XXL Nutrition

Waarom maken profs snelle explosieve herhalingen?

Bezoekers in dit topic

Master Eclipse zei:
Eccentrics hebben natuurlijk ook voordelen vooral op het gebied van tension. Tijdens een eccentric moet een spier gecontroleerd onder spanning verlengen, bije en snelle eccentric laat je hem meer "vallen" en werkt de spier minder hard tijdens deze fase. Eccentrics leveren ook de grootste belasting op voor de spier.

Trouwens wat mass_builder verteld is wel waar, alleen zit er natuurlijk weer geen onderbouwing bij waardoor je kunt blijven discussieren. Het limbisch systeem van de hersenen (wat zich vooral op emotie richt), waar ook deels je visualisaties plaatsvinden kan helpen met het verhogen van de spanning in de spier. Het maakt de belasting daadwerkelijk groter! Het lichaam kent niet echt het verschil tussen een "illusionair" gewicht dat is ingebeeld door te denken en concentreren dat iets heel zwaar is en een daadwerkelijk zwaar gewicht. In beide gevallen word de spier vermoeid. Verschil is natuurlijk wel dat de natuurwetten anders van kracht zijn bij sets waar veel gevisualiseerd wordt, meer inhibitie bijv door de antagonist omdat het gewicht zo laag is.

Verder is het leuk om te weten dat je aan het concentreren niets hebt wanneer je voor fuctionele / athletische doeleinden trained, omdat visualisatie (waarbij je iets zwaarder laat lijken dan het is), of concentratie verhogende spanning er voor kan zorgen dat iets ook echt zwaarder is. Dus je 100 kg squat is idd zwaarder dan eerst, en het doel van functioneel trainen is juist dat het lichter wordt. Daarom adviseer ik ook mensen heel kalm te blijven en geen pscyche up te gebruiken, zodat het zo min mogelijke werking heeft op je emotionele systeem en daarom minder fatigue na effect.

dat is wat ik bedoel alleen de onderbouwing had ik niet... En idd leuk dat laatste stuk ook, die functionele kracht gebruikte ik toen ik powerlifting deed. Maar powerlift en bodybuildingtraining zijn zo immens verschillend van elkaar. Concentratie is wel degelijk een belangrijke trainingsfactor.
 
bij bodybuildingtraining train ik er op zoveel mogelijk spanning op de spieren te plaatsen, en bij powerliftingtraining om zoveel mogelijk gewicht zo 'gemakkelijk' mogelijk te plaatsen. Een wereld van verschil, ook mentaal gezien
 
Master Eclipse zei:
Eccentrics hebben natuurlijk ook voordelen vooral op het gebied van tension. Tijdens een eccentric moet een spier gecontroleerd onder spanning verlengen, bije en snelle eccentric laat je hem meer "vallen" en werkt de spier minder hard tijdens deze fase. Eccentrics leveren ook de grootste belasting op voor de spier.

Trouwens wat mass_builder verteld is wel waar, alleen zit er natuurlijk weer geen onderbouwing bij waardoor je kunt blijven discussieren. Het limbisch systeem van de hersenen (wat zich vooral op emotie richt), waar ook deels je visualisaties plaatsvinden kan helpen met het verhogen van de spanning in de spier. Het maakt de belasting daadwerkelijk groter! Het lichaam kent niet echt het verschil tussen een "illusionair" gewicht dat is ingebeeld door te denken en concentreren dat iets heel zwaar is en een daadwerkelijk zwaar gewicht. In beide gevallen word de spier vermoeid. Verschil is natuurlijk wel dat de natuurwetten anders van kracht zijn bij sets waar veel gevisualiseerd wordt, meer inhibitie bijv door de antagonist omdat het gewicht zo laag is.

Verder is het leuk om te weten dat je aan het concentreren niets hebt wanneer je voor fuctionele / athletische doeleinden trained, omdat visualisatie (waarbij je iets zwaarder laat lijken dan het is), of concentratie verhogende spanning er voor kan zorgen dat iets ook echt zwaarder is. Dus je 100 kg squat is idd zwaarder dan eerst, en het doel van functioneel trainen is juist dat het lichter wordt. Daarom adviseer ik ook mensen heel kalm te blijven en geen pscyche up te gebruiken, zodat het zo min mogelijke werking heeft op je emotionele systeem en daarom minder fatigue na effect.

