XXL Nutrition

Voedingschema Spiermassa

Drairee

Novice
Waardering
0
Lengte
1m92
Massa
91kg
Beste,

Graag had ik geweten of ik een goed voedingschema heb voor het opbouwen van spiermassa.
Ben 29 jaar, meet 1.92 en ben 90 Kg

07.30u: Whey delicious Shake ( 32gr eiwit ) bij het opstaan + 150gr magere yoghurt.
08.30u: 150 gr havermout met magere melk.
10.30u: 2 sneetjes bruin brood met elk sneetje 30 gram kippewit
12.30u: 5 sneetjes bruin brood met elk sneetje 30 gram waaronder kippewit, kalkoen en mager varkensvlees
15.00u: Banaan met 150gr magere yoghurt en 1 sneetje bruin brood met 30 gr kippewit
16.00u: 100 gram Complex Carb shake. ( zitten ook eiwitten in - xxl nutrition)
16.30u: 5gr BCAA Express poeder.
17.10u: Kracht training. ongeveer 1uur en 10 minute.
18.20u: 5 gr BCAA Express ( = 2500mg L-leucine / 1250mg L-valine / 1250mg L-isoleucine )
18.35u: Whey delicious ( 32gr eiwit )
19.00u: Avond maal ( wat de pot schaft )
21.00u: nog enkele sneetjes kippewit.

Ik will jullie alvast bedankt voor jullie reacties!

Thanks.

Het is handig als je de hoeveelheden koolhydraten, eiwitten en vetten ook er bij zet of in ieder geval het totale aantal calorieën.

In je Whey Delicious shake zitten al genoeg BCAA's om je lichaam te voeden, vooral als je twee scoops per dag neemt (zie onderaan op de site van XXL voor de aminozuren). Dus ik adviseer je om je geld niet meer in extra BCAA's stoppen.

Daarnaast geef ik je mijn standaard advies. Bereken voor jezelf:
  • je onderhoud: hoeveel kcal moet je eten om je huidige gewicht te behouden? Dit kun je hier berekenen.
  • je activiteitsfactor boven op je onderhoud: hoe vaak train je per week in combinatie met je overige dagelijkse werkzaamheden? Als je 3 tot 5 keer per week traint is dit ongeveer × 1,55.
  • je doel: aankomen (+ 20%) of afvallen (- 20%) (in jouw geval aankomen dus).
Voorbeeld: als je een onderhoud hebt van 2.000 kcal, 3 tot 5 keer per week traint en wilt aakomen dan heb je per dag: 2.000 × 1,55 × 1,20 = 3.700 kcal nodig om aan te komen. Dit aantal kcal zul je iedere dag moeten eten, ook op rustdagen; aangezien je je totale kcal gecorrigeerd hebt voor een totale activiteitsfactor.

Vervolgens ga je met deze totaal aantal kcal een voedingsschema maken, waarbij je de kcal verdeeld over de drie macro's: eiwitten (2 gr. / kg. lichaamsgewicht), vetten (1 gr. / kg. lichaamsgewicht) en koolhydraten (overige). Dit kun je verdelen over verschillende maaltijden die je lekker vindt. Het belangrijkste hierbij is dat je je totale macro's per dag haalt. Meal timing en om de twee à drie uur eten zijn veel minder belangrijk dat je totale macro's.

Eiwitten kun je bijvoorbeeld halen uit eieren, kip, vis en biefstuk. Vetten kun je bijvoorbeeld halen uit oliën, noten, vis, zuivel, pindakaas, avocado's en eieren. Koolhydraten bestaan uit complexe koolhydraten (energie voor lange termijn) en snelle koolhydraten (energie voor korte termijn) en kun je bijvoorbeeld halen uit havermout, rijst, pasta, (zoete) aardappelen, noodles (complex) maar ook uit dextrose, fruit en chocomel (snel).

Eventueel zou je supplementen kunnen toevoegen om je schema te ondersteunen. Supplementen zijn aan aanvulling op je schema en behoren niet de basis te zijn. Laat je niet gek maken voor marketing trucjes, de enige supplementen die je nodig zou kunnen hebben zijn een whey, een goede multivitamine, omega vetten en als je wat langer traint creatine. Voor de rest heb je geen enkel supplement nodig.

