Fitness Seller

welke shakes geschikt om praktisch al je proteine uit te krijgen

Aminozuurprofiel heb ik niet vergeleken, maar is alleszins heel goed voor wei. De biobeschikbaarheid zou beduidend beter moeten zijn dan vlees/vis. Als de snelle opname al een nadeel zou zijn, er is niemand die u verplicht een ganse shake beker met 50 gram wei ineens weg te drinken. Drink om het uur een paar slokken en je hebt hetzelfde effect als bij een trage eiwitbron. Ik herhaal dat ik vit D uitgesloten heb omdat je dit prima via daglicht kan binnenkrijgen en niet via voeding hoeft. Maar als je echt wil, kan het ook makkelijk via een capsule. Daar hoef je echt geen grote hoeveelheden vlees/vis/gevogelte voor te eten. Zalm is bovendien een erg vette vis (meer dan een paar gram visolie per dag is ook niet nodig en erg grote hoeveelheden zouden wel eens eerder schadelijk dan voordelig kunnen zijn). Bovendien is zalm als roofdier een echte stofzuiger voor alle milieuverontreinigingsstoffen (PCBs, dioxines, zware metalen etc.). Meer dan 2 maal per week een stukje vis van 100-200 gram heb je echt niet nodig, en zou wel eens eerder schadelijk voor de gezondheid kunnen zijn dan voordelig.
Haal je ook D3 uit een trip naar het zonnebankcenter?

• Topic Starter Topic Starter
Ik zie nogal een verschil tussen kilo's vlees voor genoeg proteine en 100-200 gram per dag om meer dan ruim genoeg vitamines en mineralen binnen te krijgen.

Dit topic gaat vooral om dat eerste, ik lust best nog een plakje zalm of rosbief op een broodje of ga eens uit eten, maar dan neem ik specifiek voor de proteine wel gewoon veel makkelijke whey.

Aminozuurprofiel heb ik niet vergeleken, maar is alleszins heel goed voor wei.
Helemaal mee eens.

De biobeschikbaarheid zou beduidend beter moeten zijn dan vlees/vis.
Is inderdaad beter maar gaat in de praktijk geen significant voordeel geven als je portie vlees/vis groot genoeg is.

Als de snelle opname al een nadeel zou zijn, er is niemand die u verplicht een ganse shake beker met 50 gram wei ineens weg te drinken. Drink om het uur een paar slokken en je hebt hetzelfde effect als bij een trage eiwitbron.
Da's geen ideale manier om het op te vangen omdat je dan altijd onder leucine drempelwaarde blijft.

Beter zou zijn om whey te mengen met caseine, net zoals in melk bijvoorbeeld. Iets wat je veel fabrikanten al ziet doen.

Ik herhaal dat ik vit D uitgesloten heb ...
Ik las ook dat je creatine en vitamine B12 uitsluit.

Verder sluit je ook uit dat meer binnen krijgen dan de ADH van vitaminen en mineralen geen voordelen heeft voor mensen in zware training.

Verder lijk je er ook vanuit te gaan dat meer dan de ADH omega 3 geen voordelen heeft.

Verder moeten we dan ook aannemen dat de whey die je koopt echt is wat er belooft wordt.

En als laatste moeten we ook nog aannemen dat de extra groente, fruit en granen die nodig zijn om de vitaminen en mineralen aan te vullen allemaal schoon zijn en geen verontreinigingen hebben. Bij groente en fruit hebben we te maken met allerlei bestrijdingsmiddelen (zelfs op biologisch) en bij granen de anti nutrients en phytates.

Als we alle deze uitsluitingen en aannamen maken kunnen we inderdaad zeggen dat whey 'beter' is.

Zalm is bovendien een erg vette vis
Voor gekweekte zalm klopt dat wel. Ik eet wilde zalm, die heeft 4 gram vet per 100.

