Fitness Seller

Sticky Wat heeft jouw dag verpest?

• #140.522
Ik citeerde je ivm die dode bij carbidschieten. De post was algemeen gericht aan de mensen die roepen om te verbieden.
Niet zo huilen.
Denk niet dat het in Tilburg gedoogd werd, het is iets van het noorden en oosten. Maar dat doet er niet toe.
Punt was: met een vuurwerk verbod was dat niet voorkomen. Net als dat de leeftijdsgrens geen comazuipen voorkomt.

Ben geen fan van dingen verbieden. Niet bij vuurwerk, niet bij andere onderwerpen. Ik geloof wel dat je door het beter te reguleren + alternatieven te bieden, er meer uit kan halen. Als je dat goed inricht hebben beide kanten daar baat bij, lijkt mij.

• #140.523
Want als er geen vuurwerkverboden en -beperkingen waren en een ruimer assortiment legaal vuurwerk was alles zonder incidenten verlopen?
Geen idee hoe je dat uit mijn text opmaakt. Beetje een domme conclusie trek je dus. Maar ja, ik denk zeker dat er minder zware incidenten zouden zijn. Zonder incidenten is statistisch niet mogelijk. Net als dat geen verkeersongelukken statistisch niet mogelijk is, ookal zou iedereen zich aan de regels houden.

Maar ik denk dat als iedereen nuchter was geweest het aantal incidenten (en geweld naar hulpverleners) minimaal was geweest.

Allerlei vuren en vuurwerk worden afgelast vanwege de wind, maar laten we toch die vuren aansteken en vooral dingen die de lucht ingaan zoals pijlen afsteken.
Stond gisteravond amper wind hier. Geen idee hoe het in andere gemeenten was. Niet elke gemeente heeft trouwens de show afgelast.

Als het nu alleen die mensen waren die met letsel in het ziekenhuis komen, maar het is de terreur naar gebouwen, andere mensen, (huis)dieren en hulpverleners en de drukte op de SEH die Oudejaarsavond een trieste bedoening maken.
Ja door dat handjevol kneuzen dat in het ziekenhuis raakt is het hele Oudejaarsavond een trieste bedoening? :roflol:. En de mong*len die geweld gebruiken naar hulpverleners heeft helemaal niks met vuurwerk te maken, maar met mong*len die geweld gebruiken naar hulpverleners. Alsof je opeens in een mongolide maniak verandert als je wat vuurwerk in je handen hebt. Je bent gewoon een next level idioot als je spul, laat staan zwaar spul, naar hulpverleners schier of gooit. Dan is 3 maanden bronnen nog een lichte straf. Begin daar maar eens tegen op te treden.

Maar doe niet alsof dit bij de vuurwerktraditie hoort. Hooliganisme hoort toch ook niet bij de voetbaltraditie? Je hebt altijd laagbegaafde geweldadige idioten die het willen verpesten, en daar moet je gewoon met scherp op schieten.

Er raken jaarlijks meer mensen in het ziekenhuis door AAS gebruik dan door vuurwerk.
:trollface:

• #140.525
Ook door dat van derden? Ik ben maar bekend met 1 geval uit 2021.
Roidrage?
Maar komt dat door de AAS of de aart van het beestje?

Kben trouwens wel voorstander van veiligheidsbrillen. Als ik zag hoe mensen hun vuurwerk vannacht afstaken. Man man man. Met je gezicht boven een pot hangen en dan kutten met een aansteker.

• #140.526
Ja door dat handjevol kneuzen dat in het ziekenhuis raakt

'Handjevol'
De afgelopen zeven jaarwisselingen moesten zo'n 400 tot 500 mensen naar de spoedeisende hulp (SEH) na een vuurwerkongeval. Dit aantal was aanzienlijker lager tijdens de afgelopen twee 'coronajaarwisselingen', toen geen vuurwerk afgestoken mocht worden. Vorig jaar kwamen 256 mensen na een ongeval met vuurwerk bij de SEH terecht, een jaar eerder waren dit er 108.
Waren het maar alleen de 'kneuzen'
Daarbij ging het zowel om mensen die het vuurwerk zelf afstaken als omstanders die stonden te kijken.

• #140.527
'Handjevol'

Dan moet je ook maar een veiligheidsbril opzetten, de bereidwilligheid om mondkapjes te dragen voor andermans veiligheid was groter.

• #140.528
Want als er geen vuurwerkverboden en -beperkingen waren en een ruimer assortiment legaal vuurwerk was alles zonder incidenten verlopen?

Allerlei vuren en vuurwerk worden afgelast vanwege de wind, maar laten we toch die vuren aansteken en vooral dingen die de lucht ingaan zoals pijlen afsteken. Nog een voorbeeld waaruit blijkt dat de meeste verontwaardigde mensen die zich 'hun pleziertje niet willen laten afpakken' niet in staat zijn om over vuur en vuurwerk verstandige, weloverwogen keuzes te maken.

