XXL Nutrition

word zwaarder tijdens de cut????

Voor het herstel maakt dat wel degelijk uit wanneer je kcals binnekrijgt.

http://www.victormooren.com/2012/11/het-partitioneren-van-calorieen.html

http://www.victormooren.com/2012/12/het-timen-van-calorieen-deel-1-pre.html

http://www.victormooren.com/2012/12/het-timen-van-calorieen-deel-2-post.html

http://www.victormooren.com/

---------- Post toegevoegd Thu 17 Jan 2013 om 12:35 ----------

Als je sneller wilt afvallen, ja.
Als je meer spier wilt behouden of met een beetje geluk nog een beetje wilt opbouwen, nee.

Dat kan kloppen maar ik bedoelde met het oog op afvallen.

Ook dan kan het uitmaken. (zie IF)
Voor spierbehoud/herstel maakt het wel degelijk uit. Je kunt hoogstens discussieren over "hoeveel" het uitmaakt per individu.

Het maakt niet uit wanneer je iets eet. JW had er nog een stukje in de wetenschaps sectie over geschreven. Voor bodycomposition, als je aan je macro's en kcals komt, maakt het niet uit

---------- Post toegevoegd Thu 17 Jan 2013 om 14:27 ----------

Maar je hebt een belachelijk verschil tussen trainingsdagen en rustdagen

Ook dan kan het uitmaken. (zie IF)
Voor spierbehoud/herstel maakt het wel degelijk uit. Je kunt hoogstens discussieren over "hoeveel" het uitmaakt per individu.

Precies IF bewijst dat het niet uitmaakt of je binnen 3 uur iets eet of dat je 16 uur niets eet. Je zegt precies hetzelfde, het maakt voor afvallen geen reet uit hoelaat je eet, zolang je aan het einde van de dag maar een calorietekort hebt. Verder had ik het niet over herstel dus die kwestie laat ik ter zijde.

Als we de website van leangains (IF protocol) erbij pakken wordt overduidelijk geadviseerd het grootste deel van de voeding NA de training te consumeren. Ook Victor legt uit dat dat de beste tactiek is (zie links en replies). Tevens legt Lyle McDonald min of meer hetzelfde uit op zijn website http://www.bodyrecomposition.com (veel artikelen, veel tekst, maar altijd wetenschappelijke achtergronden).

IF, Victor en Lyle bewijzen wel degelijk dat het uitmaakt en dat je er voordelen mee kunt doen. Natuurlijk is iedere situatie verschillend, heeft iedereen een wat andere fysieke respond en andere doelen.

Voor het grote plaatje ben ik het met jullie eens dat je macro's en dagtotalen het belangrijkste zijn. Maar te beweren dat het NIETS uitmaken klopt niet (uitgaande van bodybuilding doelen).

Als we de website van leangains (IF protocol) erbij pakken wordt overduidelijk geadviseerd het grootste deel van de voeding NA de training te consumeren. Ook Victor legt uit dat dat de beste tactiek is (zie links en replies). Tevens legt Lyle McDonald min of meer hetzelfde uit op zijn website http://www.bodyrecomposition.com (veel artikelen, veel tekst, maar altijd wetenschappelijke achtergronden).

IF, Victor en Lyle bewijzen wel degelijk dat het uitmaakt en dat je er voordelen mee kunt doen. Natuurlijk is iedere situatie verschillend, heeft iedereen een wat andere fysieke respond en andere doelen.

Voor het grote plaatje ben ik het met jullie eens dat je macro's en dagtotalen het belangrijkste zijn. Maar te beweren dat het NIETS uitmaken klopt niet (uitgaande van bodybuilding doelen).

In welke zin hebben ze dat bewezen dan? Dit is niet aanvallend bedoeld maar ik sta erg kritisch tegenover deze opvatting, gezien het feit dat ik overtuigd ben dat zolang je je macro's en cals binnenkrijgt het niet uitmaakt. Sta verder gewoon open voor een onderzoek waarin het tegendeel wordt bewezen maar dan zou ik dat graag willen lezen.