Plezier voor het oog deze post, erg leerzaam.

Ik heb nog niet zo heel lang geleden een studie gelezen dat een pscyche up NIET resulteerde in een betere prestatie. Echter, had ik alleen beschikking tot de abstract en zelfs die kan ik niet meer vinden :(

Maar nu terug naar waar we het eigenlijk over hebben. Concentreren kun je wat je wil, explosieve reps ownen de shit uit slow reps. Je kunt je TuT wel opbouwen door drie mietige lange reps te doen die gelijk is aan de duur van 10echte reps, maar tijdens die drie korte reps heb je weliswaar dezelfde TuT, maar ook een submaximale kracht output.

Maar wat ik dacht/ook nu weer denk nou ik zijn laatste post zie is dat Mass Builder bedoelde is dat je tijdens een langzame (gay) rep je good kan focussen op contratie en mind muscle connectie (nog gayer).

Als jij bench en je wil perse je borstspieren trainen, zorg dan dat je handen naar binnen probeert duwen (veranderen natuurlijk niet echt van positie) en verder gewoon dat gewicht omhoog rammen. Want het gayste van alles blijf ik nog vinden dat ik verplaats mn gedachtten naar mn elbogen crap gedoe.
 
BBD zei:
Plezier voor het oog deze post, erg leerzaam.

Ik heb nog niet zo heel lang geleden een studie gelezen dat een pscyche up NIET resulteerde in een betere prestatie. Echter, had ik alleen beschikking tot de abstract en zelfs die kan ik niet meer vinden :(

Maar nu terug naar waar we het eigenlijk over hebben. Concentreren kun je wat je wil, explosieve reps ownen de shit uit slow reps. Je kunt je TuT wel opbouwen door drie mietige lange reps te doen die gelijk is aan de duur van 10echte reps, maar tijdens die drie korte reps heb je weliswaar dezelfde TuT, maar ook een submaximale kracht output.

Maar wat ik dacht/ook nu weer denk nou ik zijn laatste post zie is dat Mass Builder bedoelde is dat je tijdens een langzame (gay) rep je good kan focussen op contratie en mind muscle connectie (nog gayer).

Als jij bench en je wil perse je borstspieren trainen, zorg dan dat je handen naar binnen probeert duwen (veranderen natuurlijk niet echt van positie) en verder gewoon dat gewicht omhoog rammen. Want het gayste van alles blijf ik nog vinden dat ik verplaats mn gedachtten naar mn elbogen crap gedoe.

????
 
hahaha, mooi stuk over dat TOS. En nog informatief ook :thumb:

But the funny thing is, when I looked at very successful athletes and
coaches, none of them seemed to worry about any of this stuff! They
just trained their ass off and left the tech stuff to the
science-geeks.


Prachtig :D
 
Lauw zei:
hahaha, mooi stuk over dat TOS. En nog informatief ook :thumb:

But the funny thing is, when I looked at very successful athletes and
coaches, none of them seemed to worry about any of this stuff! They
just trained their ass off and left the tech stuff to the
science-geeks.


Prachtig :D

whehe idd, thx 3xl
 
Wat verstaan jullie onder slow motion training. Ik train met een 2 sec. conc. 2 sec. exc. ritme. Ik doe 8 reps met 100 kg op de bench. Als ik sneller zou gaan druk ik mischien iets wel meer gewicht maar gebruik ik ook meer momentum en cheat ik meer waardoor ik mijn borst minder voel. Waarom zijn 8 snelle reps op bv 80 procent van je 1rm beter dan 8 wat langzamere reps op 80 procent van 1 rm.
 
terryboy zei:
Wat verstaan jullie onder slow motion training. Ik train met een 2 sec. conc. 2 sec. exc. ritme. Ik doe 8 reps met 100 kg op de bench. Als ik sneller zou gaan druk ik mischien iets wel meer gewicht maar gebruik ik ook meer momentum en cheat ik meer waardoor ik mijn borst minder voel. Waarom zijn 8 snelle reps op bv 80 procent van je 1rm beter dan 8 wat langzamere reps op 80 procent van 1 rm.

dat is niet zo, concentratie is gewoon belangrijk
 
mass_builder zei:
dat is niet zo, concentratie is gewoon belangrijk

Opties:

a) dat is een grap
b) jij bent een grap
 
BBD zei:
Plezier voor het oog deze post, erg leerzaam.

