AndroidHealthClinic

Wat is de effectiefste vechtsport voor op straat?

iedere sport is goed, als je het maar goed onder de knie heb,ik doe zelf jin jung kwan hapkido, dat is de hardste sT in het hapkido, als je iemand tegenover je hebt die dat echt goed ken dan ga je niet zonder gebroken klauwen naar huis...mar heb andere sTen gezien dat sloeg echt nergens op... nog een voorbeeld bij ons zit een gozer die 5e dan taekwondo heb, nou ik weet niet waar hij die voor gekregen heb maar het slaat nergens op, terwijl ik andere jongens zie met 1e of 2e die je kop eraf schoppen....het is maar net hoe je zelf ben...heb filmpjes gezien van tai chi,lijkt een raar iets maar schijnt ook heel goed te zijn mits je het goed onder de knie heb...en dat is met alles zo...eigenlijk komt alles op hetzelfde neer...het is maar hoe je het gebruikt....

Het gaat niet om welke sT je doet, maar hoe goed je er in bent.

Hoef nooit te vechten, geen zin in. Ga hier meestal in de stad uit en de meeste mensen ken ik.
Maand geleden wel een flink probleem gehad in de Jinx in Deurne, kwam 1 gast stoer doen dat een maat van mij met een meidje uit hun groep danste, lopen ruzie zoeken enzo. nog geen 10sec zag ik waar hij het lef vandaan haalde, zeker 20 man stonden er plotseling bij (boeren he). Was voor die keer maar beter dat we naar huis zijn gegaan, 3 tegen 20 is vragen om het ziekenhuis :P

Een goede babbel en als het echt nodig is, hard kunnen rennen :)
Vechten is een laatste redmiddel, daarbij moet je altijd oppassen dat je de ander geen permanent letsel toebrengt (of er moeten geen getuigen zijn natuurlijk ;) ), anders ben je zelf later alsnog de pineut.

Boksen is geschikt als je zelf zo nodig moet aanvallen, Jiu-Jitsu of Aikido is zeer geschikt om mensen buiten gevecht te stellen. Als het moet voor eeuwig.

Een goede babbel en als het echt nodig is, hard kunnen rennen :)
Vechten is een laatste redmiddel, daarbij moet je altijd oppassen dat je de ander geen permanent letsel toebrengt (of er moeten geen getuigen zijn natuurlijk ;) ), anders ben je zelf later alsnog de pineut.

Boksen is geschikt als je zelf zo nodig moet aanvallen, Jiu-Jitsu of Aikido is zeer geschikt om mensen buiten gevecht te stellen. Als het moet voor eeuwig.

Ga jij rennen als er een br33z4h je vriendin lastigvalt?

aikido :rolleyes:
Dat er daar nog mensen in geloven... "Je tegenstanders kracht tegen zichzelf gebruiken" :D Goede lokzin om voor huisvrouwen die denken dat ze zich ermee gaan kunnen verdedigen... Kan verkeerd aflopen als ze zo een verkrachter kwaadmaken.

Aikido is een goede levensbeschouwing en filosofie, maar het vecht-gedeelte erin is pure squach(vooral de 1 beweging ->tegenstander uitgeschakeld trukjes), buiten ms de wristlocks en fingerlocks, die weinig in andere vechtsporten worden gegeven omdat het dan hoofdzakelijk kraakbeen is dat je breekt, en kraakbeen is tot op heden nog niet vervangbaar .
Dat en het feit dat je 10 jaar moet trainen om tot een bruikbaar niveau te komen, waar je met bv. BJJ na 3 maand 2 keer per week trainen al zit.

Jui jitsu hangt erg af van de manier waarop het gegeven wordt. De club waar ik bij ging gaf een voorkeur aan rommeltechnieken die niet werken. Statisch polsje-opdraaien lukt niet bij een tegenstander die niet meegeeft. Zelf de leraar kreeg mij zo niet op mn knieen, en gaf als oplossing aan "schot in de ballen ontspant". En de rest van de leerlingen maar knikken en zweren dat JJ dé sT was voor zelfverdediging :D

Boksen heeft dan weer een vrij hoog realiteitsvermogen voor stand-up onderdeel op straat, maar is alleen nuttig als er volluit gesparred wordt. In mijn boksclub zie ik mensen dag na dag technieken oefenen. Heel mooi, maar wat ben je met goede techniek als je niet weet ze echt toe te passen? Dan wordt boksen evenveel waard als statische karaté.

Vanaf er volluit gesparred wordt kom je natuurlijk geregeld met een blauw oog/bloedneus/kapotte lip naar huis, iets dat veel mensen niet willen.

Het gaat niet om welke sT je doet, maar hoe goed je er in bent.

