XXL Nutrition

Voeding: wat is nou ECHT belangrijk

Temujin

Advanced Bodybuilder
Waardering
82
Lengte
1m76
Massa
83kg
Vetpercentage
12%
Ha mede-bb'ers. In teveel posts op het voedingsforum wordt helaas gefocust op irrelevante details. Een kleine selectie:

• Koolhydraten niet 's avonds!!
  • Aardappelen? Weet je wel wat de GI daarvan is??!!
  • 's avonds moet je kwark eten, langzame eiwitten weet je.
  • In muesli zit suiker, dat is vergif!!
  • Maaltijd 4 heeft een verkeerde verhouding van e/k/v.
  • Je moet geen *voeg willekeurig voedingsmiddel in* eten, dat is slecht/ongezond.
  • Door chips breek je spiermassa af!!
  • Je moet 13,2 s na je workout 44,3 g BCAA's nemen voor het beste resultaat.
  • Bananen bevatten fructose, dat moet je vermijden!
  • Niet eten voor je cardio doet, anders verbrand je geen vet.
  • Minstens 6 maaltijden per dag om je stofwisseling op peil te houden!!
  • Je lust geen rbroccoli met kip? Pfff bb is geen sport voor jou!!
  • Is dit een goed voedingsschema om aan te komen?? (zonder doel en kcal te posten)
Hmm, ik kon meer voorbeelden verzinnen dan ik dacht. De meeste van dit soort zaken zijn nauwelijks van invloed op het fysiek (zeker niet als niet aan andere, veel belangrijkere voorwaarden is voldaan)

Om een en ander in perspectief te plaatsen, presenteer ik u:

De piramide-van-prioriteit-bij-voeding-voor-bb'ers:

ngbszp.jpg

Regelmatig post iemand een voedingsschema zonder doel en kcal te vermelden, en krijgt hij voornamelijk reacties om bepaalde voedingsmiddelen te schrappen. Of om 's avonds geen koolhydraten meer te eten. Diegene zou veel beter geholpen zijn als hij beseft dat de basis (kcal en eiwitten) in orde moet zijn, voordat zulke details zoden aan de dijk zetten.

Bottomline: focus op wat écht belangrijk is, in plaats van te rommelen in de marge. Ik denk dat we nieuwkomers veel meer moeten wijzen op die basis, dan op de irrelevante details.

Haters gonna hate.

hulde voor deze post. mag een sticky worden als je het mij vraagt.

dus ji beweert dat simpele koolydraten niet belangrijk zijn om op te letten?

dit is imo de vetmaker van een lichaam

Beetje simpel gesteld allemaal. Iedereen steekt anders in elkaar kerel. Ik zelf moet echt geen carbs eten s'avonds want dat is dweilen met de kraan open. Om nou ook te zeggen dat dit sticky waardig is.. Pfff

Misschien kunnen we de piramide nog wat uitgebreider maken? Maar ben het met je eens, goede post.

Ik heb opzich best sympathie voor de IIFYM beweging, maar het lijkt me de laatste tijd steeds verder door te schieten.

Wat mij betreft mogen micronutrienten een stuk hoger staan. Op korte termijn zal het voor lichaamscompositie weinig uitmaken, maar bodybuilding doe je toch ook voor je gezondheid. Het moet natuurlijk wel leuk blijven en je hoeft wat mij betreft niet de hele dag door micronutrient rijke voeding eten. Maar een richtlijn zou m.i. wel het belang van die voeding bovenaan moeten zetten.

Nog meer moeite heb ik met de (totale) irrelevantie van het aantal maaltijden, e/k/v/ verhoudingen en (getimede) pre- en post workout voeding. Dat er een gebrek aan bewijs is welke methoden het meest optimaal zijn, betekent niet dat je ze botweg als irrelevant kunt bestempelen. Eerlijker zou het zijn om dit met een agnostiche mindset te bekijken en stellen dat de meest optimale manier nog niet bekend is en toegeven dat er daarom nog geen onderbouwde richtlijnen kunnen worden opgesteld.

Ik neem steeds meer aanstoot met de absolute trekken die de IIFYM beweging aanneemt. Wat dat betreft zijn ze geen haar beter dan de oude garde die nog steeds oude onbewezen dogma's verkondigt.

