XXL Nutrition

Waarom maken profs snelle explosieve herhalingen?

Bezoekers in dit topic

calibre zei:
Omdat slow motion training tot niets bijdraagt. Een trage concentrische fase heeft gewoon geen doel, het verlaagt de load waardoor je minder potentiële groei en minder kracht krijgt.

:thumbs: zuiver!
 
Ik doe ze altijd explosief maar dat wil nog niet zeggen dat het er ook explosief uitziet.

(Even ter verduidelijking dit is dus geen Bull.)
 
Ik vond dit wel een leuk artikeltje over langzaam of snel liften: [Link niet meer beschikbaar]
(Enkel de info dan)
 
Bedankt voor dit linkje!! Interessant stukje:

The Missing Link

I can’t even begin to name all of the misleading advice that’s been dished out by newsstand muscle magazines, but one of the biggest misconceptions is slow training. I don’t know why in the hell trainees think they should lift a load slowly, maybe because it’s easier to lift slowly, or maybe because they can "feel" the muscles working. Either way, it’s pure bullshit that leads to inferior results.

If you want strength and size, you better learn to start lifting fast. How fast? As fast as humanly possible without compromising form!

Kortom: keihard rossen met die gewichten zo snel als je kan, zonder de controle te verliezen. Het is niet alleen leuker, maar ook nog effectiever!! Vanmiddag heb ik een hele berg bb-tijdschriften in de kliko gemieterd! :mad:
 
eduardjanssen zei:
Ik doe ze altijd explosief maar dat wil nog niet zeggen dat het er ook explosief uitziet.

(Even ter verduidelijking dit is dus geen Bull.)

Idd gewoon altijd concentrisch zo snel mogelijk gaan, het is normaal dat je bij zware setjes deadlift trager gaat. Onder slow-mation training versta ik dan ook trager gaan dan je kan.
 
boerenkool zei:
Vanmiddag heb ik een hele berg bb-tijdschriften in de kliko gemieterd! :mad:

koop jezelf een goed boek ipv die tijdschriften, Sience and Practise of Strenght Training bv
 
calibre zei:
Omdat slow motion training tot niets bijdraagt. Een trage concentrische fase heeft gewoon geen doel, het verlaagt de load waardoor je minder potentiële groei en minder kracht krijgt.

stabiliserende spieren werken dan wel (bijna) niet imo.
 
Huh wat hebben stabilisatiespieren daarmee te maken? Als je explosief squat met 150kg dan zullen je stabilisatiespieren heel wat zwaarder werken dan dat je slow-mo met 100kg squat
 
Wie zegt trouwens dat die pro's geen controle meer hebben omdat ze hun reps wat sneller doen ?
Ik heb nog nooit iemand gewichten zien omhoog smijten of omlaag laten vallen dus lijkt mij allemaal perfect onder controle :roflol:
 
Moen zei:
Wie zegt trouwens dat die pro's geen controle meer hebben omdat ze hun reps wat sneller doen ?
Ik heb nog nooit iemand gewichten zien omhoog smijten of omlaag laten vallen dus lijkt mij allemaal perfect onder controle :roflol:

Ja lach maar! Het is blijkbaar nog niet zo eenvoudig om snel te trainen zonder te smijten of te zwaaien of te stuiteren, maar het kan wel.
 
Is het niet zo dat je de pos. beweging lekker kan gooien maar dat je de negatieve beweging (vooral bij beginners) beter langzamer kan doen omdat je anders geneigd bent het gewicht "te laten vallen" ?
 
calibre zei:
Omdat slow motion training tot niets bijdraagt. Een trage concentrische fase heeft gewoon geen doel, het verlaagt de load waardoor je minder potentiële groei en minder kracht krijgt.

volgens mij niet. Slow reps verhogen je concentratievermogen en vergroten de time under tension. Daarnaast is het afwisseling
 
j0ep zei:
Is het niet zo dat je de pos. beweging lekker kan gooien maar dat je de negatieve beweging (vooral bij beginners) beter langzamer kan doen omdat je anders geneigd bent het gewicht "te laten vallen" ?

Neehoor, je moet alleen het verschil weten tussen laten vallen en snel gecontroleerd laten zakken.
 
j0ep zei:
Is het niet zo dat je de pos. beweging lekker kan gooien maar dat je de negatieve beweging (vooral bij beginners) beter langzamer kan doen omdat je anders geneigd bent het gewicht "te laten vallen" ?

Ja, de positieve (concentrische) beweging zo snel mogelijk zodat je meer spiervezels aanspreekt. De negatieve (eccentrische) beweging langzaam uitvoeren zodat je door gecontroleerd te gewichten te laten zakken spanning op de spieren houdt wat spiergroei stimuleert.
 
Action Dan zei:
Ja, de positieve (concentrische) beweging zo snel mogelijk zodat je meer spiervezels aanspreekt. De negatieve (eccentrische) beweging langzaam uitvoeren zodat je door gecontroleerd te gewichten te laten zakken spanning op de spieren houdt wat spiergroei stimuleert.

