XXL Nutrition

whey shake bij ontwaken

chunky zei:
Nou precies, maar op dat moment dat die amino's verbrandt worden ben je dus catabool, amino's uit je spieren worden omgevormd tot glucose. Dan is het toch zo dat insuline het meest anti catabool is op dat moment? Als je snel amino's in je bloed wil hebben, dan moet je dus gaan voor whey. Het is zowieso natuurlijk goed om die amino's in je systeem te krijgen, aangezien je een nacht gevast hebt. Uiteraard kun je zeggen dat je van het meest positieve uitgaat en gewoon die whey naar binnen gooit, gevolgd door een bere ontbijt van wat langzame eiwit en complexe kh tezamen met wat vetten.
Maar heeft het theoretisch nou echt nut?

Ja.

Laat ik dan maar de eerste zijn die het met je eens is chunky. Wat je vertelt klopt naar mijn mening wel. Ik vind de toegevoegde waarde van whey in de ochtend te klein, en aangezien we het hier niet over iets erg goedkoops hebben pak ik 's ochtend liever een dijk koolhydraten en een bakje kwark maar das is alleen maar mijn mening

Big'r zei:
Goede vraag waarop ik geen antwoord weet.

Tijdens het cutten zou ik voor de whey in de ochtend gaan omdat je dan toch procentueel iets hoger in de eiwitten wilt zitten.

Bij eten op onderhoud of in de bulk zal het (zolang je verdeeld over de dag 1,2-1,8 g eiwit binnenkrijgt) niet zozeer uitmaken of je de ochtend begint met koolhydraten of whey.

Whey in de ochtend kan theoretisch zorgen dat je sneller in een anabole staat zit, maar dit is ook afhankelijk van de mate van proteine afbraak + proteine opbouw. Je lichaam staat 24 uur/dag bloot aan deze afbraak en opbouw.

Wanneer de afbraak sterker is dan de opbouw, maar er is nog wel een behoorlijke opbouw afwezig, zou je kunnen stellen dat insuline (koolhydraten) meer voordeel biedt.

Een kleine hoeveelheid snelle koolhydraten (wanneer je niet op je vet% hoeft te letten.) of wat whey in de ochtend zou allebei kunnen.

Als je procentueel wat hoger in de eiwitten gaat zitten hoef je absoluut gezien niet meer eiwitten te nemen om daaraan te komen, aangezien je je totale aantal Kcals verlaagt.
Daarbij is E/K/V 30/50/20 inmiddels een algemeen aanvaarde richtlijn voor zowel bulk als cut.

• Topic Starter Topic Starter
procentueel niet, maar wat meer eiwit per kg vvm levert toch een hogere inname op en big'r doelt erop dat het dan wel zou kunnen. Maar tijdens een cut of niet is totaal niet aan de orde.

Ik neem smorgens eerst whey 30 gr. dan een half uur later
ontbijt: havermout + banaan met magere kwark.

Is dit nou goed of kan ik de whey gewoon weglaten?

dat is de vraag rakker,. zoals je kan lezen weet ik er ook het fijne niet van en is er tot nu toe eentje die het met me eens is, M@rsel die zegt van wel en Big'r die het niet weet.

tis denk een baadt het niet schaadt het niet verhaal. Whey in de morgen is een goede keus. Alleen heb ik de vraag of een normaal ontbijt niet dezelfde uitwerking heeft, die misschien alleen iets langer duurt. Scheelt natuurlijk wel in de kosten.

Idd daar wil ik ook graag antwoord op. Maar ja aangezien dat iedereen met wat argumenten en stelling smijt wilde ik weer helderheid creeren :D

In de cut kan ik me voorstellen dat whey s' ochtends een grotere toegevoegde waarde heeft.

Maar ik vraag me nou af of het in de bulk ook echt noodzakkelijk is...

Laatst bewerkt:
Ik DENK van niet...waarom? weet ik niet?!:P

als je ontwaakt heb je al een paar uur geen eiwitten meer gehad, dan maakt dat klein beetje langer ook niet uit naar mijn mening. en als je dan toch al zon mierenneuker wilt zijn, kan je ook de wekker zetten om een bakje kwark te eten. alleen direct na de training vind ik het noodzakelijk. het goedje vind ik ook veel te duur om zo vaak te gebruiken. alsof het leven als bb'er al niet duur genoeg is!

Nou dat was mijn insteek na een nacht vasten ook. Dan heeft het veel meer resultaat om een mid night shake te nemen als direct die whey 's ochtends volgens mij. Het verschil is maar minimaal denk, misshien dat je bij elkaar een week minder catabool bent op jaarbasis ofzo? weet ik et.

Ik neem sindskort ook geen whey maar na het opstaan.
Ik heb me laten overtuigen dat de toegevoegde waarde niet opweegt tegen de kosten.

Interessant topic dit. Ik pakte eerst 40 gram whey bij opstaan. Door dit topic is het al 20 gram geworden:p

Ik geef dit topic een schop, waarom?

Heel veel mensen rammen een shake naar binnen 's ochtends en ik twijfel aan de toegevoegde waarde daarvan (ik twijfel eigenlijk niet aan de toegevoegde waarde ervan, maar ik beweer dat die zeer minimaal is), plus dat die whey shit aardig in de portemonee gaat lopen.

Wie heeft er nou nog eens een nuttige inbreng hierin.

goede topic dit. maar even het verhaal wel of niet 's morgens een whey shake daar gelaten. heb ik een anderen vraag.

als je nou in de cut als je opstaat, direct een whey shake pakt, om het katabole proces te stoppen.
en daarna ochtend cardio gaat doen, dus eigelijk op nuchteren maag.
lijkt het mij dus onzin om ipv whey wat koolhydraten te pakken.

waarom? om dat je tijdens de cardio sessie, dan niet je vetmassa aanspreekt maar eerst de koolhdraten die je net genomen hebt gaat verbranden.

is dit zo???

Oke dan,

De twee belangrijkste eetmomenten van een bodybuilder zijn na de training en het ontbijt.

Iedereen weet dat het lichaam tijdens rust groeit. Met name ’s nachts groeit je lichaam dus het hardst. Althans, als er genoeg voedingsstoffen aanwezig zijn. Om je lichaam genoeg voedingsstoffen voor de nacht te geven eet je dus vlak voor het slapen gaan. Deze maaltijd bestaat dus voornamelijk uit langzame eiwitten gecombineerd met langzame koolhydraten en/of goede vetten.

Tijdens je slaap kan je lichaam dus gaan beginnen met het herstellen van je training. Beginnen met groeien dus. Dis is een waar proces. Dit proces zal s’ nachts stop gezet worden. Simpelweg omdat er niet genoeg voedingsstoffen zijn.

’s Ochtends krijg je de kans om dit proces alsnog af te maken. Het eerste uur dat je wakker bent kan je lichaam nog volop herstellen. Het hoeft dan namelijk niet meteen te gaan werken. Je eigen wassen, brood maken en weet ik veel wat je ’s ochtends nog meer allemaal doet vallen niet onder werken.

Direct na het opstaan heb je dus zo snel mogelijk eiwitten en koolhydraten nodig. Het is dus van groot belang om direct na het opstaan een shake met water, whey en dextro te nemen. Als jij direct na het opstaan whey en dextro neemt geef je je lichaam de kans om het proces van groei af te maken waar het ’s nachts gebleven was. Ook na deze shake neem je binnen een half uur (net als de shake na het trainen) een volledige maaltijd. Je echte ontbijt dus. Dat bestaat uiteraard uit langzame eiwitten, goede koolhydraten en vetten.

Het is imo dus wel degelijk van groot belang om direct na het opstaan een shake met whey en dextro te nemen, zowel in bulk als in cut.

Zeg Brutez, kan jij deze theorieën staven met officiële onderzoeken?

Nee helaas. Ik hecht weinig waarde aan de wekelijkse nieuwe studie’s hoe bodybuilders al dan niet moeten trainen en eten. Ik hecht meer waarde aan de uitspraken van topbegeleiders. Gasten die het keer op keer weer voor elkaar krijgen atleten vol massa, hard en droog het podium op te krijgen (met en zonder AAS). Sterker nog, sommige vertrouw ik blind.

O ja, als je trouwens goedkope whey zoekt kijk dan eens op haha j/k..

Ik neem ook altijd een whey shake zodra ik wakker ben. Om dezelfde reden als Brutez, ik ben ook van mening dat je lichaam het prima kan gebruiken. Eet er ook altijd fruit bij.
Ook kom ik met mijn normale ontbijt wat ik een half uur later neem maar aan 20 gram eiwit van zuivel en 8 ofzo uit graanproducten dus is die 20 gram extra uit de whey gaan overbodige luxe.

heb ik nog geen antwoord op mijn vraag.

mm ik neem s'ochtends 100 gram muslie (echt konijnenvoer zonder die suikers erin) met magere yoghurt of is muslie niet de goede keuze?. Mm mischien wordt het ook wel ff tijd om een shake te nemen, maar dan wel met magere melk ipv water... Kijken of ik dan ook wat aankom in gewicht (geen vet graag)

jordy zei:
goede topic dit. maar even het verhaal wel of niet 's morgens een whey shake daar gelaten. heb ik een anderen vraag.

als je nou in de cut als je opstaat, direct een whey shake pakt, om het katabole proces te stoppen.
en daarna ochtend cardio gaat doen, dus eigelijk op nuchteren maag.
lijkt het mij dus onzin om ipv whey wat koolhydraten te pakken.

waarom? om dat je tijdens de cardio sessie, dan niet je vetmassa aanspreekt maar eerst de koolhdraten die je net genomen hebt gaat verbranden.

is dit zo???

Voor je cardio of trainen neem je geen koolhydraten. Niet in de bulk en al helemaal niet in de cut. Als je op nuchtere maag cardio doet kan je dus whey of bcaa's vooraf nemen maar zeker geen koolhydraten.

Ik heb eens gekeken in een brochure van een supplementenfabrikant, met daarin voedingsschema's. Een beetje subjectieve informatie dus, maar toch.

Daarin maken ze qua voeding enerzijds onderscheid tussen workout days en non-workout days, anderzijds tussen meer of minder dan 15 % body fat.

Ik beperk me even tot de ochtend. In het geval van meer dan 15 % body fat maken maken ze 's ochtends geen onderscheid tussen non-workout of workout-days : beide keren gewoon een ontbijt met o.a. een ei-en-kaas omelet. Dus geen whey-shake of zo van te voren, maar een ontbijt met weinig koolhydraten (om de insuline afgifte te beperken, er moet gecut worden). Voor de goede orde, de 2e maaltijd halverwege de ochtend is wel een proteine-shake.

In het geval van minder dan 15 % body fat echter maken ze 's ochtends wel een onderscheid tussen workout en non-workout days : op non-workout days eerst een portie van een product waarvan de ik de naam niet zal noemen, maar het is een product met koolhydraten met een 'hoog moleculair gewicht' (zonder eiwitten) en daarna een half uur later het ontbijt, op workout days gewoon beginnen met het ontbijt. Beide keren een ontbijt met o.a. havermout, magere melk en sinasappelsap, echter op non-workout days vanwege het eerder genomen supplement in iets mindere mate.
Argumentatie van die fabrikant : enerzijds 's ochtends op de non-workout day dat supplement nemen om te herstellen van de workout de dag ervoor, anderzijds 's ochtends vooral koolhydraten (en veel calorieen) om de glycogeen-levels weer aan te vullen en energie te laden voor de komende dag.

Samenvattend ziet deze fabrikant dus 's ochtends geen reden om met een whey-shake of zo te beginnen. Daar wordt ook niet over gerept ; ze redeneren eerder andersom, om 's nachts zo weinig mogelijk catabool te worden hechten ze zo te zien meer belang aan de maaltijd direct voor het slapen. Die laatste maaltijd zou een mix van langzame en snelle eiwitten moeten bevatten, aangevuld met vetten om de vertering van de eiwitten te vertragen.

Ik spreek er verder geen oordeel over uit, maar voor het slapen de juiste voedingsstoffen te nemen in de juiste hoeveelheden lijkt me logisch gezien de opbouw 's nachts. Of je dan 's ochtends meteen moet beginnen met een whey-shake weet ik niet, ik vraag me gezien andere postings over de mate waarin snelle eiwitten worden opgenomen echter wel af hoeveel procent van die eventuele whey-shake dan ' s ochtends effectief wordt opgenomen.

Zelf neem ik trouwens een beker melk met wat whey-poeder bij het ontbijt.

Terug
Naar boven