AndroidHealthClinic

Wat is de effectiefste vechtsport voor op straat?

Dan ben ik er zeker van dat je nog nooit tegen een goede thaiboxer of grondvechter gestaan hebt.
Lenig, snelheid en kracht zijn aanvullingen, maar als je niet goed weet die effectief te gebruiken ga je snel onderuit tegen iemand met een goede techniek. Als je niet weet hoe je je kin moet verdedigen, hoe je lowkicks degelijk moet blokken, hoe je take-downs kunt vermijden e.d., ben je voor een goed getrainde vechter maar een peulschil.
En de gemiddelde kerel die je aanvalt op straat is een goed getrainde thaibokser?

Voor alle duidelijkheid, ikzelf kan ni vechten, ik vecht dan ook nooit.

Ik kan de vraag trouwens ook aan jou stellen: heb jij al eens tegenover een goed getrainde karateka gestaan?

Laatst bewerkt:
En de gemiddelde kerel die je aanvalt op straat is een goed getrainde thaibokser?

Voor alle duidelijkheid, ikzelf kan ni vechten, ik vecht dan ook nooit.

Ik kan de vraag trouwens ook aan jou stellen: heb jij al eens tegenover een goed getrainde karateka gestaan?

Ja, toevallig overlaatst nog gesparred tegen een karatéka in de ring met k1 regels, 2de dan shotokan dacht ik, hij wou beginnen boksen en wou zich eens meten met de rest... hij heeft geen 1 ronde meegegaan en hij had geen weerwoord tegen continue in een hoek te worden gedrukt en het onder druk staan van slagen...

Je mag zeker niet vergeten dat de "gemiddelde kerel die je aanvalt op straat" 90% van de tijd groter en sterker is als jou, en als je technisch niet beter bent, je waarschijnlijk gaat verliezen. Vrijwel niemand gaat een grote beer uitdagen als hij 20 cm kleiner is, ze pikken altijd een gevecht uit met minder brede en minder grote mensen.

Wordt bij ons op de sportschool gegeven. Is keiharde vechtsport. Zal je je ook wel mee kunnen redden. Onze trainer maakt volgens mij iedereen kapot.

Goed dat je het zegt
Dit is dus een voorbeeld van hoe het NIET moet

Dan ben ik er zeker van dat je nog nooit tegen een goede thaiboxer of grondvechter gestaan hebt.
Lenig, snelheid en kracht zijn aanvullingen, maar als je niet goed weet die effectief te gebruiken ga je snel onderuit tegen iemand met een goede techniek. Als je niet weet hoe je je kin moet verdedigen, hoe je lowkicks degelijk moet blokken, hoe je take-downs kunt vermijden e.d., ben je voor een goed getrainde vechter maar een peulschil.

Agree totally

Ik vind sowieso niet dat je een vechtsport moet gebruiken voor op straat, het kan je in veel problemen brengen maar ok dit moet verder ieder voor zich weten.
Ikzelf boks al een aantal jaren en vind het best een goede sport, omdat je er sterk van wordt en het is leuk.
Ik denk niet dat boksen op zich een goede sport is voor vechten op straat, maar als je het zou kunnen combineren met andere sporten kan het wel heel goed zijn.
Judo vind ik ook een mooie sport, en dit is zeker een hele goede sport als je denkt aan (terug)vechten tegen iemand die je aanvalt, maar een vechtsport is het niet.
Er zijn veel vechtsporten die elk hun goede en slechte kanten hebben, het legt er maar net aan wat je er precies van verwacht. Vechtsporten zijn immers vaak aan veel regels gebonden, straatvechten niet.