Ja dat is het standaardverhaaltje, maar lees dit topic verder goed en ook de linkjes.
 
mass_builder zei:
volgens mij niet. Slow reps verhogen je concentratievermogen en vergroten de time under tension. Daarnaast is het afwisseling

hahahaha, hebben we de gedisillusioneerde mass builder weer :p

Concentratie vermogen? WTF? Noem je maar gewoon een woord of heb je ook nog echt een idee waar je het over hebt. Waarschijnlijk niet, maar indien je toch een of ander gek idee hebt, vertel dan maar eens waarom je dan meer concentratievermogen hebt en hoe dit bij kan dragen aan je resultaten.

Vergroot de TuT. Wow. DOE DAN EXTRA REPS EN/OF SETS. Dan heb je dezelfde TUT, maar maximale load.

Het is allemaal niet zo heel moeilijk, gewoon het tegenovergestelde doen van wat er in de Flex staat en je zit goed.
 
mass_builder zei:
volgens mij niet. Slow reps verhogen je concentratievermogen en vergroten de time under tension. Daarnaast is het afwisseling

Jij begint te vaak met "volgens mij"
 
Ik train ook afwisselend! In september tot de maart bulktime voor mij:) dan train ik vaak met reverse pyramide systeem en tot drie reps per oefening van 3-6reps!!! ga ik ook trainen voor meer kracht! maar wel voldoende rust tussen elke oefening

En dan van maart tot september train ik meer met lichtere gewichten en ze zeer traag uitvoeren en tot 10-12herhalingen gaan met weinig rustpauze!

En elke methode vind ik wel winstgevend!

In de winter die 3-6 reps zijn wel wat explosiever uitgevoerd. Vooral krachtwinst maar massa mee winnen denk ik iets minder. bij mij toch:)
 
BBD zei:
hahahaha, hebben we de gedisillusioneerde mass builder weer :p

Concentratie vermogen? WTF? Noem je maar gewoon een woord of heb je ook nog echt een idee waar je het over hebt. Waarschijnlijk niet, maar indien je toch een of ander gek idee hebt, vertel dan maar eens waarom je dan meer concentratievermogen hebt en hoe dit bij kan dragen aan je resultaten.

Vergroot de TuT. Wow. DOE DAN EXTRA REPS EN/OF SETS. Dan heb je dezelfde TUT, maar maximale load.

Het is allemaal niet zo heel moeilijk, gewoon het tegenovergestelde doen van wat er in de Flex staat en je zit goed.

even ter voorbeeld: op het moment dat ik bijv. na de squat ga leg pressen. Als ik dan een bepaald gewicht neem, waarmee ik explosief een x aantal herhalingen maak, voel ik mijn minder dan dat ik met hetzelfde aantal reps slow reps uitvoer. Dat gevoel is er toch niet voor niks. Of denk jij van wel?

extra reps/sets: het is toch zo dat je bijv. niet teveel sets/reps moet maken of is het zo dat TuT=Tut?

Concentratievermogen: ik heb het gevoel dat wanneer ik bijv. heel rustig de beweging bij het bankdrukken doe mij beter kan concentreren. En concentratie is gewoon heel belangrijk tijdens een training
 
Eccentrics hebben natuurlijk ook voordelen vooral op het gebied van tension. Tijdens een eccentric moet een spier gecontroleerd onder spanning verlengen, bije en snelle eccentric laat je hem meer "vallen" en werkt de spier minder hard tijdens deze fase. Eccentrics leveren ook de grootste belasting op voor de spier.

Trouwens wat mass_builder verteld is wel waar, alleen zit er natuurlijk weer geen onderbouwing bij waardoor je kunt blijven discussieren. Het limbisch systeem van de hersenen (wat zich vooral op emotie richt), waar ook deels je visualisaties plaatsvinden kan helpen met het verhogen van de spanning in de spier. Het maakt de belasting daadwerkelijk groter! Het lichaam kent niet echt het verschil tussen een "illusionair" gewicht dat is ingebeeld door te denken en concentreren dat iets heel zwaar is en een daadwerkelijk zwaar gewicht. In beide gevallen word de spier vermoeid. Verschil is natuurlijk wel dat de natuurwetten anders van kracht zijn bij sets waar veel gevisualiseerd wordt, meer inhibitie bijv door de antagonist omdat het gewicht zo laag is.

Verder is het leuk om te weten dat je aan het concentreren niets hebt wanneer je voor fuctionele / athletische doeleinden trained, omdat visualisatie (waarbij je iets zwaarder laat lijken dan het is), of concentratie verhogende spanning er voor kan zorgen dat iets ook echt zwaarder is. Dus je 100 kg squat is idd zwaarder dan eerst, en het doel van functioneel trainen is juist dat het lichter wordt. Daarom adviseer ik ook mensen heel kalm te blijven en geen pscyche up te gebruiken, zodat het zo min mogelijke werking heeft op je emotionele systeem en daarom minder fatigue na effect.
 
Back
Naar boven