MuscleMeat

Vijf vrouwen (17-25 jaar) verkracht op werkvakantie

tja, geef die mensen eens ongelijk... :cool:

Zou waarschijnlijk hetzelfde gedaan hebben als ik in zo'n situatie terecht was gekomen. Maar wel treurig dat juist degenen die daar zelf hulp kunnen bieden vertrekken uit het land waar ze geboren zijn. Zo wordt het steeds lastiger om achterstanden in te lopen en blijft de aanvoer van hulpverleners uit het Westen ook noodzakelijk.

"hun kleine boerkes worden door de onze beconcurreerd op wereldschaal" dat valt wel mee, ik hoorde op business news radio dat de voedelhandel vooral een lokale aangelegenheid is, de wereldmarkt is relatief erg klein.

Het probleem is dat Afrika geen goederen of diensten met hogere toegevoegde waarde kan maken omdat er geen infrastructuur is. (En als ze die al kunnen maken wordt het door onze handelsbariieres tegengehouden, ja voor dat deel zijn wij zelf schuldig aan de armoede daar). Om complexe goederen te kunnen maken is het bijvoorbeeld nodig dat je bedrijf (eigendommen, geld) door wetten wordt beschermd en dat die wetten in de praktijk kunnen worden afgedwongen. In heel veel landen is een eigendomsbewijs van een stuk land (als je het al kan krijgen) niks waard. Het westen is o.a. zo rijk omdat er een ongelofelijk grote en onzichtbare infrastructuur is (wetten, AFM, kadaster, enz enz) die het mogelijk maken om onze economie en samenleving te laten draaien.

hahaa.. de ware reden waarom dat dit kan blijven gebeuren.. Wij maken hun economie eerder kapot dan ze te laten concurreren met de onze.. hun kleine boerkes worden door de onze beconcurreerd op wereldschaal.. nog gruwelijker is het feit dat veel heimelijk vinden dat de grote bevolkingsgroei drastisch moet worden gekanteld.. Oorlog en verderf komt deze heren goed uit..

Deze kans krijgen ze dus eigenlijk niet eens. Maar concurrentie is goed, vrije concurrentie dan wel, dus geen invoerheffingen, quotas en staatssteun. Dit is op de wereldmarkt nog altijd problematisch.

Kijk naar de huidige impasse van de WTO besprekingen in Geneve. Amerika wil diens subsidies aan de eigen boeren niet opgeven waardoor ontwikkelingslanden de grenzen niet willen openstellen.

Over de braindrain waar Zoutzak het over heeft :

http://www.cnn.com/2004/WORLD/africa/08/03/nurses.uk/index.html

Uit 2004 maar de situatie zal nu niet veel beter zijn. Dit gaat dan om verpleegsters maar je kan aannemen dat ook in andere disciplines er een uittocht bezig is.

Dat je deze mensen niet in Nederland ziet is ook wel logisch, Nederland is niet het makkelijkste land om aan de slag te gaan als je komt uit Afrika of andere niet Westerse landen.

bedankt voor de link, weer beetje extra inhoud voor m'n studie :D

(ironisch genoeg ben ik zelf bang dat we een soortgelijke situatie in de ouderenzorg in Nederland gaan meemaken, wel binnen de eigen landsgrenzen. Maar dat terzijde)

Intens ingewikkelde situatie. Ikzelf waag me er voorlopig niet meer aan om hier iets zinnigs over te zeggen. Teveel kennis van teveel vakgebieden voor nodig en die bezit ik niet. Slechts droefheid rest om het lot van een vijftal vrouwen die de intentie hadden om iets goeds te doen.... Het blijven hangen in situationisme (waarin het verkrachtingsgevaar groot is) is een grove valkuil in de ethische beschouwing van dergelijke zaken. Geen enkele zinnige persoon die het in twijfel zou trekken of het houden van onderduikers in WOII een stomme zet zou zijn geweest, omdat de kans groot was dat je gesnapt zou worden (en dan was je goed de sjaak). Was het de 'eigen' schuld van die mensen om in de gevangenis of erger terecht te komen?
Zonder Godwin's law te willen inschakelen overigens.

