AndroidHealthClinic

Voeding, help?!

Gien1992

Novice
Waardering
1
Lengte
1m75
Massa
78kg
Vetpercentage
30%
hallo,

Ik ben een vrouw van 23 jaar. 175 cm lang en weeg 78 kg.
Mijn vetpercentage is tussen de 30 en 35 procent, heb het niet exact laten meten...
Mijn doel is dus ook om dit omlaag te krijgen.

Ik wil 3 keer in de week fullbody kracht training gaan doen, en 2 keer cardio. ( rustig opbouwen aangezien ik nu al 1,5 jaar niet gesport heb).

Ik heb wat gelezen over voeding.
Heb een "schema" in elkaar gezet, maar ik weet niet of het goed is.. En of ik de juiste producten heb gekozen.

Graag tips en advies!

5 uur ontbijt:
250gr franse magere kwart (130kcal, 10kh, 22,5 eiwit)

9 uur:
1 appel (68 kcal, 15 kh, 0,5 eiwit)

12 uur:
2 x rijstwafel (80kcal, 16,2 kh, 1,6 eiwit)
Pindakaas (230 kcal, 4,5 kh, 7,7 eiwit)

15 uur:
1 banaan (124 kcal, 30 kh, 2,5 eiwit)

18 uur:
Aardappelen (82 kcal, 17kh, 2,5 eiwit)
Sperziebonen (105 kcal, 15kh, 6 eiwit)
Kipfilet (166 kcal, 4,5kh, 27 eiwit)

Totaal:
985 kcal
112,2 kh
68,8 eiwitten

Het schema zal vast niet helemaal kloppen.. Maar heb het geprobeerd.

Alvast bedankt!

Eigenlijk klopt er niks van om eerlijk te zijn. Maar het goede nieuws is dat je iig je best hebt gedaan iets in elkaar te zetten. Ik heb twee stukjes geschreven met wat basiszaken, in jouw geval zou ik ze beiden lezen: [Link niet meer beschikbaar]

Dan heb je iig een soort houvast in welke regionen je moet denken en hoe je een basisopzet kan maken. De rest is een beetje trial and error wat betreft aanpassingen aan de hand van je resultaten.

Je eet veeeeeels te weinig. Dit is een crash dieet, dat wil zeggen dat je zo weinig eet dat je op het begin wel enorm snel vult afvallen maar dat je lichaam na 'n tijdje zoiets gaat krijgen van "Ho, dit gaat veels te hard" en in een soort survivalstand gaat, door alle lichaamsprocessen langzamer te doen (waardoor je metabolisme langzamer gaat, je weerstand minder wordt, je er minder fit uit gaat zien en minder fit voelen, en dus ook vatbaarder bent voor ziektes etc. etc.). Je zult wel afvallen, maar op een zodanige manier die alles behalve gezond is. Afvallen is een geleidelijk proces waar je geduld voor zult moeten hebben, vandaar dat je beter iets meer kunt eten, waardoor het afvallen niet zo snel zal gaan, maar je wel veel meer oog voor je gezondheid houdt. Los van dat, lijkt het me ook heel sterk dat je dit schema uberhaupt vol gaat kunnen houden (je eet echt bijna niks), waardoor je al snel gaat cheaten in je schema of gaat neigen naar vreetbuien etc.

Wat je moet doen is uitrekenen wat je lichaam ongeveer op een dag verbrandt. Hier zijn formules voor, die in de stickies staan (of typ anders Harris Benedict formule op google in). Dit geeft je een richtlijn wat je lichaam ongeveer op een dag nodig heeft, rekening houdend met je lichaamseigenschappen (lengte, gewicht, leeftijd) en je activiteitschema (hoevaak je sport). Ga hier vervolgens 20% onder zitten om effectief af te vallen.

