MuscleMeat

Peiling Wat voor werk doe jij?

Idealisme in welke zin? Als we het hebben over een soort ideaal om de kinderen zo voorbereid mogelijk het volwassen leven in te sturen en ze op het juiste pad te krijgen en houden, kan ik dat bij veel docenten wel herkennen. Met name achteraf, gebied de eerlijkheid mij te zeggen :p

Als we het echter hebben over bevlogenheid met hun specifieke vak, is dat gek genoeg maar bij weinigen zo. Ik kan me één docent Nederlands, twee wiskundedocenten, twee geschiedenisdocenten, één docent Duits, één docent natuurkunde en drie docenten klassieke talen herinneren. Verder nog één muziekdocent, maar daarmee is ook alles gezegd. Dat is niet zo heel veel voor 6 jaar vwo met jaarlijks wisselende docenten (op de klassieke talen na, daar heb ik slechts drie docenten gehad en ze waren allemaal bevlogen)

@tymboo : hoe lang geef jij nu les?

De situatie die jij schetst is herkenbaar voor beginnende leerkrachten en meteen ook de reden waarom de meeste starters binnen 5 jaar stoppen. Als jij al langer les geeft dan ben je 1 van die leerkrachten die veel energie blijft steken in het vernieuwen van zijn lesvoorbereidingen. Aanpassen van didactische werkvormen, spelen met didactische principes, afwisselen van evaluatievormen, ... allemaal zaken die een les interessant houden (voor jezelf en jouw doelgroep) en daar kruipt natuurlijk tijd in.

Het zijn betrokken leerkrachten zoals jezelf die dan op termijn kans lopen op burn-out. Een valkuil waar je jezelf bewust moet van zijn. Het siert je wel!

Idealisme in welke zin? Als we het hebben over een soort ideaal om de kinderen zo voorbereid mogelijk het volwassen leven in te sturen en ze op het juiste pad te krijgen en houden, kan ik dat bij veel docenten wel herkennen. Met name achteraf, gebied de eerlijkheid mij te zeggen :p

Als we het echter hebben over bevlogenheid met hun specifieke vak, is dat gek genoeg maar bij weinigen zo. Ik kan me één docent Nederlands, twee wiskundedocenten, twee geschiedenisdocenten, één docent Duits, één docent natuurkunde en drie docenten klassieke talen herinneren. Verder nog één muziekdocent, maar daarmee is ook alles gezegd. Dat is niet zo heel veel voor 6 jaar vwo met jaarlijks wisselende docenten (op de klassieke talen na, daar heb ik slechts drie docenten gehad en ze waren allemaal bevlogen)

Het gevaar is dat je als docent zelf ook gaat idealiseren. Ik sta er vanuit een bepaald idealisme in, dat te maken heeft met zowel het eerste als het tweede aspect dat jij noemt, maar het is mogelijk dat sommige leerlingen van mij mij helemaal niet als zodanig ervaren.
De praktijk is ook gewoon dat je met een bepaald curriculum te maken hebt: dingen moeten af en afgerond, toetsen moeten gemaakt worden, er komt een examen aan en dus moet je ook gewoon je lesjes draaien. Bepaalde vakken lenen zich verder ook aanzienlijk minder voor bevlogenheid en enthousiasme. Zie economie (willekeurig voorbeeld) maar eens veel leuker te maken dan het is.

Het gevaar is dat ik in een ‘wij van wc eend’ verhaal blijf vervallen dus ik hou er ook over op verder. Anderen (van buiten het onderwijs) moeten en mogen ook oordelen over ‘onze’ merites aan de ene kant en problemen aan de andere kant. Maar ik zie om mij heen bij veel collega’s hetzelfde: idealisme, liefde voor het vak maar tegelijkertijd een enorme moeheid en lamgeslagenheid van alles wat wij ‘moeten’ doen en wat op ons bordje terecht komt, wat zich buiten het daadwerkelijke les geven om bevindt.

• Like
Waarderingen: Pren
@tymboo : hoe lang geef jij nu les?

De situatie die jij schetst is herkenbaar voor beginnende leerkrachten en meteen ook de reden waarom de meeste starters binnen 5 jaar stoppen. Als jij al langer les geeft dan ben je 1 van die leerkrachten die veel energie blijft steken in het vernieuwen van zijn lesvoorbereidingen. Aanpassen van didactische werkvormen, spelen met didactische principes, afwisselen van evaluatievormen, ... allemaal zaken die een les interessant houden (voor jezelf en jouw doelgroep) en daar kruipt natuurlijk tijd in.

Het zijn betrokken leerkrachten zoals jezelf die dan op termijn kans lopen op burn-out. Een valkuil waar je jezelf bewust moet van zijn. Het siert je wel!

Ik sta ny vijf jaar voor de klas.