Goede 1-liner, maar gaat spijtig niet op. Als je goed bent in een vechtsport/martial art/systeem ben je ook enkel goed in dat systeem, onder die bepaalde ruleset. In het echte leven slagen ze je gewoon in je klote als je een TKD -achtige high kick probeert te forceren(ik zeg proberen want probeer er maar eens een degelijke te geven met een jeansbroek), of schoppen ze gewoon je been naar de kloten als je als bokser gewoon wat staat te wachten, of geven ze er geen kloten om je met 3 personen te muggen, ga dan maar eens met je ninjitsu aan de haal.

De transitie van de sport naar de straat kan erg groot zijn, hangt van sport tot sport af. Sommige sporten zijn er echt op gericht om op straat ook iets te betekenen, maar de meeste MA denken enkel dat ze dat zijn, maar falen hier HARD in.

Laatst bewerkt:
Wat ook erg effectief is is een stel achterbakse vriendjes die je belager van achteren in zijn rug steken (of met een stuk hout tegen zijn hoofd slaan, kan ook).

Denk persoonlijk dat Jeet Kune Do een hele goede vechtsport is voor op straat.

ik hou het ook op mma

schoppen ze gewoon je been naar de kloten als je als bokser gewoon wat staat te wachten

:rolleyes: Yeah right, probeer dat maar eens bij een goede bokser die al vijf jaar zijn linkse traint op de bokszak. (kracht/snelheid ?!?)
Wie zal het snelst zijn ?

En vecht volgens het JKD principe : zorg dat je de eerste bent.

Laatst bewerkt:
Ga jij rennen als er een br33z4h je vriendin lastigvalt?

aikido :rolleyes:
Dat er daar nog mensen in geloven... "Je tegenstanders kracht tegen zichzelf gebruiken" :D Goede lokzin om voor huisvrouwen die denken dat ze zich ermee gaan kunnen verdedigen... Kan verkeerd aflopen als ze zo een verkrachter kwaadmaken.

Ooit gehoord van Steven Seagal? Nee?

Dacht ik al.

Dat is de meest gevaarlijke man op de wereld, (op chuck norris na dan) en wat jij hier beweert durf je echt niet in zijn gezicht te zeggen. :rolleyes:

7cc9c89b15e43681db0e90ce5f52086e.jpg

In het echte leven slagen ze je gewoon in je klote als je een TKD -achtige high kick probeert te forceren(ik zeg proberen want probeer er maar eens een degelijke te geven met een jeansbroek)

Ok maar dit zijn vb'en uit films, wat als die TKD'er zijn kick naar je knieschijf lanceert, die veel meer schade zal toebrengen, sneller is en veel moeilijker te blokken is ? Wat volgens mij een goede TKD'er eerder zal doen.

Zoals ik zei, het is niet welke sT je doet, maar hoe goed je erin bent.

Inderdaad Wakkie, compleet met je eens.

steven seagal heeft geloof ik 9e dan..ja dan kan je wel wat en hij heeft ook nog verschillende graden in karate kendo enz... die man is echt goed...maar inderdaad aikido word pas leuk als je 2e 3e dan heb tot die tijd...kan je je b eter gedeisd houden op straat....ik doe zelf hapkido dat komt voort uit het aikido alleen dan harder en effectiever...tenminste als je jin jung kwan hapkido doet....Jin Jung Kwan Nederland (Leiden) 합기도 진중관 네덜란드 (레이든) kijk maar is een keer of kom langs :cool:

:rolleyes: Yeah right, probeer dat maar eens bij een goede bokser die al vijf jaar zijn linkse traint op de bokszak. (kracht/snelheid ?!?)
Wie zal het snelst zijn ?

En vecht volgens het JKD principe : zorg dat je de eerste bent.

Kijk eens naar K-1, genoeg boksers die te laat komen met hun jab tegen snelle lowkicks, en 1 goede lowkick kan al genoeg zijn voor een kapotte knie.

Overigens ben ik zelf voornamelijk bokser met al enkele jaren ervaring, en ik moet toegeven, de beste tactiek is inderdaad een jab als je gekicked word, met als reden in de guard van je tegenstander te komen, omdat de kicks dan niet volle extentie kunnen bereiken en dus enorm aan kracht verliezen. Het is met name Fedor zijn tactiek om met kickboksers af te rekenen.

Het probleem is dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan.

JKD is ook overrated, het heeft een goede theorie achter zich, maar is de persoonlijke vechtsT van bruce lee, getuned op zijn eigen goede en slechte punten. Bruce Lee zelf heeft gezegd dat hij twijfelde of het wel zo effectief was voor iemand anders als hijzelf.

Overigens zijn er op dit moment maar een tiental trainers in de wereld die JKD kunnen geven zoals het bedoelt is

Twijfelachtig, mma is een ringsport. Op straat ga je nooit een takedown doen om over te gaan nr submission. Wel de de thai of kickbokstraining (voor het rechtopstaande gedeelte) zal handig zijn.