• Topic Starter Topic Starter
dus ji beweert dat simpele koolydraten niet belangrijk zijn om op te letten?

dit is imo de vetmaker van een lichaam

De vetmaker van een lichaam is een energieoverschot, niet simpele koolhydraten.

---------- Post toegevoegd Mon 18 Jul 2011 om 19:07 ----------

Dat er een gebrek aan bewijs is welke methoden het meest optimaal zijn, betekent niet dat je ze botweg als irrelevant kunt bestempelen. Eerlijker zou het zijn om dit met een agnostiche mindset te bekijken en stellen dat de meest optimale manier nog niet bekend is en toegeven dat er daarom nog geen onderbouwde richtlijnen kunnen worden opgesteld

Fair enough.

Maar ook dan lijkt het me belangrijk dus te wijzen op de basis, in plaats van juist die onzekere methodes als opperwaarheid te verkondigen. Grootste kans is dat al die methodes niet zoveel uitmaken als de basis in orde is, waarvan wel degelijk het effect op fysiek is bewezen (aantal kcal, eiwitten).

Ik zelf moet echt geen carbs eten s'avonds want dat is dweilen met de kraan open.

Dus als jij onder je onderhoud eet, maar veel carbs 's avonds, dan zul jij niet afvallen? Ik denk dat je de eerste bent die de natuurwetten kan omzeilen..

De vetmaker van een lichaam is een energieoverschot, niet simpele koolhydraten.

---------- Post toegevoegd Mon 18 Jul 2011 om 19:07 ----------

Fair enough.

Maar ook dan lijkt het me belangrijk dus te wijzen op de basis, in plaats van juist die onzekere methodes als opperwaarheid te verkondigen. Grootste kans is dat al die methodes niet zoveel uitmaken als de basis in orde is, waarvan wel degelijk het effect op fysiek is bewezen (aantal kcal, eiwitten).
Insuline (dus simpele koolhydraten) speelt wel degelijk een rol bij de vetopslag.
Evenals aanleg, sommige mensen gaan gewoon slecht op meer koolhydraten.

Dus als jij onder je onderhoud eet, maar veel carbs 's avonds, dan zul jij niet afvallen? Ik denk dat je de eerste bent die de natuurwetten kan omzeilen..
Wel/niet afvallen zegt niets over de meest/minst succesvolste manier

Chips breekt spiermassa af ? lol c'mon now ...........

Insuline (dus simpele koolhydraten) speelt wel degelijk een rol bij de vetopslag.
Evenals aanleg, sommige mensen gaan gewoon slecht op meer koolhydraten.

GI (en dus insulinerespons) is alleen relevant voor diabetici. Zie hier.

---------- Post toegevoegd Mon 18 Jul 2011 om 19:13 ----------

eet ji maar eens suikers in plaats van je rijst kom dan terug

Been there, done that. Geen invloed op progressie, omdat ik zorg dat de basis in orde is.

Laatst bewerkt:
Goed topic, men mag hier wel eens aandacht gaan insteken.

eet ji maar eens suikers in plaats van je rijst kom dan terug

Jullie moeten nog wel even wat bijleren, lees dit zinnetje maar eens door, en realiseer dat je lichaam iets is dat heel je leven, in 1 stuk door gaat.
* Your body doesn't see: "Oats good, cereal bad". It simply sees "Carbohydrates and micro-nutrients, do work" *

GI (en dus insulinerespons) is alleen relevant voor diabetici. Zie hier.

Dus vitargo of dextrose na de training is nutteloos? En BBers die spelen met insuline hebben alleen maar last van het placebo-effect?
Want tjah, als de insulinerespons alleen maar een rol bij diabetici zou spelen, zou dat ook zo moeten zijn.

De eerste paar zoekresultaten er maar bij..

Suikers in frisdrank saboteren de verbranding van vetten (Reed 21-03-2007) Frisdrank maakt dik en niet alleen omdat de meeste frisdranken caloriebommetjes zijn. Ook het soort suiker in fris is er debet aan, vermoeden onderzoekers. Een Spaanse onderzoeksgroep is een stapje verder gekomen in het ontrafelen van het mechanisme waarlangs fructose - in de vorm van high fructose corn syrup de dominante suiker in frisdranken - de groei van vetlagen versnelt. Lees verder

Het simpele suiker fructose, dat de industrie vooral in de vorm van high-fructose corn syrup gebruikt, verlaagt in dierproeven het metabolisme. Ratten worden sneller dik van fructose dan van andere suikers. Linkje

De onderzoekers gaven hun muizen een half jaar een dieet met veel aardappels. De ene helft kreeg aardappels met een hoge glycemische index, de andere helft aardappels met een lage glycemische index.