Niet helemaal waar. Natuurlijk wordt het makkelijker. Maar ik zit er nu toch ook al een paar jaartjes in en als je goede lessen wil geven blijf je voorbereiden. Ook omdat je nog wel eens in een nieuw leerjaar terecht komt, andere methode, examenstof verandert, digitale ondersteuning verandert, etc etc. Je wil je lessen ook blijven vernieuwen en verbeteren (ik wel). Verder is het zo dat je midden in de schoolweken nauwelijks iets hebt aan die relatieve luwte in de schoolvakanties. Het is hooguit iets waar je naar uit kijkt maar het maakt de andere weken niet minder druk.

Sec bekeken geef ik 25 lesuur les (= 21 klokuur) en ben ik aan die 25 uur gemiddeld genomen nog eens een zeer voorzichtig geschat half uur per lesuur kwijt aan voorbereiden, administratie afhandelen en (soms) evalueren. Een voorzichtige 30 klokuur zit je dan op. Daarbij gemiddeld nog twee uren surveilleren / invaluren per week.

Maar dan komt het nakijken. Dat varieert enorm per week. Gemiddeld schat ik zo’n acht uur per week.
Dan gemiddeld drie uur per week vergadering.
Oudercontact ( bellen / mailen / gesprekken): 4 uur per week
Begeleiding ‘speciale’ leerlingen: 1 uur.
Huiswerkklas: 1 uur.
Alle overige (mail)contacten met docenten, vervolgopleidingen, boekhandelaars, leerlingbegeleiders, teamleiders, examencommissie, jongerenwerkers, leerplichtambtenaar, noem maar op: gemiddeld 4 uur per week.
Elke week minstens 1 uur met het zorg adviesteam.
Gemiddeld om de drie weken een ouderavond / voorlichtingsavond / open avond van zo’n drie uur = nog eens 1 uur per week.
Bijhouden van leerlingvolgsysteem en individuele gesprekken met mentorleerlingen: 3 uur per week

We zitten al tegen de zestig uur en daar komt nog bij : excursies (incl planning), nakijken van werkstukken, portfolio’s etc, alles wat er op een dag kan gebeuren (en er gebeurt best veel op een vmbo-school) en alles wat ik nu nog vergeten ben.

Omdat er te weinig uren in een week zitten moet ik een deel van deze zaken dus ook gewoon in vakanties doen.

Gedreven leerkrachten als jij hebben we nodig en die moeten goed betaald worden, maar ik heb het idee dat jij niet de gemiddelde leerkracht vertegenwoordigd en dat een groot deel van je collega's er beduidend minder tijd en energie insteken. Hoe ziet jouw arbeidsovereenkomst er uit, heb je een contract voor 25 lesuren en hoort daar een vastgestelde factor extra uren bij? En aan hoeveel uur boven de 25 wekelijkse lesuren zou je genoeg hebben als je de kantjes er vanaf loopt?

Hoe kijk jij tegen de kwestie aan dat leraren nu staken voor hoger loon. Niet dat ik het ze niet gun, maar wat veranderd een hoger loon aan de hoge werkdruk, zou dat extra geld niet beter kunnen gaan naar meer leerkrachten zodat de werkdruk kan worden verminderd?

Je zegt eerst dat je 2450 euro verdient en dat dat niet bijzonder veel is. Nu zeg je dat je in een sector zit dat meer betaald wordt dan andere sectoren...

Conclusie: je hebt een meer dan gemiddeld loon en je weet het stiekem ook wel... Grote deugeniet! :eyebrow:

:roflol: volgens DBB standaard is het een fooi ,irl is het voor het beperkte opleidings- en werkniveau niet onaardig,

(maar werken met gas is natuurlijk ook niet ongevaarlijk,

een paar weken geleden heeft een vakgenoot nog aan electric boogie gedaan,

een verkeerde kabel doorgeknipt met de dood als gevolg,

die kon de spanning niet meer aan ,gehehehe )

maar in Nederland is dit salaris nog steeds onder of net modaal ,

ik denk dat een bijstandsmoeder met alle kortingen en toeslagen netto meer overhoud :study:

Edit. M'n grapje klopt niet :o

Vraag me wel af onder welk statuut je werkt? Heb het nog eens gecheckt en krijg 413 per maand voor 8u per week...

Laatst bewerkt:
Afvalbeheer en iets bij de vakbond

Edit. M'n grapje klopt niet :o

Vraag me wel af onder welk statuut je werkt? Heb het nog eens gecheckt en krijg 413 per maand voor 8u per week...
Ik had je wel een like gegeven voor het grapje, wat moet ik hier nu mee

• Like
Waarderingen: mat
Ik ben planner/werkvoorbereider in de installatiebranche.

MBO assistent accountant als opleiding gedaan, niks mee gedaan verder :rolleyes:

Technische groothandel

Niemand CEO 10k/day dus?

Mister10 misschien.

Terug
Naar boven