MuscleMeat

Willem's halfjaar plan, opmerkingen welkom

Idd een goed schema om kracht mee op te bouwen maar zorg voor voldoende ASSISTENTIE! Dit zijn stuk voor stuk technisch behoorlijk complexe oefeningen en een fout aangeleerde uitvoering is erg moeilijk af te leren. Ook raad ik aan om 's morgens en 's avonds een eetlepel lijnzaadolie te nemen want die gewrichten gaan het erg zwaar te verduren krijgen.

edit: 1 x 5 DL? Klopt dat? Als je iedere training squat zou iedere training 3 x 5 DL of PC toch ook moeten lukken...
Die 1x5 deadlift klopt ja, doe ik ook. Dit is allemaal opwarmsetjes niet meegerekend moet je bedenken. En ook dat dit een deadlift is, en dus eerder 5 setjes van 1 rep is :p

Er wordt trouwens wel aangeraden 5x3 powerclean te doen.

Die 1x5 deadlift klopt ja, doe ik ook. Dit is allemaal opwarmsetjes niet meegerekend moet je bedenken. En ook dat dit een deadlift is, en dus eerder 5 setjes van 1 rep is :p

Er wordt trouwens wel aangeraden 5x3 powerclean te doen.

ook waar :)

hoe zit het dan met het gewicht voor die DL? Blijft dat constant omdat het toch als 1 setje opgetekend staat?

ook waar :)

hoe zit het dan met het gewicht voor die DL? Blijft dat constant omdat het toch als 1 setje opgetekend staat?
Mja, zoals bij alle oefeningen werk je op naar een werksetje v........zeg, waarom stel je die vragen. http://forum.dutchbodybuilding.com/f128/mark-rippetoes-starting-strenth-routine-93372/
:D

Het gewicht blijft in die ene set constant, maar bij de opwarming werk je dus op naar dit gewicht (zoals bij de andere oefeningen). Bij de squat en bench en zo blijft het gewicht tijdens alle 3 werk sets ook constant.

Mja, zoals bij alle oefeningen werk je op naar een werksetje v........zeg, waarom stel je die vragen. http://forum.dutchbodybuilding.com/f128/mark-rippetoes-starting-strenth-routine-93372/
:D

Het gewicht blijft in die ene set constant, maar bij de opwarming werk je dus op naar dit gewicht (zoals bij de andere oefeningen). Bij de squat en bench en zo blijft het gewicht tijdens alle 3 werk sets ook constant.

ik moet idd de PLsectie maar eens wat dieper uitspitten :D

Interessante discussie. ;)
Hehe, arme Willem, volgens mij is hij geschrokken. Terwijl hij inderdaad, duidelijk ook uit de discussie die er uit voort komt, een behoorlijk schema uit de kast trok.
Maar inderdaad _mits_ hij wel even zorgt voor goede assistente en de oefeningen goed leert. Goed in form en niet perse gewicht. Al moet je sommige ook niet te licht doen om een goede uitvoering te leren.

@willem Ga dat maar lekker doen, als je goede begeleiding kan vinden. Dan kom je er wel en leg je een mooie basis.

is mark rippetoe niet voor pl'ers? het doel van deze jongen was toch vooral massa, zal hij dan niet meer hebben aan een bb schena?

Laatst bewerkt:
is mark rippetoe niet voor pl'ers? het doel van deze jongen was toch vooral massa, zal hij dan niet meer hebben aan een bb schena?
Nee, Mark Rippetoe is voor beginners. Of je nu wil gaan powerliften of wil gaan bodybuilden of gewoon gespierd wil zijn, sterk worden moet je sowiso doen. Het programma is niet specifiek voor BB of powerliften, maar kan ook gebruikt worden als aanvulling op andere sporten.
Je wordt groot en sterk, zonder veel rimram (niet zeker of dit een woord is).

Wat zou jij voorstellen als goed BB-schema voor een absolute beginner?

Nee, Mark Rippetoe is voor beginners. Of je nu wil gaan powerliften of wil gaan bodybuilden of gewoon gespierd wil zijn, sterk worden moet je sowiso doen. Het programma is niet specifiek voor BB of powerliften, maar kan ook gebruikt worden als aanvulling op andere sporten.
Je wordt groot en sterk, zonder veel rimram (niet zeker of dit een woord is).

Wat zou jij voorstellen als goed BB-schema voor een absolute beginner?
wat ik voor een beginner zou voorstellen? fullbody met een stuk of 5 compounds, aangevult met enkele isolatie oefeningen voor de spiergroepen die je wat wilt accentueren, rustig opbouwen en goed op de uitvoering letten, en 3 setjes van 6 tot 12 reps doen.

wat ik voor een beginner zou voorstellen? fullbody met een stuk of 5 compounds, aangevult met enkele isolatie oefeningen voor de spiergroepen die je wat wilt accentueren, rustig opbouwen en goed op de uitvoering letten, en 3 setjes van 6 tot 12 reps doen.