Kom je bijvoorbeeld op 1800 kcal uit, dan kun je die 1800 kcal goed invullen met de volgende richtlijn:
2 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht (1 gram eiwit is 4 kcal, dus in jouw geval 78 kilo x 2 x 4 = 156 x 4 = 624 kcals aan eiwitten)
1 gram vetten per kg lichaamsgewicht (1 gram vet is 9 kcal, dus in jouw geval 78 kilo x 1 x 9 = 702 kcals aan vetten)

De rest vul je op met koolhydraten. Dus stel je kwam op 1800 uit totaal. 1800 - 624 - 702 = 474 kcals over voor koolhydraten.
Koolhydraten is net als eiwitten 4 kcal per gram, dus dan zou je 474 : 4 = 118 gram koolhydraten kunnen eten.

Je schema zou dan (ongeveer) eruit kunnen zien als:

Totaal inname: 1800 kcal
Verhouding: 156 gram eiwit, 78 gram vet, 118 gram koolhydraten.

Nogmaals, het zijn richtlijnen, maar wel (doorgaans) effectieve richtlijnen. Je doet er goed aan om dan een schema te bouwen (zelf kiezen wat je enigszins lekker vindt) rekening houdend met het feit dat je uit moet komen in de buurt van je berekende richtlijnen. Op die manier zul je effectief afvallen en op een gezonde manier (behoud van je spiermassa). Een goede indicatie is ongeveer 0,5 kilo per week afvallen.

Bouw een schema, volgens de richtlijnen, en ga ermee aan de slag. Houd de weegschaal in de gaten, val je rond de 0,5 kilo per week af, ga je goed. Val je minder af, dan verlaag je je totale kcal ietsje. Val je veel meer af, dan kun je je schema beter ietsje ophogen.

985 cals is zeer weinig.ik zou toch hoger beginnen en zien wat dat geeft.

OMGGGG ik kan wel huilen....

PURCHASED-crash.jpg

hallo,

Ik ben een vrouw van 23 jaar. 175 cm lang en weeg 78 kg.
Mijn vetpercentage is tussen de 30 en 35 procent, heb het niet exact laten meten...
Mijn doel is dus ook om dit omlaag te krijgen.

Ik wil 3 keer in de week fullbody kracht training gaan doen, en 2 keer cardio. ( rustig opbouwen aangezien ik nu al 1,5 jaar niet gesport heb).

Ik heb wat gelezen over voeding.
Heb een "schema" in elkaar gezet, maar ik weet niet of het goed is.. En of ik de juiste producten heb gekozen.

Graag tips en advies!

5 uur ontbijt:
250gr franse magere kwart (130kcal, 10kh, 22,5 eiwit)

9 uur:
1 appel (68 kcal, 15 kh, 0,5 eiwit)

12 uur:
2 x rijstwafel (80kcal, 16,2 kh, 1,6 eiwit)
Pindakaas (230 kcal, 4,5 kh, 7,7 eiwit)

15 uur:
1 banaan (124 kcal, 30 kh, 2,5 eiwit)

18 uur:
Aardappelen (82 kcal, 17kh, 2,5 eiwit)
Sperziebonen (105 kcal, 15kh, 6 eiwit)
Kipfilet (166 kcal, 4,5kh, 27 eiwit)

Totaal:
985 kcal
112,2 kh
68,8 eiwitten

Het schema zal vast niet helemaal kloppen.. Maar heb het geprobeerd.

Alvast bedankt!

Hi Gien,
dit is veuls te weinig.

Mijn idee is dit:

Ik zou voor het ontbijt volle kwark doen of volle turkse of griekse yoghurt met eventueel een klein schepje whey er doorheen geroerd.
Om 9 uur meer eten, bijvoorbeeld vis met broccoli of sperzieboontjes
12 uur kan dan wel zo
15uur iets meer eten dan alleen een banaan.
18uur kan wel zo

de appel onderweg naar de fitness eten en direct na het trainen whey shake nemen en bij thuis komst nog een maaltijdje met eiwitbron en KH.

Terug
Naar boven