Jij geeft me nu de motivatie om fullbody tegaan doen ik dacht altijd dat het voor beginners was..
Fullbody is niet exclusief bedoeld voor beginners, maar is wel om bepaalde redenen zeer effectief voor beginners.
Fullbody kan wel degelijk ook zeer productief zijn bij de (ver)gevorderden, maar dan weer op een wat andere manier toegepast en dus ook om andere specifieke redenen.
Alle splitvormen kunnen overigens weer hun nut hebben op het moment dat de hoeveelheid Volume/per spier(groep)/per trainingsessie onvoldoende wordt bij een fullbody.
Meestal is dit het geval in de overgangsfase van beginner naar intermediate en meer advanced.
Vandaar ook dat methoden zoals LB/UB a la Wendlers 531 vaak goed aansluiten op de eerste 6-12 maanden trainen.
Wat uiteindelijk op termijn de grootste kunst is qua anticiperen en plannen, is het aanvoelen wat het meest nodig is op het gegeven moment in je trainings 'niveau'.......
---------- Toegevoegd om 14:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:05 ----------
Interessant om mezelf hier in de praktijk nog eens over te buigen. Ik train al tijden volgens een 'less is more' gedachte, maar dan wel middels veel volume per training. Het is waarschijnlijk het toch nog hoge volume (al hanteer ik wel een goed systeem) die mij dit lieten concluderen. Ik ga eens een nieuw schema opzetten op basis van de verdeling naar spiergroepen tweemaal per week, UB/LB.
Er zijn indicaties dat niet alleen volume per spiergroep binnen een sessie bepalend is voor bijvoorbeeld de mate van hypertrofie, maar dat dit ook beinvloed kan worden door wat ik cumulatief volume noem.
D.w.z. het totale optelsommetjes van meerdere sessies dezelfde spiergroep belastend (met minder volume per sessie) binnen een trainingsweek.
Thibaudeau heeft daar onlangs nog wel eens wat over geschreven op t-nation.
Hoe dit precies zit weet ik niet, wat ik wel weet uit eigen ervaringen na reeds jarenlang trainen, is dat ik op latere leeftijd nog best wel wat kilootjes massa heb aangezet door een aanpak waarbij alle spiergroepen kort maar wel héél vaak worden belast. (3-5 keer per week bijvoorbeeld)