Ik veronderstel dat jij weet welke vechtsporten nuttig zijn op straat, dus dan heb je waarschijnlijk enorm veel ervaring met echte straatgevechten? En dit met een hele boel verschillende vechtsporten?
Ik heb al van veel verschillende vechtsporten geproefd, tegen verschillende sTen gesparred, veel opzoekwerk gedaan over straatvechten op andere fora's, veel naar freefight wedstrijden gekeken en geanalyseerd, en uit eigen ervaring ook idd wat "wijsheid" opgedaan. Ik analyseer elke sT op zijn min en pluspunten en evalueer die, en zo probeer ik te welke sT, of eerder welke mix van sTen het beste is, en welke sTen bullshido zijn. Zie het als een hobby.
Ik ga zeker niet beweren dat ik alle antwoorden heb, en verkondig hier mijn meningen maar.
Zo niet verwijs ik naar mijn volgende punt dat je toch wel mooi verwoordt hebt:
Als de persoonlijke invloed van een persoon zoveel uitmaakt, is het niet mogelijk te bepalen wat exact de beste vechtsport is. En je zegt het hier ook zelf: je leert door te sparren. Als je karaté doet, en enorm veel spart en al die technieken leert te gebruiken, mss met nog wat invloed van andere vechtsporten, zal je ook je mannetje kunnen staan op straat.
Je zegt trouwens eerst dat ik men ogen moet openen en dan geef je me gelijk
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik heb nooit gezegd dat enkel een sport heiligmakend is. Iemand van 60 kg zal vrijwel nooit winnen van een gespierde krachtige beer van 120kg.
Maar vanaf je 2 mensen tegen elkaar zet van gewone makelei, waar niet té veel verschillen lichamelijke verschillen opzitten(kracht,snelheid,kg, lengte), wordt technische bagage(talent+training) exponentieel belangrijker.
Karaté KAN effectief zijn zolang je maar weet welke delen rommel zijn voor op de straat, en welke delen goed zijn. In het geval van shotokan, is dit vrijwel 95%. Kyokushin is daarentegen wel al een hoop "echter" en beter, maar het heeft ook nog zijn kwaaltjes.
De "beste" sTen zijn die sTen die het minste van die bullcrap heeft(ik duid op chamberen van slagen(karate), statische houding(veel vechtsTen), no of poor conditioning(ook weer een hoop vechtsTen), het niet sparren in de vechtsT(Ms wel het belangrijkste voor op straat), zaken niet toelaten(bij boksen bv geen kicks), flying kicks(tkd en kung fu),...). Dit hangt dan weer niet enkel van de sT af, maar ook van de sensei/leraar zelf.
Overigens zie je bij mma-gevechten dat elke vechter zowat zijn eigen sT ontwikkeld, hij gebruikt waar hij goed in is, en probeert de tegenstander te blokkeren om zijn zwaktes uit te buiten. Een goed voorbeeld is mirko cro-cop. Hij is vrij zwak in grondvechten tov andere vechters in UFC en Pride, dus wat doet hij? Hij houdt afstand en bestookt zijn tegenstanders met snelle high kicks, en is dan zo vlug mogelijk weer weg. Zo ontwijkt hij zoveel mogelijk naar de grond gebracht te worden, en indien hij op de grond zit probeert hij zo vlug mogelijk terug recht te staan.