Origineel gepost door Calyptus

Helemaal gelijk , weet nog dat ik begon met MMA ( free fight ) wist niet waar ik het had en van te voren nog denken dat ik wel kon vechten hahahaha
Trappen en stompen kwamen van alle kanten ( nu gelukkig 6 jaar geleden ;) )

Ik vind sowieso niet dat je een vechtsport moet gebruiken voor op straat, het kan je in veel problemen brengen maar ok dit moet verder ieder voor zich weten.
Ikzelf boks al een aantal jaren en vind het best een goede sport, omdat je er sterk van wordt en het is leuk.
Ik denk niet dat boksen op zich een goede sport is voor vechten op straat, maar als je het zou kunnen combineren met andere sporten kan het wel heel goed zijn.
Judo vind ik ook een mooie sport, en dit is zeker een hele goede sport als je denkt aan (terug)vechten tegen iemand die je aanvalt, maar een vechtsport is het niet.
Er zijn veel vechtsporten die elk hun goede en slechte kanten hebben, het legt er maar net aan wat je er precies van verwacht. Vechtsporten zijn immers vaak aan veel regels gebonden, straatvechten niet.
Idd, het heeft niet veel nut om je blind te staren op welke vechtsport het nuttigst is op straat. Hoe goed je kan vechten hangt meer van jezelf af.

antwoord op bezig post (omdat ik niet van plan ben het hele topic te lezen)

Judo, jiu jitsu, Karate.. Mix die 3 en je komt een heel eind. Doe er een beetje BB bij en je bent een moster :D

(dit is toevallig mijn persoonlijke setup)

antwoord op bezig post (omdat ik niet van plan ben het hele topic te lezen)

Judo, jiu jitsu, Karate.. Mix die 3 en je komt een heel eind. Doe er een beetje BB bij en je bent een moster :D

(dit is toevallig mijn persoonlijke setup)

judo en karate zijn juist de 2 meest waardeloze voor op straat, mede omdat judo nog steeds niet doorheeft dat je op de grond ook kunt slagen, en omdat het gevecht irl niet eindigt als iemand op zn rug licht. Karate moet ik niet meer uitleggen zeker, slechts weinig scholen halen enig niveau.

traditionele jiu jitsu hangt dan weer enorm van de trainer af.

Idd, het heeft niet veel nut om je blind te staren op welke vechtsport het nuttigst is op straat. Hoe goed je kan vechten hangt meer van jezelf af.

Ik neem aan dat jij ook nog nooit tegen iemand met een van de nuttige vechtsporten hebt gestaan? :D Doe dat eerst eens, en zie of je ogen dan geopent zijn.

Dat vechten ook grotendeels van jezelf afhangt is dan weer waar, ik ken mensen die al meer als 1 jaar boksen en nog steeds geen **** kunnen slaan, omdat ze hun verstand niet bij het gevecht houden. Je kunt op straat hersenloos raggen zoals een echte brawler,dan komt het aan op geluk en kracht, of je kunt je kop erbij houden en je tegenstander "lezen" en daarop counteren. Maar dat leer je maar door te sparren.

Qua stand-up staat boksen enorm hoog in een echt gevecht, je leer je slagkracht verbeteren, voetenwerk, timing van een slag en ontwijken. Voeg bij boksen een muay thai stand(want de boksstance is een gevaar voor de cohones), het blokken van kicks en leer low kicks, en je hebt een perfecte stand-up sT voor op straat.

Als je dan nog leert grondgevechten te voorkomen met je snelle voetenwerk, of je leert er een goede grappling sport bij, ben je een geduchte tegenstander op straat.

Ik neem aan dat jij ook nog nooit tegen iemand met een van de nuttige vechtsporten hebt gestaan? :D Doe dat eerst eens, en zie of je ogen dan geopent zijn.
Ik veronderstel dat jij weet welke vechtsporten nuttig zijn op straat, dus dan heb je waarschijnlijk enorm veel ervaring met echte straatgevechten? En dit met een hele boel verschillende vechtsporten?
Trouwens, dit is volledig naast de kwestie. Het gaat niet over tegenover iemand met een bepaalde vechtsport staan, het gaat over straatgevechten. Ik ben niet zeker, maar ik denk niet dat iedereen die je op straat lastig valt al jaren MMA doet.

