MuscleMeat

Vetverbranding

En toch hoor ik dat intervalcardio van 20 minuten voldoende moet zijn.. maar dan van het soort waar je bekaf van wordt.

Eén grote fout maak je alvast... je eet niks VOOR je KT.
Ga alsjeblieft onmiddellijk een wei-snelle-KH shake drinken VOOR je gaat trainen als ontbijt.
Daarna weer snelle KH nemen en de rest van de dag voor mijn part geen gram KH meer (uitgezonderd groenten).

Minder maar slimmer trainen is het devies...

Espi, die het verder roerend met RichardV en Vitto eens is

En ik sluit mij verder ook aan bij jou Espi,

ben ook grote voorstander van interval training.

en zoals K2 zegt, veel water drinken.

Wat betreft de cardio 20 minuten is toch echt veel te weinig. Je lichaam begint pas na 10 minuten met vet te verbranden. Ik doe zelf 5 x in de week 60 minuten cardio (30 minuten roeien 30 minuten crosstrainer) op de nuchtere maag (dus s'ochtends) Je calorie inname zou ik voorlopig even zo houden op 1750.

Over dat dat je pas na 10 min vet gaat verbrande geld als je nog als het ware door je glucocgeen voorraad heen moet (zal als je het s'ochtens op lege maag doet anders gelden maar k heb onderhand zoveel verschillende dingen over cardio op nuchtere maag gelezen , negatief en positief, dat ik het ff nie meer weet) maar als je daarvoor KT hebt gedaan neem ik aan dat je daar dus al doorheen bent. Dan lijkt mij zn 20 min wel genoeg, en dan met voorkeur interval.

*Mensen die hier meer van weten/ervaring en beter kunnen toelichten?*

Volgens mij is dan ook 1750 toch wel heel weinig? ben het daarover meer met Richard V, vitto en jimbo eens.

Ikzelf begon ook heel laag, nog lager zelfs, zo rond de 1400, hierdoor viel ik in het begin veel af (voornamelijk vocht geloof ik) en daarna niets meer wat volgens mij betekende dat mijn lichaam op de zogenaade spaarstand ging staan :( gelukkig vond ik via via dit forum en poste mijn voedingsschemaen dankzij de aardige en hulpvolle mensen van dit forum heb ik een beter schema kunnen samenstellen (meteen ook erg veel van geleerd!) :thumbs: en ik zit dan nu ook rond de 2200, heb geen honger meer, alles is veel beter vol te houden en wanneer ik morgen weer begin met trainen zal ik eindelijk (hoop ik :D ) betere/snellere progressie maken in mijn 'cut'.

Minder maar slimmer trainen is het devies...

helemaal mee eens :)

Laatst bewerkt:
Goh... ik heb jouw posts gelezen An_G.. je hebt in heel korte tijd superveel geleerd!
Ben je nu trouwens zelf aan het bulken geslagen ipv te cutten?

Espi

Esperantisto zei:
En toch hoor ik dat intervalcardio van 20 minuten voldoende moet zijn.. maar dan van het soort waar je bekaf van wordt.

Wat jij bedoelt is Anaerobe training, maar daar krijg je alleen meer conditie van. Tuurlijk verbrand je daar op den duur ook wel wat vet bij. Maar het beste is toch een Aerobe training. Waarbij je in ieder geval 30 minuten tussen de 60 en 70% van je maximale hartslag zit. (maximale hartslag is 220-leeftijd)

Is al lang achterhaald Ka2.
Met interval cardio sla je 2 vliegen in 1 klap
- je conditie gaat vooruit
- in absolute zin verbrand je meer vetten in het vuur van de KH (die je er wel te voren in gegooid moet hebben).
het voornaamste is de NAverbranding , ook wel EPOC genoemd (zoek maar eens hier en elders op die term).
Daarmee wordt je kacheltje de hele dag hoger gestookt. Van trainen op 60-70% van je hartslag ben je binnen een paar minuten hersteld en er is geen enkele meerwaarde.
Eenzelfde effect bereik je qua KT ook met het doen van supersets (2 oefeningen om en om doen zonder rustpauze tussenin).