Ik heb nog niet zo heel lang geleden een studie gelezen dat een pscyche up NIET resulteerde in een betere prestatie. Echter, had ik alleen beschikking tot de abstract en zelfs die kan ik niet meer vinden :(

Maar nu terug naar waar we het eigenlijk over hebben. Concentreren kun je wat je wil, explosieve reps ownen de shit uit slow reps. Je kunt je TuT wel opbouwen door drie mietige lange reps te doen die gelijk is aan de duur van 10echte reps, maar tijdens die drie korte reps heb je weliswaar dezelfde TuT, maar ook een submaximale kracht output.

Maar wat ik dacht/ook nu weer denk nou ik zijn laatste post zie is dat Mass Builder bedoelde is dat je tijdens een langzame (gay) rep je good kan focussen op contratie en mind muscle connectie (nog gayer).

Als jij bench en je wil perse je borstspieren trainen, zorg dan dat je handen naar binnen probeert duwen (veranderen natuurlijk niet echt van positie) en verder gewoon dat gewicht omhoog rammen. Want het gayste van alles blijf ik nog vinden dat ik verplaats mn gedachtten naar mn elbogen crap gedoe.


Psyche helpt idd niet, dat zeg ik ook niet.

Wat ik zeg is dat "visualiseren dat iets zwaarder is" daadwerkelijk wel vermoeiender en zwaarder is. Werkt in je nadeel als je functioneel trained, want dan kun je namelijk beter visualiseren dat je alles onder controle hebt en proberen kalm te blijven, zodat het minder vermoeiend is.

Of het een of ander echt owned, explosief vs slow, ben ik niet zeker van. Studies tonen dat natuurlijk wel aan, praktijk zoals Paul dillet die op ze O staat met 12 kg db presses is weer een heel ander verhaal. Leuk voorbeeld van een zeer goede mind muslce connectie.

Maarja, wil zo'n athleet dan 200 kg deadliften, waarschijnlijk zit de visualisatie van "het gewicht is zwaar" dan nog zo in het subliminale bewustzijn dat het ook daadwerkelijk effect heeft op de neurologische effecten van de set. Dat het gewicht namelijk niet geheft kan worden omdat je het lichaam aan hebt geleerd inefficient te werken.

Mij zul je geen mind muslce connectie zien opbouwen, ik lift graag zwaar en zou niet graag in mn onderbewustzjin een geconditioneerd patroon willen hebben dat mij tegenstelt zware gewichten te gebruiken, gecombineerd met een resultaat van een set dat gericht is op VERMOEIDHEID ipv vooruitgaan in fitness niveau (behalve massa natuurlijk, daar heeft visualisatie een zeer goed effect voor).
 
mass_builder zei:
dat is niet zo, concentratie is gewoon belangrijk

GÉWOON belangrijk? Wat heeft iemand eraan dat je zegt dat het "GEWOON" belangrijk is, zonder enige vorm van redenatie of terugkoppeling naar de stelling waarom het ook daadwerkelijk zo is?

Ik kan ook wel stellen van "supramaximale eccentrics zijn stimulerend voor je massa", en daarna zeggen dat het "gewoon zo is", maar wie gaat je zo geloven? Belangrijk is niet de stelling zelf maar ook dat die onderbouwd is, zodat mensen kunnen aannemen en natrekken of wat jij zegt waar is. Als ik naast deze stelling zou zeggen dat supramaximale eccentrics leiden tot zeer zware aanspraak van IIB vezels, een groot fitness na effect geven, uitermate geschikt zijn voor overreaching omdat er een groot fatigue na effect is, het CZS / gewrichten / pezen / banden conditioneert voor hoge gewichten en dat het een zeer tijdsbesparende methode is omdat je het niet lang volhoudt, dan overtuig ik veel meer dan wanneer ik puur stel dat het "gewoon zo is"
 
Zo zeg, is een aardig topic geworden dit :p

Ik heb vanavond een training afgewerkt op de nieuwe wijze.
Ik heb me armen getraind, en explosiever als voorheen.

