Fitness Seller

Wetenschappelijk onderzoek

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Big Mo zei:
M.a.w. verwacht jij dat als iemand jou post niet snapt deze persoon op zoek gaat naar een universitaire biomedische bibliotheek (waar ze waarschijnlijk niet eens toegang krijgen/hebben) voordat ze op jou post kunnen reageren als ze het niet snappen? haha :p
Nee hij verwacht dat je hem vragen stelt als je iets niet begrijpt in zijn tekst. Dat heeft hij ook al vermeld.

De wetenschapsthread van BC was geplaatst om mensen aan te zetten ook eens wat diepere research te doen en is zeker een stap in de positieve richting.

Ik kies geen kant, want werk ook graag met elmo samen en hij heeft op veel punten gelijk net als BC, maar in dit geval geef ik BC gelijk omdat ik vind dat hij hier correct is.
 
DBC01 zei:
Waarom ben ik dan wel in staat om begrijpelijke taal neer te zetten?

IK post niet op academisch niveau maar toch was er vaak vraqag naar wat meer uitleg over wat ik neerzette en dan was ik nooit te beroerd om nog een 'stapje eenvoudiger' te gaan en de zaken nogeens iets meer uit te spannen.
Omdat jouw uitleg nog steeds blijft bij een gebruikerservaring, eventueel gelardeerd met wat achtergrondkennis van de gebruikte middelen. Iemand die academisch geschoold is zal meestal de termologie gebruiken die hem is aangeleerd, ook al vind ik Big Cats toelichtingen in de meeste gevallen nog wel begrijpelijk. Je moet misschien de tekst drie keer lezen, dat wel.
 
DBC01 zei:
Waarom ben ik dan wel in staat om begrijpelijke taal neer te zetten?
Omdat je geen andere optie hebt :D Nee j/k hehe

Je hebt gelijk dat een laymans versie van een post veel mensen hier veel beter vooruit helpt op korte termijn. Maar niet iedereen kan een ingewikkelde gedachte vereenvoudigen.

De meeste wetenschappers , dokters, researchers enz hebben het moeilijk om hun gedachten om te zetten naar begrijpbare taal. Dat maakt de informatie niet minder juist, het zet mensen wel aan om vragen te stellen en op te zoeken wat al die processen en moeilijke woorden nu eigenlijk betekenen. Maw: mensen leren ervan.

Of men kan alles als een gebruiksaanwijzing voorschotelen en dan leert men veel minder, of neemt men zelfs fout advies aan voor goed.

Ik zal eens een praktisch voorbeeld geven: Als jij morgen een auto gaat kopen, en iemand geef op een forum een technische tip in eenvoudig, begrijpbare woorden. Maar jij checkt die info niet na want je begrijpt toch niets van die moeilijke vaktermen. Waar ben je dan mee bezig? Juist, je neemt alles aan zonder zelf de nodige research te doen, zonder zelf de techniek te begrijpen achter de uitleg.

Daarom is het

1 geen slechte zaak dat iemand een wat moeilijker te begrijpen post plaatst omdat het op langere termijn mensen aanzet hierover opzoekwerk te verichten en méér te leren.
2 verstandig vragen te stellen aan de persoon die de post plaatste als je iets niet begrijpt.
 
Latin spirit zei:
het is niet allemaal zo zwart wit zoals je zegt. er is niet alleen:
- een breezertaal
- academische taal

er is ook nog zoiets als een middenweg.... en ik heb jou nog nooit zien post als een academici, maar gewoon in begrijpelijke taal dus dat argument vind ik onzin. een beetje moeite doen mag zeker, absoluut, maar het moet wel leuk blijven. ik heb echt geen zin om een woordenboek erbij te pakken om zo een lap tekst voor mezelf te zitten vertalen en dat geld voor absoluut het merendeel hier op het forum.

Als een aantal members hier met elkaar een discussie op een wat hoger niveau met elkaar hebben hoeven ze dat toch niet te gaan vertalen naar een taal die niet de hunne is op dat moment? Als dat verplicht zou zijn zouden dit soort discussies al snel verdwijnen naar andere plekken.

Als je iets wil weten kan je daar toch je eigen thread voor openen, dan zijn er altijd genoeg mensen bereid je vragen te beantwoorden. En hun vermogen óm ze te kunnen beantwoorden komt mede door het feit dat mensen hun eigen kennis kunnen uitbreiden en verbeteren door op niveau met elkaar te discussiëren.
 