Zo niet verwijs ik naar mijn volgende punt dat je toch wel mooi verwoordt hebt:
Dat vechten ook grotendeels van jezelf afhangt is dan weer waar, ik ken mensen die al meer als 1 jaar boksen en nog steeds geen **** kunnen slaan, omdat ze hun verstand niet bij het gevecht houden. Je kunt op straat hersenloos raggen zoals een echte brawler,dan komt het aan op geluk en kracht, of je kunt je kop erbij houden en je tegenstander "lezen" en daarop counteren. Maar dat leer je maar door te sparren.
Als de persoonlijke invloed van een persoon zoveel uitmaakt, is het niet mogelijk te bepalen wat exact de beste vechtsport is. En je zegt het hier ook zelf: je leert door te sparren. Als je karaté doet, en enorm veel spart en al die technieken leert te gebruiken, mss met nog wat invloed van andere vechtsporten, zal je ook je mannetje kunnen staan op straat.

Je zegt trouwens eerst dat ik men ogen moet openen en dan geef je me gelijk :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Ik veronderstel dat jij weet welke vechtsporten nuttig zijn op straat, dus dan heb je waarschijnlijk enorm veel ervaring met echte straatgevechten? En dit met een hele boel verschillende vechtsporten?

Ik heb al van veel verschillende vechtsporten geproefd, tegen verschillende sTen gesparred, veel opzoekwerk gedaan over straatvechten op andere fora's, veel naar freefight wedstrijden gekeken en geanalyseerd, en uit eigen ervaring ook idd wat "wijsheid" opgedaan. Ik analyseer elke sT op zijn min en pluspunten en evalueer die, en zo probeer ik te welke sT, of eerder welke mix van sTen het beste is, en welke sTen bullshido zijn. Zie het als een hobby.

Ik ga zeker niet beweren dat ik alle antwoorden heb, en verkondig hier mijn meningen maar.

Zo niet verwijs ik naar mijn volgende punt dat je toch wel mooi verwoordt hebt:

Als de persoonlijke invloed van een persoon zoveel uitmaakt, is het niet mogelijk te bepalen wat exact de beste vechtsport is. En je zegt het hier ook zelf: je leert door te sparren. Als je karaté doet, en enorm veel spart en al die technieken leert te gebruiken, mss met nog wat invloed van andere vechtsporten, zal je ook je mannetje kunnen staan op straat.

Je zegt trouwens eerst dat ik men ogen moet openen en dan geef je me gelijk :rolleyes:

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik heb nooit gezegd dat enkel een sport heiligmakend is. Iemand van 60 kg zal vrijwel nooit winnen van een gespierde krachtige beer van 120kg.

Maar vanaf je 2 mensen tegen elkaar zet van gewone makelei, waar niet té veel verschillen lichamelijke verschillen opzitten(kracht,snelheid,kg, lengte), wordt technische bagage(talent+training) exponentieel belangrijker.

Karaté KAN effectief zijn zolang je maar weet welke delen rommel zijn voor op de straat, en welke delen goed zijn. In het geval van shotokan, is dit vrijwel 95%. Kyokushin is daarentegen wel al een hoop "echter" en beter, maar het heeft ook nog zijn kwaaltjes.

De "beste" sTen zijn die sTen die het minste van die bullcrap heeft(ik duid op chamberen van slagen(karate), statische houding(veel vechtsTen), no of poor conditioning(ook weer een hoop vechtsTen), het niet sparren in de vechtsT(Ms wel het belangrijkste voor op straat), zaken niet toelaten(bij boksen bv geen kicks), flying kicks(tkd en kung fu),...). Dit hangt dan weer niet enkel van de sT af, maar ook van de sensei/leraar zelf.

Overigens zie je bij mma-gevechten dat elke vechter zowat zijn eigen sT ontwikkeld, hij gebruikt waar hij goed in is, en probeert de tegenstander te blokkeren om zijn zwaktes uit te buiten. Een goed voorbeeld is mirko cro-cop. Hij is vrij zwak in grondvechten tov andere vechters in UFC en Pride, dus wat doet hij? Hij houdt afstand en bestookt zijn tegenstanders met snelle high kicks, en is dan zo vlug mogelijk weer weg. Zo ontwijkt hij zoveel mogelijk naar de grond gebracht te worden, en indien hij op de grond zit probeert hij zo vlug mogelijk terug recht te staan.