1vs1, waarom niet? Alleen doe je het op straat wat harder en breek je gewoon zo vlug mogelijk iets, ipv te wachten tot er getapt wordt. Grondvechten op straat is zowieso niet aan te raden

Ooit gehoord van Steven Seagal? Nee?

Dacht ik al.

Dat is de meest gevaarlijke man op de wereld, (op chuck norris na dan) en wat jij hier beweert durf je echt niet in zijn gezicht te zeggen. :rolleyes:

7cc9c89b15e43681db0e90ce5f52086e.jpg

Hij heeft 7de dan aikido, als eerste en enigste persoon buiten Japan, 2de dan zwarte band shotokan, zwarte band Kenjutsu, en ik weet niet meer welke band in judo en kempo en heeft persoonlijk les gegeven aan een goede vriend van mijn vader,die daarvoor naar de VS een jaar is verhuist en nu 2de (of ondertussen al 3de) dan heeft en waarbij ik aikido al eens meegevolgd heb. De persoon in kwestie vind aikido ook een "supersT dat beter is al alle andere sTen, daarom dat het niet in kooigevechten mag gebruikt worden". Het feit is dat aikido in de ring enkel iets nuttigs zou kunnen doen met locks op kleine gewrichten, wat verboden is omdat het kraakbeen dat erin zit moeilijk tot niet geneest en je dus vechters met een permanente blessure opzadelt.

Nee ik ken seagal dus niet :rolleyes: .

Als je Seagal en Norris neemt als beste vechters van de wereld, wordt volwassen. Chorografie =/= echt. Norris is wereldkampioen bij een van lichtgewichten klasses in semi-contact Shotokan. Stelt niks voor, een van mn bokstrainers heeft diezelfde titel en verkondigt nog altijd dat 100 push-ups voor kracht in een slag zorgen. Op demonstraties slaagt hij geregeld wat tegels door ja, maar 1 takedown en een simpele armbar en hij kan gaan zingen met die arm.

Enkele jaren geleden is er zo iets in de media geweest, een nobody met wat judo-ervaring wou eens zien wat Seagal in het "echt" kon doen en nam hem op de set van een van zijn films langs achter vast in een houtgreep. Wat deed Seagal? Niks, buiten de eerste keer zeggen dat hij "niet klaar was" en de 2de keer op de grond spartelen en stikken. Hij is niet sterk, lenig of snel genoeg meer om iets van zijn sTen te maken, is niet geconditioneerd genoeg en heeft te weinig sparringservaring. Daarna een grote bek opzetten, rechtzaak aanspannen en eisen voor het ontslag van de kerel in kwestie ja...

Seagal is vreselijk traag geworden, door zijn ouderdom en gebrek aan training(zie je ook in zijn recente films), en moest hij met me willen vechten in onder mma rules, zou ik het direct doen en geef ik hem weinig kans.

Ok maar dit zijn vb'en uit films, wat als die TKD'er zijn kick naar je knieschijf lanceert, die veel meer schade zal toebrengen, sneller is en veel moeilijker te blokken is ? Wat volgens mij een goede TKD'er eerder zal doen.

Zoals ik zei, het is niet welke sT je doet, maar hoe goed je erin bent.

Een TKD-man die een low kick geeft? Dat zou iets nieuw zijn. Ze mogen niet schoppen onder de gordel op wedstrijd, dus ze zijn niet getraind in lowkicks(tenzij de gym zelf specifieke low-kick training geeft)

En wat bedoel je met voorbeelden uit films? TKD-mensen vechten écht zo en geloven dat het straatwaarde heeft, en persoonlijk is dat wat ik zou doen.

Geloof me, qua vechtsTen heb ik mn huiswerk al gedaan ;)

Laatst bewerkt:
Hij heeft 7de dan aikido, als eerste en enigste persoon buiten Japan, 2de dan zwarte band shotokan, zwarte band Kenjutsu, en ik weet niet meer welke band in judo en kempo en heeft persoonlijk les gegeven aan een goede vriend van mijn vader,die daarvoor naar de VS een jaar is verhuist en nu 2de (of ondertussen al 3de) dan heeft en waarbij ik aikido al eens meegevolgd heb. De persoon in kwestie vind aikido ook een "supersT dat beter is al alle andere sTen, daarom dat het niet in kooigevechten mag gebruikt worden". Het feit is dat aikido in de ring enkel iets nuttigs zou kunnen doen met locks op kleine gewrichten, wat verboden is omdat het kraakbeen dat erin zit moeilijk tot niet geneest en je dus vechters met een permanente blessure opzadelt.

Nee ik ken seagal dus niet :rolleyes: .

Als je Seagal en Norris neemt als beste vechters van de wereld, wordt volwassen. Chorografie =/= echt. Norris is wereldkampioen bij een van lichtgewichten klasses in semi-contact Shotokan. Stelt niks voor, een van mn bokstrainers heeft diezelfde titel en verkondigt nog altijd dat 100 push-ups voor kracht in een slag zorgen. Op demonstraties slaagt hij geregeld wat tegels door ja, maar 1 takedown en een simpele armbar en hij kan gaan zingen met die arm.

Enkele jaren geleden is er zo iets in de media geweest, een nobody met wat judo-ervaring wou eens zien wat Seagal in het "echt" kon doen en nam hem op de set van een van zijn films langs achter vast in een houtgreep. Wat deed Seagal? Niks, buiten de eerste keer zeggen dat hij "niet klaar was" en de 2de keer op de grond spartelen en stikken. Hij is niet sterk, lenig of snel genoeg meer om iets van zijn sTen te maken, is niet geconditioneerd genoeg en heeft te weinig sparringservaring. Daarna een grote bek opzetten, rechtzaak aanspannen en eisen voor het ontslag van de kerel in kwestie ja...

Seagal is vreselijk traag geworden, door zijn ouderdom en gebrek aan training(zie je ook in zijn recente films), en moest hij met me willen vechten in onder mma rules, zou ik het direct doen en geef ik hem weinig kans.

:roflol::roflol::roflol:

Wat is er, geloof je me niet?

Well....
I have known "Uncle Gene" for a long time. I also have spent over two hours on the phone with Bob Wall on this subject.

Seagal had hurt some people, on the set, and that is simply not professional.

He was holding court about his Aikido skills and the choke thing came up.

Let me interject here that I was at one of those "Combat Ki" clinics years ago, and people there REALLY BELIEVED that if I tried to cut them with my knife, I would dull the blade! I pointed out I didn't plan to hit bone. They too make the choke claim, and EVERY one of them who steped up went to sleep. Wow, shocking.

Anyway, when Steven made the claim, Gene said "I'll take that bet". Gene put the ckoke on, Seagal taped and said he wasn't ready. Gene said let me know when you are ready. Seagal said ready, but when Gene went to put the choke on, Seagal tucked his chin and went for Gene's groin.

Gene switched to a neck crank, took him down, finished it with a choke on the ground, and held it till Steven went night night, and yes, he made a do-do and a pee-pee.

Steven had Gene thrown off the set, blacklisted, and filed a lawsuit. Gene did suffer for a time...

...til the Inquirer ran a story about the event.

Steven felt it better to have silence so dropped everything under the condiiton that Gene NOT speak of the event.

So people like Bob Wall does it for him.

PS Bob Wall has called Steven out for years, but Steve won't play.

Mark Tripp"

en nog een thread erover

Steven Segal performing Aikido techniques - No BS Martial Arts

[Link niet meer beschikbaar]

Vanaf er volluit gesparred wordt kom je natuurlijk geregeld met een blauw oog/bloedneus/kapotte lip naar huis, iets dat veel mensen niet willen.

Goede 1-liner, maar gaat spijtig niet op. Als je goed bent in een vechtsport/martial art/systeem ben je ook enkel goed in dat systeem, onder die bepaalde ruleset. In het echte leven slagen ze je gewoon in je klote als je een TKD -achtige high kick probeert te forceren(ik zeg proberen want probeer er maar eens een degelijke te geven met een jeansbroek), of schoppen ze gewoon je been naar de kloten als je als bokser gewoon wat staat te wachten, of geven ze er geen kloten om je met 3 personen te muggen, ga dan maar eens met je ninjitsu aan de haal.

De transitie van de sport naar de straat kan erg groot zijn, hangt van sport tot sport af. Sommige sporten zijn er echt op gericht om op straat ook iets te betekenen, maar de meeste MA denken enkel dat ze dat zijn, maar falen hier HARD in.

Hier sluit ik me bij aan. Als je nooit voluit en fullcontact hebt getraind is de kans dat wat je in de dojo hebt geleerd ook echt kan gebruiken best klein. Bovendien moet het niet zo zijn dat je erg schrikt als je hard in je gezicht geslagen wordt.

Ik denk ook dat het uitmaakt in welke situatie je vecht. Zelf vecht ik eigenlijk nooit. Tijdens het uitgaan zijn er natuurlijk af en toe irrante ventjes die jou/je vrienden/je vriendin lastig vallen maar dan komt het nog zelden tot een gevecht. In die situaties ben ik meestal zelf ook dronken en herinner ik weinig complexe technieken. Ik kan dan eigenlijk alleen maar nog stoten, lowkicks en af en toe een knietje dat ik dan meestal verkeerd plaats. Beter vecht ik dan helemaal niet.

Terug
Naar boven