Fitness Seller

Waarom maken profs snelle explosieve herhalingen?

Bezoekers in dit topic

mass_builder zei:
kijk dat bedoel ik nou. Daarom pleit ik er ook voor regelmatig explosief te trainen, maar 100%groei=100%v/d vezels aangesproken, dus alle verschillende manieren van trainen. Slow reps hebben wel degelijk hun effect
Slow reps kunnen ook effectief zijn. Met explosief trainen wordt bedoeld dat je tegen elk gewicht, hoe licht dan ook, zo hard duwt of trekt alsof het je 1RM zou zijn.

Junipero zei:
als pro's een video uitbrengen, gaan ze niet tonen hoe je het beste massa doet, maar late ze zien hoeveel gewicht ze kunne pakken op elk machine. Ronnie coleman deed 2*400 kg deadlift. Dit is ook niet de manier om massa te pakke op je onderrug, hij laat gewoon zien wat voor huge moffo hij is.
Not again .... dat was geen 400kg, maar 365kg ongeveer.

mass_builder zei:
bij bodybuildingtraining train ik er op zoveel mogelijk spanning op de spieren te plaatsen, en bij powerliftingtraining om zoveel mogelijk gewicht zo 'gemakkelijk' mogelijk te plaatsen. Een wereld van verschil, ook mentaal gezien
Denk je? Dus een powerlifter moet geen aandacht besteden aan het mentaal gedeelte volgens jou? Elke goeie atleet, welke sport dan ook, zou bewust moeten visualiseren en mentaal voorbereiden. Of je nu denkt aan de opgespannen spier of aan de bewegingsbaan, maakt weinig uit.
 
MonsterStrength zei:
Slow reps kunnen ook effectief zijn. Met explosief trainen wordt bedoeld dat je tegen elk gewicht, hoe licht dan ook, zo hard duwt of trekt alsof het je 1RM zou zijn.


Not again .... dat was geen 400kg, maar 365kg ongeveer.


Denk je? Dus een powerlifter moet geen aandacht besteden aan het mentaal gedeelte volgens jou? Elke goeie atleet, welke sport dan ook, zou bewust moeten visualiseren en mentaal voorbereiden. Of je nu denkt aan de opgespannen spier of aan de bewegingsbaan, maakt weinig uit.

ik zeg niet er bij bodybuilding wel sprake is van een mentaal aspect en bij powerlifting niet, dat is wat jij denk ik denkt wat ik zei.

Wat ik zeg, is dat het mentale aspect ANDERS is bij bodybuilding als bij powerlifting
 
Ach als je het anders wilt noemen. Ik noem het concentreren ;)
 
MonsterStrength zei:
Ach als je het anders wilt noemen. Ik noem het concentreren ;)

uiteraard, concentreren komt bij iedee sport kijken, dat staat vast. Maar bij bodybuilding, nogmaals, concentreer ik me erop OM ZOVEEL MOGELIJK spanning op de spier te plaatsen, dus in principe om de oefening ZO MOEILIJK mogelijk te maken voor de spier. Bij powerlifting anderzom: het gaat erom dat je een bepaald gewicht zo gemakkelijk mogelijk verplaatst. Concentratie is dus altijd aanwezig, maar het is wel concentratie op verschillende doelen.
 
3XL zei:
Exposieve bewegingen spreken andere vezels aan als langzame bewegingen, vezels die meer aanleg voor hypertrofie hebben.

Je moet ook onderscheid maken tussen explosief trainen en trainen voor explosiviteit

dit kan je toch ook bewerkstelligen door, of of lagere reps te gebruiken kleinder dan of gelijk aan 5 of hogere reps groter of gelijk aan 8.
 
Smoothmold zei:
dit kan je toch ook bewerkstelligen door, of of lagere reps te gebruiken kleinder dan of gelijk aan 5 of hogere reps groter of gelijk aan 8.

dat dacht ik ook
 
Smoothmold zei:
dit kan je toch ook bewerkstelligen door, of of lagere reps te gebruiken kleinder dan of gelijk aan 5 of hogere reps groter of gelijk aan 8.

tering wat een spelfouten! :p
 
3XL zei:
Exposieve bewegingen spreken andere vezels aan als langzame bewegingen, vezels die meer aanleg voor hypertrofie hebben.

Je moet ook onderscheid maken tussen explosief trainen en trainen voor explosiviteit

Maar als ik nou zwaar train (90 procent van 1 rm) met een 2 sec pos. 2 sec neg. spreek ik dan nog steeds niet de fast twicht vezels aan?

Sinds ik niet meer explosief train heb ik geen last meer van me knieen ellebogen en andere gewrichten terwijl ik niet in trainingsgewicht achteruit ben gegaan en doe bijna evenveel reps. Bij sommige oefeningen ben ik zelfs vooruitgegaan en gebruik ik meer gewicht dan bij de explosive reps.
 
Smoothmold zei:
dit kan je toch ook bewerkstelligen door, of of lagere reps te gebruiken kleinder dan of gelijk aan 5 of hogere reps groter of gelijk aan 8.
Nee man! Zo doe je het helemaal fout! Je moet 5 en een halve rep gebruiken voor explosiviteit, 3 reps EN 2,23 partial reps voor maximale kracht en 8,7 superslow reps voor een wasbordje en GroTe BiCeps.