In welke zin hebben ze dat bewezen dan? Dit is niet aanvallend bedoeld maar ik sta erg kritisch tegenover deze opvatting, gezien het feit dat ik overtuigd ben dat zolang je je macro's en cals binnenkrijgt het niet uitmaakt. Sta verder gewoon open voor een onderzoek waarin het tegendeel wordt bewezen maar dan zou ik dat graag willen lezen.
Ik heb je bronnen gegeven, begin maar vast met lezen. Als je het interessante materie vindt, kom je zeker genoeg tegen. Voor mij zou het nu precies dezelfde zoektoch worden als voor jou, omdat ik natuurlijk niet uit mijn hoofd precies weet wat ik in het verleden waar heb gelezen. Als het je interesseert begin je vanzelf met lezen en kom je heel veel goede informatie tegen. Helaas is dat soort materie altijd heel uitgebreid.

Ik heb je bronnen gegeven, begin maar vast met lezen. Als je het interessante materie vindt, kom je zeker genoeg tegen. Voor mij zou het nu precies dezelfde zoektoch worden als voor jou, omdat ik natuurlijk niet uit mijn hoofd precies weet wat ik in het verleden waar heb gelezen. Als het je interesseert begin je vanzelf met lezen en kom je heel veel goede informatie tegen. Helaas is dat soort materie altijd heel uitgebreid.

Ik zal eens gaan kijken of ik er iets over kan vinden nu ben ik wel nieuwsgierig geworden. Uiteraard moet je wel zo'n onderzoeken met een korrel zout nemen in mijn ogen ook al heeft het de benaming wetenschappelijk. Het is zoals je zelf ook al aanhaalt afhankelijk van meerdere zaken en alles is uiteindelijk verschillend per persoon. Vooral de context is heel belangrijk. En natuurlijk bij zoveel onderzoeken kun je er je eigen conclusies uit trekken omdat de uitkomsten vaak op verschillende manieren vallen te interpreteren. In ieder geval wel interessant om hier eens over na te denken en kijken wat er over te vinden valt.

Het spijt me, voorlopig ben ik niet overtuigd. Ik heb alledrie de artikelen doorgelezen maar tot nu toe kan ik geen enkele zin vinden, die de stelling dat het partitioneren van calorieen in een voedingsschema waarbij er sprake is van een calorietekort, een positieve bijdrage kan bieden aan het tegengaan van een catabole toestand en vetverlies bevorderd, hard kan maken. Tenminste dat is jouw stelling zoals ik die interpreteer tenzij ik het mis heb natuurlijk. Tot nu toe sta ik om bovenstaande reden nog altijd sceptisch tegenover deze stelling. Tenzij jij een zin kunt vinden met of zonder gezaghebbende bron(liefst met) waarbij het tegendeel wordt bewezen.

Je hebt het inderdaad verkeerd geinterpeteerd. ;)

Sowieso betreft het niet een paar artikelen, maar er is zo ontzettend veel dat je niet binnen een uurtje een conclusie kunt trekken.

Waar het mij om gaat in de cut is het herstel, het vullen van glycogeenvoorraden (of het legen ervan), voeding rondom trainingstijd voor insuline piek (in low carb dieet kan het vrij essentieel zijn voor intensiteitbehoud in de sportschool).

Victor geeft ook aan dat je zelfs 100/200 kcal meer kunt eten zonder extra vetwinst als je het grootste deel NA je training eet.

Daarnaast kun je eens een kijkje op leangains(.com) gaan kijken, waar duidelijk het protocol te zien is dat je NA de training het meeste naar binnen moet werken. Voeding gaat dan sneller/eerder naar je spiervoorraden en minder snel in je (lege) vetcellen.