Espi

Esperantisto zei:
Is al lang achterhaald Ka2.
Met interval cardio sla je 2 vliegen in 1 klap
- je conditie gaat vooruit
- in absolute zin verbrand je meer vetten in het vuur van de KH (die je er wel te voren in gegooid moet hebben).
het voornaamste is de NAverbranding , ook wel EPOC genoemd (zoek maar eens hier en elders op die term).
Daarmee wordt je kacheltje de hele dag hoger gestookt. Van trainen op 60-70% van je hartslag ben je binnen een paar minuten hersteld en er is geen enkele meerwaarde.
Eenzelfde effect bereik je qua KT ook met het doen van supersets (2 oefeningen om en om doen zonder rustpauze tussenin).

Espi

Heb je ook wetenschapelijk links waarmee je dit kunt aantonen? Kan dit namelijk niet 123 op internet vinden?

Heb je ook wetenschapelijk links waarmee je dit kunt aantonen? Kan dit namelijk niet 123 op internet vinden?

In dit artikel worden de 2 vergeleken:
http://www.teenbodybuilding.com/shane2.htm

Iets over de studies erachter:
http://www.bodybuilding.com/fun/henkin4.htm
http://www.bodybuilding.com/fun/kurilla1.htm

favoriet van moi (HIIT):
http://www.teenbodybuilding.com/justin6.htm
http://www.bodybuilding.com/fun/maia9.htm

een variant maar ook erg effectief volgens een vriend van mij die het voor 4 weken heeft gedaan, en het is gebasseert op RoadWork, wat boxers doen.
http://www.bodybuilding.com/fun/mahler37.htm

Deze heb ik ff snel allemaal van BB.com (moet over 2 min weg...moeder roept me alweeer...) maar als je 'high intensity interval training' in google typt krijg je ook de nodige artikels.

Goed dat je ernaar vraagt, zo ben ik ook, wil altijd weten 'waar' het op gebasseert is etcc.. :)

Laatst bewerkt:
ka2 zei:

Op pubmed kun je er genoeg over vinden. Maar het gaat er gewoon om hoeveel cal. je verbrandt. Een voordeel van interval training is dat je na de training zelf nog veel cal. verbrandt. Bij aerobe training verbrand je meer cal. tijdens de training, doordat je het langer volhoudt.

Je kunt alleen beter geen interval training doen wanneer je glycogeenwaardes al laag zijn(voor de eerste maaltijd, na de training).

hmmmm Ik begin overtuigd te raken. Ik heb hier en daar verder gezocht op internet. (onder interval training) en het lijkt erop dat dit toch werkt. Klinkt eigenlijk ook logisch omdat je van beide wat meepikt (Anaerobe en Aerobe) Het grote voordeel blijft natuurlijk dat je niet meer dan 20 minuten aan cardio hoeft te doen :D

Bedankt An_G voor de links!

Ben zelf ook die links aan het lezen.. goed gedaan An_G!
Wist er al van , dankzij eerdere discussies hierzo. Maar iedere keer blijkt dat nog niet iedereen er van op de hoogte is.

Even wat topics aanhalen dan

Search bovenin aanklikken (voor het geval je die knop nog niet gezien had) en EPOC* intikken.

[Link niet meer beschikbaar]

Eerste wat ik aanklikte was een stukje wat ik zelf gepost heb.. was het vergeten.
[Link niet meer beschikbaar]

Er wordt gesteld dat voor mensen die vet willen verbranden het beter was om KT te doen met weinig hh. Dat was effectiever ivm EPOC dan met hoge hh.

Is gelijk antwoord op mijn vraag of ik nu hoge of lage reps moet doen om droger te worden.
Ik ben in korte tijd namelijk heel veel beenspiervolume kwijt... en ik weet niet of het spiermassa of vet is!

Ik heb benen de afgelopen 4 weken getraind volgens aanwijzingen van fysiotherapeute. Dit hield in dat ik 3 sets tot falen afwerkte (soms aangegeven hoeveelheid, soms opdracht tot falen te gaan) met 8 verschillende been oefeningen.
Omdat ik laag in de KH zit wegens keto-achtig dieet.. raakte ik compleet door de glycogeen heen en moest ter plekke vaak KH bijdrinken/eten om de training te kunnen voltooien.

Ik zag laatst bij Lyle McDonald's site de opmerking dat je glycogeen depletie niet TE ver moest doorvoeren omdat dit anders spieren kon kosten..

Echter... hier op PL afdelinkje
http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?t=9985

staat weer een link, die doet vermoeden dat hoge hh-sets evt toch nuttig zijn..

http://www.nfpt.com/Library/Articles/rngechrt.html

In the (20-25) rep range column, Fat Conversion is the relative goal and needs to be further defined. Fat conversion - a process in which fat stores are mobilized and used for energy during muscle recovery and glycogen replacement. The greater the energy expenditure, the greater the post-workout fat release. At 100% intensity, you are exacting the productive damage caused to Red Slow Twitch Fibers (fibers with the greatest energy storage potential). As a side note, it should be known that concentrating in this rep range is most effective for resistance trainees wishing to minimize body fat, and for endurance athletes wishing to improve upon their muscle energy storage capacity.
For some of you more advanced readers, this chart can be applied to muscle fiber components as well. In the (4-6) rep range column, myofibril components receive the greatest stress and maximal growth results. In the (12-15) rep range column, new myofibrils and new mitochondria are produced. And in the (20-25) rep range column, mitochodria exhaust and new mitochodria alone are produced

INTENSITY DURING SET & AFFECT ON TISSUES

Effect on Tissue at:Rep Range4 - 6 12 - 15 20 - 25 70%Maintain StrengthMaintain StaminaSome Fat Conversion80%Increase StrengthIncrease StaminaModerate Fat Conversion90%Maximize StrengthMaximize StaminaMaximum Fat Conversion100%Build White TissueBuild Red Slow TissueBuild Red Fast Tissue110%Tissue Damage

Spike zegt dat het nonsens is wat er in staat, maar ondertussen ben ik in de war!

Graag gedaan!

Alleen lees en hoor ik nog steeds verschillende standpunten en argumenten over het doen van interval training (IT) op een nuchtere maag/na je training.
wanneer je glucogeen waardes dus al laag zijn zoals burn zei.
Nu ik er nog s over nagedacht heb lijkt mij het ook niet z'n goed idee om IT op nuchtere maag of na training te gaan doen omdat je dan waarschijnlijk (te)veel eiwitten/spier zal gaan verbranden.
Maar waarom raden al die personen (bijv. die uit de artikelen waarvan ik de links gepost heb) aan om HIIT op lege maag/ na KT te gaan doen voor betere resultaten etc..???

ff offtopic :P

Goh... ik heb jouw posts gelezen An_G.. je hebt in heel korte tijd superveel geleerd!
Ben je nu trouwens zelf aan het bulken geslagen ipv te cutten?

Espi

Bedankt!
vanochtend aangemeld bij de gym om de hoek (Henny Pleizier, 50 metertjes van me huis dus dat scheelt een hoop tijd :D), zou eerst naar een andere gym gaan omdat Henny Pleizier in principe alleen maar machines had, maar een tijdje geleden hebben ze de hele gym vernieuwd en zo ook de nodige kracht-oefeningen toegevoegd (dB,barbells etc). Ben meteen vandaag ook begonnen en kreeg hulp van een persoonlijke begeleider. Had van te voren dan ook al een mooi lijstje met vragies opgesteld voor die begeleider, maar helaas kon hij ze niet allemaal beantwoorden (die vragen zal ik dan ook binnenkort op 't forum stellen :D).
Wat het grappige nou was; dat hij op een gegeven moment d8 dat ik een opleiding over voeding/KT doe of gedaan had omdat ik er volgens hem al zoveel over wist :p Terwijl ik nog niet eens 1/1000000!!! van voeding/KT afweet als jullie op dit forum!!! elke keer kom ik er weer achter hoeveel ik nog te leren heb (surf en lees dan ook best wel het nodige af per dag, ik leer dagelijks onderhand meer over voeding en KT dan over de vakken op school :D ).

Heb mijn vet% door hem laten meten en kwam op 16,7% uit.
Ben van plan om te gaan cutten en dit tot de 10% te gaan brengen voordat ik met bulken begin (in hoeverre dat dan ook gaat lukken met mijn %$@^^%$@ weekschema :()

Nu eerst mijn voedingsschema'afmaken' , morgen ff hier posten voor het nodige commentaar :D en vanaf volgende week alles op alles gooien :)

/edit

LOL nadat ik het gepost had en het nog een keer doorlas, kwam ik z'n 500 spel- grammatica fouten tegen in mijn net geschreven post :o, (ben nu al gewoon veel te moe om nog te type :p) en d8 dat kan ik jullie niet aandoen....
Snel de grootste verbeterd, maar had geen zin om mijn rare zinsbouwen te veranderen, dus alles wat je niet meteen snapt gewoon nog s een keer doorlezen :D

Laatst bewerkt:
Nou.. lang niet iedereen pakt alles zo ontzettend snel op als jij dat doet.
Als ik eens 1/20e deel kon onthouden van wat ik hier en ergens anders gelezen had....

3XL en Spike zijn hier goede bronnen van info. Burn en BOS trouwens ook hier.. Je moet ook een beetje kritisch zijn over wie wat schrijft.. maar je komt er vanzelf achter wie goed bezig is.
Ik praat meestal anderen na ;)...

Moet dit topic eigenlijk niet naar training verhuizen onderhand..

Lees nog steeds over die training.

O ja.. over op de nuchtere maag. Rustige cardio OK, maar dit lijkt me heel foute boel. Ik maak me al zorgen over die gigantisch hoge rep-sets die ik moet maken of dat niet spieren afbreekt nu ik altijd chronisch laag in glycogeen zit.

Espi

Esperantisto zei:
O ja.. over op de nuchtere maag. Rustige cardio OK, maar dit lijkt me heel foute boel. Ik maak me al zorgen over die gigantisch hoge rep-sets die ik moet maken of dat niet spieren afbreekt nu ik altijd chronisch laag in glycogeen zit.

Espi

Ja nou snap ik er de ballen ook niet meer van. Jullie spreken elkaar wel tegen ??? Ik denk toch maar dat ik bij mijn eigen schema blijf. Want tenslotte if it aint broke, then dont try to fix it. :eyebrow:

Ik spreek mezelf helemaal niet tegen.
Het enige wat ik zeg is dat je niet zonder ontbijt moet gaan cardioën.
Ga je gewoon langzame cardio doen, dan kan het ontbijt bestaan uit veel eiwitten.
Ga je interval doen, dan moet je toch wel wat benzine in de tank gooien in de vorm van KH. Kan complex zijn, bijv. die verrekte havermout.
Maar ik doe een low-carb dieet en vul ter plekke met KH aan.

De tegenspraak is dus alleen in samenhang met hoeveel KH je eet.
Heb je een zogenaamd 'normaal' eetpatroon met veel KH, dan kun je net zo intensief cardio doen als je zin hebt.

Combineren van bijv. spinning als interval-cardio met superlage hoeveelheden KH (20g/dag inductie) leidde bij mij zelfs tot haaruitval. Heb het toen nl. 2 maanden ongeveer zo gedaan. Toen ik eenmaal snelle KH toevoegden aan mijn workout- en post-workout-drank, leek het wel alsof ik op speed zat, ik ging ineens als een speer.
Daarom: interval-cardio zonder ontbijt, is HET recept om je spieren af te breken. Zelfs alleen maar eiwitten vind ik niet zo'n geweldig idee, want je stimuleert zo je lichaam eiwitten als voeding te gebruiken.. zodra het door die bult eiwitten heen is, worden je spieren opgegeten.

Espi

Laatst bewerkt:
ka2 zei:
Als ik jouw was zou ik de krachttraining maximaal 4 x per week een uur doen. Wat betreft de cardio 20 minuten is toch echt veel te weinig. Je lichaam begint pas na 10 minuten met vet te verbranden. Ik doe zelf 5 x in de week 60 minuten cardio (30 minuten roeien 30 minuten crosstrainer) op de nuchtere maag (dus s'ochtends) Je calorie inname zou ik voorlopig even zo houden op 1750.

Succes!

Waar staat dat je lichaam pas na 10 minuten vet begint te verbranden?
Is pure kolder! Je lichaam verbrandt calorieen. Als je calorieen uit je voeding verbrand zijn, beginnen de calorieen die opgeslagen in het lichaam te verbranden.
In rusttoestand verbrand je al een heleboel over een hele dag genomen.
Het is wel waar dat hoe langer je cardiotraining duurt, je lichaam in verhouding steeds meer vetten gaat aanspreken in plaats van koolhydraten.
En in de beginfase is het voornamelijk koolhydraten en minder vetten.
Maar dat je pas na 10 minuten vetten begint te veranderen.... je hebt geen wekker in je lichaam die na 10 minuten zegt dat hij nu even zijn vetten moet aanspreken.

ka2 zei:
Als ik jouw was zou ik de krachttraining maximaal 4 x per week een uur doen. Wat betreft de cardio 20 minuten is toch echt veel te weinig. Je lichaam begint pas na 10 minuten met vet te verbranden. Ik doe zelf 5 x in de week 60 minuten cardio (30 minuten roeien 30 minuten crosstrainer) op de nuchtere maag (dus s'ochtends) Je calorie inname zou ik voorlopig even zo houden op 1750.

Succes!

Is pure kolder! Je lichaam verbrandt calorieen. Als je calorieen uit je voeding verbrand zijn, beginnen de calorieen die opgeslagen in het lichaam te verbranden.
Het is wel waar dat hoe langer je cardiotraining duurt, je lichaam in verhouding steeds meer vetten gaat aanspreken in plaats van koolhydraten.
Maar dat je pas na 10 minuten vetten begint te verbranden.... je hebt geen wekker in je lichaam die na 10 minuten zegt dat hij nu even zijn vetten moet aanspreken.

RichardV zei:
Maar dat je pas na 10 minuten vetten begint te verbranden.... je hebt geen wekker in je lichaam die na 10 minuten zegt dat hij nu even zijn vetten moet aanspreken.

Omdat je lichaam eerst zijn reserves aanspreekt, en dan als er verder geen energie meer voor handen, dan begint het pas met echt vet te verbranden. Dat duurt ongeveer 10 minuten. (Je moet alles ook niet letterlijk nemen) Als je b.v. in de ochtend cardio op je nuchter maag doet. Mag je er van uit gaan dat het wat sneller gaat aangezien er minder/geen voeding in je maag zit.

Cardio op nuchtere maag! Daarna pas ontbijten!
Dat het spieren afbreekt is pure onzin, tenzij je 's ochtends de Mont Blanc gaat beklimmen.
Low intensity dus je hartslag niet te hoog laten gaan.
Je bent beig met vet te verbranden en niet zo zeer een conditie aan het opbouwen.

Dat heb ik dus ook gezegd. Maar dat blijkt dus achterhaald te zijn. Althans volgens Esperantisto en An_G ???

ka2 zei:
Omdat je lichaam eerst zijn reserves aanspreekt, en dan als er verder geen energie meer voor handen, dan begint het pas met echt vet te verbranden. Dat duurt ongeveer 10 minuten. (Je moet alles ook niet letterlijk nemen) Als je b.v. in de ochtend cardio op je nuchter maag doet. Mag je er van uit gaan dat het wat sneller gaat aangezien er minder/geen voeding in je maag zit.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar iets als vetverbranding bestaat niet. Je verbrandt calorieen. En dat doe je al vanaf de 1e seconden. Dat het lichaam niet gelijk zijn calorieen uit de vetdepots uit het lichaam haalt, is een ander verhaal, maar misschien eerst calorieen uit je voeding haalt is iets anders. Maar als je nu alle calorieen uit je voeding verbrand hebt en daarna stopt met trainen, en de rest van de dag gewoon je normale dingen doet, verbrand je ook vetten.

Terug
Naar boven