Waarom met niets kan zeggen, moet men zwijgen :D

ik denk, mede door gebrek aan scholing en dergelijke, dat ze dat in Afrika niet alleen kunnen!
;)
Foute manier van denken... ze moeten zelf hun toekomst opbouwen, dus ook die scholen etc. Wij kunnen niet zomaar even binnenvallen en de boel verwesteren/ontwikkelen zo werkt het dus niet. Je gaat ook niet bij bosjesmannen in het regenwoud binnenlopen en even een school bouwen zodat ze naar ons niveau gaan, daar gaan honderden jaren over. Hoe kan je dan verwachten dat heel Afrika in enkele decennia beschaafd gaat worden? Goedbedoelde onnozelaars noem ik die hulpverleners. Ze hebben nu aan de lijve ondervonden welke risico's ze namen en hoe weinig zin hun werk heeft. Hopelijk hebben ze hun lesje geleerd. Laat Afrika met rust en bemoei je met je eigen land, dat is mijn mening. Onderzoek heeft trouwens duidelijk uitgewezen dat ontwikkelingshulp in derdewereldlanden geen zoden aan de dijk zet, dus allemaal geld -en tijdverspilling.

Als je ontwikkelingshulp alleen vanuit economisch oogpunt bekijkt zal het inderdaad weinig nuttig zijn. Tevens zal genoeg andere hulp ook weinig opbrengen op de lange termijn maar tegelijkertijd moet je niet bij iedere vorm van hulp alleen het economische aspect laten meewegen. Of zijn we in de Westerse wereld zo verarmd dat betere levensomstandigheden elders ons niet meer boeien. Natuurlijk is het Westen niet verantwoordelijk voor betere omstandigheden elders maar als ieder land 1% van zijn welvaart inlevert zal dat wel kunnen leiden tot minder kindersterfte, ziekten, honger etc.

Ziekten laten voorbestaan lijkt me op den duur zelfs gevaarlijker dan ze bestrijden, dus op dat gebied is hulp al een aanvaardbare keuze vanuit het Westen.

moet je betalen om vrijwilligerswerk te doen ..whehe gekkenhuis

Foute manier van denken... ze moeten zelf hun toekomst opbouwen, dus ook die scholen etc. Wij kunnen niet zomaar even binnenvallen en de boel verwesteren/ontwikkelen zo werkt het dus niet. Je gaat ook niet bij bosjesmannen in het regenwoud binnenlopen en even een school bouwen zodat ze naar ons niveau gaan, daar gaan honderden jaren over. Hoe kan je dan verwachten dat heel Afrika in enkele decennia beschaafd gaat worden? Goedbedoelde onnozelaars noem ik die hulpverleners. Ze hebben nu aan de lijve ondervonden welke risico's ze namen en hoe weinig zin hun werk heeft. Hopelijk hebben ze hun lesje geleerd. Laat Afrika met rust en bemoei je met je eigen land, dat is mijn mening. Onderzoek heeft trouwens duidelijk uitgewezen dat ontwikkelingshulp in derdewereldlanden geen zoden aan de dijk zet, dus allemaal geld -en tijdverspilling.

Ja, als het ons uitkomt dan palmen we de boel lekker in en profiteren.. als het ons niet uitkomt laten we ze stikken of oprotten.. Maar overal hebben we de nest bezoedeld met onze westerse consumptiebazar... vandaar dat die extremisten (Islam) ons zo haten.. Het zijn wij die die inheemsen hebben gekatapulteerd van iets wat vergelijkbaar is met "onze middeleeuwen" tot zelfs "steentijdperk" mentaliteit...baaf ineens naar het "ruimtevaart tijdperk.."
Das cultuurshock van jewelste.. de een dag hangen ze in de bomen met pijl en boog op de andere stam wat te jagen, de andere dag zitten ze met kalasjnikovs elkaar af te maken.. Van nomaad naar stadsmus.. hehehe..

Ik heb hier wel nog een paar kernkoppen in me kelder liggen , ik heb juist nog iemand nodig die zoon onstekingsding heeft dan hebben we geen probleem meer met dat aapeland :who: !! :D

Uitleveren aan Nederland , hier de elektrische stoel invoeren!

Origineel gepost door Big T

Ach ja Big T scoort daar wel een punt in. Wij Nederlanders kunnen de Belgen ook helpen met hun allochtonen, rechtcoïtustemisten en pedo's. Want de Belgen begrijpen het nog niet dat het beter is om beroeps allochtonen criminelen meteen op te pakken als ze weer in de fout gaan. Belgen begrijpen niet dat je rechts extreem gewoon hard moet aanpakken[Blood & Honour]. En Belgen begrijpen nog niet dat je pedo's moet staffen ook al hebben ze een hoog beroep[rechters, kabinet leden]. Wat doen al die Belgische junkies in Branbant en Limburg. Wij sturen ze niet terug naar Belgie maar helpen die junkies.

Dus Belgen moeten gewoon zelf hun toekomst opbouwen, wij kunnen niet zomaar binnenvallen en hun vertellen hoe het moet. Hopelijk leren die Belgen hun lesje als een rechts extremist hun kind vermoord of een hoge ambtenaar hun kind misbruikt. Laat Belgie met rust en bemoei je met je eigen land.

Dus allemaal geld en tijdverspilling aldus Big T

• Topic Starter Topic Starter
Als je ontwikkelingshulp alleen vanuit economisch oogpunt bekijkt zal het inderdaad weinig nuttig zijn. Tevens zal genoeg andere hulp ook weinig opbrengen op de lange termijn maar tegelijkertijd moet je niet bij iedere vorm van hulp alleen het economische aspect laten meewegen. Of zijn we in de Westerse wereld zo verarmd dat betere levensomstandigheden elders ons niet meer boeien. Natuurlijk is het Westen niet verantwoordelijk voor betere omstandigheden elders maar als ieder land 1% van zijn welvaart inlevert zal dat wel kunnen leiden tot minder kindersterfte, ziekten, honger etc.

Ziekten laten voorbestaan lijkt me op den duur zelfs gevaarlijker dan ze bestrijden, dus op dat gebied is hulp al een aanvaardbare keuze vanuit het Westen.

Ik ben het met je eens dat je vanuit een menselijk oogpunt mensen niet kunt laten sterven aan honger of ziektes die in principe makkelijk te genezen zijn. Daarbij moet je alleen wel oppassen dat je de problemen niet alleen maar verergert door slechts aan symptoombestrijding te doen.

Als je iemand redt van de hongerdood en verder niets aan de oorzaken van de honger doet, zal deze persoon waarschijnlijk een aantal kinderen ter wereld gaan brengen die ook weer van de hongerdood gered moeten worden. Zelfde geldt voor de met westerse medicijnen 'genezen' aids patiënt die in staat wordt gesteld nog wat extra mensen te besmetten. Met het sussen van je geweten op korte termijn vererger je situatie vaak op lange termijn.

Het probleem is dan weer dat het vaak moeilijk is om iets aan onderliggende oorzaken te doen, dat probeert men immers al ruim een halve eeuw zonder veel resultaat. Netto resultaat: Elke generatie meer Afrikanen die gered moeten worden uit menselijk oogpunt. :(

Ik ben het met je eens dat je vanuit een menselijk oogpunt mensen niet kunt laten sterven aan honger of ziektes die in principe makkelijk te genezen zijn. Daarbij moet je alleen wel oppassen dat je de problemen niet alleen maar verergert door slechts aan symptoombestrijding te doen.

Als je iemand redt van de hongerdood en verder niets aan de oorzaken van de honger doet, zal deze persoon waarschijnlijk een aantal kinderen ter wereld gaan brengen die ook weer van de hongerdood gered moeten worden. Zelfde geldt voor de met westerse medicijnen 'genezen' aids patiënt die in staat wordt gesteld nog wat extra mensen te besmetten. Met het sussen van je geweten op korte termijn vererger je situatie vaak op lange termijn.

Het probleem is dan weer dat het vaak moeilijk is om iets aan onderliggende oorzaken te doen, dat probeert men immers al ruim een halve eeuw zonder veel resultaat. Netto resultaat: Elke generatie meer Afrikanen die gered moeten worden uit menselijk oogpunt. :(

Of de situatie op lange termijn verslechtert is de vraag. Aids is er tussen gekomen en dat heeft inderdaad de zaak verslechterd maar als dan ook nog een gestoorde paus het zo goed als onmogelijk maakt om condooms te gebruiken dan kan het wel even duren voordat het weer verbeterd in landen waar Aids massaslachtingen aanricht.

Probleem van Afrika is dat er teveel conflicten zijn. Conflicten waar 90% van de bevolking geen moer mee van doen heeft maar wel ze vaak door van huis en haard verjaagd worden. Dan is het ook niet zo vreemd dat die groepen voedselhulp nodig hebben. Als je eenmaal verjaagd bent naar onvruchtbare grond dan is het lastig voedsel vergaren.

Structurele hulp in landen waar conflicten aan de orde van de dag zijn gaat inderdaad weinig opleveren maar dan nog blijft de vraag staan of je als Westers land maar volledig zo'n conflict aan je voorbij moet laten gaan of dat je hulp geeft om de ergste noden te ledigen.

Structurele hulp geven als matras is verder laakbaar te noemen. Landen moeten niet afhankelijk worden van hulp maar ja die hulporganisaties is er ook alles aan te doen om te overleven. Die blijven dus wel doorgaan met hulp verlenen in gebieden waar het waarschijnlijk niet eens nodig is.

Tegelijkertijd, de wereld geeft bijna 1400 miljard dollar uit aan defensie en 104 miljard dollar uit aan ontwikkelingshulp. Is toch ook een vrij scheve en zieke verhouding te noemen. Een gedeelte van die 1400 miljard dollar kan beter besteed worden aan het opheffen van handelsbarrieres of voor het op een juiste wijze van opvangen van vluchtelingen in de regio. Goede opvang in de regio scheelt duizenden vluchtelingen die naar Europa of elders vertrekken.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Ik denk dat er in ieder geval iets moet veranderen aan de huidige manier van hulp verlenen, want die is duidelijk niet effectief. Maar voor harde maatregelen als het hoogopgeleiden weigeren hun land te verlaten is waarschijnlijk geen draagvlak. Zeker niet als er bij ons een tekort aan een bepaalde beroepsgroep is. Zelfde geldt voor de landbouwsubsidies en handelsbarrières, zou een stuk schelen maar belangengroepen hier zijn te sterk.

Maar de hoofdoorzaak blijven corruptie, oorlogen en wanbeleid, en die zijn voor de buitenwereld moeilijk aan te pakken.

Het is zeker erg voor die vrouwen, maar wat moet je ook in zo'n land ? Je verwacht natuurlijk niet dat zoiets zal gebeuren, maar de kans is er wel. Net als die vrouw met die vleermuis... mij zul je niet in zo'n land vinden. (jaja, laat de flame maar komen)

Ne je hebt daar gelijk in

Ik denk dat er in ieder geval iets moet veranderen aan de huidige manier van hulp verlenen, want die is duidelijk niet effectief. Maar voor harde maatregelen als het hoogopgeleiden weigeren hun land te verlaten is waarschijnlijk geen draagvlak. Zeker niet als er bij ons een tekort aan een bepaalde beroepsgroep is. Zelfde geldt voor de landbouwsubsidies en handelsbarrières, zou een stuk schelen maar belangengroepen hier zijn te sterk.

Maar de hoofdoorzaak blijven corruptie, oorlogen en wanbeleid, en die zijn voor de buitenwereld moeilijk aan te pakken.

Zonder op een collectief schuldgevoel aanspraak te willen maken, denk ik wel dat we de rol van het westen in een aantal van de corrupties, oorlogen en wanbeleiden moeten erkennen. Het collectieve schuldgevoel overigens, is denk ik één van de meer foute zaken mbt de derde Wereld. Ook moeten humanitaire hulp en 'ontwikkelingshulp' gescheiden worden imo in een dergelijke discussie. Ze dienen zeer verschillende doelen en hun effectiviteit aan één dimensie afmeten doet afbreuk aan minstens één van je bevindingen.
Persoonlijk heb ik het meest een probleem met humanitaire hulp: door al onze goede werken zie ik de kans dat toekomstige rampen een veelvoud aan slachtoffers gaan eisen. Als we humanitaire hulp stoppen creëren we een situatie waarin miljoenen mensen binnen afzienbare tijd sterven (met alle gevolgen van dien), maar de uitzichtloze situatie die gaande lijkt laat het voorkomen van al die doden uitmonden in een wellicht véél grotere hoeveelheid humanitaire rampen.

