Fitness Seller

Vierdaagse werkweek | Nieuwe standaard?

Of productiviteit is er al 650% toegenomen en je vraagt je af waarom die mensen dan nog steeds 40 uur aanwezig zijn terwijl je een dag op de elektra kunt besparen. Zouden ze de resterende dagen ook weer verser kunnen werken.

(en doet daar wat mee voordat ze zich realiseren dat ze niet 650% meer zijn gaan verdienen)

Ik denk dat andere sectoren ook wel speelruimte hebben, werkprocessen en automatisering maakt ook hen veel productiever.

Was er niet een land ten noorden van ons dat 4 een daagse werkweek heeft ingesteld? Misschien eens kijken hoe breed dat lukt.
Dan is ' het werk ' niet goed ingeschat. maar in het echt heb je ook nog te maken met personeel wat minder werkt, zieken etc. vaak worden dan, of in drukkere periodes werknemers extern ingehuurd.
Hier lijkt het puur te gaan om vrijdag dicht te zijn, lang weekend.

Hard werken is idd bij vele niet meer van toepassing, de shape is al vaak de give away van hun lifestyle.

In de andere gevallen die ik noem vind er geen verandering plaats, maar is diezelfde work-life balance er al (gewoon).
Maar al die gevallen hebben weinig tot niets te maken met de mogelijke verandering op de arbeidsmarkt die AFAS al dan niet teweeg brengt. Anders kunnen we ook gaan praten over hoe pensioen, afkeuring of uitkering trekken goed zijn voor de work-life balance.
Oh je bedoelt het stukje productiviteit. Ze kunnen dan ook met hetzelfde personeel en gelijke of minder uren toch verder groeien. Of gewoon met een productievere ratio verder, alsnog meer mensen aannemen maar daarmee relatief nog meer werk doen dan voorheen.
Nee ik bedoel niet het stukje productiviteit, ik bedoel letterlijk wat ik zeg. Als je werk dat nu gedaan wordt door mensen laat automatiseren heb je diezelfde mensen niet meer nodig, of in ieder geval in mindere getale. Denk voor het gemak aan de zelfscan bij de supermarkt. Daar staat 1 kassa meisje op 6 kassa's, waar er vroeger 6 meisjes op 6 gewone kassa's benodigd waren.

Je kunt er natuurlijk allerlei hypothesen op loslaten en praten over groei, maar een bedrijf laat niet 15 werknemers lopen waar nu geen werk voor is omdat er hypothetisch misschien in de toekomst wel werk voor is. Dat klinkt niet onlogisch, toch?

maar een bedrijf laat niet 15 werknemers lopen waar nu geen werk voor is omdat er hypothetisch misschien in de toekomst wel werk voor is. Dat klinkt niet onlogisch, toch?
Toch is dit in het verleden door de Google's, Apple's e.d. van deze wereld gedaan.

Ik schrik een beetje van de reacties. Vooral van de mensen met kinderen.

Bij de meeste IT functies daalt de productiviteit naarmate er meer uren gedraaid worden.
Dus het werk wat AFAS nu in 40 uur doet kunnen ze ook in 32 uur doen zonder dat de werkdruk daadwerkelijk hoger word.

Hoe bedoel je?

Bij de meeste IT functies daalt de productiviteit naarmate er meer uren gedraaid worden.
Dus het werk wat AFAS nu in 40 uur doet kunnen ze ook in 32 uur doen zonder dat de werkdruk daadwerkelijk hoger word.
Kan je dan niet beter naar 5 dagen van 6 uur ipv 4 dagen van 8 uur gaan?

Laatst bewerkt:

Eindelijk een keer iemand die schrik voor me heeft! Nu weet ik hoe mijn vrouw zich dagelijks voelt 🤣🤣

Jij bent vast zelf IT'er? Er is letterlijk niemand die zal doen alsof een IT'er een dermate zwaar beroep heeft dat hij/zij zich niet voltijds kan inzetten, behalve dan IT'ers zelf.

Ik snap sowieso niet, kinderen of geen kinderen, waarom iemand niet minder uren zou willen werken zonder in te leveren op salaris :o
Nja tenzij de uren dat je wèl werkt zodanig stressvol worden en/of dat je het werk niet af krijgt, maar dat is dan de schuld van de werkgever en niet vanwege onkunde personeel.

• Like
Waarderingen: GruX
Jij bent vast zelf IT'er? Er is letterlijk niemand die zal doen alsof een IT'er een dermate zwaar beroep heeft dat hij/zij zich niet voltijds kan inzetten, behalve dan IT'ers zelf.

Je kunt niet alle IT banen en alle IT'ers over één kam scheren.
(Plus niet alle werknemers bij AFAS zijn IT'er..)

Ik zie enkele jonge ouders hier die een beetje pocherig doen met de hoeveelheid uren die zij werken.
Dat betekent dus uren die ze niet kunnen spenderen met hun kinderen.
Onthoud hierbij dat ze ook actief sporten oftewel weer uren die ze niet spenderen met kinderen.

