Temujin
Advanced Bodybuilder
- Waardering
- 82
- Lengte
- 1m76
- Massa
- 83kg
- Vetpercentage
- 12%
Het enige punt waar je volgens mij over kunt discusieren m.b.t. aankomen/afvallen is hoe de details bepalen hoeveel daarvan vet is. Ja een tekort zal je doen afvallen, maar hoeveel daarvan spiermassa/vocht is kun je deels helpen bepalen door timing en insuline spikes?
Dat is dus nooit overtuigend bewezen.
Aantal kcal bepaalt afvallen/aankomen, voldoende eiwitten en zware krachttraining bepaalt de verhouding spiermassa-vet die je aankomt of verliest. Dat is voldoende bewezen.
Iemand die zorgt dat z'n kcal, eiwitten en vetten voldoen aan zijn doel, en het grootste gedeelte van de voeding bestaat uit onbewerkte producten (micronutriënten) zal er verder weinig van merken of hij nou z'n insulinespikes zal timen of niet.
80/20 regel zit wat in. Het probleem wat ik hier probeer aan te kaarten, is dat veel te veel wordt gefocusd op de zaken die niet zo belangrijk zijn (20 if you will) in plaats van op de basis (80).
---------- Post toegevoegd Tue 19 Jul 2011 om 07:58 ----------
zoals met de balans tussen vetten. Verzadigd, enkelvoudig onverzadigd, meervoudig onverzadigd, omega-3, 6 en 9 ? (of beschouwen we dat als micro-nutrienten).
Lijkt me wel. Een minimumniveau aan vet is zeer belangrijk, en voldoende afwisseling in je voedingspatroon valt onder micro-nutriënten. De exacte verhouding tussen enkelvoudig en meervoudig onverzadigd vet in je voeding is minder relevant?