Ik wil me nergens in mengen, enigste waar ik van denk dat de heren eens over na zouden moeten denken :

Discussie voer je met elkaar op een normale toon, het kan soms heftig er aan toe gaan maar je gaat elkaar niet zwart maken c.q. afzeiken.

Iedereen hier op dit forum wil 1 ding : groot worden. Iedereen helpt elkaar met uitleggen van oefeningen, voeding, etc. Waarom moet er op het "chemische" vlak zo gestreden worden voor de award "grootste gouden penis" ?
 
DBC01 zei:
Het gaat er niet om dat mensen zich verplicht voelen om threads te lezen Eric, het gaat erom dat ze willen lezsen en willen begrijpen alleen dat het boven hun niveau uitsteekt. Je stelt je kwetsbaar op als je dat toegeeft en wat doet de auteur en z'n aanhang? Die veroordelen je vervolgens!

Jij misschien.

Deze auteur maakt een thread over hoe je het beter kan begrijpen en stelt voor dat als je iets niet begrijpt dat je het gewoon even kan vragen ... :)

Ik wil best e.e.a. in begrijpelijke taal omzetten maar medewerking hoef ik niet te verwachten!

Toch wel hoor, je hoeft ze maar te vragen.

Daarnaast als Bigcat ervoor kiest om zijn bevindingen te melden op een gemiddeld board als DBB, dan dient ie z'n taal te wijzigen in begijpelijke taal voor de gemiddelde ijzervreter, Dat doe je ook als je als hoogleraar een middelbare school bezoekt en een lezing over je werk houdt. Je houdt rekening met een ander publiek. Dat wordt hier niet gedaan. Het publiek vraagt om duidelijkere taal en wordt bestraft in eigen huis!

Euh dit is eigenlijk al alles op een begrijpelijker wijze omzetten ... Je moet eens naar een van men lezingen komen als je wil weten hoe ik doorgaans over zulke onderwerpen praat.

BigCat geeft zelf al aan wat er nodig is om zijn threads te begrijpen:

1.Een medisch zakwoordenboek
2.Pubmed (http://www.pubmed.com)
3.De dichtsbijzijnde biomedische bibliotheek, vaak dichtsbijzijnde universiteit.

Ik denk dat als we héél eerlijk tegen elkaar zijn, even zonder gezeur enzo, dat we héél goed weten dat dat een utopie is om te verlangen van de members.

Ik verlang dat ook niet van de members, zeker niet alle members. Degenen die het niet willen begrijpen hoeven dat zeker niet voor mij. De belangrijkste dingen worden uiteindelijk toch door een paar geinteresseerde zielen bevestigd en dat houd ook wat waarde in. Ik plaats dit hier voor diegenen die het wel willen bevestigen en voor zichzelf de waarheid achterhalen als ze twijfelen.

Die biomedische bib is zoals aangegeven in laatste instantie voor eigen onderzoek. Iedereen kan op pubmed en een medisch zakwoordenboek koop je in een tweedehands boekenwinkel voor een euro of 4.
 
EricR zei:
Een gemiddeld pubmed onderzoek is geschreven in onbegrijpbare taal voor de leek, maar als je de moeite er voor neemt is er genoeg informatie vandaan te halen die relevant is. Ik ben van mening dat de actie eerder ligt bij degene die bepaalde info niet begrijpt dan bij degene die de info plaatst. Je horizon verbreden en je inlezen vind ik een vereiste om een goed oordeel te kunnen geven over bepaalde materie.

Vandaar dat medisch zakwoordenboek en mss een eerstejaars fysiologie boek. Die zijn vaak al genoeg om 85% van die dingen die je in zo'n abstract niet verstaat te verklaren. De ander 15% verklaar je vooral door veel ervaring op te doen, zeker omtrent het onderwerp. Als je zoekt naar schildklierhormonen en je weet niet wat TSH, T4 en T3 zijn, dan ben je idd lang bezig :)
 
EricR zei:
Volledig academisch zal ik inderdaad niet posten, dat is ook mijn niveau niet. Maar bepaalde termologie kan al academisch aandoen, ben het daarin wel met anderen eens dat misschien die termologie nog eens toegelicht kan worden in begrijpbare taal. Maar dat maakt dan meestal het betoog of een antwoord al minder leesbaar omdat je ook nog overal zijsprongen moet maken om zaken toe te lichten.

Volledig academisch gaat niemand hier posten. Maar sorry, deze materie is nu gewoon niet helemaal uit de doeken te doen in een post, zonder wat toepasselijk woorden. Anders wordt het gewoon veel te lang.
 