Bovendien is zalm als roofdier een echte stofzuiger voor alle milieuverontreinigingsstoffen (PCBs, dioxines, zware metalen etc.). Meer dan 2 maal per week een stukje vis van 100-200 gram heb je echt niet nodig, en zou wel eens eerder schadelijk voor de gezondheid kunnen zijn dan voordelig.

Ook in dit geval klopt dat wel voor gekweekte zalm. Voor wilde zalm ligt de verontreiniging beduidend lager.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen tegenstander van whey maar ik ben het wel oneens met het idee dat whey 'beter' zou zijn dan vlees/vis. Da's een erg subjectief standpunt met veel mitsen en maaren.

Er is ook een goed standpunt te maken dat een stukje zalm wel eens beter zou kunnen zijn dan een schep whey. Studies tonen aan dat de omega 3 voordelige effecten heeft voor de spier proteine synthese.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3499967/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21159787

Bijna elke whey bevat sojalecithine. Dit omdat het anders gewoon bijna niet oplost. Het wordt gebruikt als emulgator. Sojalecithine bevat in principe geen soja-eiwit (mogelijk een rest na de productie van sojalecithine). Hier staat wat meer uitgelegd. http://www.powersupplements.nl/vraag-antwoord/pure-whey-protein-isolate/soja-lecithine/

Kunnen dus sporen van soja er in zitten, en alsnog denk ik dat soja lecithine niet echt gezond is.

Zulke troep worden niet gedouwd in biologische vlees.

- Geloof je me niet? Test het gemakkelijk uit op jezelf: wissel periodes van hoge inname af met periodes van lage inname. Eens het placebo effect uitgewerkt is zal je merken dat je geenenkel verschil in sportprestaties of gezondheid ondervindt (tenzij je de uitzondering op de regel bent).

Het belang van het testosterongehalte voor natural bodybuilders wordt zeer zwaar overschat. Het verschil tussen succesvolle en succesloze natural bodybuilders zit hem niet in het testosterongehalte (wel in training, voeding, andere genetische factoren). Evenmin als zouden alle chemische bodybuilders die één gram test per week zetten allemaal even hard groeien.

Vind ik nooit een sterk argument. "Ik rook al jaren en voel me kiplekker", dat gevoel krijg ik er een beetje bij..

Testosteron speelt wel een belangrijke rol, ook als je naturel bent. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2917954

Als soja ervoor kan zorgen dat je testosteron spiegel daalt (nogmaals, meningen verschillen daarover maar het enkele feit dat er discussie over is voor mij persoonlijk genoeg om het niet te gebruiken), en whey ook nog eens superieur is, dit (mogelijke) bij-effect niet heeft en nog een veel lekkrder smaakt, waarom zou ik nog soja gebruiken.. (vega mensen daargelaten).

Testosteron speelt wel een belangrijke rol, ook als je naturel bent. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2917954

3 mg.kg-1.wk-1 for 12 wk is al niet meer weinig dacht ik. Lijkt al meer op een goeie kuur dacht ik dan wel op natural.
Een dergelijke toename in je testosteron ga je als natural niet bereiken door wat aan je dieet en levensstijl te sleutelen.

---------- Toegevoegd 27 July 2015 om 00:39 ---------- De post hierboven werd geplaatst 26 July 2015 om 23:45 ----------

Leucine, vit D, vitaminen, mineralen, omega-3, vlees, vis, ...

Het lijkt wel of ik altijd alles compleet verkeerd gedaan heb. :)
Als ik nochtans kijk hoeveel en hoe snel ikzelf spiermassa heb weten op te bouwen met natural bodybuilding, ook in vergelijking met andere naturals die al deze 'trukjes' wel correct toepassen, dan stel ik me toch wel de vraag hoe relevant dit allemaal in de praktijk wel niet is.

Zeker als ik dan zelf na een 'kuurtje' vitD, multi vits/mins, of visolie niet het minste positief effect gemerkt heb, moet ik dan echt onder de indruk zijn van die 'trukjes' die zogezegd wetenschappelijk onderbouwd zijn door een aantal wetenschappelijke publicaties?

