MuscleMeat

Vraag over pasta

@The Rider,

En toch begrijp je hopelijk ook wel dat alhoewel je waarschijnlijk wel een punt hebt dat de opname van voedingsstoffen kan verschillen voor gekookt of ongekookt mensen dit effect liever verwaarlozen met het oog op dat ze dan in ieder geval nog wel een richtlijn / meetpunt hebben hoeveel kcals ze binnen krijgen (van ongekookte producten) omdat als je dat effect wel overal mee zou willen nemen je nooit van je leven meer een normaal voedingsschema kunt opstellen? Of weet jij hoe groot dat beschreven effect precies is voor elk product dat je nuttigt waardoor je er in je schema goed rekening mee kunt houden? Ik ga uit van niet, dus dan kun je beter het effect verwaarlozen dan panisch mee gaan proberen te nemen terwijl je getalsgewijs er helemaal niks vanaf weet behalve dat het effect bestaat? Alsof je weet dat het bij rijst 120% en bij pasta 130% en bij aardappelen 115% en bij groentes 105% (ik noem maar wat) en dit dus voor elk product in je voedingsschema aan kunt gaan passen..

De eerste lijkt mij een prima bron. En zoals deze heer zelf ook zegt maakt het dus eigenlijk niet zo gek veel uit en moet je doen wat het makkelijkste voor je is. Voor mij is dat mijn rijst gekookt afwegen, want die waarden staan op de verpakking. Net als dat er staat dat 62.5gram rauwe rijst, 150gram gekookte rijst geeft, wat klopt want ik heb dat zelf gewogen. Tevens heb ik dit altijd met prima resultaten gedaan. Desalniettemin geef ik je gelijk.

Wat betreft die andere links, ik heb nooit gezegd dat water voedingswaarden toevoegt aan een product. Enkel dat het bereiden van een product de voedingswaarden kan beïnvloeden. Wat ook daadwerkelijk zo is voor vitaminen, zoals ik aangaf. Door het koken van groente verlies je bijvoorbeeld een substantieel deel vitaminen.

Zoals de heer uit de youtube link aangeeft moet je doen wat het makkelijkst is. En dat is dus prima zolang je geen podiumambities hebt.

@The Rider,

En toch begrijp je hopelijk ook wel dat alhoewel je waarschijnlijk wel een punt hebt dat de opname van voedingsstoffen kan verschillen voor gekookt of ongekookt mensen dit effect liever verwaarlozen met het oog op dat ze dan in ieder geval nog wel een richtlijn / meetpunt hebben hoeveel kcals ze binnen krijgen (van ongekookte producten) omdat als je dat effect wel overal mee zou willen nemen je nooit van je leven meer een normaal voedingsschema kunt opstellen? Of weet jij hoe groot dat beschreven effect precies is voor elk product dat je nuttigt waardoor je er in je schema goed rekening mee kunt houden? Ik ga uit van niet, dus dan kun je beter het effect verwaarlozen dan panisch mee gaan proberen te nemen terwijl je getalsgewijs er helemaal niks vanaf weet behalve dat het effect bestaat? Alsof je weet dat het bij rijst 120% en bij pasta 130% en bij aardappelen 115% en bij groentes 105% (ik noem maar wat) en dit dus voor elk product in je voedingsschema aan kunt gaan passen..

Snap ik.

Ze kloppen wel, maar het zegt niet zoveel.
Darmflora > verpakking.

Bron waaruit je haalt dat er praktisch betekenisvolle verschillen in absorptie bestaan tussen verschillende gezonde proefpersonen? Want alleen dan lijkt het me ook maar een beetje relevant eerlijk gezegd.

Tenzij je gewoon puur uit nieuwsgierigheid de kcal in je excrement gaat bepalen natuurlijk :p

Bron waaruit je haalt dat er praktisch betekenisvolle verschillen in absorptie bestaan tussen verschillende gezonde proefpersonen? Want alleen dan lijkt het me ook maar een beetje relevant eerlijk gezegd.

Tenzij je gewoon puur uit nieuwsgierigheid de kcal in je excrement gaat bepalen natuurlijk :p

Nature, september 2014 geloof ik zo uit m'n hoofd.

Nature.....Forbes......really??

Niks.....als je tijdens wc bezoek wat te lezen nodig hebt.

Wat een discussie :P

Pasta en rijst neemt water op. Zit geen kcal in water dus veranderd er niks aan de voedingswaarde van het product alleen het gewicht word meer dankzij het water. Bijv 50gr ongekookt rijst koken en het word 100gr rijst is de voedingswaarde hetzelfde alleen de hoeveelheid is meer geworden dankzij het water( in gewicht dan he, voordat er zo weer bijdehandjes komen die zeggen komt er ineens rijst bij dan:haar:)

En bij groenten kan je zover ik weet bij het koken soms juist positieve kanten krijgen(zie tomaten) en bij te lang koken kan je bepaalde micronutritienten kapot koken verder kan er volgens mij weinig mis gaan.

Terug
Naar boven