Het kan zijn dat ze thuiswerken(of voor een deel) en dan alsnog bezig zijn met hun kinderen maar dan heb je dus bullshit uren. Dat zijn dezelfde uren die AFAS nu weghaald in hun organisatie.

Kan je dan niet beter naar 5 dagen can 6 uur ipv 4 dagen van 8 uur?
Dat ligt aan de persoon. Veel van mijn collega's vinden het fijn om maandag tot en met donderdag meer uren te maken zodat ze vrijdag minder hoeven te maken(wij hebben nog een 40 urige werkweek).

Het is een mentaal zwaar beroep.

Ik zie enkele jonge ouders hier die een beetje pocherig doen met de hoeveelheid uren die zij werken.
Dat betekent dus uren die ze niet kunnen spenderen met hun kinderen.
Onthoud hierbij dat ze ook actief sporten oftewel weer uren die ze niet spenderen met kinderen.

Het kan zijn dat ze thuiswerken(of voor een deel) en dan alsnog bezig zijn met hun kinderen maar dan heb je dus bullshit uren. Dat zijn dezelfde uren die AFAS nu weghaald in hun organisatie.
Mee eens, mijn vrouw en ik werken samen 60 uur per week en zolang de kinderen op de basisschool zitten zijn we niet van plan dat weer te verhogen.

• Like
Mijn vrouw is maa en vrij vrij op aanvraag, en haar functie is verhoogd, loon voor 32u. maar al met al werkt ze meer thuis aan oa voorbereidingen.

Dat ligt aan de persoon. Veel van mijn collega's vinden het fijn om maandag tot en met donderdag meer uren te maken zodat ze vrijdag minder hoeven te maken(wij hebben nog een 40 urige werkweek).
Dus jij wilt mij gaan vertellen dat er mensen zijn die zich van maandag tot en met donderdag prima 10 uur vol kunnen focussen maar maandag tot en met vrijdag 8 uur per dag niet?

Of houdt het stiekem in dat ze in beide gevallen eigenlijk gewoon niet veel doen en op de eerste manier in ieder geval vroeg weekend hebben?
Het is een mentaal zwaar beroep.
Misschien als je de hele dag rouwadvertenties moet typen, anders kan ik het niet voor me zien, sorry.

Dus mensen met kinderen horen minder te werken zodat ze meer tijd met hun kinderen kunnen spenderen? Zijn je kinderen debiel ofzo, die hoeven niet elke dag je handje vast te houden.

Diezelfde mensen die dat als argument roepen kijken ondertussen wel 20 uur pw netflix of gamen zich de ellende in, maar “werken” hooo maar met 40uur als ouder zijnde ben je ineens een slechte ouder. De wereld is gewoon zwak geworden en de normen tegenwoordig zijn gewoon (te) laag.

• Topic Starter Topic Starter
Je hebt een bedrijf met voor 1000u werk in de week, a 25 werknemers van 40u. nu moet het werk gedaan worden in 800u. hogere werkdruk dus.
Sowieso zie ik dit niet de nieuwe standaard worden, want in productie, bouw etc gaat dan nooit lukken. Productie draait vaak 24/7 in ploegen. Misschien de kantoorfuncties..
Afas is software: boekhoudprogramma, urenregistratie, ect. Wat. Oor ploegendienst verwacht je daar? :o

Afas is software: boekhoudprogramma, urenregistratie, ect. Wat. Oor ploegendienst verwacht je daar? :o
Ik ken een meisje die een topic aanmaakt, dat het de standaard zou worden. Dus voor meer bedrijven dan Afas.

Vierdaagse werkweek | Nieuwe standaard?​

Dus mensen met kinderen horen minder te werken zodat ze meer tijd met hun kinderen kunnen spenderen? Zijn je kinderen debiel ofzo, die hoeven niet elke dag je handje vast te houden.
Mijn kinderen kunnen beiden niet zelfstandig naar zwemles en andere sporten of hobby’s waardoor er 3 middagen per week minimaal door één van ons niet gewerkt kan worden. Dus 2 fulltime (9-5) banen is in ons geval niet mogelijk.

• Like
Mijn kinderen kunnen beiden niet zelfstandig naar zwemles en andere sporten of hobby’s waardoor er 3 middagen per week minimaal door één van ons niet gewerkt kan worden. Dus 2 fulltime (9-5) banen is in ons geval niet mogelijk.
Hoeft geen verantwoording aan mij af te leggen, maar als mijn zoontje woensdagmiddag wilt korfballen dan zeg ik dat ie niet zon homo moet zijn en savonds mee naar de gym moet. Overige hobbies is toch weggegooide tijd, niemand herinnert je als je goed was in korfballen, maar wel als je jacked AF was en 300kg deadlift.

#prioriteiten

Terug
Naar boven