Het zijn allemaal geen ontzettend grote effecten. Het is niet zo dat het bij wijze van spreken 50% verschil zal uitmaken, maar afhankelijk van je dieet en training is het zeker tactisch je micro-timing op orde te hebben, omdat je daar dus voordelen mee kunt doen. Je kunt je ook eens gaan verdiepen in de dieet-protocollen van Lyle McDonald. UD 2.0 en RFL zijn duidelijke dieeten waar microtiming van voeding wel degelijk belangrijk is. Na een training worden carbs simpelweg altijd gebruikt om je glycogeen voorraden aan te vullen. Tijdens dit proces kun je zelfs nog vetverliezen ook. Ook als je praat over een refeed is het belangrijk om dit na een training te doen. Op een ander moment zal het sneller je vetcellen in vliegen.

• Topic Starter Topic Starter
naar mijn kennis over wat ik zoal heb gelezen online heeft taste of fire een punt, en het IF protocol zegt niet voor niets dat je op een trainingsdag je grootste maaltijd van de dag post workout moet hebben, hier zit vast wel een logica achter

voor de rest iedereen bedankt voor de geweldige reactie`s alvast

Je hebt het inderdaad verkeerd geinterpeteerd. ;)

Sowieso betreft het niet een paar artikelen, maar er is zo ontzettend veel dat je niet binnen een uurtje een conclusie kunt trekken.

Waar het mij om gaat in de cut is het herstel, het vullen van glycogeenvoorraden (of het legen ervan), voeding rondom trainingstijd voor insuline piek (in low carb dieet kan het vrij essentieel zijn voor intensiteitbehoud in de sportschool).

Victor geeft ook aan dat je zelfs 100/200 kcal meer kunt eten zonder extra vetwinst als je het grootste deel NA je training eet.

Daarnaast kun je eens een kijkje op leangains(.com) gaan kijken, waar duidelijk het protocol te zien is dat je NA de training het meeste naar binnen moet werken. Voeding gaat dan sneller/eerder naar je spiervoorraden en minder snel in je (lege) vetcellen.

Het zijn allemaal geen ontzettend grote effecten. Het is niet zo dat het bij wijze van spreken 50% verschil zal uitmaken, maar afhankelijk van je dieet en training is het zeker tactisch je micro-timing op orde te hebben, omdat je daar dus voordelen mee kunt doen. Je kunt je ook eens gaan verdiepen in de dieet-protocollen van Lyle McDonald. UD 2.0 en RFL zijn duidelijke dieeten waar microtiming van voeding wel degelijk belangrijk is. Na een training worden carbs simpelweg altijd gebruikt om je glycogeen voorraden aan te vullen. Tijdens dit proces kun je zelfs nog vetverliezen ook. Ook als je praat over een refeed is het belangrijk om dit na een training te doen. Op een ander moment zal het sneller je vetcellen in vliegen.

Denk dat dit pas vanaf 6%vp en lager wilt dan pas echt belangrijk wordt

Denk dat dit pas vanaf 6%vp en lager wilt dan pas echt belangrijk wordt

Ik denk inderdaad ook dat het pas onder een bepaald percentage pas echt gaat boeien maar ik ben overtuigd! Klink inderdaad logisch, had zelf de link nog niet meteen gelegd maar las inderdaad dat na je training meer van de voeding naar je spieren toe gaat ter herstel of iets in die zin. Ik zou zeggen bedankt voor de info fire!

Maar haal jij nu niet de anabolic window boven water? Waarvan ze zeggen dat het 1 uur duurt?
Duurt namelijk 24-72 uur, dus in theorie zou je net zo goed je voeding die dag erna kunnen eten

Neehoor, niet per se. Ligt er natuurlijk wel een beetje aan wat voor cut je volgt, hoe je training is, etc. Teveel variabelen om een harde conclusie te trekken.

Voor je herstel en kcal partitioning is na je training veel eten altijd beter dan op andere tijdstippen.

Terug
Naar boven