Zonder op een collectief schuldgevoel aanspraak te willen maken, denk ik wel dat we de rol van het westen in een aantal van de corrupties, oorlogen en wanbeleiden moeten erkennen. Het collectieve schuldgevoel overigens, is denk ik één van de meer foute zaken mbt de derde Wereld. Ook moeten humanitaire hulp en 'ontwikkelingshulp' gescheiden worden imo in een dergelijke discussie. Ze dienen zeer verschillende doelen en hun effectiviteit aan één dimensie afmeten doet afbreuk aan minstens één van je bevindingen.
Persoonlijk heb ik het meest een probleem met humanitaire hulp: door al onze goede werken zie ik de kans dat toekomstige rampen een veelvoud aan slachtoffers gaan eisen. Als we humanitaire hulp stoppen creëren we een situatie waarin miljoenen mensen binnen afzienbare tijd sterven (met alle gevolgen van dien), maar de uitzichtloze situatie die gaande lijkt laat het voorkomen van al die doden uitmonden in een wellicht véél grotere hoeveelheid humanitaire rampen.
En met die visie van een uitzichtloze situatie ben ik het wel eens ben ik bang. Mijn beeld van Afrika is een grondig verkracht deel van de wereld, dat zich houdt tussen het recht van de natuur en de invloeden van de geciviliseerde wereld.
Ik denk dat EricR wel een erg goed punt heeft met betrekking tot de ziektes. HIV heeft in afrika de hemel ontdekt. Het teelt zichzelf weelderig voort in een evolutionaire machine, die ondertussen heeft geresulteerd in een aantal versies van het virus, met elk hun specifiek aangepaste eigenschappen. En daar zit je niet op te wachten! En idd ook niet op de invloed van bijv de RK kerk, of de 'denialists', de seculiere tak van wan- en misdadigers mbt de AIDS epidemie. Maar ook een president die claimt AIDS te kunnen genezen met onzinrituelen en daarin gelooft wordt, geeft veel te zeggen...
Maar wanneer is iets humanitaire hulp of ontwikkelingshulp? Ben je met het bestrijden van HIV/AIDS bezig met humanitaire hulp vanwege het redden van miljoenen babies die van binnenuit wegrotten? Of ben je een basis aan het creëren die minimaal nodig is om ook maar te denken aan enige vorm van welvaartsontwikkeling?