Ik begrijp dat het doel hypertrofie is. Hypertrofie is een ander woord voor spiergroei en daar trainen we allemaal voor. Maar de manier waarop die hypertrofie plaats vindt, daar ben ik benieuwd naar.
Ik zou graag willen weten wat de meerwaarde van die 12 reppers is. Want hypertrofie vind ook plaats als je gewoon 3 setjes van 10 maakt.
Wat voor verschil heeft dat extra setje 12 reppers dan?
Heel vaak wordt er gesteld dat de zware low reps - de 6 reppers in het voorbeeld - sets zijn voor de zgn. myofibrillaire hypertrofie (verdikking vezels) en de higher reps sets - bijv. de 12 reppers - met minder gewicht voor zgn. sarcoplasmische hypertrofie. (toename organellen in de cel zoals mitochondrien e.d.)
Dit onderscheid is echter niet zo zwart wit als ik het hier stel.
Het is niet zo dat er ergens een magische grens is waarbij je het ene OF het andere stimuleert tijdens je trainingen. Wat wel kan is meer de nadruk op het een of het ander leggen.
Eén ding is wel zeker, er zijn behoorlijk wat factoren die bijdragen aan de totale groei van een spiervezel.
Kort gezegd......
Hypertrofie vindt
met name plaatse als reactie op de combinatie van:
A. De hoeveelheid verricht werk (Volume: X sets van Y reps)
B. Intramusculaire tensie, de mechanische "druk" op de spiervezels (Intensiteit uitgedrukt in een bepaald % 1RM van een beweging)
Dit is het bread-and-butter principe van ieder massa gericht trainings protocol.
Verricht voldoende zwaar werk, met voldoende gewicht (+voeding!) en je zult hoe dan ook groeien.
Aan de andere kant is zgn. metabole uitputting en recrutering van zoveel mogelijk motorische eenheden en hun verbonden spiervezels, een factor die doorgaans bijdraagt aan de
maximalisering van hypertrofie.
Dit effect wordt vooral bereikt met high rep sets. (denk aan de "pomp", ophoping melkzuur, de totale afmatting van je spieren)
Dit is de reden waarom bijna alle effectieve trainingsmethoden voor massa in ieder geval 3 dingen gemeen hebben:
1. Voldoende werksets in het algemeen
2. Een lower reps component (< 8) om kracht te ontwikkelen en de vezeltypen met het grootste groeipotentieel te prikkelen. (fast twitch IIB of hoe ze tegenwoordig ook genoemd worden)
3. Een higher reps component (> 8) om die extra 'uitputting' van vezels en energie metabolisme te bewerkstelligen. (fast twitch IIa en slow twitch)
In de praktijk zie je dan dit soort protocollen terug:
- 12-10-10-8-6-6-4 oid.
- 5x5 of 6x6 gevolgd door 1 of 2 sets van 12 (of meer) to failure.
En als men dit dan al niet combineert TIJDENS de training, dan zei je vaak dat men dit om de zoveel trainingen afwisselend varieert.
Een paar weken 3x10, daarna een tijdje 4x8, maandje 6x6, weekje "toppen" 1-3 RM testen etc.
Wat ik hiermee wil zeggen is:
Hoe je het doet, doe je het, zolang er maar in je trainingsplan aan alle genoemde factoren aandacht besteed wordt
Pas dan is de kans op
maximale groei
optimaal.