Het HG-dieet verhoogde de insulinespiegel en de hoeveel vetten in het bloed van de muizen, vergeleken de muizen in de LG-groep.
De muizen in beide groepen werden even zwaar, maar de muizen die de HG-piepers kregen werden twee keer vetter dan de muizen in de LG-groep. Hetzelfde patroon zagen de onderzoekers in de lever van de muizen. De lever van de HG-muizen bevatte twee keer meer vetten dan de lever van de LG-muizen. Linkje

^ Ben benieuwd als hoe hun dieet eruit zag, bekijk maar eens vaker bb.com, staan genoeg logjes met mensen die kfc met alles erop en eraan eten, en gewoon vet verliezen :) (Ben er zelf geen fan van natuurlijk, waarom? Ik heb liever havermout o.i.d, ik vind het ontzettend heerlijk om hiervan een pizza te maken bijvoorbeeld, en ik vind het voor mijzelf niet nodig om van schema te veranderen terwijl ik weet dat het wél kan)

Laatst bewerkt:
Dus vitargo of dextrose na de training is nutteloos? En BBers die spelen met insuline hebben alleen maar last van het placebo-effect?
Want tjah, als de insulinerespons alleen maar een rol bij diabetici zou spelen, zou dat ook zo moeten zijn.

De eerste paar zoekresultaten er maar bij..

Voor elk argument een studie. Echter, je kunt beter naar 'Systematic reviews' en 'Meta-analysis' kijken.

[FONT=Arial,sans-serif]
[FONT=Arial,sans-serif]A systematic review of human intervention studies comparing the effects of high and low-GI foods or diets arrived at the following results [13]:[/FONT]
[FONT=Arial,sans-serif]• In a total of 31 short-term studies, low-GI foods were associated with greater satiety or reduced hunger in 15 studies, whereas reduced satiety or no differences were seen in 16 other studies.[/FONT]
[FONT=Arial,sans-serif]• Low-GI foods reduced ad libitum food intake in 7 studies, but not in 8 other studies. In 20 longer-term studies (<6 months), weight loss on a low-GI diet was seen in 4 and on a high-GI diet in 2, with no difference recorded in 14 studies.[/FONT]
[FONT=Arial,sans-serif]• An exhaustive assessment of these human intervention trials found no significant difference in the average weight loss between low & high GI diets. in conclusion, the current body of research evidence does not indicate that low-GI foods are superior to high-GI foods in regard to treating obesity.[/FONT]

^ Ben benieuwd als hoe hun dieet eruit zag, bekijk maar eens vaker bb.com, staan genoeg logjes met mensen die kfc met alles erop en eraan eten, en gewoon vet verliezen :) (Ben er zelf geen fan van natuurlijk, waarom? Ik heb liever havermout o.i.d, ik vind het ontzettend heerlijk om hiervan een pizza te maken bijvoorbeeld, en ik vind het voor mijzelf niet nodig om van schema te veranderen terwijl ik weet dat het wél kan)
Dat zegt toch niets over de optimaliteit? Als dat succes maar op 10% ipv 90%, vind ik dat toch erg zonde.
En heb jij enig idee op hoeveel % die balans zit? En wat ze erbij nemen?

Sorry, maar wat bedoel je met de percentage balans? Ik snap je vraag niet helemaal

Misschien kunnen we de piramide nog wat uitgebreider maken? Maar ben het met je eens, goede post.

zoals met de balans tussen vetten. Verzadigd, enkelvoudig onverzadigd, meervoudig onverzadigd, omega-3, 6 en 9 ? (of beschouwen we dat als micro-nutrienten).

Goede post, ben het er eigenlijk wel volledig mee eens.

Het enige punt waar je volgens mij over kunt discusieren m.b.t. aankomen/afvallen is hoe de details bepalen hoeveel daarvan vet is. Ja een tekort zal je doen afvallen, maar hoeveel daarvan spiermassa/vocht is kun je deels helpen bepalen door timing en insuline spikes?

80/20 regel zeg maar, 80% macros en training 20% timing en complex/simpel carbs en dat soort details.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven