MuscleMeat

whey shake bij ontwaken

ik pak ook altijd sochtends een whey shake als ik uit me mand kom...

hmz intressant.

ik kieper 's morgens altijd een lading shizzle naarbinnen, te weten :

Weightgainer
500 ml melk
25 gram whey
ong 75 gram brinta

(ja ik weet dat je dit snel moet opdrinken omdat je anders die meuk eerst moet vergruizen zo hard wordt het)

maar als dit echt niet (lees nauwlijks) werkt dat kan ik die dure whey eruit laten.

• Topic Starter Topic Starter
Brutez zei:
Oke dan,

De twee belangrijkste eetmomenten van een bodybuilder zijn na de training en het ontbijt.

Iedereen weet dat het lichaam tijdens rust groeit. Met name ’s nachts groeit je lichaam dus het hardst. Althans, als er genoeg voedingsstoffen aanwezig zijn. Om je lichaam genoeg voedingsstoffen voor de nacht te geven eet je dus vlak voor het slapen gaan. Deze maaltijd bestaat dus voornamelijk uit langzame eiwitten gecombineerd met langzame koolhydraten en/of goede vetten.

Tijdens je slaap kan je lichaam dus gaan beginnen met het herstellen van je training. Beginnen met groeien dus. Dis is een waar proces. Dit proces zal s’ nachts stop gezet worden. Simpelweg omdat er niet genoeg voedingsstoffen zijn.

’s Ochtends krijg je de kans om dit proces alsnog af te maken. Het eerste uur dat je wakker bent kan je lichaam nog volop herstellen. Het hoeft dan namelijk niet meteen te gaan werken. Je eigen wassen, brood maken en weet ik veel wat je ’s ochtends nog meer allemaal doet vallen niet onder werken.

Direct na het opstaan heb je dus zo snel mogelijk eiwitten en koolhydraten nodig. Het is dus van groot belang om direct na het opstaan een shake met water, whey en dextro te nemen. Als jij direct na het opstaan whey en dextro neemt geef je je lichaam de kans om het proces van groei af te maken waar het ’s nachts gebleven was. Ook na deze shake neem je binnen een half uur (net als de shake na het trainen) een volledige maaltijd. Je echte ontbijt dus. Dat bestaat uiteraard uit langzame eiwitten, goede koolhydraten en vetten.

Het is imo dus wel degelijk van groot belang om direct na het opstaan een shake met whey en dextro te nemen, zowel in bulk als in cut.

Zeg Brutez, kan jij deze theorieën staven met officiële onderzoeken?

Nee helaas. Ik hecht weinig waarde aan de wekelijkse nieuwe studie’s hoe bodybuilders al dan niet moeten trainen en eten. Ik hecht meer waarde aan de uitspraken van topbegeleiders. Gasten die het keer op keer weer voor elkaar krijgen atleten vol massa, hard en droog het podium op te krijgen (met en zonder AAS). Sterker nog, sommige vertrouw ik blind.

O ja, als je trouwens goedkope whey zoekt kijk dan eens op haha j/k..

zeer duidelijke uitleg. Waar het mij voornamelijk om ging is dit: Ik denk dat mensen whey voor hun ontbijt nemen om toch snel wat aminozuren de
bloedbaan in te krijgen. Dat er veel wordt omgezet naar glucose nemen ze maar voor lief. Het is sowieso een kenmerk van whey dat er
veel wordt geoxideerd door de lever. Alleen na de training is dit misschien minder het geval.
Maar zoals jij al aangeeft is het in de ochtend belangrijker dat de catabole situatie wordt gestopt. Op dat moment is insuline
anti-catabolisch en dus in mijn ogen het belangrijkst. Door gewoon wat koolhydraten te eten zal er de nodige insuline vrijgegeven
worden en ook de omzetting van aminozuren gestopt worden. Een maaltijd met gewone eiwitten, koolhydraten en vetten lijkt me
daarom ook goed voor in de ochtend. Als je ook snel aminozuren naar de spieren wilt hebben dan zul je voor whey moeten kiezen.
Maar toch duurt het nog een stuk langer voordat de aminozuren de spieren bereikt hebben. Insuline werkt veel sneller.

Je kan dus sneller die amino's in je bloed krijgen door whey te nemen. Wat ik nog niet eerder had gelezen is wat brutez zegt en dat is dat je lichaam nogsteeds aan het herstellen is (en dus die amino's nodig heeft). In dat geval ga ik er totaal in mee. Al met al win je dan dus wat anti-catabolische tijd tussen je shake en je ontbijt!

over die dextrose 's ochtends ben ik het niet met je eens eigenlijk, dit is niet goed voor je insuline gevoeligheid. Elke koolhydraat zorgt voor een stijging van insuline wat op dat moment anti-catabolisch is. Waarom dan niet gewoon kiezen voor
een koolhydraat met een lagere g.i. Koolhydraten met een hoge g.i kun je beter nemen, wanneer er een verhoogde opname is in de spiercellen in een catabole toestand.
Na de training is dit het geval.

Nou is het natuurlijk ook zo dat eiwit zorgt voor een insuline steiging, dan zou het wel weer ideaal kunnen zijn. Ik denk dat je er ongeveer een half uur per dag mee wint (als je al echt catabool bent), wellicht zou je nog beter voor een mid night shake kunnen kiezen. Dat half uur per dag levert toch al snel 8 dagen minder catabool op per jaar, stel dat je nou net een rustweek hebt die 8 dagen? hahaha (dit laatste had ene burn ooit gepost)

tis allemaal heel wat. iig kan het geen kwaad (kan het natuurlijk zowieso niet, maar wel voor de portemonee), maar ik vind het wel een leuke discussie.

suppressor zei:
en is het verstandig om voor het slapen gaat eiwitten te eten? voor groei in je slaap enzo? of praat ik nu bullshit?
gewoon wat boterhammen met kipfilet eten uurtje voor het pitten ? :P

Neem die broodjes kipfilet, en daarna ook nog eens die whey.
Allebei dus.

Doe ik ook vaak, lekker overdrijven.....altijd goed

ik denk dat ik het vanaf nu eens iets anders ga aanpakken,
in plaats van whey + smacks te eten als ontbijt ga ik nu ik in de cut ben
als ontbijt gwn WHEY shake nemen dan aandoen, wassen , naar school wandelen, dit allemaal feitelijk allemaal als ochtendcardio (met hartslag rond 60/70%) eenmaal aangekomen op school mijn boterhammen met kipfilet nuttigen. zou dit verstanding zijn? ja/nee?

ook nu deed ik zoals al gezegd WHEY shake + smacks (van kellogs), ongeveer
dezelfde voedingswaardes al brinta maar dan bestaan de KH uit meer snelle suikers (ofzoiets heb ik me laten vertellen:d) , is dit feitelijk nog goed voor in de cut? die combinatie WHEY en snelle suikers smorgens?

voor het slapen gaan drink ik 400 ml halfvolle melk met ''langzaam opneembare proteines'' (poeder), deze worden langzaam afgegeven aan je lichaam tijdens je slaap. is dit dan niet een wonder middel :S ?

Laatst bewerkt:
vlak voor het slapen gaan neem je als je verstandig bent een langzame eiwitbrond. dat zal voor de meeste caseine zijn. dit blijft 7 uur in de bloedbaan! en dus niet 2 a 3 uur zoal whey! ik heb hier geen onderzoek van, maar al van verschillende artikels en 'kenners' zoals moderators uitpsraken over zien doen. en met alle respect, die geloof ik eerder dan de gemiddelde dbb'er die elkaar napraat.

maar dat neemt niet weg dat whey in de ochtend goed is.

Een uur voor het slapen gaan slurp ik 500gram magere kwark naar binnen. Bij het opstaan (om een uurtje of 6.45/7:00) doet ik ongeveer 30gram whey bij ongeveer 300ml melk en gooi dat ook naar binnen. Het volgende wat ik klaar maak is een lekker grote kom brinta. Ik denk dat er 500ml ofzo ingaat. Heb eigenlijk nooit gemeten wat er precies in past. Ik heb ook geen idee hoeveel brinta ik erin pleur, maar het moet niet te dun zijn. Ook niet te dik, want ik vind klontjes niet lekker :D Soms doe ik er een schepje suiker doorheen puur voor de lol :D.

In mijn eerste kwartiertje pauze die ik heb vervolgens op me werk smijt ik nog eens 500 gram kwark naar binnen, met eventueel wat muesly erbij als ik wat hongerig ben om het tot lunch te redden ;)

Tot zover mijn uitgerekte ochtend eet gedrag. Ik ben niet zo een afmeet miep die op het grammetje gaat uitrekenen wat ik naar binnen moet krijgen, het luisterd allemaal niet zo nauw :)

Jordees zei:
Nee.

Eiwitten blijven namelijk maar ongeveer 2,5 tot 3 uur aanwezig in je bloed. Daarna is je voorraad eiwitten op. als je 's ochtends wakker wordt, heb je geen toevoer van amino's naar je spiercellen. Dit moet je dus z.s.m. aanvullen. Aangezien je verbranding bij het opstaan al direct wordt opgevoerd, heb je amino's nodig om je spiercellen te ontzien van afbreuk van spiermassa voor missende essentiele amino's. Deze amino's worden rechtstreeks uit je spiercellen onttrokken (catabole toestand).

Insuline is de transporteur van amino's en suikers naar je spiercellen, om dus energievoorraad en herstel in je spieren te doen toenemen. Insuline wordt over het algemeen het best geproduceerd door het nuttigen van suikers. Het is dus belangrijk om suikers te nemen EN eiwitten

Conclusie:
Een goed uitgebalanceerd ontbijt met snelle eiwitten, langzame KH's.

je zegt net dat eiwitten na 2,5 tot 3 uur aanwezig is in je bloed en daarna je voorraad eiwitten op is. maar dat ligt er toch aan hoeveel eiwitten je hebt ingenomen?

hugo10 zei:
je zegt net dat eiwitten na 2,5 tot 3 uur aanwezig is in je bloed en daarna je voorraad eiwitten op is. maar dat ligt er toch aan hoeveel eiwitten je hebt ingenomen?

Volgens mij neemt je lichaam toch maar per keer 30gr eiwitten op .. dus niet als je ineens 60gr omneemt dat het dan langer in je lichaam blijft....

weet niet zeker ;)

• Topic Starter Topic Starter
lekker kickje weer

Terug
Naar boven