En met die visie van een uitzichtloze situatie ben ik het wel eens ben ik bang. Mijn beeld van Afrika is een grondig verkracht deel van de wereld, dat zich houdt tussen het recht van de natuur en de invloeden van de geciviliseerde wereld.

Ik denk dat EricR wel een erg goed punt heeft met betrekking tot de ziektes. HIV heeft in afrika de hemel ontdekt. Het teelt zichzelf weelderig voort in een evolutionaire machine, die ondertussen heeft geresulteerd in een aantal versies van het virus, met elk hun specifiek aangepaste eigenschappen. En daar zit je niet op te wachten! En idd ook niet op de invloed van bijv de RK kerk, of de 'denialists', de seculiere tak van wan- en misdadigers mbt de AIDS epidemie. Maar ook een president die claimt AIDS te kunnen genezen met onzinrituelen en daarin wordt geloofd door (een deel van) de bevolking, geeft veel te zeggen... :(

Maar wanneer is iets humanitaire hulp of ontwikkelingshulp? Ben je met het bestrijden van HIV/AIDS bezig met humanitaire hulp vanwege het redden van miljoenen babies die van binnenuit wegrotten? Of ben je een basis aan het creëren die minimaal nodig is om ook maar te denken aan enige vorm van welvaartsontwikkeling?

Laatst bewerkt:
Zonder op een collectief schuldgevoel aanspraak te willen maken, denk ik wel dat we de rol van het westen in een aantal van de corrupties, oorlogen en wanbeleiden moeten erkennen. Het collectieve schuldgevoel overigens, is denk ik één van de meer foute zaken mbt de derde Wereld. Ook moeten humanitaire hulp en 'ontwikkelingshulp' gescheiden worden imo in een dergelijke discussie. Ze dienen zeer verschillende doelen en hun effectiviteit aan één dimensie afmeten doet afbreuk aan minstens één van je bevindingen.
Persoonlijk heb ik het meest een probleem met humanitaire hulp: door al onze goede werken zie ik de kans dat toekomstige rampen een veelvoud aan slachtoffers gaan eisen. Als we humanitaire hulp stoppen creëren we een situatie waarin miljoenen mensen binnen afzienbare tijd sterven (met alle gevolgen van dien), maar de uitzichtloze situatie die gaande lijkt laat het voorkomen van al die doden uitmonden in een wellicht véél grotere hoeveelheid humanitaire rampen.

En met die visie van een uitzichtloze situatie ben ik het wel eens ben ik bang. Mijn beeld van Afrika is een grondig verkracht deel van de wereld, dat zich houdt tussen het recht van de natuur en de invloeden van de geciviliseerde wereld.

Ik denk dat EricR wel een erg goed punt heeft met betrekking tot de ziektes. HIV heeft in afrika de hemel ontdekt. Het teelt zichzelf weelderig voort in een evolutionaire machine, die ondertussen heeft geresulteerd in een aantal versies van het virus, met elk hun specifiek aangepaste eigenschappen. En daar zit je niet op te wachten! En idd ook niet op de invloed van bijv de RK kerk, of de 'denialists', de seculiere tak van wan- en misdadigers mbt de AIDS epidemie. Maar ook een president die claimt AIDS te kunnen genezen met onzinrituelen en daarin gelooft wordt, geeft veel te zeggen... :(

Maar wanneer is iets humanitaire hulp of ontwikkelingshulp? Ben je met het bestrijden van HIV/AIDS bezig met humanitaire hulp vanwege het redden van miljoenen babies die van binnenuit wegrotten? Of ben je een basis aan het creëren die minimaal nodig is om ook maar te denken aan enige vorm van welvaartsontwikkeling?

wow, dit ga ik copy / pasten.. en in mijn collectie (bij oa literaire poëzie) steken.. :D

Terug
Naar boven