Predatorz
Competitive Bodybuilder
- Waardering
- 57
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
En als gevolg van het gegeven dat er meer bodybuilders zijn zal er ook aan die kant vaker dope gebruikt worden, waardoor je kan wegkomen met een split. Ik bedoel niet dat alle bodybuilders aan de dope zitten; de split raakte populair toen de doping bij bodybuilders haar intrede deed.
De meeste natty bodybuilders zouden waarschijnlijk gewoon beter af zijn met een full body of Ub/Lb. Maar goed, dat is natuurlijk niet zo stoer als 1x per een spiergroep slopen...![]()
Dat is ook wel zo, maar ik doel meer op het feit dat er gewoon heel erg blind wordt gestaard op splits en er niks anders is. Ik ben echt een van de weinige regulars in m'n gym die fullbody traind bijvoorbeeld.
Dat blindstaren komt o.a. doordat populariteit van de zogenaamde uitgebreide splits (3-5daags verdeling spiergroepen) voor een flink deel gebaseerd op subjectieve maatstaven is, zoals:
- Ego-lifting en stoere 'bro-feels' "Kijk mij eens, ik heb mijn pecs weer helemaal KAPOT getraind met tig oefeningen van x-sets en y-reps"
- Broscience, "Ik train mijn benen 1x in de week en heb dan wel 5 dagen achter elkaar spierpijn, dus ik weet zeker dat mijn benen keihard groeien".
De effectiviteit van dat soort splits wordt sterk afgemeten aan overtrokken gepassioneerdheid en de emotionele geladenheid en die daarbij vaak heerst en niet het objectieve meten en vergelijken van resultaten.
Helemaal stuk gaan iedere training opnieuw en een week stijf staan van de spierpijn zijn blijkbaar DE parameters voor succes, terwijl resultaten eigenlijk vooral een gevolg zijn van langdurig consistent trainen.
In mijn optiek, meten is weten.
Ik kan alleen maar zeggen dat de meesten die ik de afgelopen 20-30 jaar heb gevolgd, op termijn beter resultaat behalen met 3-4 keer week Fullbody en split systemen waarbij de frequentie waarmee de spiergroepen per week getraind worden hoger ligt dan 1x, zoals bijv. LB/UB.

Mooi termen, ego-lifting en bro-feels.
Voor een niet-gebruiker is het dus volgens jou nog altijd beter om de frequentie per week aan de hoge kant te houden, wellicht met minder volume per training?
Ik zie push/pull/legs of upper/lower zelf niet als een split persoonlijk en vind het superieur aan full body 3x per week.
Wil je met zo min mogelijk moeite de beste resultaten bereiken dan is fullbody 3x per week wel het beste denk ik, maar optimaal? dat niet naar mijn mening.
Overigens went je lichaam aan intensiteit tot grote mate. Probeer maar is de oude kelei. 40-50 reps per oefening op je 10 rep max. 30 seconde rust tussen elke set. Ziet er dus uit als: 10-5-3-3-4-2-3 etc. ongeveer. 4-5 oefeningen per trainingen. 6x per week verdeeld in push/pull/legs. Dit is inclusief veel compounds zoals deadlift, bench en squat.
Klink waarschijnlijk absoluut gestoord vergeleken met hoe 99% in de gym traint. En de eerste twee weken zijn absoluut hel. Maar daarna merk je dat je lichaam zich daaraan gaat aanpassen en dat het wel goed mogelijk is. Als je jezelf nooit pusht ga je veel minder kunnen dan als je dag jezelf hard pusht. Je gaat jezelf dus limieten opleggen omdat je nooit echt hard en regelmatig traint. En daardoor denkt dat meer niet mogelijk is.

Idem dito, heerlijk! Train je 5x per week en toch voelt het als voldoende rust
Beetje lastig dat soms de dag verspringt haha, want dan moet je wel eens op zondagochtend trainen als je het zaterdag laat maakt. Ik dan tenminste, mijn gym is maar beperkt open op zondag hahaJe moet doen wat je graag doet. Of een schema beter is dan het ander maakt niets uit. Als je iets niet graag doet dan hou je het niet vol en iets doen blijft nog steeds beter dan niets doen.
De realiteit is dat of je nu een full body doet of een split, het resultaat niet veel zal verschillen.
Yep.
Naturels moeten het meer hebben van 'vaker maar wat minder' zeg maar.
In mijn ervaring zijn lieden die 'on' zijn betere volume-responders dan wanneer je naturel bent.
Da's ook logisch, want simpel gezegd bepaald trainings-volume de magnitude van de adaptieve reactie na een sessie en zal het gebruik van AAS de lat qua mate van mogelijke verhoogde eiwitsynthese, vele malen hoger leggen.
Zij halen in dat opzicht veel meer profijt uit trainingen met een gemiddeld hoge intensiteit en zeer hoog volume. Frequentie kan daarbij lager liggen, zonder dat dit op termijn een remmende factor wordt in de overall progressie.