DBC01 zei:
IK post niet op academisch niveau maar toch was er vaak vraqag naar wat meer uitleg over wat ik neerzette en dan was ik nooit te beroerd om nog een 'stapje eenvoudiger' te gaan en de zaken nogeens iets meer uit te spannen.

Maar niemand heeft het mij tot nu toe gevraagd ...
 
Ik heb verwoord wat waarschijnlijk voor veel mensen geldt.

Ik laat het hierbij want het wordt een oneindig ja/nee spelletje.
Ik zeg nogmaals dat ook ik me weleens in nog makkelijker begrijpelijke taal heb moeten uiten en dat was vaak juist geen tekst met 'gebruikerservaringen' want die is standaard voor iedereen te volgen!

Oh en wat betreft die PMmetjes betreft, beantwoord die ene van MD nog even BigCat, die wacht alweer een tijdje op antwoord ;)
 
zijn hier posts verwijderd ? ik vind de post van Big mo niet waarop T in de eerste post op pagina 5 antwoord geeft ? want wou daar ook nog iets over zeggen :

De biomedische bibliotheek is wel toegankelijk voor iedereen hoor. Je tekent gewoon in, koopt een copy kaart of je gaat eens langs met je laptop, en kopieert wat je nodig hebt. Ik versta wel dat niet iedereen dit elke week kan doen, dus best om te doen is zoals ik en je pubmed links te bewaren in je favorieten folder, en de referenties dan op een lijstje te zetten alvorens je dan, bijvoorbeeld 1 keer in de maand, eens gaat kijken om alles te kopieren.

Bezie het als een uitstapje.
 
DBC01 zei:
Ik heb verwoord wat waarschijnlijk voor veel mensen geldt.

Ik laat het hierbij want het wordt een oneindig ja/nee spelletje.
Ik zeg nogmaals dat ook ik me weleens in nog makkelijker begrijpelijke taal heb moeten uiten en dat was vaak juist geen tekst met 'gebruikerservaringen' want die is standaard voor iedereen te volgen!

Oh en wat betreft die PMmetjes betreft, beantwoord die ene van MD nog even BigCat, die wacht alweer een tijdje op antwoord ;)

Ik heb helemaal geen PM van MD :s Ik zie er nog eentje staan in men inbox, ga seffens eens kijken, maar ik heb alles wat er was vanmorgen beantwoord voor de rest.

En zoals ik al zei, niemand heeft me ooit gevraagd me simpeler uit te drukken. Zoals ik al zei, als iemand een bepaalde zin echt niet snapt of zo, dan verwoord ik hem echt wel simpeler, of probeer toch, maar dan moeten ze het wel eerst vragen he !
 
Big Cat zei:
zijn hier posts verwijderd ?
Sorry, vond het iets teveel dit topic vervuilen van big mo. Bedankt voor de toelichting ieg.
 
De zon begint weer te schijnen. MD stuur die PM nog es! ;)
 
**** toch eens op met die onduidelijke pennelikker theorie en ga gewoon eens de gym in en train met zware gewichten.
als er dan eens wat te posten is doe het dan in een taal en sT die velen begrijpen!
kan inderdaad wel flink en studentiekoos overkomen, maar het doet velen geen drol!
 
pipo zei:
**** toch eens op met die onduidelijke pennelikker theorie en ga gewoon eens de gym in en train met zware gewichten.
als er dan eens wat te posten is doe het dan in een taal en sT die velen begrijpen!
kan inderdaad wel flink en studentiekoos overkomen, maar het doet velen geen drol!

OMFG :roflol:

'Shut up and train' hoor je velen maar wat graag schreeuwen hier maar als een Tita Tovenaar komt preken dan zijn ze muisstil. Zou het de angst voor de magische staf zijn??? :D
 
DBC01 zei:
OMFG :roflol:

'Shut up and train' hoor je velen maar wat graag schreeuwen hier maar als een Tita Tovenaar komt preken dan zijn ze muisstil. Zou het de angst voor de magische staf zijn??? :D


bent forwards and let tita's huge Staf pound your tight ass :p :p
 
pipo zei:
**** toch eens op met die onduidelijke pennelikker theorie en ga gewoon eens de gym in en train met zware gewichten.
als er dan eens wat te posten is doe het dan in een taal en sT die velen begrijpen!
kan inderdaad wel flink en studentiekoos overkomen, maar het doet velen geen drol!
:roflol: mooie foto heb ik nog gevonden van je trouwens :D
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven