Veel mensen hebben gewoon geen ruggengraat en daar hoeft de staat m.i. niets om te reguleren, dat past niet binnen een libertaire democratie waar vraag-en-aanbod geldt.
Wel zou ik het een goeie zaak vinden als gezond voedsel voor iedereen betaalbaar is. Nu is voor mensen met een minimuminkomen, zeker in de VS, dat lastig, aangezien je daar in de supermarkt voor groenten en fruit 2x zo veel kwijt bent als voor fastfood en kant-en-klaar en ingeblikt voedsel. Slaat toch nergens op dat een zelfbereide AGV-maaltijd nog duurder is dat een kant-en-klare diepvriespizza.
Nouja, het aanbod is wel zo overweldigend ongezond dat het lastig is de 'betere' keuze te maken. Er is een stuk zelfbeheersing, discipline en ruggengraat waarik het met je eens ben. Aan de andere kant pakken ze je op het lastigste moment. Juist als je op het perron staat te wachten en de trein is vertraagd zijn de saucijzenbroodjes twee stappen van je vandaan. Elke drempel om niet te eten, of je te helpen je te beheersen wordt wel weggehaald door altijd alles maar beschikbaar te hebben.
Binnen tien minuten heb je een pizza aan de deur, tegenwoordig ook koude biertjes, of whatever aan chips of zooi met flitsbezorgers.
Ik heb wel een beetje moeite met hoe onze psychologie tegen ons gebruikt wordt door marketeers. En geloof me, ik zie vanwege mijn werk best goed hoe dit in zijn werk gaat.
Een ander deel van het probleem is een beetje hetzelfde als met co2 en ander gedrag. De echte prijs voor dergelijk voedsel wordt betaald in de ziekenhuizen en zorg - daar betaalt McD geen f**k aan mee. De out of pocket kosten van veel dingen zijn niet in balans met de echte kosten (in totaal). En het 'systeem' wordt beinvloed door de machtige marktpartijen om dat zo te houden. Want tsja - dat is hun businessmodel. Die willen niet veranderen. Ik ben echt geen voorstander van overal windmolens of een soort: restaurantstasi. Maar ik denk dat je best een middenweg kunt vinden tussen een 'vrije markt' en zaken zo inrichten dat een land wel leefbaar blijft voor iedereen. Zou dan liever zien dat bedrijven de echte kosten betalen mbt schade die ze veroorzaken, dan dat we vanalles gaan verbieden. Fastfood zou van mij dus best zwaarder belast mogen worden, restaurantvoer in het algemeen. Terwijl groenten en fruit best lager mogen qua btw voor mij.
Beter nog is het belasten bij de bron. Dus al die soja en palmolie die we in Rotterdam laten binnenkomen - reken daar maar af voor alle ingevoerde stikstof, dan wordt het ineens heel wat minder aantrekkelijk om dat aan de koeien te voeren en er de halve Amazone voor plat te branden. Want daar betalen de leveranciers en producenten nu niet voor.
Gaat wat breder dan corona natuurlijk. Maar we slaan wel een beetje door in het individualisme - waar het geen probleem is om als individu enorme schade bij anderen aan te richten, zeker als die veel groter is dan wat het individu daar zelf bij wint - is dat toch nogal twijfelachgtig. Of dat nu officieel mag of niet.