Ik dacht het niet. In de praktijk vervallen al die prutsen gewoon in het niets in vergelijking met de echte belangrijke basisprincipes zoals keihard trainen, hoog eiwit diet, etc.
Neen,deze bewering is niet gebaseerd op iets dat ik in een boekje of publicatie gelezen heb, maar op eigen ervaring en wat ik de voorbije 30 jaar dat ik met deze sport bezig ben om me heen heb gehoord en gezien in de praktijk.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar welke real life bevestigingen jij allemaal hebt van deze zogenaamde wetenschappelijk aangetoonde 'trukjes'.

Helemaal mee eens.

Is inderdaad beter maar gaat in de praktijk geen significant voordeel geven als je portie vlees/vis groot genoeg is.

Da's geen ideale manier om het op te vangen omdat je dan altijd onder leucine drempelwaarde blijft.

Beter zou zijn om whey te mengen met caseine, net zoals in melk bijvoorbeeld. Iets wat je veel fabrikanten al ziet doen.

Ik las ook dat je creatine en vitamine B12 uitsluit.

Verder sluit je ook uit dat meer binnen krijgen dan de ADH van vitaminen en mineralen geen voordelen heeft voor mensen in zware training.

Verder lijk je er ook vanuit te gaan dat meer dan de ADH omega 3 geen voordelen heeft.

Verder moeten we dan ook aannemen dat de whey die je koopt echt is wat er belooft wordt.

En als laatste moeten we ook nog aannemen dat de extra groente, fruit en granen die nodig zijn om de vitaminen en mineralen aan te vullen allemaal schoon zijn en geen verontreinigingen hebben. Bij groente en fruit hebben we te maken met allerlei bestrijdingsmiddelen (zelfs op biologisch) en bij granen de anti nutrients en phytates.

Als we alle deze uitsluitingen en aannamen maken kunnen we inderdaad zeggen dat whey 'beter' is.

Voor gekweekte zalm klopt dat wel. Ik eet wilde zalm, die heeft 4 gram vet per 100.

Ook in dit geval klopt dat wel voor gekweekte zalm. Voor wilde zalm ligt de verontreiniging beduidend lager.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen tegenstander van whey maar ik ben het wel oneens met het idee dat whey 'beter' zou zijn dan vlees/vis. Da's een erg subjectief standpunt met veel mitsen en maaren.

Er is ook een goed standpunt te maken dat een stukje zalm wel eens beter zou kunnen zijn dan een schep whey. Studies tonen aan dat de omega 3 voordelige effecten heeft voor de spier proteine synthese.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3499967/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21159787

Excuses voor lange quote, op telefoon werkt het wat onhandig. Maar inderdaad goed punt van leucinedrempel, dat wilde ik ook aankaarten.

Constante verzadiging met leucine werkt trouwens ook niet als ik het goed heb? Herinner me gelezen te hebben dat het belangrijk is dat de prikkel groot genoeg is en periodiek, correct?

Constante verzadiging met leucine werkt trouwens ook niet als ik het goed heb? Herinner me gelezen te hebben dat het belangrijk is dat de prikkel groot genoeg is en periodiek, correct?

Inderdaad. Je wilt eigenlijk een piek hebben iedere 4 a 5 uur. Layne Norton legt het hier uit: http://www.simplyshredded.com/the-truth-about-protein.html

Na een pure whey shake kan het wat korter zijn, zo'n 3 uur, i.v.m. de snelle vertering van whey.

Overigens raadt Norton zo'n 3.2 gram leucine aan per maaltijd wat vrij hoog is. Latere studies laten zien dat de gemiddelde 21 jarige lifter prima wat minder kan nemen, zo'n 2.5 gram uit complete eiwitten, als ik het me goed herinner.

