MuscleMeat

Wat is beste manier om te zwemmen als cardio?

Bezoekers in dit topic

Razputin

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
19 jul 2008
Berichten
1
Waardering
0
Ik ga sinds enkele weken 3 keer per week gaan zwemmen. Daarnaast doe ik ook kracht training dus het is voornamelijk om nog een kilo vet boven m'n buikspieren te verbranden en conditie op peil te houden.

Ik merk dat ik normale schoolslag niet lang kan volhouden en al vlug m'n hart slag op 170 zit (mijn max is 195-200). Zwemmen op m'n rug gaat veel makkelijker, dan zit ik tussen 150-160. Dat is ongeveer hetzelfde als wanneer ik thuis met crosstrainer doe.

Wat raden jullie aan?
- HIIT door telkens een baan vlug borstslag en baan terug rustig op m'n rug

- half uur rustig op m'n rug zwemmen


Ik houd ook liever m'n hoofd boven water zodat ik makkelijk kan blijven ademen ipv te moeten naar adem happen en dan onder water uitblazen. Welk is beter? Het gaat mij niet om zo mooi of vlug mogelijk kunnen zwemmen, enkel cardio training.
 
ik denk dat je dat zelf beter kan aanvoelen.probeer anders een af te wisselen.b.v. 5 rondjes borst en dan rustig een rondje rug.
 
borstcrawl, vlinderslag en schoolslag.
 
Borstcrawl kun je (met goede techniek) een lange tijd volhouden met een stabiele hartslag. Het is een slag die gelijkmatige energie/kracht kost. Schoolslag kost het lichaam meer kracht. Als je borstcrawl onder water zwemt, met om de paar slagen ademen (of elke slag), dan is dat een prima cardio. Je ademt in en uit op hetzelfde moment dat je hoofd (onder je arm door) boven komt, dus niet onder water.
Ik vind het in ieder geval de lekkerste slag...
 
Conditie opbouwen kost tijd. Verder is techniek erg belangrijk.
Met je hoofd onder water zwemmen is juist gemakkelijker omdat je minder lang jezelf uit het water hoeft te tillen.
Zorg tevens dat je rustige, krachtige en lange slagen maakt. Niet alleen kost dat minder energie ook hoef je niet ontzettend snel te ademen.
Let er ook op dat je niet teveel spettert en je handen recht voor je ogen in het water steekt. Water wegslaan kost alleen maar onnodige energie net als zigzaggen.
Op youtube kun je veel instructievideo's vinden om de techniek onder de knie te krijgen.

Persoonlijk wissel ik graag af met de slagen. Meestal schoolslag, borstcrawl en samengestelde rugslag.
 
Laatst bewerkt:
Vlinderslag is het moeilijkst, en volgens mij ook het beste qua calorie verbruik vond het altijd zeer zwaar.
 
Borstcrawl kun je (met goede techniek) een lange tijd volhouden met een stabiele hartslag. Het is een slag die gelijkmatige energie/kracht kost. Schoolslag kost het lichaam meer kracht. Als je borstcrawl onder water zwemt, met om de paar slagen ademen (of elke slag), dan is dat een prima cardio. Je ademt in en uit op hetzelfde moment dat je hoofd (onder je arm door) boven komt, dus niet onder water.
Ik vind het in ieder geval de lekkerste slag...

kan je niet beter onderwater uitademen? geeft je meer tijd om in te ademen. onder m'n arm heb ik nooit zoveel tijd en hap ik weleens wat water binnen.

ik heb dat borstcrawl zelf nooit echt onder de knie gekregen. heb alleen m'n a-diploma.
 
Back
Naar boven