* bijdehante eikel modus uit * :D

Niet teveel nadenken. Powerlifters trainen vaak met lage reps, bodybuilders trainen vaak met hoge(re) reps en er is geen topatleet ter wereld die superslow traint. Trek je conclusies.
 
Lauw zei:
Nee man! Zo doe je het helemaal fout! Je moet 5 en een halve rep gebruiken voor explosiviteit, 3 reps EN 2,23 partial reps voor maximale kracht en 8,7 superslow reps voor een wasbordje en GroTe BiCeps.

* bijdehante eikel modus uit * :D

Niet teveel nadenken. Powerlifters trainen vaak met lage reps, bodybuilders trainen vaak met hoge(re) reps en er is geen topatleet ter wereld die superslow traint. Trek je conclusies.

juist!!!
 
Smoothmold zei:
dit kan je toch ook bewerkstelligen door, of of lagere reps te gebruiken kleinder dan of gelijk aan 5 of hogere reps groter of gelijk aan 8.


Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt?

Maar als je bedoelt dat 5 langzame reps met een laag gewicht dezelfde vezels traint als 8 explosieve reps met een zwaarder gewicht, dan is mijn antwoord nee. Je lichaam zal voor dat lichte gewicht de spieren anders aansturen als voor dat zware gewicht, dus ook al zou de TUT eender zijn, dan nog is het effect anders.


Verders vind ik reps tellen opzich een vrij achterhaalde methode en ga ik liever uit van zoveel mogenlijk hh met een bepaald % van je 1RM

Dus tenzij een bepaald schema expliciet op een bepaald aantal reps vraagt (bv 5*5, 10*10, enwatvoormagischenummersjeverdersnogtegenkomt) zou ik eerder stellen

- explosiviteit 50-60% 1RM voor een beperkt aantal reps
- hypertrofie samentrekkend deel van de cel, 70-85% 1RM, reps tot pos. falen (meestal betekent dit dat als je een spotter bij je zou hebben dat je nog wel 1-2 reps eruit zou kunnen persen)
- kracht 85-100(+) % 1RM, reps zie boven
- spieruithoudingsvermogen 50-70% 1RM, reps als hier boven

Probleem met reps tellen op zich is namenlijk dat door verschil in vezelverdeling en gebruik van spiergroepen niet iedereen hetzelfde aantal reps aan zal kunnen met een zelfde percentage van je 1RM
 
terryboy zei:
Maar als ik nou zwaar train (90 procent van 1 rm) met een 2 sec pos. 2 sec neg. spreek ik dan nog steeds niet de fast twicht vezels aan?

90% 1RM spreekt altijd de Fasttwich aan, alleen zal het accent bij een langzame beweging op de FOG vezels liggen en bij een explosieve beweging meer op de FG vezels (FOG = the Fast Oxidative Glycolytic = type IIa, FG = Fast Glycolytic = type IIb)


terryboy zei:
Sinds ik niet meer explosief train heb ik geen last meer van me knieen ellebogen en andere gewrichten terwijl ik niet in trainingsgewicht achteruit ben gegaan en doe bijna evenveel reps. Bij sommige oefeningen ben ik zelfs vooruitgegaan en gebruik ik meer gewicht dan bij de explosive reps.

Ik zie explosief trainen met zwaar gewicht ook niet als een manier om meer gewicht te kunnen nemen, en als je bij je huidige manier van trainen goed gaat en minder blessures heb zou ik zeker blijven doen wat je nu doet
 
3XL zei:
90% 1RM spreekt altijd de Fasttwich aan, alleen zal het accent bij een langzame beweging op de FOG vezels liggen en bij een explosieve beweging meer op de FG vezels (FOG = the Fast Oxidative Glycolytic = type IIa, FG = Fast Glycolytic = type IIb)


okay aangezien IIb meer potentie hebben om te groeien is het me nu wel duidelijk. bedankt voor de uitleg 3xl:D
 
3XL zei:
90% 1RM spreekt altijd de Fasttwich aan, alleen zal het accent bij een langzame beweging op de FOG vezels liggen en bij een explosieve beweging meer op de FG vezels (FOG = the Fast Oxidative Glycolytic = type IIa, FG = Fast Glycolytic = type IIb)

kleine aanvulling:
90% (vanaf 85% voor grote spiergroepen en ik geloof 60% voor kleine) van je 1 RM spreek je sowieso elke fiber aan.
 
BBD zei:
kleine aanvulling:
90% (vanaf 85% voor grote spiergroepen en ik geloof 60% voor kleine) van je 1 RM spreek je sowieso elke fiber aan.

Maw als je boven de 85% van je 1RM traint en dus ongeveer in de reprange 4-6 reps zit spreek je alle fibers aan. Betekent dat dan niet automatisch dat hogere reps overbodig zijn voor hypertrophie?
 
Smoothmold zei:
Maw als je boven de 85% van je 1RM traint en dus ongeveer in de reprange 4-6 reps zit spreek je alle fibers aan. Betekent dat dan niet automatisch dat hogere reps overbodig zijn voor hypertrophie?

Dat want dat ze worden aangesproken is leuk, maar of dat genoeg is om ze te stimuleren tot groei is een ander verhaal.

Echter, hoef je daar niet perse meer reps per set doen, maar kun je ook het aantal sets verhogen.

Overigens het was zelfs maar 50% voor kleine spiergroepen (handen bijv).
 
Back
Naar boven