XXL Nutrition

Wat beschermt tegen kou?

Ja maar wat heeft vet percentage ermee te maken?Er wordt vaak gezegd dat iemand met een hoger vet% het minder koud heeft.

Ja maar wat heeft vet percentage ermee te maken?Er wordt vaak gezegd dat iemand met een hoger vet% het minder koud heeft.

Ja Vet dat isoleert. Maar tot op een bepaald % gaat vet je weer negatief beinvloeden omdat het de doorbloeding weer vermindert.

ik vraag me iets al vrij lang af en dat is het volgende:

wat is nou een bepalende factor voor het 'koud hebben'

hoe komt het dat de ene persoon het wel koud heeft bij een temp van 10 graden en de andere persoon niet? vroeger zeiden ze altijd dat ik het koud had omdat ik geen vet had (laag bf%), maar is het daadwerkelijk zo dat je bf% invloed heeft op hoe koud je het hebt? spelen spieren een rol?

tegenwoordig loop ik wel is in een t-shirt buiten zonder het koud te hebben terwijl andere een dikke winterjas aan hebben met een trui en een shirt eronder en toch bibberen...

of heeft het helemaal niks met vet te maken maar met iets anders?

wat me ook opvalt is dat vrouwen het over het algemeen veel sneller koud hebben dan mannen? how come?

p.s.: excuses als de thread hier niet thuis hoort, maar ik vond dit het meest passend
Volgens mij is het eerder een kwestie van wennen. Iemand die vaak in de kou zit, die gaat het minder koud hebben dan iemand die een warme omgeving gewoon geraakt is.

Ik denk niet dat de vetlaag hier iets mee te maken heeft, hoewel ze natuurlijk wel beschermd. Het gevoel van koude ligt volgens mij meer bij het feit hoe je stofwisseling werkt en hoe goed je doorbloeding is.

Mensen die vaak in de koude zitten hebben waarschijnlijk een snellere stofwisseling (verbranden meer, produceren meer warmte), hogere hartslag en betere doorbloeding van de gevoelige lichaamsdelen en huid en een aangepast CZS.

Ik heb bijv. een tijdje kantoorwerk gedaan en ging dan buiten werken voor een andere job. De eerste dagen bevroren mijn vingers zowat bij alles wat ik vastnam, na een tijdje werd dit echter minder en had ik minder last van koude vingers. Waarschijnlijk door aanpassing en dus betere doorbloeding.

Misschien heb jij met vrouwen gesproken die een warme omgeving gewoon zijn (kantoor etc) en dus sneller koud hebben als ze buiten die omgeving komen.

Jullie hebben allemaal gelijk.

Het is combi van stofwisseling, dikte vetlaag en doorbloeding. Wat ook van belang is de grootte van het lichaam. Hoe groter het lichaam, hoe warmer je het hebt. Verhouding van oppervlak en inhoud, herinner ik me nog van middelbare school. Als bodybuilder zijnde zou je dit heel erg moeten merken, dat je het steeds vaker warm hebt, naarmate je groter wordt (ik wel tenminste).

Stofwisseling is zeer belangrijk: Mensen met een supersnelle stofwisseling hebben een soort van 'intern kacheltje' die hun warm houdt.

Vetlaag is isolatie en houd je warm.

Doorbloeding is zeer belangrijk in ledematen. Veel warmte van ons lichaam komt ook van organen vandaan, maar in de ledematen heb je bloed nodig om het warm te houden. Bij sommige mensen zie je dat ze snel koude paarse handen krijgen, er treed heel snel vasoconstrictie op van de bloedvaten (reactie van het lichaam om geen warmte te verliezen), met als gevolg minder bloedstroming en dus lager temperatuur en pijn.
Wat je kan doen is dan proberen te bewegen, om de doorbloeding naar je spieren te verbeteren. Meestal doet het lichaam dit vanzelf door te gaan rillen en trillen van de kou.

Het is idd zo dat vrouwen het sneller koud hebben dan mannen. Combi denk ik van lichaamsgrootte en stofwisseling (misschien dat iemand hier info over kan vinden?).

Ik denk niet dat de vetlaag hier iets mee te maken heeft, hoewel ze natuurlijk wel beschermd.

Als er 1 factor is die doorweegt wat betreft het behoudt van lichaamswarmte is het wel je vetpercentage.

Laatst stond ik een half uurtje te klappen met m'n nonkel, die kerel weegt 110kg en heeft een kanjer van een speklaag, ik heb vrijwel geen vet en train als een mofo. Het was ongeveer 3° buiten, na een half uurtje kwam het gesprek ten einde. Ik was door en door bevrozen, en bibberde als een gek. Bovendien heb ik er een koude aan overgehouden. M'n nonkel had vrijwel geen last van de koude..

