XXL Nutrition

Waarom houd iedereen zo vast aan split schema's...

Peiling Peiling Hoe train jij?

• Fullbody

Stemmen: 48 37,5%
  • Split

Stemmen: 80 62,5%

• Totaal stemmers
    128
Ik begon pas echt vooruitgang te zien na introduceren van split, maar als beginner groei je op alles zolang het (redelijk) zwaar is. Het is puur uit praktijkervaring dat ik gekozen heb om split te blijven doen, zit geen wetenschap achter. Vind het niet alleen aangenamer trainen (concentratie) maar ook betere resultaten opleveren. Als iemand beter gaat op een andere methode moet die dat vooral doen.

Maar een split waarmee je alles maar 1x per week pakt is voor vrijwel niemand optimaal, zeker niet voor een naturel.
Dat zou betekenen dat je elke spier volledig geïsoleerd traint, dat komt normaal gezien niet voor. Bij een split gebruik je natuurlijk ook dezelfde spieren 2 of 3x per week doordat bepaalde compound-oefeningen altijd meerdere spieren doen werken (ik zie mensen dit dikwijls vergeten).

Omdat ik resultaat wil? Ik ken zelf ook geen BB met noemenswaardig fysiek die niet split traint.
dat er zat PLs zijn met goed fysiek heeft er dus niets mee te maken

Laatst bewerkt:
Voor de komende 3 maanden (april, mei, juni) overgestapt naar:

MA: squat, deadlift, frontsquat (of split squat) + core,
DI: bench, pendlay row, press, assistance (afhankelijk van waar ik zin in heb ;))

DO: squat, deadlift, frontsquat (of split squat) + core
VR: bench, pendlay row, press, assistance

In t weekend op zaterdag soms nog wat kort en licht leg en core work, op zondag soms presses en meer event style achtige training en/of wat cardio. Maar niet noodzakelijk.

Dus tja, soort van split ;)
Sja, ik doe ook UB/LB en is ook een split. Ik pak hem ook 2-2,5x per week (2 dagen trainen, 1 dag niet en dan weer repeat). Dat vind ik zelf ook het lekkerste :)
Omdat ik resultaat wil? Ik ken zelf ook geen BB met noemenswaardig fysiek die split traint.

dat er zat PLs zijn met goed fysiek heeft er dus niets mee te maken
Wat is de definitie van split? Alle spiergroepen lost trainen of grote spiergroepen + assisterende spiergroep (armen, schouders)? Want ik zie niemand hier 8x in de week trainen om alle spiergroepen te pakken twee keer in één week.

Wie heeft het over twee keer in de week dan?

Ik doe nu sinds 1.5 jaar een ub/lb maar merk dat ik het niet "leuk" meer vind.
Ik wissel nog weleens wat oefeningen maar ik train liever zoals in een split.
Maar als je dan hier advies vraagt wordt wel telkens geadviseerd dat een ub/lb het meest effectief is om je 2x per week de spieren aanpakt.

UB/LB, staat er niet tussen.

Nou ja, uiteindelijk komt het er volgens mij vooral op neer dat je moet doen waar je je zelf het lekkerst bij voelt. De beste resultaten op de lange termijn haal je toch vaak wanneer je gemotiveerd bent en daardoor frequent blijft trainen.

Als je niet weet hoe je moet trainen wel ja. Als je gewoon hard traint niet.

---------- Toegevoegd om 14:20 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:17 ----------

alsof je kcal verbruik door krachttraining echt zo stijgt, eet je 6000 kcal+ wordt je gewoon vet, hoe hard en vaak je ook traint.

Ik eet 6000kcal's (clean). Ik vind dat ik best hard en vaak train. Het heeft er zeker wel mee te maken. Iemand die z'n schematje opsplitst en maar 1x in de week squat doet, 1x bank en 1x rug verbrand gewoon een stuk minder dan wanneer je elke training dit alles doet. Heb je er zelf ervaring mee of denk je het?

Als je dan open kaart speelt, doe het dan helemaal Adonis...;)

Kattukers benne eerlijk toch?

Maar wie traint er alle spiergroepen maar 1x per week? Als mensen split zeggen, denk ik aan een 3 of 4 daagse split (alle spiergroepen 1x per week trainen).

Dat heeft waarschijnlijk te maken met het aantal herhalingen dat je deed of je was die dag topfit. Op de eerste dag gelijk je PR verbeteren alleen maar omdat het in een fullbody ipv splitschema zit, kan natuurlijk niet. Tenzij je de dumbbell press in je split als laatste oefening deed bij vermoeidheid en nu bij fullbody als eerste pakt. Anyway, goed dat je nu voorbij die 30 kg bent :D

Haha ja, heb wel gekke doorzettingsvermogen. Je weet niet hoe het voelt om 1 jaar lang hetzelfde te pressen. Okeja ik d8 ook van dit zal een goede dag zijn maar mijn kracht bleef elke fullbody-training stijgen tot een 2-3 tal weken. Nu doe ik ook al 1 maandje telkens 36kg met 6-8 herhalingen. Persoonlijk denk ik gewoon dat ik anders in kracht vooruitga dan de meeste mensen want heb het al meerdere keren gehad dat ik in 1 keer veel hoger gewicht kan dan dat ik elke week 2,5kg ofzo verhoog.

