XXL Nutrition

Vierdaagse werkweek | Nieuwe standaard?

Ano11_01_24

Monstrous Giant
uitgeschakeld
10.000 likes 10.000 berichten
Waardering
20.609
Lengte
1m65
"Softwarebedrijf AFAS gaat een vierdaagse werkweek invoeren voor al zijn medewerkers. Het kantoor gaat op vrijdag dicht en het personeel hoeft op die dag niet meer te werken, maar krijgt wel gewoon doorbetaald."

Ik las dit, en dacht, hier heeft DBB vast een mening over! :D

"Het bedrijf wil onder meer administratief werk automatiseren".

Ofwel, het gros van de administratieve afdeling wordt eruit gewerkt.

Verder leuk initiatief, al ben ik benieuwd hoe de winstcijfers eruit zien na een jaar en hoe de top er dan over denkt.

Super! Mogen meer werkgevers doen :) al kan ik me voorstellen dat dit lastig is bij veel bedrijven.

Ik weet niet hoe het met de banenmarkt zit nu in Nederland, maar als je een bedrijf hebt waar je niet zomaar dicht kunt, maar ook niet méér mensen kunt aannemen die op de '5e dag' hun '4e dag' (bijv.) werken en ondertussen de mensen die vrij zijn ook betalen, dan lukt dat al niet.

Of nja, tenzij je een multi-miljoen/miljard bedrijf hebt en er wel op kunt inleveren (maar die willen vaak niet).

• Topic Starter Topic Starter

Verder leuk initiatief, al ben ik benieuwd hoe de winstcijfers eruit zien na een jaar en hoe de top er dan over denkt.
Ik begreep dat AFAS niet aan voldoende mensen kan komen, en dit een manier is om meer mensen aan te trekken.

Wel benieuwd hoe ze dat doen met storingen en de sales. Dat gaat op vrijdag toch door?

Dat zou dan voor mij gelden...nou vervroegd pensioen met een leuke deal is miss ook wel geinig

Goed geregeld! Ik mag ook wel 4 dagen werken maar krijg dan niet voor 5 dagen betaald helaas 🤣

Ik begreep dat AFAS niet aan voldoende mensen kan komen, en dit een manier is om meer mensen aan te trekken.
Een andere optie is mensen een hoger loon bieden, personeel dat maar 4 dagen wil werken kan dan parttime werken. Wel loopt het bedrijf dan de besparing mis van een extra dag gesloten te zijn.

Zelf heb ik een dag ouderschapsverlof wat ook maakt dat ik een vierdaagse werkweek heb. Maar daarnaast steek ik nog makkelijk 30 uur per week in mijn eigen bedrijf dus in feite heb ik een zevendaagse werkweek. De enige dagen dat ik niet werk, zijn de dagen dat ik op vakantie ben.

Je hoort mij ook niet klagen verder.

Zelf heb ik een dag ouderschapsverlof wat ook maakt dat ik een vierdaagse werkweek heb. Maar daarnaast steek ik nog makkelijk 30 uur per week in mijn eigen bedrijf dus in feite heb ik een zevendaagse werkweek. De enige dagen dat ik niet werk, zijn de dagen dat ik op vakantie ben.

En @Natty87, werkt zij nog?

• Topic Starter Topic Starter

Dat is wel wat anders dan die mensen op het journaal die vertellen dat ze die extra dag gaan vullen met boodschappen doen 😅

Zij werkt 3 dagen.

Dat is wel wat anders dan die mensen op het journaal die vertellen dat ze die extra dag gaan vullen met boodschappen doen 😅
Moet ieder natuurlijk voor zich weten maar als je geen kinderen hebt, kun je prima 5 dagen werken. Anders ben je gewoon lui of je verdient zoveel geld dat het makkelijk kan. Bij dat laatste geldt wel nog dat de meeste mensen gaan leven naar hoeveel geld ze verdienen dus dan is het vaak lastig een stap terug te zetten.

Watjes, ik werk 7 dagen per week

Vind de manier waarop dit gedaan wordt wel wat apart, maar misschien wel goed om op deze manier een bredere maatschappelijke discussie op gang te brengen denk ik. De reacties zijn dan vaak heel erg vanuit zichzelf gericht ('ik werk zoveel uur per week dus een ander kan/moet dat ook') of vanuit een bepaald wantrouwen naar anderen ('die gaan alleen maar op de bank liggen'). Dat is met dat basisinkomen ook zo en ook met projecten waarbij schulden van mensen kwijtgescholden worden. Altijd het wantrouwen naar anderen toe, zie ook het toeslagenschandaal.
De standaard is nog steeds dat je 36-40 uur moet werken, vijf dagen in de week, voor een baas en anders ben je lui. Oke voor Henk en Ingrid plus twee kids misschien (die ook niet beiden vijf dagen in de week werken hoop ik voor die plus twee), maar hoe zit het met al die mensen en gezinnen die niet binnen dat standaard kadertje vallen? We zijn niet allemaal eenheidsworst en ja, er zullen altijd mensen tussen zitten die niks doen met die extra dag. Je kunt het ook eens proberen toch, als individueel bedrijf of zelfs als bedrijfstak, misschien levert het inderdaad wel echt een gezondere, betere situatie op. Misschien ook niet, dan niet.

Terug
Naar boven