AndroidHealthClinic

Peiling Wat voor werk doe jij?

hier 2450,00 netto ,niet bijzonder veel ,maar ja,eigen schuld want nooit verder gekomen mbo ,

maar volgend jaar 5% erbij (geld voor elke bouwpipo)

gelukkig werken we allebei ( parttime ,1250,00 erbij tellen) ,dus kunnen we redelijk rondkomen

Zijn de lonen in Nederland zoveel hoger dan? In Belgie is 2450 een heel competetitief loon voor een full time job.
De meeste masters die ik ken die net begonnen aan een job kregen 1600 euro netto om te beginnen.

Zijn de lonen in Nederland zoveel hoger dan? In Belgie is 2450 een heel competetitief loon voor een full time job.
De meeste masters die ik ken die net begonnen aan een job kregen 1600 euro netto om te beginnen.
ik werk bijna 21 j 1780 euro. en verder geen extralegale voordelen.

Er zijn idd weinig werknemers die in België zo een loon hebben. Je moet al in een zwaar ploegensysteem zitten.

Als leraar (regentaat) bijvoorbeeld kan je hier in België na 30 jaar +- 2500 EUR verdienen (geen kinderen ten laste). Masters zullen daar wel gemakkelijk boven gaan met 30 jaar ervaring.

Dat lijkt me wel leuk om zo te werken, lekker forever alone en geen collega's erbij die elke ochtend zelfde verhaal vertellen of wat we gisteren allemaal op tv hebben gezien

Af en toe collega’s om me heen vind ik níet erg, maar regelmatig alleen werken vind ik heerlijk.

het niveau zal niet veel met Belgie verschillen , enkel in ons beroep (gas&water) is er een schrijnend tekort aan personeel ,

vandaar dat ze ons iets meer moeten betalen,zelfs een lullige grondwerker (opleidingsniveau 0,0 aka ITO zit tegenwoordig al snel op 1800-1900 netto :roflol:)

wow hier schrik ik van ,slechts 2100,00 voor zo'n verantwoordelijke job + je vooropleiding HBO/ Uni ? + bizar veel uren ,

ik dacht dat enkel politieagenten werden afgescheept met een k.tsalaris ,

een beetje magazijnkneus in ploegendienst krijgt hetzelfde ,echt bizar

HBO inderdaad. Overigens vwo (gymnasium) gedaan en ook begonnen aan een paar universitaire studies maar nooit echt af gemaakt.

Ik zit echt in het onderwijs vanuit een bepaalde idealistische insteek. Ik twijfel er wel heel erg aan of ik dit de rest van mijn leven moet blijven doen. Ik leef echt voor mijn klassen, voor mijn lessen, voor mijn leerlingen maar het is eigenlijk te veel nu in combinatie met gezin, een eigen gym, veel sporten, wedstrijden, coachen etc. Ik werk sinds dit jaar fulltime op het vmbo (eerst combi vmbo-havo-vwo) en dat is echt ontzettend intensief. Ik vind het contact met vmbo’ers over het algemeen leuker en het is uitdagend werk maar het is zo zwaar. Veel meer uren en veel zwaarder dan op het havo of vwo. Echt een wereld van verschil.

Zeker als mentor komt alles er ook bij kijken, inclusief drugsproblematiek, contacten met politie en jeugdzorg, kinderen die mishandeld / misbruikt worden. De hele santekraam. Het les geven zelf is meer iets voor tussendoor.

Examens nu ook nog eens. Ik ben 4 of 5 van de 7 avonden aan het werken. Ik ben altijd rond kwart voor acht al op school en dan meestal 17.00 pas weer weg, behalve op vrijdag. We zitten er aan te denken dat ik wat uren minder zou gaan werken en mogelijk ook een dag vrij en m’n partner dan wat extra uren, want het gaat een keer mis zo.

HBO inderdaad. Overigens vwo (gymnasium) gedaan en ook begonnen aan een paar universitaire studies maar nooit echt af gemaakt.

Ik zit echt in het onderwijs vanuit een bepaalde idealistische insteek. Ik twijfel er wel heel erg aan of ik dit de rest van mijn leven moet blijven doen. Ik leef echt voor mijn klassen, voor mijn lessen, voor mijn leerlingen maar het is eigenlijk te veel nu in combinatie met gezin, een eigen gym, veel sporten, wedstrijden, coachen etc. Ik werk sinds dit jaar fulltime op het vmbo (eerst combi vmbo-havo-vwo) en dat is echt ontzettend intensief. Ik vind het contact met vmbo’ers over het algemeen leuker en het is uitdagend werk maar het is zo zwaar. Veel meer uren en veel zwaarder dan op het havo of vwo. Echt een wereld van verschil.