Mocht er zich ooit een gelijkaardige wedstrijd voordoen tussen een fatso en een bodybuilder, zet je geld dan maar op de fatso :thumbs:

Het is idd zo dat vrouwen het sneller koud hebben dan mannen. Combi denk ik van lichaamsgrootte en stofwisseling (misschien dat iemand hier info over kan vinden?).

Ik heb dit kunnen vinden op internet :

Mannen zijn gespierder dan vrouwen, dit geldt ook voor de hartspier. Als gevolg hiervan wordt er bij de man meer bloed rondgepompt, en daardoor koelen de uiteinden (handen en voeten) minder snel af. Een man heeft dus meer spiermassa en daardoor een hogere stofwisseling.....

ik heb bijna geen vet, en bijwijze van spreken nooit last van de kou als anderen staan te bibberen
mij hebben ze altijd gezegd dat dit komt door de thermogene werking van de stofwisseling
er word niet voor niets gepraat over onze ' verbrandingsoven'...
correct me if i'm wrong...

psychisch

koud is een waardeoordeel. noem je het niet koud meer; dan zal het ook minder koud worden. oftewel: stel je niet zo aan en je hebt er ook geen last van.

psychisch

koud is een waardeoordeel. noem je het niet koud meer; dan zal het ook minder koud worden. oftewel: stel je niet zo aan en je hebt er ook geen last van.

Ik zal je ff naakt in een vrieskast zetten met -7 graden Celsius. Kijken of je nog zulke stoere taal uitslaat.;)

Het verschil tussen mannen en vrouwen schijnt te komen door de baarmoeder, aangezien de vrouw van nature de warmte concentreert rond de baarmoeder om dit op een zo'n constant mogelijke temperatuur te houden.
De man heeft geen baarmoeder (duh :D) en kan zijn warmte dus beter verdelen over het lichaam.
Het is bij de man wel zo dat de ballen op eenzelfde manier warm gehouden worden, maar die zijn toch een stukkie kleiner bij de meesten dan een baarmoeder :)

de verklaring is toch heel simpel hoe kunnen vrouwen het nou altijd koud hebben.

antwoord omdat ze hun benen etc. scheren. Scheer jij je benen maar is dan trekt de kou vanzelf omhoog. Kan ik melden uit eigen ervaring.

Ik ben vrij behaard van mezelf op mijn benen en het scheelt echt enorm in warmte. Dus bij vrouwen zal dat niet anders zijn.

is ook niet aan te raden benen scheren ;)

probeer waxen is :D

als je vaak gaat vissen raak je ook gewend aan de kou, zoals laatst zat ik van 12 tot 17 uur te vissen bij 6 graden met een n o wind, van kracht 5. stilzittend en een gevoelstempratuur van onder 0. als je dit een tijdje doet krijg je het niet meer zo makkelijk koud.

ik hou trouwens meer van kou dan die ****tup hete zomers

kwestie van wennen waarschijnlijk, maar der is ook een bepaalde techniek voor ''Innerfire" genaamd mischien heb je wel is van Wim Hof gehoord ?
Doet te gekke dingen in zijn onderbroek, zag hem gisteren bij pauw en Witteman , is nu bezig zijn eigen voorte bereiden om in zijn onderbroek de k2 te beklimmen :)

" De techniek inner fire, een toepasselijke naam voor de nieuwe gevormde techniek die grensverleggend is en macht over lichaam en geest inhoudt. Hierdoor kan men verder dan men zelf denkt, immers is de geest in het lichaam meer dan alleen de gedachte. De techniek is gebaseerd op jarenlange ervaring en heeft zich al bewezen in ontelbare situaties waarin Wim Hof, maar ook mensen in duizenden andere gevaarlijke situaties zich het hoofd koel moesten houden om het lichaam te dwingen zich eruit te redden.

De techniek ontwikkelt zich door open en willens en wetens een moeilijke situatie aan te gaan, onder begeleiding, om dan de losgekomen blokkade en of angst en meer, aan te pakken. Te zien, en te bewegen wanneer dat gebeurt is er doorheen komen. Deze momenten vasthouden is een psychisch mechanisme dat je wordt bijgebracht tijdens de cursus of sessie, is waardoor het niet een momentopname is , maar duurzaam en bruikbaar wordt voor volgende situaties waarin de angst weer terug zou kunnen komen. Ook in het dagelijkse leven zal men het profijt leren kennen. Zelfverzekerder, meer vertrouwen, meer daadkracht, en over het algemeen een beter gevoel in het hier en nu, elke dag. ""

Dutch "Iceman" to climb Everest in shorts - Yahoo! News

InnerFire [ The Iceman ]

Als je naar zijn fotos kijkt zie je dat hij niet veel vet heeft , maar dingen doet waar geen ander mens tegen op kan, zonder training..

Ook erg leuk om te lezen..

Terug
Naar boven