelf een beetje kunnen inschatten, als je echt fantastisch laag wilt staan heb je toch wel wat massa nodig :)

Hey ik ben 1,88m ,84kg en fitness al paar maanden 5-6x per week.
Heb laatst mijn vetpercentage eens opgemeten en deze bleek 19,3% te zijn. Nou kan ik niet zeggen dat ik er dik uitzie maar 19,3% klinkt toch wel hoog. Iemand enig idee wat ideaal is?
En bij welk vetpercentage worden de buikspieren zichtbaar eigenlijk?
ALvast bedankt!

Hangt er helemaal vanaf, je buikspieren kunnen bij 3 procentjes minder ook wel goed zichtbaar zijn. Hoeft helemaal niet veel minder dan 15% te zijn.
Hangt er ook vanaf waar je vet vooral zit.

Het gemiddelde van Nederland is ongeveer 16% als ik me niet vergis. Mag ik vragen hoe je vetpercentage gemeten is?

Het gemiddelde van Nederland is ongeveer 16% als ik me niet vergis. Mag ik vragen hoe je vetpercentage gemeten is?

Heb je misschien ook de bron? Niet dat ik het niet geloof maar meer uit intresse over de "gemiddelde" percentages van de Nederlander (gewicht, lengte enz enz).;)

Ben ook benieuwd, vind 16% gemiddeld namelijk erg weinig om eerlijk te zijn.... er zijn namelijk alleen al weet ik veel hoeveel dikkertjes met 50% :P

Heb je misschien ook de bron? Niet dat ik het niet geloof maar meer uit intresse over de "gemiddelde" percentages van de Nederlander (gewicht, lengte enz enz).;)

Heb het weleens in boeken gelezen. Online heb ik hier wat gevonden: [Link niet meer beschikbaar]

Maar weet niet wat hun bron is. Maar ik kom deze getallen online vaker tegen, dus ze zullen sowieso dicht bij de waarheid liggen.

Daar klopt niks van Rock,

aangezien het vetp. van mannen 17.5% als normaal word gemeten

en 21% bij vrouwen. (wat vroeger 15 en 19 % was.)

kijk eens om je heen als je niet in de Sportschool bent;)

Verder ook belangrijk hoe je het hebt gemeten. De enige methode die een correct uitslag geeft is door een huidplooi meting. Elk ander apparaat (bijv. electronisch) werkt niet goed en kan zelfs uiteenlopende resultaten geven bij meetingen die gedaan worden achter elkaar.

Met 20 zie je er wel redelijk chubby uit hoor. Kijk hier maar eens om een idee te krijgen.
http://www.naturalphysiques.com/cms/index.php?itemid=144
http://forums.johnstonefitness.com/showthread.php?t=31392 (naarbeneden scrollen)

Hey het is idd dmv een electronisch apparaat gemeten.
Maar ik zie zeker niet chubby uit haha. Maar zo'n apparaat waarmee je via de huidplooi meet zijn die nauwkeuriger?
Nu we toch bezig zijn trouwens, ben van plan vanaf volgende week te beginnen met eiwitshakes om meer spiermassa te krijgen. Moet je dit dan iedere dag gebruiken, of alleen op de dagen dat je sport? En op n bepaald tijdstip; bv. ná het trainen of juist ervoor?
Thanks alvast.

Laatst bewerkt:
Daar klopt niks van Rock,

aangezien het vetp. van mannen 17.5% als normaal word gemeten

en 21% bij vrouwen. (wat vroeger 15 en 19 % was.)

kijk eens om je heen als je niet in de Sportschool bent;)

Goede onderbouwing. Wat klopt er niet dan? Deze cijfers zijn onderzocht en daarna online geplaatst. Ik neem niet aan dat ze deze cijfers uit de lucht hebben gegrepen en voor de lol online hebben geplaatst. Ik heb veel contact gehad met een voedingcoïtuspert en die liet mij ook in literatuur zien dat het gemiddelde vetpercentage bij mannen rond de 17% lag. Ik kijk weleens om me heen als ik niet in de sportschool ben, en zie veel mensen die er boven zitten, maar ook veel mensen die er onder zitten. Zegt dus niks.

Iemand heeft ergens 16% online geplaatst en het is feit. Als je buiten een beetje om je heen kijkt zie je zo dat het eerder rond de 20+ is en word nog ieder jaar hoger.

Terug
Naar boven