Ik moet wel zeggen dat ik meer gewicht aankon, maar dat ik net na de setjes me spieren toch iets minder voelde branden als dat ik de beweging langzaam en traag deed.
In de negatieve fase deed ik de beweging nog vrij langzaam om de spanning er goed op te houden en in de positieve vrij snel.
Dit is wel een leuke variatie in me training moet ik zeggen, maar hoop dat het net zo effectief is als mijn training voorheen.
 
pascal1976 zei:
Ik moet wel zeggen dat ik meer gewicht aankon, maar dat ik net na de setjes me spieren toch iets minder voelde branden als dat ik de beweging langzaam en traag deed.

En waarom zou je ze moeten voelen branden?
 
Ik heb ook wat trainingingen explosief gedaan :je kan idd zwaarder..Alleen heb ik het gevoel dat men bij sommige oefeningen dan veel gebruikt maak van het moment (massaversnelling) van het gewicht om over het moeilijke geldeelte van de oefening te komen.

Ik had nadien wel flink meer spierpijn (lijkt me een goed teken)
 
Goed topic, leuke discussie
Maar laten we het wel proffesioneel houden want ik zie hier goede argumenten van beide kanten komen
Zal dit topic met intresse volgen
 
spiertje16 zei:
Goed topic, leuke discussie
Maar laten we het wel proffesioneel houden want ik zie hier goede argumenten van beide kanten komen
Zal dit topic met intresse volgen

Er zijn gewoon meerdere manieren om je trainingsintensiteit op te voeren. Explosiever trainen is er daar een van. Dus het is niet een kwestie van kiezen voor het een of het ander. Er wordt in boeken en tijdschriften over fitness/bb echter weinig aandacht besteed aan explosieve/snelle training terwijl het net zo belangrijk is als andere methoden.

[Link niet meer beschikbaar]
http://forum.dutchbodybuilding.com/f8/wat-bepaalt-intensiteit-66085/
 
terryboy zei:
Waarom zijn 8 snelle reps op bv 80 procent van je 1rm beter dan 8 wat langzamere reps op 80 procent van 1 rm.


Exposieve bewegingen spreken andere vezels aan als langzame bewegingen, vezels die meer aanleg voor hypertrofie hebben.

Je moet ook onderscheid maken tussen explosief trainen en trainen voor explosiviteit
 
terryboy zei:
Wat verstaan jullie onder slow motion training. Ik train met een 2 sec. conc. 2 sec. exc. ritme.


Dat is geen Slo-Mo

Slo-Mo gaat uit van echt langzame bewegingen. Het orginele Slo-Mo hanteert 10-1-10-1 of 10-0-10-0 (10 sec neg, 1/0 sec stil, 10 sec pos, 1/0 sec stil) maar er zijn onder tussen wat varianten die iets snell/langzamer gaan.

Het uiterst wat ik ooit gedaan heb is 1 rep van 60-0-60. dus 1 rep die 2 minuten duurde. En hoewel het op dat mement goed aanvoelde kan ik naderhand niet zeggen dat het verders iets heeft bijgedragen aan kracht en/of massa
 
3XL zei:
Exposieve bewegingen spreken andere vezels aan als langzame bewegingen, vezels die meer aanleg voor hypertrofie hebben.

Je moet ook onderscheid maken tussen explosief trainen en trainen voor explosiviteit

kijk dat bedoel ik nou. Daarom pleit ik er ook voor regelmatig explosief te trainen, maar 100%groei=100%v/d vezels aangesproken, dus alle verschillende manieren van trainen. Slow reps hebben wel degelijk hun effect
 
Back
Naar boven