Als je te weinig testosteron hebt, zal dat je spiergroei wat vertragen. Ik spreek dan over een waarde van bvb 6 of 8 nmol/L. Gebruik je een goeie dosis testosteron, zal dat je spiergroei versnellen. Maar zit je tussen de normale waarden speelt dat geen rol. Iemand met 25nmol/L zal niet vlugger groeien dan iemand met 13 nmol/L. Toen ik vroeger 500mg test per week gebruikte, maakte dat een verschil maar zat ik op TRT dosis 100 tot 125mg per week maakte dat geen verschil met toen ik naturel trainde. Mijn normale waarde wanneer ik naturel was, zat rond 13nmol/L. Daarom dat die testboosters niets doen. Indien ze voor een verhoging zouden zorgen (wat ik betwijfel), is deze verhoging niet significant. En al zeker niet voor spiergroei. De rol van testosteron wordt fel overdreven. Je moet al een goeie dosis gebruiken omdat het iets zou opleveren.

---------- Toegevoegd om 08:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:44 ----------

3 mg.kg-1.wk-1 for 12 wk is al niet meer weinig dacht ik. Lijkt al meer op een goeie kuur dacht ik dan wel op natural.
Een dergelijke toename in je testosteron ga je als natural niet bereiken door wat aan je dieet en levensstijl te sleutelen.

Ben ik volledig mee akkoord. Komt overeen met een kuurtje van 250mg testosteron per week voor iemand van ongeveer 80kg. En dat is dan het minste wat je nodig hebt om iets vlugger te groeien.

Laatst bewerkt:
Als je te weinig testosteron hebt, zal dat je spiergroei wat vertragen. Ik spreek dan over een waarde van bvb 6 of 8 nmol/L. Gebruik je een goeie dosis testosteron, zal dat je spiergroei versnellen. Maar zit je tussen de normale waarden speelt dat geen rol. Iemand met 25nmol/L zal niet vlugger groeien dan iemand met 13 nmol/L. Toen ik vroeger 500mg test per week gebruikte, maakte dat een verschil maar zat ik op TRT dosis 100 tot 125mg per week maakte dat geen verschil met toen ik naturel trainde. Mijn normale waarde wanneer ik naturel was, zat rond 13nmol/L. Daarom dat die testboosters niets doen. Indien ze voor een verhoging zouden zorgen (wat ik betwijfel), is deze verhoging niet significant. En al zeker niet voor spiergroei. De rol van testosteron wordt fel overdreven. Je moet al een goeie dosis gebruiken omdat het iets zou opleveren.

---------- Toegevoegd om 08:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:44 ----------

Ben ik volledig mee akkoord. Komt overeen met een kuurtje van 250mg testosteron per week voor iemand van ongeveer 80kg. En dat is dan het minste wat je nodig hebt om iets vlugger te groeien.

Je mist het punt, ik heb niet over aanvullen van test (door bijv. test boosters) maar over test onderdrukkers (waaronder (mogelijk) soja).

In de blender:

400gr kip
60gr whey
4 eieren
2 liter melk

• Topic Starter Topic Starter
Na een pure whey shake kan het wat korter zijn, zo'n 3 uur, i.v.m. de snelle vertering van whey.
En met fruit en daarmee vezels erbij? Of wat vette noten? Vertraagd dat de opname een beetje?

---------- Post added at 23:04 ---------- Previous post was at 23:02 ----------

Ben trouwens erg tevreden met die bodylabs isolate met een beetje zuiker erbij, drinkt lekker weg en nergens last van irritaties oid.

Met de shakes van xxl krijg ik toch last van m'n keel en ik probeerde gister stevia zoetstof in die van bodylabs en had het daarmee toen ook dus zou het kunnen dat de leverancier van xxl dat als zoetstof gebruikt?

En met fruit en daarmee vezels erbij? Of wat vette noten? Vertraagd dat de opname een beetje?

Waarschijnlijk wel ja, vooral vezels en vet zullen de opname vertragen.

In dat geval is er reden om aan te nemen dat 3.5 tot 4 uur optimaler is tussen maaltijden.

De langzamere opname zorgt er ook voor dat leucine wat lager piekt, je hebt dus wat meer eiwit nodig.

Terug
Naar boven