Laatst bewerkt:
Ik heb al van veel verschillende vechtsporten geproefd, tegen verschillende sTen gesparred, veel opzoekwerk gedaan over straatvechten op andere fora's, veel naar freefight wedstrijden gekeken en geanalyseerd, en uit eigen ervaring ook idd wat "wijsheid" opgedaan. Ik analyseer elke sT op zijn min en pluspunten en evalueer die, en zo probeer ik te welke sT, of eerder welke mix van sTen het beste is, en welke sTen bullshido zijn. Zie het als een hobby.

Ik ga zeker niet beweren dat ik alle antwoorden heb, en verkondig hier mijn meningen maar.

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik heb nooit gezegd dat enkel een sport heiligmakend is. Iemand van 60 kg zal vrijwel nooit winnen van een gespierde krachtige beer van 120kg.

Maar vanaf je 2 mensen tegen elkaar zet van gewone makelei, waar niet té veel verschillen lichamelijke verschillen opzitten(kracht,snelheid,kg, lengte), wordt technische bagage(talent+training) exponentieel belangrijker.

Karaté KAN effectief zijn zolang je maar weet welke delen rommel zijn voor op de straat, en welke delen goed zijn. In het geval van shotokan, is dit vrijwel 95%. Kyokushin is daarentegen wel al een hoop "echter" en beter, maar het heeft ook nog zijn kwaaltjes.

De "beste" sTen zijn die sTen die het minste van die bullcrap heeft(ik duid op chamberen van slagen(karate), statische houding(veel vechtsTen), no of poor conditioning(ook weer een hoop vechtsTen), het niet sparren in de vechtsT(Ms wel het belangrijkste voor op straat), zaken niet toelaten(bij boksen bv geen kicks), flying kicks(tkd en kung fu),...). Dit hangt dan weer niet enkel van de sT af, maar ook van de sensei/leraar zelf.
Ik denk dat we zo een beetje aan het draaien zijn rond hetzelfde punt, namelijk dat geen enkele sport perfect is voor straatvechten. Laten we het daar bij houden ;)

Ik denk dat we zo een beetje aan het draaien zijn rond hetzelfde punt, namelijk dat geen enkele sport perfect is voor straatvechten. Laten we het daar bij houden ;)

Akkoord, niks is perfect. Maar je kunt het dan wel weer hebben over de "meest goede" vechtsport, waar dit topic over gaat.

Het zou beter zijn moest dit topic heten "wat is de slecht aan x vechtsport voor op straat". Dat zou veel makkelijker zijn.:p

Akkoord, niks is perfect. Maar je kunt het dan wel weer hebben over de "meest goede" vechtsport, waar dit topic over gaat.

Het zou makkelijker zijn moest het heten "wat is de slecht aan x vechtsport voor op straat". Dat zou veel makkelijker zijn.:p
Maar het zou veel meer ruzie veroorzaken:p

Ik denk wel dat bepaalde vechtsporten nuttiger zijn dan anderen, maar echt één beste gaat te ver. Er zijn volgens mij te veel vechtsporten om dat te kunnen zeggen.

Trouwens, wees gerust, ik weet ook wel dat shotokan weinig uithaalt in een echt gevecht. Ik heb in die 5 jaar dat ik het deed misschien 3 keer gespard, en goed ging het niet:p

Maar het zou veel meer ruzie veroorzaken:p

Ik denk wel dat bepaalde vechtsporten nuttiger zijn dan anderen, maar echt één beste gaat te ver. Er zijn volgens mij te veel vechtsporten om dat te kunnen zeggen.

Trouwens, wees gerust, ik weet ook wel dat shotokan weinig uithaalt in een echt gevecht. Ik heb in die 5 jaar dat ik het deed misschien 3 keer gespard, en goed ging het niet:p

Mja, als het onpersoonlijk gebeurd zie ik niet in wat er slecht aan is, het kan mensen hun ogen openen, want vrijwel ELKE vechtsport noemt zichzelf de meest succesvolle op straat, zo lokken ze hun klanten. Dat er kung fu-beoefenaars zijn die hun sT nog steeds als de ongenaakbare supersT aanzien, tjah.