Zeker als mentor komt alles er ook bij kijken, inclusief drugsproblematiek, contacten met politie en jeugdzorg, kinderen die mishandeld / misbruikt worden. De hele santekraam. Het les geven zelf is meer iets voor tussendoor.

Examens nu ook nog eens. Ik ben 4 of 5 van de 7 avonden aan het werken. Ik ben altijd rond kwart voor acht al op school en dan meestal 17.00 pas weer weg, behalve op vrijdag. We zitten er aan te denken dat ik wat uren minder zou gaan werken en mogelijk ook een dag vrij en m’n partner dan wat extra uren, want het gaat een keer mis zo.
Mooi verhaal, knap dat je het volhoudt, zo'n baan + een gezin + sportambities. Ik zit zelf niet het onderwijs, maar mijn ouders hebben hun leven lang in het onderwijs gezeten en mijn zus is docente basisonderwijs, dus ik heb e.e.a meekregen in mijn opvoeding. Als je financieel ermee af kan om parttime te werken, wat weerhoud je dan? Een stapje terug is beter dan dat je dadelijk met een burn-out thuis zit.

Heftig hoor, vooral wat je zegt van het lesgeven is meer iets voor tussendoor.
Moet je echt veel geduld hebben met zulke kinderen, nog erger is het praktijk onderwijs daar zitten de zwaarste gevallen maar vmbo kader enz kan er ook wat van.
Het is als mentor indd niet alleen lesgeven, komt zo veel meer bij kijken en de politek zou eens moeten gaan in zien hoe belangrijk mensen als jij zijn en hoe intensief deze job is, moet gewoon veel meer geld voor komen vind ik dan.
Maar veel respect voor wat je doet!!

Mooi verhaal, knap dat je het volhoudt, zo'n baan + een gezin + sportambities. Ik zit zelf niet het onderwijs, maar mijn ouders hebben hun leven lang in het onderwijs gezeten en mijn zus is docente basisonderwijs, dus ik heb e.e.a meekregen in mijn opvoeding. Als je financieel ermee af kan om parttime te werken, wat weerhoud je dan? Een stapje terug is beter dan dat je dadelijk met een burn-out thuis zit.

Nou ja in zoverre dat m’n vrouw ook een zeer intensieve job heeft (geestelijke gehandicaptenzorg), inclusief slaapdiensten en alles, en het is de vraag of zij het wel trekt om extra diensten te draaien, icm gezin en huishouden enzo. Het is ook nogal een geregel met kinderopvang verder.

Voor het onderwijs moet je echt een bepaald idealisme (of masochisme) hebben.

Mijn beide ouders zitten in het onderwijs. Als ik zie wat een uren die maken, en wat voor commitment er gevraagd... diep respect dat ze dat voor dat geld kunnen opbrengen.

Mijn beide ouders zitten in het onderwijs. Als ik zie wat een uren die maken, en wat voor commitment er gevraagd... diep respect dat ze dat voor dat geld kunnen opbrengen.

Situatie in België: +- 22 uur voor de klas en 4 maanden verlof.

De eerste jaren is het zeker een zware job omdat je ervaring mist en nog geen lesvoorbereidingen hebt om op terug te vallen. Eens je die eerste jaren achter de rug hebt, kan je niet beweren dat je meer dan 40 uren werk per week hebt (gemiddeld over een volledig jaar).

Ik twijfel er wel heel erg aan of ik dit de rest van mijn leven moet blijven doen. Ik leef echt voor mijn klassen, voor mijn lessen, voor mijn leerlingen maar het is eigenlijk te veel nu in combinatie met gezin, een eigen gym, veel sporten, wedstrijden, coachen etc.

Ik kan je meteen zeggen dat die combinatie zwaar is met ELKE job. Er bestaat iets zoals te veel hooi op je vork nemen.

Verder begrijp ik dat je een enorm engagement hebt voor onderwijs en dat siert je enorm. Ik ken niet veel leerkrachten die zich zo betrokken voelen en de meeste leekrachten die ik ken doen het voor het verlof en de relatief weinig werkuren (na de beginnersjaren). Mooi dat er ook leerkrachten zoals jij zijn.

het niveau zal niet veel met Belgie verschillen , enkel in ons beroep (gas&water) is er een schrijnend tekort aan personeel ,

vandaar dat ze ons iets meer moeten betalen,zelfs een lullige grondwerker (opleidingsniveau 0,0 aka ITO zit tegenwoordig al snel op 1800-1900 netto :roflol:)

Je zegt eerst dat je 2450 euro verdient en dat dat niet bijzonder veel is. Nu zeg je dat je in een sector zit dat meer betaald wordt dan andere sectoren...

Conclusie: je hebt een meer dan gemiddeld loon en je weet het stiekem ook wel... Grote deugeniet! :eyebrow:

ik werk bijna 21 j 1780 euro. en verder geen extralegale voordelen.

Uit je eerdere posts begrijp ik dat je job je stress geeft. Is het dan niet beter dat je naar een andere job zou uitkijken?

Je kan in verschillende sectoren al snel 1700-1800 euro verdienen, hetgeen een normaal loon is, dus het moet toch te doen zijn om een eenvoudigere job te vinden zonder significant loonverlies?

Laatst bewerkt:

Respect inderdaad. Zeker met beide ouders in het onderwijs.

Ondertussen maakt mijn rector 115.000 per jaar...

Het is echt puur uit idealisme inderdaad en ik zie dat bij al mijn collega’s. De rest haakt af of (vanaf een bepaalde leeftijd) zit z’n dagen uit. Alle problematiek in de maatschappij komt ook nog eens op het bordje van het onderwijs.

In t basisonderwijs is het nog erger. Wat die lui verdienen en dat onder zo’n werkdruk. 10 - 20 % lager dan vergelijkbare functies met vergelijkbaar opleidingsniveau in het bedrijfsleven. Voor overvolle klassen. Het is echt onmenselijk. Wat mensen maar niet inzien is dat het iederééns kinderen zijn die wij opvoeden. Van de dochter van de timmerman tot de zoon van de advocaat. Nu zie je al genoeg situaties waarin scholen klassen naar huis moeten sturen. Het Nederlands onderwijs staat er slecht voor, is op alle niveaus (behalve (v)mbo overigens) slechter geworden en dat ligt echt aan het lage salaris en de werkdruk van de leraren. Dit gaat op een gegeven moment zijn weerslag hebben op het niveau van de afgestudeerden en daarmee op onze economie.

Ik heb zelf negen klassen waarvan er acht 25 of meer leerlingen hebben en drie 30 of meer. Dat is eigenlijk ondoenlijk met vmbo’ers.

Situatie in België: +- 22 uur voor de klas en 4 maanden verlof.

De eerste jaren is het zeker een zware job omdat je ervaring mist en nog geen lesvoorbereidingen hebt om op terug te vallen. Eens je die eerste jaren achter de rug hebt, kan je niet beweren dat je 52 weken lang gemiddeld meer dan 40 uren werk hebt.

Niet helemaal waar. Natuurlijk wordt het makkelijker. Maar ik zit er nu toch ook al een paar jaartjes in en als je goede lessen wil geven blijf je voorbereiden. Ook omdat je nog wel eens in een nieuw leerjaar terecht komt, andere methode, examenstof verandert, digitale ondersteuning verandert, etc etc. Je wil je lessen ook blijven vernieuwen en verbeteren (ik wel). Verder is het zo dat je midden in de schoolweken nauwelijks iets hebt aan die relatieve luwte in de schoolvakanties. Het is hooguit iets waar je naar uit kijkt maar het maakt de andere weken niet minder druk.

Sec bekeken geef ik 25 lesuur les (= 21 klokuur) en ben ik aan die 25 uur gemiddeld genomen nog eens een zeer voorzichtig geschat half uur per lesuur kwijt aan voorbereiden, administratie afhandelen en (soms) evalueren. Een voorzichtige 30 klokuur zit je dan op. Daarbij gemiddeld nog twee uren surveilleren / invaluren per week.

Maar dan komt het nakijken. Dat varieert enorm per week. Gemiddeld schat ik zo’n acht uur per week.
Dan gemiddeld drie uur per week vergadering.
Oudercontact ( bellen / mailen / gesprekken): 4 uur per week
Begeleiding ‘speciale’ leerlingen: 1 uur.
Huiswerkklas: 1 uur.
Alle overige (mail)contacten met docenten, vervolgopleidingen, boekhandelaars, leerlingbegeleiders, teamleiders, examencommissie, jongerenwerkers, leerplichtambtenaar, noem maar op: gemiddeld 4 uur per week.
Elke week minstens 1 uur met het zorg adviesteam.
Gemiddeld om de drie weken een ouderavond / voorlichtingsavond / open avond van zo’n drie uur = nog eens 1 uur per week.
Bijhouden van leerlingvolgsysteem en individuele gesprekken met mentorleerlingen: 3 uur per week

We zitten al tegen de zestig uur en daar komt nog bij : excursies (incl planning), nakijken van werkstukken, portfolio’s etc, alles wat er op een dag kan gebeuren (en er gebeurt best veel op een vmbo-school) en alles wat ik nu nog vergeten ben.

Omdat er te weinig uren in een week zitten moet ik een deel van deze zaken dus ook gewoon in vakanties doen.

Terug
Naar boven