Als beginner hoef je nog niets te accentueren, meer compounds zou overigens best kunnen daarom is er ook de optie dips & chins bij te voegen.

Als beginner hoef je nog niets te accentueren, meer compounds zou overigens best kunnen daarom is er ook de optie dips & chins bij te voegen.
Idd, het duurt wel even eer je kan zeggen dat er een spiergroep achterloopt.

Chins en dips zou ik ook zeker aanraden. Vooral chinup is toch een nogal elementaire krachtoefening.

als hij nou gewoon wat grotere armen wilt?

beetje isolatie kan echt geen kwaad.

• Topic Starter Topic Starter
Sorry dat ik deze ongelovelijke beginnersvraag stel, maar, wat zijn isolatieoefeningen precies? Zijn dat curls ed. of zit ik nu op het verkeerde pad?

Dit schema leg ik overigens morgen neer bij Niek, hij heeft er alle verstand van en als ik hem uitleg dat ik deze PER SE wil volgen moet hij me wel helpen anders zeg ik gewoon dat ik naar 'n andere sportschool ga :)

Het is moeilijk om buik niet tot failure te doen bij crunchen.. als ik de abdominal curl doe (apparaat) kan ik makkelijker aanvoelen hoe lang ik nog door kan gaan.. (werkt met gewichten). Maar apparaten passen niet in dit programma stond in dat meterslange artikel dus :)

Over de dips en chinups: ben nog iets te zwaar om mezelf noemenswaardig vaak omhoog te kunnen chinuppen... dips, zal ik eens kijken. Ik zie weleens mannen dippen in kniehef steuntjes ;)

Sorry dat ik deze ongelovelijke beginnersvraag stel, maar, wat zijn isolatieoefeningen precies? Zijn dat curls ed. of zit ik nu op het verkeerde pad?

Dit schema leg ik overigens morgen neer bij Niek, hij heeft er alle verstand van en als ik hem uitleg dat ik deze PER SE wil volgen moet hij me wel helpen anders zeg ik gewoon dat ik naar 'n andere sportschool ga :)

Het is moeilijk om buik niet tot failure te doen bij crunchen.. als ik de abdominal curl doe (apparaat) kan ik makkelijker aanvoelen hoe lang ik nog door kan gaan.. (werkt met gewichten). Maar apparaten passen niet in dit programma stond in dat meterslange artikel dus :)

Over de dips en chinups: ben nog iets te zwaar om mezelf noemenswaardig vaak omhoog te kunnen chinuppen... dips, zal ik eens kijken. Ik zie weleens mannen dippen in kniehef steuntjes ;)
Valt nog mee, die beginnersvraag.
Isolatieoefening: oefening die één bepaalde spier aan pakt (bicepscurls, calf raises, wrist curls, leg extensions,...)
Compoundoefening: oefening die meerdere spiergroepen gebruikt (squat, deadlift, bench, powerclean, bent over row,...)

Als Niek zegt dat dit een slecht programma is, lach hem dan uit.

Als je echt niet anders kan dan tot failure trainen bij buikspieren, dan train je ze maar niet. Je wil echt niet beginnen squatten en deadliften met oververmoeide buikspieren.
Als je wel buikspieren traint, train ze dan met nuttige oefeningen. Leg raises, side bends en dat soort dingen. Geen machines. Ook geen oefeningen waarvan je trainer zegt "j3 kr1Jgd eR E3n 6pack v@N". Die zijn meestal ook niet enorm nuttig.

Ivm dat chinnen, daar zijn oplossingen voor. Als er in je gym een assisted dip/chin achtig iets is kan je dat doen.
Dit is ook een fijne oplossing:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Wat je ook an doen is springen tot in de bovenste positie en je traag laten zakken, maakt je ook sterker.

Oke.. assisted chin lijkt me wel fijn ja! Euhm. heb het hem voorgelegd maar het was ONWIJS druk.. dus we hebben afspraak gemaakt voor donderdag, dan legt ie mij en noel (me fitness maat.. (niet maat-je. hijs fakkin gespierd.. ja door "isolatie" oefeningen :P)) alle oefeningen haarfijn uit. Hij vond het dus goed, als het maar onder begeleiding gebeurd.

Vandaag dus gewoon weer de nodige isolatie oefeningen gehad. En we hebben lopen "21'en" heeft een ziekeling ons uitgelegd. We namen zo'n EZ-halter, 5 kilo aan beide kanten.. en dan 7 keer tot de helft omhoog halen met je biceps (vanaf je benen dus) dan 7 keer vanuit DIE EINDPOSITIE tot aan je schouders.. en dan helemaal.. 7x. En daarvan 3 sets. Ik was bij de 3e set echt morsdood. :D

Vanavond eerste deadlift mensen! :D

suc6 en begin kalm aan zorg dat jij je uitvoering onder de knie krijgt en ga dan pas in gewicht verhogen;) binnen kort heb je 100kg te pakken

Terug
Naar boven