Als ik de tijd en zin ervoor heb zal ik ms eens een kort lijstje maken, open voor discussie en andere meningen natuurlijk.

want vrijwel ELKE vechtsport noemt zichzelf de meest succesvolle op straat, zo lokken ze hun klanten. Dat er kung fu-beoefenaars zijn die hun sT nog steeds als de ongenaakbare supersT aanzien, tjah.
Dat is wel waar, al hebben ze mij dat bij de karaté gelukkig nooit wijsgemaakt. Ze zeiden: de beste verdediging is, niet karaté doen, maar weglopen :D

Je tegenstander in een straatgevecht is onbereknbaar. Je kunt al 25 jaar aan thaiboksen doen (of wat voor vechtsport dan ook),dan nog kun je verliezen.
Als je gaat sparren,weet je wat er komen gaat en daar stel je je dan ook op in. Als je ruzie krijgt op straat en je wilt het gevecht eigenlijk uit de weg gaan,kan je al te laat zijn. Als je tegenstander daar nl anders over denkt en goed uithaalt,dan lig je (met je 25 jaar erbaring) gewoon bewusteloos.

Ik zeg hier duidelijk dat het kan gebeuren,het hoeft niet. Als je nl wel wil vechten op dat moment,dan is de kans wel groot dat je je tegenstander sloopt.
Maar dit ligt dan ook,zoals al eerder gezegd,aan de persoon in kwestie!

Ik doe zelf trouwens aan all-style thaiboksen. We leren naast het thaiboksen ook klemmen en worpen. Verder leert onze leraar ons smerige technieken om iemand zo snel mogelijk echt kapot te maken.Lekker all-round dus en zeker heel effectief.
Moet er alleen niet aan denken om het ooit toe te passen. Iemand zijn been eruit rukken of zijn arm of nek breken gaat nl wel wat ver.

Je tegenstander in een straatgevecht is onbereknbaar. Je kunt al 25 jaar aan thaiboksen doen (of wat voor vechtsport dan ook),dan nog kun je verliezen.
Als je gaat sparren,weet je wat er komen gaat en daar stel je je dan ook op in. Als je ruzie krijgt op straat en je wilt het gevecht eigenlijk uit de weg gaan,kan je al te laat zijn. Als je tegenstander daar nl anders over denkt en goed uithaalt,dan lig je (met je 25 jaar erbaring) gewoon bewusteloos.

Dan val je weer terug op een van de basisprincipes van straatvechten, afstand houden. Vanaf je voelt/ziet direct dat er iets verkeerd KAN lopen, vanaf dan is het slim je klaar te houden. Zet je in een goede houding met je benen, kijk naar zijn bewegingen, laat hem NOOIT dichter komen als een meter, vanaf dan ben je de klos. 1 meter is uit de striking range van 90% van de mensheid, dus als hij moet altijd die stap nog zetten, of een erg lange zwaai doen voor hij je kan raken, die als je klaar bent zonder moeite ontweken word Waarschuw hem dat als hij nog eens dichterkomt hij een pak rammel krijg, en wees consequent slaag ook als eerste als hij verder uitdaagt. Op dat moment hebben woorden gefaald en is het aan de vuisten/benen om te spreken.

Als je dan pech hebt om toch nog onverwachts getroffen te worden(bv vanuit een drukke massa), tja, dan kun je idd niet veel doen, maar dat komt wel erg zelden voor.

Ik doe zelf trouwens aan all-style thaiboksen. We leren naast het thaiboksen ook klemmen en worpen. Verder leert onze leraar ons smerige technieken om iemand zo snel mogelijk echt kapot te maken.Lekker all-round dus en zeker heel effectief.
Moet er alleen niet aan denken om het ooit toe te passen. Iemand zijn been eruit rukken of zijn arm of nek breken gaat nl wel wat ver.

Arm breken via armbar bv zou ik persoonlijk geen probleem mee hebben, mits hij aanvalt en niet afgeeft. Nek breken/strot inslaan doe je gewoon niet, je doel is niet je tegenstander te doden, maar hem onschadelijk te maken zodat hij weet waar hij staat.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven