AndroidHealthClinic

Sticky Wat heeft jouw dag verpest?

  • #116.846
Welke?
 
  • #116.850
De (klimaat)histerie heeft ook Defensie bereikt. Commandant: "Hey Bert, kun je even uitzoeken wat de stikstof (NOx)-uitstoot van onze motoren / vliegtuigen is gedurende de verschillende segementen van de vlucht en verschillende missieprofielen. O ja, voor het einde van de week moet ik het weten."
Op zich best leuk om me in te verdiepen en te berekenen (analyses vind ik altijd wel leuk) en een verslagje schrijven, maar dat 'even' tussen je werkzaamheden door en 'o, ja, voor het einde van de week' met waarschijnlijk als enige doel dat iemand hogerop de bui voelt hangen en voorbereid wil zijn voor het geval er kamervragen komen, waarschijnlijk vanuit links.
Dat wordt E-F16
 
  • #116.852
Als iets fucking complex is, is het wel het ontstaan van NOx bij verbranding

dit inderdaad, maar ik vind dat ze bij defensie wel verplicht waterinjectie in hun straalmotoren moeten doen om hun uitstoot tegen te gaan.
iedereen moet natuurlijk bijdragen tegen deze crisis.
 
  • #116.853
dit inderdaad, maar ik vind dat ze bij defensie wel verplicht waterinjectie in hun straalmotoren moeten doen om hun uitstoot tegen te gaan.
iedereen moet natuurlijk bijdragen tegen deze crisis.
:o
Hoe weet jij daar vanaf? Ik heb ooit onderzoek gedaan naar geluidsreductie bij de een F-16 (alleen bij proefdraaien) d.m.v. waterinjectie.
Ik snap echter zozeer hoe waterinjectie zou bijdragen aan een verminderde uitstoot, kun je dit uitleggen?
Ik zijn wel modificaties in ontwikkeling om brandstofverbruik te reduceren; primaire redenen zijn overigens niet het milieu/klimaat/uitstoot, maar het is een mooie bijkomstigheid en PR-dingetje voor in de media.
 
  • #116.854
dit inderdaad, maar ik vind dat ze bij defensie wel verplicht waterinjectie in hun straalmotoren moeten doen om hun uitstoot tegen te gaan.
iedereen moet natuurlijk bijdragen tegen deze crisis.
Is al 9 jaar geleden (rechts op de foto ben ik). Was mijn afstudeeronderzoek voor m'n bachelor. :p
 
  • #116.855
:o
Hoe weet jij daar vanaf? Ik heb ooit onderzoek gedaan naar geluidsreductie bij de een F-16 (alleen bij proefdraaien) d.m.v. waterinjectie.
Ik snap echter zozeer hoe waterinjectie zou bijdragen aan een verminderde uitstoot, kun je dit uitleggen?
Ik zijn wel modificaties in ontwikkeling om brandstofverbruik te reduceren; primaire redenen zijn overigens niet het milieu/klimaat/uitstoot, maar het is een mooie bijkomstigheid en PR-dingetje voor in de media.

wordt in de industrie veel toegepast bij gasturbines etc.
van straalmotoren weet ik niets vanaf (of nou alleen de basis een beetje) maar natuurkunde blijft hetzelfde.

water kost veel energie om te verdampen.
NOx ontstaat bij hele hoge temperataren waarbij zuurstof met stikstof gaat reageren. door dan water in te spuiten verlaag je de temperatuur in de ontbrandingskamer en stoot je minder NOx uit.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
  • #116.856
  • Love
Waarderingen: BB_
  • #116.857
wordt in de industrie veel toegepast bij gasturbines etc.
van straalmotoren weet ik niets vanaf (of nou alleen de basis een beetje) maar natuurkunde blijft hetzelfde.

water kost veel energie om te verdampen.
NOx ontstaat bij hele hoge temperataren waarbij zuurstof met stikstof gaat reageren. door dan water in te spuiten verlaag je de temperatuur in de ontbrandingskamer en stoot je minder NOx uit.
Nice. Op de grond zou het toepasbaar zijn, zoals je in het linkje hierboven ziet. Echter niet zo rendabel, duizenden liters water benodigd. Bij vliegtuigmotoren wordt het volgens mij in testbanken wel gebruikt.
Voor de burgerluchtvaart is denk ik minder vliegen de enige oplossing. Althans, er is eigenlijk helemaal geen probleem, dat hebben we zelf gecreëerd. Voor de militaire luchtvaart zou ik me hier niet eens druk om maken (geluid is een groter issue).
Zie hier ook Café Weltschmerz en de posts eronder.
 
  • #116.858
Nice. Op de grond zou het toepasbaar zijn, zoals je in het linkje hierboven ziet. Echter niet zo rendabel, duizenden liters water benodigd. Bij vliegtuigmotoren wordt het volgens mij in testbanken wel gebruikt.
Voor de burgerluchtvaart is denk ik minder vliegen de enige oplossing. Althans, er is eigenlijk helemaal geen probleem, dat hebben we zelf gecreëerd. Voor de militaire luchtvaart zou ik me hier niet eens druk om maken (geluid is een groter issue).
Zie hier ook Café Weltschmerz en de posts eronder.

mijn opmerkingen was ook niet serieus hoor;)
de kilometers en uitstoot die defensie heeft met de vliegtuigen is ook zo minimaal dat het nauwelijks bijdraagt en als wij ons al druk moeten maken over de mogelijke milieu gevolgen van het materieel wat ons land moet beschermen laat wel zien dat wel compleet gek geworden zijn. Dit komt een beetje over als rekening houden met de mogelijke kans op gehoorschade dit komt van het afgaan van rookmelders.

maar goed filmpje inderdaad.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
  • #116.859
de kilometers en uitstoot die defensie heeft met de vliegtuigen is ook zo minimaal dat het nauwelijks bijdraagt
Ik vraag me af of dat zo is.
 
  • #116.860
De (klimaat)histerie heeft ook Defensie bereikt. Commandant: "Hey Bert, kun je even uitzoeken wat de stikstof (NOx)-uitstoot van onze motoren / vliegtuigen is gedurende de verschillende segementen van de vlucht en verschillende missieprofielen. O ja, voor het einde van de week moet ik het weten."
Op zich best leuk om me in te verdiepen en te berekenen (analyses vind ik altijd wel leuk) en een verslagje schrijven, maar dat 'even' tussen je werkzaamheden door en 'o, ja, voor het einde van de week' met waarschijnlijk als enige doel dat iemand hogerop de bui voelt hangen en voorbereid wil zijn voor het geval er kamervragen komen, waarschijnlijk vanuit links.
Lekker belangrijk ook weer :roflol:
 
Terug
Naar boven