---------- Toegevoegd om 18:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:20 ----------

Maar wie traint er alle spiergroepen maar 1x per week? Als mensen split zeggen, denk ik aan een 3 of 4 daagse split (alle spiergroepen 1x per week trainen).

Ik start vandaag terug met split schema, wss alles 1 keer inde week.

Als je dan open kaart speelt, doe het dan helemaal Adonis...;)

Kattukers benne eerlijk toch?

Ik ken je niet Eleiko. Ik speel en heb altijd open kaart gespeeld. Sommige mensen hebben nogal moeite te accepteren dat ze vanwege hun eigen onkunde of ongeduld snel naar de spulletjes grijpen en een ander dit niet zomaar doet :). Daar kan ik niets aan doen.

Ik speel en heb altijd open kaart gespeeld. Sommige mensen hebben nogal moeite te accepteren dat ze vanwege hun eigen onkunde of ongeduld snel naar de spulletjes grijpen en een ander dit niet zomaar doet :). Daar kan ik niets aan doen.

In dat geval, ik (en velen met mij) ben al 35 jaar op zoek naar de holy grail of bodybuilding.

Hypertrofie en kracht, natural.

Met 1m76, +/- 100 kg, +/- 12% vet, 6000 kcal/ dag wegslikken en jouw krachtstats heb jij die grail blijkbaar gevonden. Je kan rijk worden, maar voor het zover is. Graag een tipje van de sluier...

In dat geval, ik (en velen met mij) ben al 35 jaar op zoek naar de holy grail of bodybuilding.

Hypertrofie en kracht, natural.

Met 1m76, +/- 100 kg, +/- 12% vet, 6000 kcal/ dag wegslikken en jouw krachtstats heb jij die grail blijkbaar gevonden. Je kan rijk worden, maar voor het zover is. Graag een tipje van de sluier...

Ik weet niet of er een grail bestaat. Of ik rijk kan worden weet ik niet, in dat geval gok ik wel op wat anders..

Wel weet ik dat we allemaal de illusie hebben dat er naturel erg weinig mogelijk is terwijl er juist heel veel mogelijk is. Deze manier van denken zorgt er imo voor dat er naturel weinig bereikt wordt, als je een beetje serieus bent grijp je naar de spullen om de andere serieuze bij te kunnen houden. Qua snelheid leg je ook gewoon af, de gewichten die ik nu gebruik heb ik 10 jaar over gedaan, met gebruiken misschien al in de helft van de tijd?

Maakt ook allemaal niet uit, we hebben allemaal onze eigen ervaringen. Je hebt in elk geval een goede fysiek! ;)

Goed gegaind op Fullbody, maar na anderhalf jaar toch UB/LB split gaan doen. Niet omdat ik slecht gainde dus, puur omdat ik het zat was. Over een aantal maanden misschien weer.

Ik ben geneigd om toch voor split te gaan .

voor mij is fullbody wat te intensief (heb zwaar beroep) alsook duurt zo een workout altijd verdomd lang .

steeds opwarmen en opwarmen en in mn homegym alles terug op en afbouwen en voordat je aan de 2de oefening zit heb je al geen zin meer of ben je leeg .
(en dan doe ik nog Geen shitload aan oefeningen maar gewoon de basis)

voor mij is fullbody wat te intensief (heb zwaar beroep) alsook duurt zo een workout altijd verdomd lang .

steeds opwarmen en opwarmen en in mn homegym alles terug op en afbouwen en voordat je aan de 2de oefening zit heb je al geen zin meer of ben je leeg .

doe dan dan ub/lb ,dat zit er lekker tussenin.

• Topic Starter Topic Starter
Waarom zo zwart/wit, of DIT of DAT.

Beiden hebben prima toepasbaarheid, er is niet mis FB systemen, maar ook bijvoorbeeld LB/UB splits kunnen zeer productief zijn.

Het is een kwestie van timing, niveau en situtaie ook.

Dat is ook wel zo, maar ik doel meer op het feit dat er gewoon heel erg blind wordt gestaard op splits en er niks anders is. Ik ben echt een van de weinige regulars in m'n gym die fullbody traind bijvoorbeeld. Laatst was ik met een trainer aan het praten en die was ook helemaal verbaast dat ik maar 4 oefeningen per keer doe. (ik doe 4 oefeningen met 4 sets per training)

---------- Toegevoegd om 20:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:30 ----------

Dat fullbody veel langer duurt is onzin, ik ben binnen een uur klaar. Je hoeft ook niet perce iedere training alles te gaan lopen isoleren zoals je met split doet. Combinaties die ik bijv vaak doe zijn:
BP, Squat, Dips, pullup

DL, OHP, cable fly, curls

Incline-BP, barbell row, squat, tricep pushdown

Maar er zijn nog veel meer combinaties mogelijk... zolang maar gewoon veel compounds doet en iedere compound op zn minst 2x per week. Ik doe bijv de ene week ma squatten, woensdag DL en vrijdag weer squatten. Week dr op maandag en vrijdag DL en woensdag squat.

Iig ben ik met dergelijke combinaties binnen een uurtje weer klaar hoor (cardio niet meegerekent)

Terug
Naar boven