Dit zijn mijn voedingsschema's, misschien ter inspiratie of hulp voor het bouwen van nieuwe schema's:

53382f.png
2dha938.png

In je Whey Delicious shake zitten al genoeg BCAA's om je lichaam te voeden, vooral als je twee scoops per dag neemt (zie onderaan op de site van XXL voor de aminozuren). Dus ik adviseer je om je geld niet meer in extra BCAA's stoppen.

Daarnaast geef ik je mijn standaard advies. Bereken voor jezelf:
  • je onderhoud: hoeveel kcal moet je eten om je huidige gewicht te behouden? Dit kun je hier berekenen.
  • je activiteitsfactor boven op je onderhoud: hoe vaak train je per week in combinatie met je overige dagelijkse werkzaamheden? Als je 3 tot 5 keer per week traint is dit ongeveer × 1,55.
  • je doel: aankomen (+ 20%) of afvallen (- 20%) (in jouw geval aankomen dus).
Voorbeeld: als je een onderhoud hebt van 2.000 kcal, 3 tot 5 keer per week traint en wilt aakomen dan heb je per dag: 2.000 × 1,55 × 1,20 = 3.700 kcal nodig om aan te komen. Dit aantal kcal zul je iedere dag moeten eten, ook op rustdagen; aangezien je je totale kcal gecorrigeerd hebt voor een totale activiteitsfactor.

Vervolgens ga je met deze totaal aantal kcal een voedingsschema maken, waarbij je de kcal verdeeld over de drie macro's: eiwitten (2 gr. / kg. lichaamsgewicht), vetten (1 gr. / kg. lichaamsgewicht) en koolhydraten (overige). Dit kun je verdelen over verschillende maaltijden die je lekker vindt. Het belangrijkste hierbij is dat je je totale macro's per dag haalt. Meal timing en om de twee à drie uur eten zijn veel minder belangrijk dat je totale macro's.

Eiwitten kun je bijvoorbeeld halen uit eieren, kip, vis en biefstuk. Vetten kun je bijvoorbeeld halen uit oliën, noten, vis, zuivel, pindakaas, avocado's en eieren. Koolhydraten bestaan uit complexe koolhydraten (energie voor lange termijn) en snelle koolhydraten (energie voor korte termijn) en kun je bijvoorbeeld halen uit havermout, rijst, pasta, (zoete) aardappelen, noodles (complex) maar ook uit dextrose, fruit en chocomel (snel).

Eventueel zou je supplementen kunnen toevoegen om je schema te ondersteunen. Supplementen zijn aan aanvulling op je schema en behoren niet de basis te zijn. Laat je niet gek maken voor marketing trucjes, de enige supplementen die je nodig zou kunnen hebben zijn een whey, een goede multivitamine, omega vetten en als je wat langer traint creatine. Voor de rest heb je geen enkel supplement nodig.

Dit zijn mijn voedingsschema's, misschien ter inspiratie of hulp voor het bouwen van nieuwe schema's:

53382f.png
2dha938.png
uitgebreide reactie! in het voorbeeld noem je een kcal voorbeeld van 3.700 per dag. Wat is beter dit iedere dag aanhouden, of op inspanningsdagen iets meer en op rustdagen iets minder zodat het gemiddelde op 3.700 uitkomt?

daarnaast geef je aan dat creatine een goede toevoeging is als je al wat langer sport. Ik sport pas sinds kort en neem dagelijks 5 gram creatine, is het beter hier mee te stoppen of kan het me nu ook al helpen?

In de startersguide onderaan deze reactie staat nog meer info :)

Creatine kan je altijd nemen, geen risico's aan verbonden zolang je geen slechte nieren hebt.

Je lichaam werkt niet perse met een aantal kcal per dag, het zoekt een balans over een periode van meerdere dagen/een week. Als je de ene dag op 3500 en de andere 3900 zit is het prima. Als je elke dag op 3700 kan komen zonder moeite is dit natuurlijk ook goed

Terug
Naar boven