Als het nu alleen die mensen waren die met letsel in het ziekenhuis komen, maar het is de terreur naar gebouwen, andere mensen, (huis)dieren en hulpverleners en de drukte op de SEH die Oudejaarsavond een trieste bedoening maken.

Als mensen een beetje normaal met vuurwerk (en drank en drugs) om zouden gaan was er allemaal niet zoveel aan de hand, maar dat blijkt keer op keer niet te kunnen.

Denk niet dat het in Tilburg gedoogd werd, het is iets van het noorden en oosten. Maar dat doet er niet toe.
Punt was: met een vuurwerk verbod was dat niet voorkomen. Net als dat de leeftijdsgrens geen comazuipen voorkomt.

Ben geen fan van dingen verbieden. Niet bij vuurwerk, niet bij andere onderwerpen. Ik geloof wel dat je door het beter te reguleren + alternatieven te bieden, er meer uit kan halen. Als je dat goed inricht hebben beide kanten daar baat bij, lijkt mij.
Carbidschieten behoort tot de Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed. De traditie stamt af van de Germanen. In het noorden en oosten van het land is het laten knallen van carbid al heel lang traditie, waar ook speciale clubs voor zijn. Sinds 2015 komen ziekenhuizen en de veiligheidsregio’s in Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland elk jaar met een campagne voor “de BOCK” (de Bewust Oplettende Carbid Knaller), iemand die bij het schieten speciaal op de veiligheid let. Want carbid explodeert hard. In Joure richtte een ontploffende giertank met carbid in 2020 grote schade aan.

Carbid is geen vuurwerk en wordt dus ook niet geregeld binnen het vuurwerkverbod. Gemeenten kunnen zelf de richtlijnen hiervoor bepalen door aanpassingen te maken in de algemene plaatselijke verordening

• #140.529
'Handjevol'

20 mensen met oogletsel. Bij 6 enstig letsel. En slecht 1 iemand blind geworden, aan 1 oog gelukkig.

400 a 500 in 7 jaar. Dats ong 60 per jaarwisseling, over heel Nederland. Kvind dat heel erg meevallen.

• #140.531
20 mensen met oogletsel. Bij 6 enstig letsel. En slecht 1 iemand blind geworden, aan 1 oog gelukkig.
Dat vind ik best veel.
400 a 500 in 7 jaar. Dats ong 60 per jaarwisseling, over heel Nederland. Kvind dat heel erg meevallen.
Volgens mij zijn het er 400 tot 500 per jaar en dan zijn er ook nog mensen met minder ernstige verwondingen die later medische hulp nodig hebben.

• #140.532
Dat vind ik best veel.

Volgens mij zijn het er 400 tot 500 per jaar en dan zijn er ook nog mensen met minder ernstige verwondingen die later medische hulp nodig hebben.
Er staat 400 a 500 in zeven jaar. Maar misschien heb je wel gelijk.

Er staat alleen niets over de aard van de verwondingen. En niets over alcohol/drugs gerelateerd.

Ach ja, life'a a b*ch. Wil je veilig zijn dan moet je thuis met een integraal bril op je hoofd, op de bank naar de nieuwjaarsconference van Claudia de Breij kijken. Kzou dan wel wat alcohol drinken om de kans op tia's te verkleinen.

• #140.533
Er staat 400 a 500 in zeven jaar. Maar misschien heb je wel gelijk.

Er staat alleen niets over de aard van de verwondingen. En niets over alcohol/drugs gerelateerd.

Ach ja, life'a a b*ch. Wil je veilig zijn dan moet je thuis met een integraal bril op je hoofd, op de bank naar de nieuwjaarsconference van Claudia de Breij kijken. Kzou dan wel wat alcohol drinken om de kans op tia's te verkleinen.
In dit land doen we dat andersom, we leggen beperkingen op voor de veiligheid van een ander, niet voor het individu zelf.

• #140.536
  • #140.537
In dit land doen we dat andersom, we leggen beperkingen op voor de veiligheid van een ander, niet voor het individu zelf.
Jaja nu kennen we het wel.

Je doet het voor een ander. Net zoals mondkapjes, covid vaccinaties, verbieden van elektrische stepjes, verbieden van rotjes, etc etc. Je doet het voor een ander. Samen staan we sterk. De schouders eronder!

5 letterwoord lingo. Begint met de s en eindigt op een f.

• #140.538

Je doet het voor een ander. Net zoals mondkapjes, covid vaccinaties, verbieden van elektrische stepjes, verbieden van rotjes, etc etc. Je doet het voor een ander. Samen staan we sterk. De schouders eronder!
Met vrijheden komen verantwoordelijkheden, als mensen hun verantwoordelijkheid nemen zijn regels, beperking en betutteling niet nodig.

• #140.539
Met great vrijheid comes great responsibility.

• #140.540

5 letterwoord lingo. Begint met de s en eindigt op een f.
Hier klaag je al jaren over, wat ga je er aan doen?

Terug
Naar boven